Bruce Springsteen Posted 8 juli 2001 Report Share Posted 8 juli 2001 ik heb de marantz pm17mkII is het verstandig om 2 monoblokjes MA6100 erbij aan te hangen alleen voor het laag? en heb ook nog zoiets gehoord dat als je ze aanmekaar koppelt er 360w vrijkomt, is dat zo? hoe werkt zoiets? als dat zo is, zou ik later er nog 2 bij kunnen kopen, en m'n pm17 alleen als voorversterker kunnen gebruiken... of denk ik nu helemaal verkeerd. ik weet dat bij de pm17 ook nog een zelfde soort eindtrap is, maar ik vond de bovenstaande oplossing ook wel interresant. wat kost zo'n blokje nu? las op internet 259 pond (engels) dus zo'n 700 piek? Ik heb luidsprekers die wel wat kunnen hebben, laten we zeggen dat 500w niet ongewoon is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 8 juli 2001 Report Share Posted 8 juli 2001 Hallo, Bruce Jumpstone helaas kan ik je geen antwoord geven op je vragen,maar wat ik me wel afvroeg.... Hoe kom je aan hfl 700,- voor 259 Engelse pond ? (was't maar waar!) Die 259 UK pond betekent zo'n 950,- in Nederlandse guldens. Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 8 juli 2001 Report Share Posted 8 juli 2001 Volgens mij heb ik vanmiddag bij RAF de SM17 (de bijpassende eindversterker) voor onder de 2000 zien staan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bruce Springsteen Posted 9 juli 2001 Author Report Share Posted 9 juli 2001 zag net de ma6100 op een duitse site staan voor 539 DM... wat een prijsverschillen!?!?! heeft niemand antw op bovenstaande vragen? vooral dat samenkoppelen van 2 mono's begrijp ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiootje Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 hallo,ik heb zelf ook een pm17,maar volgens mij kan er maar 1 eind-versterker op aangesloten worden (sm 17) of is er een manier voor 2 monoblokken aan te sluiten. Je was me trouwens net voor met je vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Geplaatst door auDIOOTJE:hallo,ik heb zelf ook een pm17,maar volgens mij kan er maar 1 eind-versterker op aangesloten worden (sm 17) of is er een manier voor 2 monoblokken aan te sluiten. Je was me trouwens net voor met je vraag. Deze vraag begrijp ik niet. Het is toch zo dat die SM17 een stereobak is, dus links en rechts in (met een stereointerlink of beter 2 mono-interlinks)? Met 2 monblokjes is 't niet anders. Het linker kanaal wordt door het ene monoblokje gedaan en het rechter kanaal door het andere. Dan heb je per monoblokje dus maar 1 ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiootje Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Je hebt gelijk sodejuu,ik had niet goed gekeken,dacht dat er maar een plug voor was. Is dit trouwens een goede verbetering in geluid of is er een betere optie(prijs/kwaliteit)?! Wat voor interlink (soort/type)kun je dan gebruiken. bvd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 en Sodejuu was me voor met het antwoord ... Maarruh, wat me minstens zoveel interesseerd is waarom je dit zou overwegen. Is de PM-17 niet goed in staat de speakers aan te sturen? Doe je het vanwege het vermogen (zegt niets), of wil je meer volume? Of wil je de versterker dichter bij je speakers komt te staan (dan moet je de PM-17 ook niet meer voor het hoog gebruiken) Als je hoog en laag door twee totaal verschillende type versterker wilt laten invullen moet je e.e.a. (zoals volume) wel goed tussen de versterkers afstemmen. Kortom, welk probleem ga je precies oplossen? De PM17 is een Premium Line versterker, en is op een andere doelgroep gericht als de 6100 (Marantz positioneert deze voor de thuisbioscoop). Als je toch van plan bent om extra te investeren zou ik overwegen om de PM17 in te ruilen op een PM14. gr, Maarten PS. Een tevreden PM14ki bezitter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiootje Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 hallo,ben ik nog even.Als je 2x een sm17 aansluit op een pm17, wat gebeurt er het versterkergedeelte?Doet dit nog mee of word dit omzeild op een of andere manier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Geplaatst door auDIOOTJE:hallo,ben ik nog even.Als je 2x een sm17 aansluit op een pm17, wat gebeurt er het versterkergedeelte?Doet dit nog mee of word dit omzeild op een of andere manier. Nooit mee gespeeld, maar er zit achterop je versterker een coupled/separate schakelaar. De PM-17 is opgebouwd als een aparte voorversterker die z'n signaal afgeeft via de pre-out connectors en een aparte eindversterker die via de main-in connectors wordt aangesloten. Met de schakelaar regel je of de voor en eindversterker intern worden doorverbonden. Als hij op coupled staat worden de main-in connectors intern doorverbonden met de pre-out en gedraagt het apparaat zich als een geintergreerde versterker. Daarbij wordt naar m'n weten er ondertussen gewoon signaal toegevoerd aan de pre-out dus hier zou je een extra eindversterker op kunnen aansluiten. Als je de machine op separate set wordt de verbinding intern verbroken en doet de ingebouwde eindversterker niets meer en is het apparaat eigenlijk een aparte voor- en eindversterker waar je alleen de voorversterker van gebruikt (zonde hoor). groeten, M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bruce Springsteen Posted 9 juli 2001 Author Report Share Posted 9 juli 2001 wat ik eigenlijk zou willen is een beetje meer laag, dus dacht ik eraan om die monoblokjes erbij te nemen voor het laag. maar nu las ik op 't net dat als je er 2 hebt er samen 360w vrijkomt. da's toch een stuk meer voor dezelfde prijs als een sm17. opzich zou ik dus per box 2mono's op hoog kunnen zetten, en 2 op laag. (dit is natuurlijk niet m'n bedoeling) maar 't kan... natuurlijk zit de sm17 in een duurdere serie van marantz als de ma6100. maar dacht aan een goedkopere oplossing voor m'n probleem. ...een pm14... was 't maar waar! 2x sm17?? waarom dat? de sm17 is hetzelfde als de pm17 versterker gedeelte. en is volgens mij ook niet mono te maken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bruce Springsteen Posted 9 juli 2001 Author Report Share Posted 9 juli 2001 nog ff een vraag: mocht ik wel willen overgaan tot verbetering, wat is dat het verschil tussen een pm14 en een combi pm17+sm17 ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Hoi Bruce, Geplaatst door Bruce Springsteen:wat ik eigenlijk zou willen is een beetje meer laag, dus dacht ik eraan om die monoblokjes erbij te nemen voor het laag. maar nu las ik op 't net dat als je er 2 hebt er samen 360w vrijkomt. da's toch een stuk meer voor dezelfde prijs als een sm17. ... De hoeveelheid vermogen zegt in principe niets over de hoeveelheid lage tonen. Dit heeft meer met het ontwerp en met de klankkleur van het apparaat te maken dan met het vermogen. Die 360Watt worden normaal gesproken niet losgelaten in je woonkamer, dat vinden de buren niet leuk. Sterker nog, 10Watt vinden ze al helemaal niet leuk. Voor iedere verdubbeling van volume moet je tien maal zoveel vermogen toevoeren aan de speakers. De dempingsfactor van de versterker (z'n interne weerstand) is wel van belang, en bepaalt of de versterker in staat is om ook moeilijke speakers in bedwang te houden. opzich zou ik dus per box 2mono's op hoog kunnen zetten, en 2 op laag. (dit is natuurlijk niet m'n bedoeling) maar 't kan...... Vast wel, maar waarom? Wat heb je voor speakers dat dit interessant is? Je gebruikt deze set toch voor Hifi en niet voor een drive-in show neem ik aan. (Vrijdag nog met twee maal 3000W met de band gespeeld :-) natuurlijk zit de sm17 in een duurdere serie van marantz als de ma6100. maar dacht aan een goedkopere oplossing voor m'n probleem. ...een pm14... was 't maar waar! 2x sm17?? waarom dat? de sm17 is hetzelfde als de pm17 versterker gedeelte. en is volgens mij ook niet mono te maken... De SM-17 is wel te bridgen volgens de Maranz website http://www.marantz.com/hifi/europe/ , dus je zou twee SM-17 aan kunnen sluiten en 1 voor de linker speaker gebruiken en 1 voor de rechterspeaker . Maar als je het nou belangrijk vind dat je extra versterkervermogen aanschakelt, waarom gebruik je de interne PM-17 eindtrap dan niet voor het hoog (links en rechts) en sluit je een SM-17 aan voor het laag (Links en Rechts). groeten, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Geplaatst door Bruce Springsteen:wat ik eigenlijk zou willen is een beetje meer laag, dus dacht ik eraan om die monoblokjes erbij te nemen voor het laag. maar nu las ik op 't net dat als je er 2 hebt er samen 360w vrijkomt. da's toch een stuk meer voor dezelfde prijs als een sm17. opzich zou ik dus per box 2mono's op hoog kunnen zetten, en 2 op laag. (dit is natuurlijk niet m'n bedoeling) maar 't kan... natuurlijk zit de sm17 in een duurdere serie van marantz als de ma6100. maar dacht aan een goedkopere oplossing voor m'n probleem. ...een pm14... was 't maar waar! 2x sm17?? waarom dat? de sm17 is hetzelfde als de pm17 versterker gedeelte. en is volgens mij ook niet mono te maken... Ik denk niet dat die monoblokjes er voor kunnen zorgen dat je meer laag krijgt. Het vermogen zegt namelijk niet veel. De klankkleur van de PM17 is veel mooier en natuurlijker dan die van de monoblokjes die je wilt gaan gebruiken, die maken het geluidsbeeld alleen maar troebel (plaatsing, defenitie en stereobeeld worden beduidend minder). Ik zou eigenlijk wel eens willen weten welke speakers je ermee wil aansturen. Waarschijnlijk krijg je door een betere opstelling van je apparatuur en luisterpositie wel de vermiste lage tonen en dit kost je alleen maar tijd en geen geld. Als dat niet helpt kun je altijd nog andere LS-kabels gaan zoeken die je wel aan de lage tonen helpt. Dit heet een installatie tunen en is stukken goedkoper - en vaak beter - dan steeds maar nieuwe apparatuur te kopen. Elke goeie audiowinkel zou je dit ook aanraden, kan je hiermee helpen en zal dat ook zeker doen. P.S.: Nou was jij me voor, Maarten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Geplaatst door Bruce Springsteen:nog ff een vraag: mocht ik wel willen overgaan tot verbetering, wat is dat het verschil tussen een pm14 en een combi pm17+sm17 ?? Tjonge, Leuk, zo blijft je aan het schrijven :-) ... Met het duo PM-17 en SM-17 kun je aan bi-amping doen en sluit je bijv. hoog en laag aan op een aparte versterker. Omdat hoge tonen relatief weinig vermogen vragen van een versterker belast dat weinig en vraag ik me altijd af of je max. bang-for-the-buck kijgt. Ik heb het ooit overwogen en niet gedaan. Ik heb daarom besloten voor de PM-14ki te gaan destijds. De PM-14 heeft zelfs bij lage volumes veel meer controle over mijn Elac Dolce Vita's die met hun 2a3 Ohm best lastig zijn voor een versterker. De winst in lage tonen was daarbij groot, en ik heb ze echt een week naast elkaar kunnen proberen dus ik weet het zeker. De PM-17 is een zeer goede versterker, en prima voor niet al te lastige speakers. (B&W 804, Tannoy 300, Dynaudio 3.0 en zelfs ArciTec Athena ook beluisterd) Wat voor speakers ga jij aansluiten? gr, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Geplaatst door Maarten: De PM-17 is een zeer goede versterker, maar volgens mij voor niet al te lastige speakers. (B&W 804, Tannoy 300, Dynaudio 3.0 en zelfs ArciTec Athena ook beluisterd) Ik vind die PM17 eigenlijk niet zo geschikt om de N804 aan te sturen. Je gaat een hoop missen in je geluidsbeeld. Ik bedoel, je haalt er niet uit wat er in die 804's zit (helaas). Die PM14KI van jou is wel weer een goei keus voor de 804. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Tja, daar was ik niet geheel duidelijk, dat komt ervan als je in dat kleine schermpje zo'n antwoord zit in te kloppen.... De Tannoy's klonken prima maar de 804, de Elac en de ArciTec waren allemaal niet geschikt voor de PM-17. De eerste twee omdat je inderdaad teveel gaat missen, de ArciTec omdat dat ding ongevoelig is en dus vermogen vreet (en verder niet lastig is, prachtig om te zien maar niet mooi genoeg qua klank). De PM-14 gaf veeheel meer rust, en de Elac's zijn het geworden. Trouwens een beetje omdat de 804 naar mijn smaak iets meer laag had mogen hebben. De 803 deed dat beter maar op een gegeven moment leg je de grens .. (ik wel) De Elac heeft trouwens door die 360 graden bandjes tweeter minder last van een kleine hot-spot, en dat konden we in onze kamer best gebruiken. M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bruce Springsteen Posted 9 juli 2001 Author Report Share Posted 9 juli 2001 wat voor speakers ga jij aan sluiten, moet zijn heb ik aangesloten... en schrik niet.. een setje kappa's 9.2i met monster M1 kabels dus ga ik eerst maar voor maarten's oplossing: Maar als je het nou belangrijk vind dat je extra versterkervermogen aanschakelt, waarom gebruik je de interne PM-17 eindtrap dan niet voor het hoog (links en rechts) en sluit je een SM-17 aan voor het laag (Links en Rechts). omdat een sm17 nog wel te betalen is, en ik denk dat ik te)veel moet bijleggen op een 14. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Geplaatst door Bruce Springsteen:wat voor speakers ga jij aan sluiten, moet zijn heb ik aangesloten... en schrik niet.. een setje kappa's 9.2i met monster M1 kabels dus ga ik eerst maar voor maarten's oplossing: HO, ik schrik wel! Persoonlijk denk ik dat je niet veel wint in die combinatie. Omdat die Kappa's een ontzettend vervelend impedantieverloop hebben (komen op punten beneden de 2ohm), zul je een zeer stabiele versterker moeten hebben, die het niet erg vindt als er zo'n lage impedanties aanhangen. De PM17 en SM17 combinatie zal bijna vacuum getrokken worden door die speakers. Geen wonder dat je je lage tonen mist, want die kunnen gewoon niet geleverd worden. Begrijp me niet verkeerd. Het zijn goeie speakers en ook je kabel is goed, maar de stabiliteit van je versterker gooit hier roet in 't eten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Lastige speakers heb ik begrepen. Volgens mij gaat de impedantie van die Kappa's naar de 2 Ohm, dus moet je in ieder geval een versterker nemen die onvoorwaardelijk stabiel is bij 2 Ohm en evt. lager (stroom levert). Op het hifi.nl forum huist ene Andre ook met Kappa 9 en die heeft er om die reden een Krell aangekoppeld. Helaas, nog duurder dan de PM-14. M. PS. Lees maar eens op http://forum.hifi.nl/cgi-bin/YaBB.pl?board...display&num=260 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bruce Springsteen Posted 9 juli 2001 Author Report Share Posted 9 juli 2001 ja..tja... maar wat dan? laten we zeggen, ik heb 2 duizend cash en de 3mnd oude pm17 in te ruilen, waar kom ik dan? opzich bevallen de kappa's wel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiootje Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Hoi.Bij mij gaat het niet om het laag eerder om de controle en de algehele stage. Ik luister al weer een paar jaar naar LINN KEILIDH(1e versie),dus kan bijna eindeloos combineren wat versterker(s) en speaker betreft(aktief).Hoe zou het gaan klinken met 2xsm17, 1xpm17 + aktieve filters.Zeggen jullie,proberen of niet de moeite waard (te veel geld/te weinig resultaat). Hoop dat je het niet erg vind dat ik ook het een en ander te vragen hebt,Bruce,ik zit over het zelfde ''upgrade'' te denken of alles naar een hoger plan te brengen. groetjes (audio)otje. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiootje Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Hoi.Bij mij gaat het niet om het laag eerder om de controle en de algehele stage. Ik luister al weer een paar jaar naar LINN KEILIDH(1e versie),dus kan bijna eindeloos combineren wat versterker(s) en speaker betreft(aktief).Hoe zou het gaan klinken met 2xsm17, 1xpm17 + aktieve filters.Zeggen jullie,proberen of niet de moeite waard (te veel geld/te weinig resultaat). Hoop dat je het niet erg vind dat ik ook het een en ander te vragen hebt,Bruce,ik zit over het zelfde ''upgrade'' te denken of alles naar een hoger plan te brengen. groeten''audiootje'' Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bruce Springsteen Posted 9 juli 2001 Author Report Share Posted 9 juli 2001 he, thnx... dat was een leuk stukje leesvoer. al zeggen die ohm en watt me niet zoveel... ik draaide vroeger trouwens met een setje AR 312 HO... maar heb daar met m'n McIntosh de tweeters opgeblazen en heb de mac toen ingeruild voor de kappa's. die mac had ik nu wel kunnen gebruiken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Geplaatst door Bruce Springsteen:ja..tja... maar wat dan? laten we zeggen, ik heb 2 duizend cash en de 3mnd oude pm17 in te ruilen, waar kom ik dan? opzich bevallen de kappa's wel goed. ik denk dat je tweede hands nog wel iets goeds kan vinden. Ik zag bij A1 (commerciele afdeling van marktplaats.nl) ergens in Venray een Aragon 24k v.v. met Aragon 4004 te koop voor ƒ2750,-. Die 4004 is zeker geschikt voor je speakers. Verder zou een 2de hands Bryston 4BST ook niet misstaan (heb je wel je PM17 als v.v. nodig) Louis Raatjes van Art Speak in Ommeren heeft er hier misschien nog een van staan, maar deze is wel wat duurder (vraagprijs ƒ3950 maar met nog ruim 18 jaar garantie en aan de prijs is nog wel wat te doen, maar niet al te veel). Bij "Die is 't" staat er misschien ook nog een voor ƒ2250. Dit zijn maar enkele versterkers die voor je speakers geschikt zijn en zo zijn er nog meer, maar je zult naar zo iets op zoek moeten gaan wil je je speakers laten klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts