Jeroen Bakker Posted 2 april 2015 Report Share Posted 2 april 2015 Hier een voorproefje van een nog niet ingespeelde Primare bd32mkii, omdat we jullie onze eerste ervaringen niet willen onthouden. Afkortingen: bd = primare blu ray speler br = blu ray disc Robin, een vriend van mij, had onlangs van Rhapsody een bd32mkII te leen. Het apparaat was nieuw en was nog niet ingepeelt. Het aansluiten de bd verliep soepeltjes, echter viel het ons op dat er niet eens een fatsoenlijk handleiding in de doos zat terwijl er wel een uitgebreid waarschuwingsboekje in zat. Dat leidde bij het instellen tot enige consternatie toen de afstandsbediening niet goed reageerde. Na enige speurwerk op internet kon ik wel een pdf vinden en na bijna een uur lezen en zoeken vond ik de herstel functie. Slechts een enkel regeltje bij de problemen/oplossingen opsomming gaf het antwoord. Het viel ons meteen op hoe strak het beeld was en hoe scherp het diepte zicht was, bij The Hobbit (deel 1), op de projector (Sony 55). Ook de openingsscènes van Batman the Dark Knight, waarin heel veel op beeldgebied gebeurd leek wel geremastered. Zo zijn de grindsteentjes zeer goed van elkaar te onderscheiden, de details van de stenen gebouwen en het marmer is bijzonder goed te onderscheiden, ook de detaillering van de clowneske maskers is perfect. Het imax overzicht van de stad is werkelijk prachtig en het formaat veranderd goed mee, van 2.35 naar 16.9 imax. In een donkere scène, even verderop, zijn de schimmen goed te onderscheiden van de donkere nacht. Het opwaarderen van dvd's is ook zeker de moeite waard, zo bekeken wij wat fragmenten van Howl's Moving Castle op dvd, die er werkelijk prachtig uit kwam. Ook deden we een test met de auto achtervolging door Parijs van de Bourne Supremacy op dvd waar het camera werk echt verschrikkelijk (lees: wiebel-zwiebel) is, en de bd hield het gezien de omstandigheden behoorlijk strak. Bij de geluidstest, een 1 op 1 vergelijk tussen de pure audio blu ray en de standaard cd van het legendarische Deep Purple concert Made in Japan uit 1974 benaderde de br de cd heel dicht, maar wat ons betreft zeker geen oversteiging. Ter vergelijking; het verschil tussen de Cambridge Azure 751 en cd speler (Krell KPS 30i) was zo groot als de afstand van de aarde naar de maan, en de afstand tussen de primare en de Krell is twee verdiepingen van een flat. Het br concert van Miles Davis die in Montreux met het Quincy Jones orkest mee speelt, 3 maanden voor zijn dood, in 1991 was bijzonder aangenaam, ik durf wel te zeggen lust, voor het oor en het oog. Ook een dvd van Foreigner werd netjes opgewaardeerd in zowel beeld als geluid. Met de grote stroomstoring van eind maart werd ook onze regio niet gespaard, ik vermeld dit omdat er zich een bijzonder voorval voordeed. De Primare stond in stand-by toen de storing ontstond. Na het terug aan komen van de stroom weigerde de bd nog regio twee dvd's af te spelen. In plaats daar van kon de bd ineens regio 1 dvd's afspelen, het vreemde was dat hij wel blu ray's bleef afspelen en dvd's met een ntsc-regio vrije setting. Uiteraard hebben wij geprobeerd om de fabrieksinstellingen te herstellen, maar dat mocht niet baten. Na hier over wat contact te hebben gehad met Rhapsody en de importeur kregen wij een software paketje toegezonden welke wij met een usb stick installeerden. Binnen een minuut was de hele ontregeling weer hersteld en functioneerde de bd weer zoals je mag verwachten. Voorzover de fabrikant wist heeft een dergelijk incident zich slechts één keer eerder voorgedaan in Frankrijk, oorzaak onbekend. Een vervolg komt als de speler is ingespeelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 april 2015 Report Share Posted 2 april 2015 Mooi verslag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 3 april 2015 Report Share Posted 3 april 2015 Mooi verslag. Maar wat gaat er in de speler veranderen als deze is ingespeelt? Zijn dan de weerstanden van binnen ingesleten door de electronen? Zij dan de diverse IC's gewend aan de situatie waarin ze zich bevinden? Zijn de condensatoren dikker of dunner geworden. Inspelen bestaat niet!!!! Onzin!!!! Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 3 april 2015 Report Share Posted 3 april 2015 Nou vooruit. De ophanging van de naald in een element kan door gebruik soepeler worden en de klank veranderen. De ophanging van een conus in een luidspreker unit kan soepeler worden en dan kan de klank veranderen. Maar dan heb je het over mechanische delen. Een versterker of een BR speler spelen gloednieuw uit de precies hetzelfde als vele gebruiksuren later. Er verandert helemaal niets aan de electronica. Maar ja. Het is hier het high-end forum en daar zitten mensen met enorm geweldige super oren en die horen meer dan andere mensen. Zelfs iets wat er niet is kunnen ze horen. En gewone mensen hebben geen high-end spullen en dan is de set niet goed genoeg om de effecten van inspelen te horen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 3 april 2015 Report Share Posted 3 april 2015 Mooi verslag. Maar wat gaat er in de speler veranderen als deze is ingespeelt? Zijn dan de weerstanden van binnen ingesleten door de electronen? Zij dan de diverse IC's gewend aan de situatie waarin ze zich bevinden? Zijn de condensatoren dikker of dunner geworden. Inspelen bestaat niet!!!! Onzin!!!! Marcel Inspelen is vooral een kwestie van opwarmen: gedrag van een aantal componenten is temperatuursafhankelijk en de schakelingen zijn ontworpen/afgeregeld op werktemperatuur. Na een half uurtje is het meeste op werktemperatuur en functioneert het optimaal. Bij buizen is dat effect vaak nog sterker dan bij solid state. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 april 2015 Report Share Posted 3 april 2015 Inspelen bestaat niet!!!! Onzin!!!! Marcel Oei, dan heb je nog wel wat te ervaren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 april 2015 Report Share Posted 3 april 2015 Inspelen is vooral een kwestie van opwarmen: gedrag van een aantal componenten is temperatuursafhankelijk en de schakelingen zijn ontworpen/afgeregeld op werktemperatuur. Na een half uurtje is het meeste op werktemperatuur en functioneert het optimaal. Bij buizen is dat effect vaak nog sterker dan bij solid state. Oneens. Inspelen is niet hetzelfde als het opwarmen van je set. Het effect van inspelen geldt voor nieuwe componenten. Zelfs opnieuw gesoldeerde gebruikte componenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 april 2015 Report Share Posted 3 april 2015 Er gebeurt (technisch bewezen) ook wat met de condensatoren. Verder heeft elk onderdeel z'n toleranties. Door het gebruik kunnen deze veranderen. In het begin gaat dit het snelst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 3 april 2015 Author Report Share Posted 3 april 2015 (edited) Met inspelen bedoelen wij (Robin en ik) dat er een hoorbaar verschil is tussen een apparaat/machine vers uit de doos en wanneer je er een tijd mee hebt gespeeld, laten we zeggen 100/200+ uur. Onze ervaring is dat met de tijd een apparaat anders gaat klinken, in de meeste gevallen is dat overigens een positief verschil, vandaar de term inspelen. Het natuurlijk ook zo dat wanneer je, laten we zeggen, een tiental duizend draai uren hebt gemaakt de kwaliteit ook terug loopt, waarbij buizen het voordeel genieten dat wanneer je er nieuwe buizen in doet je in princiepe een geheel nieuw apparaat hebt voor, relatief bezien, weinig geld - al moet de vervanging bij aanschaf wel inprijzen -. Edited 3 april 2015 by Jeroen Bakker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 3 april 2015 Author Report Share Posted 3 april 2015 (edited) Maar ja. Het is hier het high-end forum en daar zitten mensen met enorm geweldige super oren en die horen meer dan andere mensen. Zelfs iets wat er niet is kunnen ze horen. En gewone mensen hebben geen high-end spullen en dan is de set niet goed genoeg om de effecten van inspelen te horen. Marcel Beste Marcel; Het feit dat je iets niet waarneemt betekend nog niet dat het er niet is. Ja dat kan aan de apparatuur liggen die je hebt, maar dat vind ik geen waarde oordeel. Het is namelijk alle waar naar zijn geld. Je kunt niet verwachten van een set van 700 euro (wat vele mensen al een hoop geld vinden voor een stereo set) dat die dezelfde details weergeeft als een set van over de ton. Ik vind het overigens geen stijl dat mensen elkaar afrekenen op het geld dat ze uitgeven aan een set, en ik proef dat je meer dan eens daarop bent aangesproken en dat vind ik niet netjes. Anderszijds is muziek een unique persoonlijke ervaring, wat ik ervaar als prettig hoeft een ander nog niet als dus danig te ervaren. Mijn oren horen niet gelijk aan jou oren. Ik vind dan ook evenredig dat je niet kun stellen dat iets er niet is, puur en alleen omdat jij dat zo ervaart. Zo ken ik verschillende electriciens die stellig zijn in hun overtuiging dat je geen verschil zou moeten horen tussen de ene of de andere powercable. Toch zijn ze onder de indruk als je ze het verschil laat horen. Maar ze laten zich ook niet allemaal overtuigen. Edited 3 april 2015 by Jeroen Bakker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 april 2015 Report Share Posted 3 april 2015 Ook deden we een test met de auto achtervolging door Parijs van de Bourne Supremacy Die achtervolging zit in The Bourne Identity. Of je bedoelt de achtervolging in Goa... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 Oneens. Inspelen is niet hetzelfde als het opwarmen van je set. Het effect van inspelen geldt voor nieuwe componenten. Zelfs opnieuw gesoldeerde gebruikte componenten. In dat geval spreek je van een zogenaamde burn in. Als het goed is, wordt die burn in door de fabrikant gedaan, vóór de laatste kwaliteitscontrole. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 Hoi Jeroen, Mooi verslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 4 april 2015 Author Report Share Posted 4 april 2015 Henrie je hebt gelijk, de van Parijs zit in de eerste film. Die Goa is nog veel erger, ik zal eens kijken of Robin zover kan krijgen die ook te testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 april 2015 Report Share Posted 4 april 2015 Henrie je hebt gelijk, de van Parijs zit in de eerste film. Die Goa is nog veel erger, ik zal eens kijken of Robin zover kan krijgen die ook te testen. Probeer dan ook meteen die in Moskou, in The Bourne Ultimatum. Die is ook onwijs druk gefilmd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 4 april 2015 Author Report Share Posted 4 april 2015 Probeer dan ook meteen die in Moskou, in The Bourne Ultimatum. Die is ook onwijs druk gefilmd... We zullen eens kijken.. ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 april 2015 Report Share Posted 6 april 2015 We zullen eens kijken.. ;-) En luisteren neem ik aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 24 april 2015 Author Report Share Posted 24 april 2015 Natuurlijk. ;-) Zeg mensen, niet om het één of ander, maar bega ik me daar toch een blunder! (En niemand die het opvalt, shamed to say...) Het Deep Purple concert Made Japan is natuurlijk niet van 1974, maar van 1972. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 24 april 2015 Report Share Posted 24 april 2015 Natuurlijk. ;-) Zeg mensen, niet om het één of ander, maar bega ik me daar toch een blunder! (En niemand die het opvalt, shamed to say...) Het Deep Purple concert Made Japan is natuurlijk niet van 1974, maar van 1972. De meeste van ons zijn zo oud Jeroen, dat het niet eens opgevallen was als je 1874 had getypt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts