Jump to content

akoestiekprobleem: alleen bas als ik sta

mart
 Share

Recommended Posts

ik heb een sub te leen om te proberen. Het voegt wel wat toe rond de 40 a 50 hz waar mijn eigen speakers een dip hebben. Maar ik heb een akoestisch probleem: het is alleen goed te horen als ik sta. als ik zit is het weg. van alles al geprobeerd: meer in de hoek, tussen de speakers, hogere plek voor de sub, fase,.....

het is een down-firing sub met een voetplaat aan de kast vast. ik heb hem ook al op zijn zij gelegd maar dat maakte ook niet uit.

Het is me nooit echt opgevallen :unsure: maar zonder sub is het ook hoorbaar maar vele malen minder. Mijn eigen speakers staan op stands van 70cm hoog, de sub op de grond.

hoe krijg ik die bas op mijn luisterplek?

Een bekende truuk is de sub op de luister positie te zetten en dan rond te lopen om te horen waar het laag het best klinkt. Vervolgens zet je daar de sub neer.

Weet niet in hoeverre dat ook verticale room modes verbetert

Weet niet in hoeverre dat ook verticale room modes verbetert

Niet. Roommodes kun je niet verbeteren. Je kunt alleen op een andere plaats ik de ruimte gaan zitten. Speakers anders opstellen wil ook wel eens helpen.

als ik zit is de bas weg. als ik sta is de bas aanwezig. En ik moet bekennen dat het zonder sub ook al zo was, alleen viel dat veeeel minder op. En als ik de speakers verschuif, meer naar de muur toe, hoor ik meer bas, vooral als ik sta!

Door de sub viel het probleem pas op.  En die staat op de grond. de hoogte waar de bas geproduceerd wordt maakt blijkbaar niet uit.

aha staande golven. Zit je precies op buik/knoop.

Probeer het eens opnieuw, met de sub een halve meter naar je toe.

Zit je luisterplek pal tegen de achterwand?

Ps de tip van DT is juist

Edited by goodtube

ga ik morgen doen, sub verschuiven.

achter mij is nog ruim een meter ruimte

Maar lezen jullie ook dat het niet aan de sub ligt maar dat het probleem door de sub is ontdekt! Het probleem bestond al met de gewone speakers. Die staan een ruime ellebooglengte van de muur af. En ik heb ook al geexperimenteerd met luisterstoel halve meter naar achter en naar voren.

ga ik morgen doen, sub verschuiven.

achter mij is nog ruim een meter ruimte

Maar lezen jullie ook dat het niet aan de sub ligt maar dat het probleem door de sub is ontdekt! Het probleem bestond al met de gewone speakers. Die staan een ruime ellebooglengte van de muur af. En ik heb ook al geëxperimenteerd met luisterstoel halve meter naar achter en naar voren.

ja het komt me bekend voor. Als je de sub naar voren verplaatst dien je dat ook met de speakers te doen.

Het spiegelt. Speakers een halve meter uit de muur, dan je hoofd ook een halve meter uit de achterwand.

Het zal zo zijn dat als je verder naar achter gaat zitten je weer bas hoort.

Edited by goodtube

Duurde even maar ik heb een tekening gemaakt.

@Carl, wat kun je vanuit jouw ervaring mij leren in deze situatie

een beschrijving voor de akoestiek: tegen de achterwand bij de speakers: Links in de hoek hangt een boekenplankje , er staat bij het getal 300 een laag kastje en rechts een klein tafeltje. verder nog wat planten. tegen de tegenoverliggende achterwand een hoge kast en op de grond een vloerkleed, verder houten vloer en gordijnen zijn nooit dicht.

huiskamer_1.jpg

Oei... ik wil je niet ontmoedigen, maar een dergelijke woonkamer hadden wij in ons vorige huis. Dat is dan al weer 20 jaar geleden,  ik bezat toen niet de kennis en mogelijkheden om mijn Dm2a aan het klinken te krijgen. Of het me nu zou lukken weet ik niet, nu kan ik meten, toen nog niet echt (CD + VU van taperecorder).

Ik heb daar altijd last gehad van een chronisch gebrek aan laag. Nou waren de opstelmogelijkheden (met 3 opgroeiende jongens)  maar heel beperkt variabel, maar toch.

In mijn geval had ik ook nog een kruipruimte (=trillende vloer). De hobby heeft toen een aantal jaren op een heel laag pitje gestaan.

Edited by Hans van Liempd

Waar staat de sub nu?

Volgens mij (maar dat vergt waarschijnlijk wel veel afstelwerk) hoeft een sub niet perse tussen de speakers te staan. Ik ben altijd zeer onder de indruk geweest van een Canton 30 cm sub met 2 melkpakjes satellieten (11 cm woofer en dome). Dat was een passief systeem op 120 hz gewisseld (geen eigen versterker dus) en de sub stond gewoon ergens tegen een zijwand achter de luisterplek. de satellieten op geheel audiofiel onverantwoorde wijze ergens hoog in de kamer en toch leek het alsof al het laag uit die kleine kastjes kwam. Egens hadden die Canton engineers dat heel goed gedaan (ruim 30 jaar geleden).

(Het staat hier in dit draadje http://www.hififorum.nl/index.php?topic=17336.15 )

Nu, stel dat je op 70 hz wisseld, dan moet dat nog beter kunnen....

Nu, stel dat je op 70 hz wisseld, dan moet dat nog beter kunnen....

Normaliter zou ik zeggen dat de wissel op een zo laag mogelijke verquentie zou moeten plaatsvinden. Maar je zou kunnen bearchumenteren dat met een losse woever je eigenlijk het kantelpunt/overnamepunt moet zoeken.

Overigens een goed laag hoor je niet maar voel je, maar dat ter zijden.

Hier geld ook de vraag, gezien het plaatje, waar de luisteraar zich bevind. Als deze op de bank zit heeft hij een ander geluid dan de de stoel in het midden, de luisterpositie neem ik aan?

Muren dragen het geluid, je kunt daar gebruik van maken. Vaak plaatsen mensen, en ik zeg niet dat in dit geval zo is, Hun spullen zo dicht op de muur dat het geluid danwel gaat bonken danwel dood slaat. Ook andere spullen in de ruimte, bv een knuffelbeer of docoratief wandkleed, absorberen of ransoneren geluid. Ik zou bijna zeggen, haal de ruimte leeg, zet je audiospullen neer zoals jij denkt dat het hoord, is het probleem opgelost, ga dan de andere spullen op hun plaats terug zetten en test bij elk stuk of je probleem terug komt, net zo lang tot je het probleem gevonden hebt. Is het probleem niet opgelost bij het leeg halen, probeer dan andere posities van je apperatuur.

Edited by Jeroen Bakker

de geleende sub is inmiddels weer terug naar de eigenaar.

hij stond inderdaad op 70 hz afgesteld. dat was in de korte periode dat ik kon experimenteren het beste.

MAAR: het probleem in dit topic gaat niet over de sub!! Het gaat erover dat de bas op ongeveer 1,80 meter hoogte wel hoorbaar is maar als ik zit niet. En voor zover ik er mee heb gestoeid is dat in de hele luisterdriehoek en ruim daar om heen het geval.

en ik kijk geen films, ik luister naar muziek.

de geleende sub is inmiddels weer terug naar de eigenaar.

hij stond inderdaad op 70 hz afgesteld. dat was in de korte periode dat ik kon experimenteren het beste.

MAAR: het probleem in dit topic gaat niet over de sub!! Het gaat erover dat de bas op ongeveer 1,80 meter hoogte wel hoorbaar is maar als ik zit niet. En voor zover ik er mee heb gestoeid is dat in de hele luisterdriehoek en ruim daar om heen het geval.

en ik kijk geen films, ik luister naar muziek.

Het kan zijn dat u een richt probleem heeft met uw speaker. Als u de achterkant van de speaker bv een halve centimeter ophoogt zodat de voorkomt meer naar beneden komt, heeft u het probleem dan nog steeds?

Bedenk, heren, bij het formuleren van al uw wijze antwoorden, dat elke staande golf en zijn knopen (je hoort niks) en buiken (je hoort een boel) overeenkomt met slechts één centrale frequentie.

(Op die centrale frequentie is de stilstand van de golf compleet - de knopen en buiken blijven op hun plaats -

Aan weerszijden ervan bewegen de golven langzaam.)

Het oordeel "ik hoor geen bas" zal toch niet gebaseerd zijn op één of twéé staande-golffrequenties?

En/of eventuele coïncidenties van één of twéé staande golven in uiteenlopende richtingen?

Bastonen bestaan immers uit heel veel frequenties?

Edited by spido

Verklaar u nader?

Een goed laag hoor je beslist wel, Jeroen. Het diepste laag zul je zeker ook kunnen voelen met je lijf, maar je kunt het ook horen. Dat is de simpele realiteit. Ik hoorde een van de grotere orgels met 16,2Hz grondtoon en die toon HOOR je echt wel.

Ben het met je eens dat je 10Hz niet hoort, maar da's ook geen muzieknoot...

Het cliche dat jij bezigde werd al in de jaren 70 gebruikt, toen ik er zelf voor het eerst over hoorde en het ging verifieren ipv klakkeloos aannemen.

Edited by thingman

Toch is mijn ervaring met echt lage tonen (<30hz) met bv "live" kerkorgel concerten dat het meer een gevoel is, slecht te definieren wat er gebeurd. Soms duurt het bij mij even voordat ik de lage toon opmerk. Als ie ophoudt, dan hoor (merk) ik het sneller.

Verder heb ik nog nooit bas gevoeld in een huskamer van een muziek stuk. Wel bij PA installaties op +130db en dat ging waarschijnlijk helemaal niet zo laag.  

Laag effecten van films is meestal een ander verhaal.

Toch is mijn ervaring met echt lage tonen (<30hz) met bv "live" kerkorgel concerten dat het meer een gevoel is, slecht te definieren wat er gebeurd. Soms duurt het bij mij even voordat ik de lage toon opmerk. Als ie ophoudt, dan hoor (merk) ik het sneller.

Verder heb ik nog nooit bas gevoeld in een huskamer van een muziek stuk. Wel bij PA installaties op +130db en dat ging waarschijnlijk helemaal niet zo laag.

Laag effecten van films is meestal een ander verhaal.

Het komt niet vaak voor, da's waar, maar ik heb toch enkele echte ervaringen met fullrange basweergave gehad in een ruimte thuis. Misschien beleef ik het anders, maar dat echte laag komt heel erg hoorbaar binnen. De kathedraal met groot orgel is wel het summum om zoiets te ervaren, maar het is heel soms ook thuis haalbaar. Voor dat sub-contra octaaf moet je echter heel veel uit de kast trekken, anders klinkt het inderdaad niet naar bas en vooral nergens naar.

Ik heb soms het idee dat die mislukte basweergave van grote systemen onder verder ontoereikende omstandigheden en aansturing, een soort referentie is geworden voor echt laag thuis. Dan hoor je in het laag inderdaad een complete noot niet meer, als ie samenvalt met een staande dip, maar omdat ie verzwakt wel gesuggereerd wordt, wordt de mythe van de lage onhoorbare bas wellicht versterkt... :)

Edited by thingman

(...) Dan hoor je in het laag inderdaad een complete noot niet meer, als ie samenvalt met een staande dip (...)

Tegen deze misvatting waarschuwde ik al in #20!

Een bastoon heeft een harmonischenstructuur (grondfrequentie met een aantal harmonische boventonen / veelvouden).

Als er een staande golf is, betreft dat vrijwel altijd alleen de grondfrequentie: de rest van de toon wordt dan niet aangetast.

Bij een staande golf is er meestal sprake van een buik (opslingering) midden in de kamer of op 1/4 en 3/4 van de lengte en/of breedte en/of hoogte van de kamer.

Je hoort overigens vrijwel nooit iemand klagen over knopen (dips), want die hoor je niet.