Jump to content

krell

carl
 Share

Recommended Posts

Als ik het goed gelezen heb importeert Herman van Dungen Krell niet meer. Te duur en Herman houdt niet van bedrijven waar investeerders het voor het zeggen hebben. Hij wil iets met Bow doen en een nieuw op te richten merk Floyd (ontwerper Sphynx). Veel respect voor de man. Al 40 jaar in de business. Waarschijnlijk is zijn lievelingsnummer "Go your own way".

Edited by carl

Vroeger had Herman ook al Bow in zijn pakket.

Ik heb toen nog een zz8 bij hem gekocht.

Prachtig om te zien, mooie sound, maar een waaaardeloze volumeregeling. Een stand voor harder en een stand voor zachter via een schakelaar. In de zachte stand was de sound een stuk slechter en in de harde stand moest je de volumeknop zover terug draaien dat je in de ongelijkheid zone van de potmeter kwam.

Groet,

Leobus

een Krell ksa80 die ik destijds hoorde was een mompelende hoempa bak. dramatisch. zogenaamd 'warm' maar er kwam niks met enige precisie uit. vlak, versmeerd, wollig. ik weet niet of het later beter werd.

groet

ps ... zo rond 1987 klonk een Bryston 3b al beter dan die Krell ksa80. beiden gehoord. Net als een Mark Levinson nr 17 meen ik. Te steriel. Allemaal van Eringa Leeuwarden te leen gehad. Heb jij ooit een Electrocompaniet thuis gehad? Of is dit een vooroordeel (zoals sommigen zomaar zeggen dat buizenversterkers voor mensen die van vervorming houden zijn).

Edited by robx

De enorme verschillen die jij tussen versterkers hoort, kunnen niet verklaard worden uit de technische kwaliteiten.

Uit de vervormingscijfers, met name. Of de signaal/ruisverhouding.

Waaruit dan wel, vraag ik me af?

Het is mijn ervaring, dat er in het algemeen maar heel weinig hoorbaar verschil bestaat tussen versterkers.

Tenzij er een versterker niet in orde is, natuurlijk.

Ik vond sommige Krells óók wel eens vrij kil, schril, schraal en klinisch klinken.

Net als Arrays, om er nòg maar eentje te noemen.

Maar dat bleek dan later aan de aangesloten apparatuur te liggen.

Ze brachten met name vervormingen van luidsprekers aan het licht.

Met goede speakers klonken ze prima.

De Krell is van nature altijd neutraal (wat mijn ervaringen betreft), het is afhankelijk van je interlink, luidspreker en bekabeling hoe je Krell zich ontwikkeld. De kwaliteit schuild in de kwaliteit van de gebruikte producten, waar de Krell uit is opgebouwd, en de ruimte die die producten krijgen om zich te ontplooien. Krell's zijn doorgaans zwaar gebouwd om voor optimale stabiliteit (trillingen beberken) van het product te weeg te brengen.

Ervaring leert dat schelle producten bij een Krell ook schel klinken en duffe producten bij een Krell ook duf klinken, daar waar andere fabrikanten juist weer dergelijke 'kwantiteiten' proberen te compenseren of beïnvloeden blijft de Krell neutraal en geeft alleen maar door wat hij krijgt aangeleverd.

Zo heb ik ondervonden dat mijn supra interlink ten opzichte van de transparent interlink (en de Norost interlink) duffig klinkt, zeg maar de gebreide trui ten opzichte van het strakke pak.

ps ... zo rond 1987 klonk een Bryston 3b al beter dan die Krell ksa80. beiden gehoord. Net als een Mark Levinson nr 17 meen ik. Te steriel. Allemaal van Eringa Leeuwarden te leen gehad. Heb jij ooit een Electrocompaniet thuis gehad? Of is dit een vooroordeel (zoals sommigen zomaar zeggen dat buizenversterkers voor mensen die van vervorming houden zijn).

Buizen klinken anders dan transistor, zoals electrostaat ook anders klinkt dan een hoorn. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Ik zou hier niet willen zeggen dat buizen vervormen, maar ze klinken gewoon heel anders. Ik zou zeggen warmer met andere capiciteiten in het laag gebied. En zeker als je vindt dat Krell of Mark Levinson (of noem maar op) clinisch en steriel klinken zou ik zeker adviseren om serieus buizen te overwegen, de reputatie van Audio Research is niet gering, maar Jadis en Prima Luna hebben ook een goede reputatie op buizen gebied.

De Krell is van nature altijd neutraal (wat mijn ervaringen betreft), het is afhankelijk van je interlink, luidspreker en bekabeling hoe je Krell zich ontwikkeld. De kwaliteit schuild in de kwaliteit van de gebruikte producten, waar de Krell uit is opgebouwd, en de ruimte die die producten krijgen om zich te ontplooien. Krell's zijn doorgaans zwaar gebouwd om voor optimale stabiliteit (trillingen beberken) van het product te weeg te brengen.

