Jump to content

Clearaudio Maestro MM

carl
 Share

Recommended Posts

In de Stereophile van deze maand een review van de Clearaudio Maestro MM door Michael Fremer. Het leuke van het artikel is dat hij daarin uitgebreid ingaat op verschillen tussen MC en MM. Hij laat daarin zien dat bepaalde historische voordelen van MC's door technische ontwikkelingen ietwat zijn achterhaald. Van de Hul maakte in het verleden bijvoorbeeld elementen met een zeer lage uitgangsspanning , maar door sterkere magneten is dat niet meer nodig. Je hoort Fremer achter de regels twijfelen. Hij vind de Maestro een meer dan uitstekend element en zeker voor de prijs die in Europa omstreeks 850 euro is.

Toevallig waren Roger en ik gisteren ook bezig met MM elementen. In alle eerlijkheid schrik je er toch wel van als je hoort wat voor een muziek komt uit zo'n goedkoop AT elementje van 35/40 euro. Het element werd vergeleken met een Nagaoka die duurder is, maar zeer veel kwaliteit voor het geld biedt (zie ook Puresound review). Wat zo'n MM toch biedt is meer ballen. Zeker ten koste van verfijning, maar misschien is zo'n veel duurdere Maestro wel een sterk compromis (en daardoor realistischer) tussen ballen en verfijning. Ook niet te hoog geprijst want een MM is nu eenmaal goedkoper te bouwen dan een MC.

Weet iemand waar zo'n Maestro te beluisteren is?

Edited by carl

De Nagaoka in kwestie was een MP110 en kost het 3-voudige van een AT95. Ik noem de AT95 altijd de "dropveter onder de elementjes", met het verschil dat de AT95 wel muziek maakt. De Nagaoka zet er wel een dimensie bij tov de AT95, en net zoals de AT95 veel waar voor het geld geeft, doet de MP110 dat precies hetzelfde.

Leuk verslag op Puresound :)

Puresound doet zijn best Jack! Ik zat verder nog eens even te googelen op die Clearaudio Maestro V2 (Duitse humor?). Dat blijkt dus een opgewaardeerde AT 95 te zijn (body, naald). Of dat het prijsverschil rechtvaardigt? Ik zou ze wel eens naast elkaar willen horen.

Puresound doet zijn best Jack! Ik zat verder nog eens even te googelen op die Clearaudio Maestro V2 (Duitse humor?). Dat blijkt dus een opgewaardeerde AT 95 te zijn (body, naald). Of dat het prijsverschil rechtvaardigt? Ik zou ze wel eens naast elkaar willen horen.

Ikke liever achter elkaar aan, denk ik.

Speel zelf al een hele poos met een Super OM-10 van Ortofon. Ook een instapper (rond de 70 euro) maar schijnt betere ruimtelijkheid te geven dan de AT-95.

En is gemakkelijk op te waarderen toto een OM-20 of 30.