Jump to content

Pickering xlz 4500s

edwin16
 Share

Recommended Posts

'k Heb hier thuis nog een Pickering XLZ/4500S element liggen met een ernstig versleten naad.
Heeft het nog zin om hier een nieuwe naald in te zetten à 139,- (>link<)?

Ik heb geen idee of dit een beetje fatsoenlijk element is en of dat dit element het waard is om nog 139 euro aan te besteden.

7174240275_ae4209ce77_z.jpg

Ik zou dat bedrag er niet in investeren. Daar heb je nl ook een nieuwe Nagaoka MP110 voor en ik weet zeker dat die mooier speelt.

De Pickering is vrijwel gelijk aan de Stanton 881, maar gezien de leeftijd zal er waarschijnlijk meer moeten gebeuren dan alleen de naald vervangen. Het ding is hoog compliant. Je moet er dus een lichte arm voor hebben a la ULM van Dual of SME Series III. Een SME 3009 II Improved zou ook nog kunnen, maar dan houd het al snel op voor de normaal gangbare armen en kom je in de regio van de zeer moeilijk verkrijgbaren.

De Pickering heeft ook een lage uitgangsspanning. Hij moet op een MC trap aangesloten worden. Als je geen MC ingang hebt, moet je die ook nog aanschaffen.

BTW, een replica naald kost bij Phonophono €29.80 Het nadeel van replica's is echter dat ze vaak stukken minder presteren dan origineel. Maar er zijn uitzonderingen.

Edited by Sodejuu

De discussie op "Lenco Heaven" vond ik boeiend. Het element wordt daarin zelfs een "slice of heaven" genoemd. 

De kwaliteit van de naaldeenheid speelt kennelijk een grote rol (zie bijdrage van GP49, 27-2-2013).

http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=11932.0 

Goede vervangingsnaalden (stereohedron line contact, liefst nude) lijken inderdaad niet of nauwelijks verkrijgbaar te zijn. Helaas...