Ervaring leert dat schelle producten bij een Krell ook schel klinken en duffe producten bij een Krell ook duf klinken, daar waar andere fabrikanten juist weer dergelijke 'kwantiteiten' proberen te compenseren of beïnvloeden blijft de Krell neutraal en geeft alleen maar door wat hij krijgt aangeleverd.

Als een verkoper mij dit verhaal zou vertellen, verliet ik acuut de winkel... :)

maar ja andere transistor-versterkers klinken IN MIJN SET (sorry, dat moet ik voortaan echt erbij zeggen ter relativering van mijn opmerkingen) niet wollig of steriel. van de Electrocompaniet zeggen mensen vaak 'klinkt als buizen'. De persoon die bij defecten mijn spullen repareert maakte ooit een kleine klasse a versterker. Klonk ook erg lekker. Sugden ging prima.

dus laat ik mijn oordeel beperken tot: sommige dingen willen niet klinken bij mij. 

groet

die KSA80 kreeg ik trouwens niet in mijn eentje opgetild. maar ik ben niet erg powerlifterig. ik zag recent een ksa250 bij de reparateur staan. op een karretje met wielen, die kan alleen een powerlifter tillen. Bij Eringa zeiden ze al: als je die kan optillen mag je 'm hebben :D

Inderdaad was dat op Apogee's. Met natuurlijk Symo LS-4X bekabeling (die ook van Herman kwam) die ik na 28 jaar nog heb.

groet

ehhhh ... niet bij mij )))) onhandig spul hoor om te tillen. ik krijg net de 34 kg van de AW250 van de grond. 50kg cement lukte me ook ooit (toen ik nog jong was zeg maar). maar de ksa250 was ook GROOT. dat maakt optillen moeilijk.Ok een beetje van de grond af sjorren wellicht ^_^  maar terug in de doos ... ik kon het niet met de ksa80.

en ... die Eringa vestiging (Leeuwarden Oosterkade) is meen ik al lang dicht ook. Wat onverlet laat dat het ding en nog kan staan bij gebrek aan kopers haha

groet

Edited by robx

lol, misschien Krell werpen als variatie op...

De kracht van een Krell als deze is toch wel stabiel tot 0.5 ohm En ook nog het vermogen verdubbelen bij ieder halvering; 4000 watt bij 0,5ohm), dat doen volgens mij alleen bepaalde Gryphons na.

Maar goed als je speakers dat niet nodig hebben, zijn andere versterkers wellicht beter (kan je ook "te stabiel" zijn, "te veel grip" hebben?)

ja als stroom-bron ... petje af. ze waren zwaar maar klonken ook zwaar. de allereerste he ... daarna geen ervaring mee.

ik ben nog best nieuwsgierig hoe een goede buizen-dingest hier zou klinken. een Audio Note pre amp kit one deed het bijzonder mooi hier ... maar was niet te handhaven in deze omgeving (mega ruis, en elders met mijn AW250 erbij was ie perfect stil). wat zou er hier mis zijn .... HF shit denk ik.

groet

hm ... leuk idee Jack. ik ga dat samen met jou proberen te plannen. Weer wat te leren. Leuk. Als je wil sleep ik de AW250 mee. mag jij die proberen.

en ik ben natuurlijk erg benieuwd naar je set met tegel.

groet

Edited by robx

In de tijd dat ik mijn Conrad Johnson kocht heb ik een keur aan versterkers in huis gehad. Mijn vrouw kwam uit de gang en het eerste wat ze zei was, dat ik de Krell niet moest kopen.

Ik was net even bij de Hifiwinkel in Beek. Rob Wilms vertelde dat de nieuwe Krell versterkers een geforceerde koeling hadden. Dat was ook niet echt wat ze wilden. Het merk Bow is een aantal jaren geleden volgens mij overgekocht door Durob. Ze komen (waarschijnlijk) met een streamer op de markt. De bijzondere vormgeving van Bow zal daar wel in terugkomen. Dat Floyd is ander avontuur. Volgens Durob blog zit daar de ontwerper van Sphynx/audioscript achter.

(...) en kabels moet je uitproberen het klinkt of het klinkt niet er bestaan geen slechte interlink en speaker kabel, en vervorming onstaat Door de verkeerde combinatie en dat kan liggen

aan de cd, platenspeuler, versterker, speaker, interlink en luidspreker kabel en anders nergens aan.

Er bestaan geen slechte speaker, s cq versterkers.

Mvg wol

Goed punt. Het is de combinatie.