Jump to content

Afstand tot achterwand, maar waarvan?

Ove Rickland
 Share

Recommended Posts

De meeste fabrikaten adviseren bij plaatsing vaak een minimale afstand van de luidspreker tot de achterwand. Maar welke afstand wordt hiermee bedoeld? Is dat de afstand van de achterzijde van de behuizing tot de achterwand of de afstand van de voorkant van de speaker tot de achterwand?

Het advies dat bij de Verity speakers (ik heb daar een kloon van gemaakt) gegeven wordt is: meten vanaf het centrum van de conus van de middentoner.

Zij adviseren om 0,618 x de hoogte van de kamer te nemen als afstand van de middentoner tot de achterwand.

Maar ik denk dat ze dan een ideale rechthoekige kamer nemen zonder ramen. Bij mij is het meer dan de geadviseerde afstand. En inderdaad op gehoor bepaald.

En wat is de achterwand? Als er ramen in zitten, heb je al twee afstanden. Raam en muur. En dan hangt er ook nog een radiator aan die muur.

Groet,

Leobus

(...) Zij adviseren om 0,618 x de hoogte van de kamer te nemen als afstand van de middentoner tot de achterwand.(...)

Tot welk punt op die achterwand?

En welke afstand tot de zijmuur?

En waaròm 0,168 x de hoogte van de kamer?

(...) "Live stage" realism can be greatly enhanced by the maintenance of low level detail, which we have already addressed, and attention to the sound distribution pattern throughout the listening room.

The polar response favoured by convention is quite unsatisfactory. My approach provides a directional and gently rising high frequency response with the loudspeakers placed with their axes crossing well in front of the listener. It is also strongly recommended (again, against all convention) that loudspeakers be placed as close to a wall as possible.

The simple reason for this is that wall reflections will create two further 'virtual' loudspeakers that will create severe interference and impair spatiality. (The ideal, if impractical solution is to mount the drivers in the wall). (...)

http://www.tnt-audio.com/intervis/jordan_e.html

Edited by spido

Tot welk punt op die achterwand?

En welke afstand tot de zijmuur?

En waaròm 0,168 x de hoogte van de kamer?

http://www.tnt-audio.com/intervis/jordan_e.html

Antwoorden:

-Recht naar achteren

-Breedte van de kamer gedeeld door 3,6

-Het is niet 0,168 maar 0,618. En ik weet niet waarom dat zo zou moeten. Ik weet alleen dat die 0,618 de gulden snede is.

Kijk verder maar even hier.

http://www.verityaudio.com/images/pdf/manuels_inscriptions/en/EN_Manual_Amadis.pdf

Die Amadis lijkt het meest op mijn speaker, alhoewel ik getracht heb de orginele Parsifal na te bouwen.

Of ze gelijk hebben, weet ik niet. Ik heb alleen vermeld wat zij er van zeggen.

Groet,

Leobus

Maar waarom niet gewoon luisteren en schuiven? Dan kan je zelf horen wat het best bevalt. 

Het is natuurlijk evident dat je altijd moet luisteren. Maar mijn vraag is meer taalkundig: wat bedoelen speakerfabrikanten nu met "de afstand tot de achterwand"? Is dat de vrije ruimte achter de speaker of de afstand gemeten van wand tot (bijvoorbeeld) voorkant conus. Dat is namelijk taalkundig gezien lang niet altijd duidelijk.

Het is net zoiets als "een percentage van je loon": is dat bruto-loon of netto-loon (maakt toch behoorlijk wat uit).

Hou je maar liever aan de adviezen van Ted Jordan, die geeft er tenminste nozele argumenten bij.

Tenzij je houdt van wat extra (virtuele, secundaire, tertiaire etc.) geluidsbronnen-met-vertraging, fasefouten en kamfilter-effecten via de muren.

Interferenties en diffracties... veel audioliefhebbers zijn er dol op!

Mooie extra, gratis  r u i m t l ij k h e i d.

En speakerfabrikanten spelen daar handig op in.

Vroegah had Bose® daar zelfs speciale luidsprekers voor: Direct/Reflecting®.

Je wist niet wat je allemaal hoorde!  :o

Edited by spido

Antwoorden:

-Recht naar achteren

-Breedte van de kamer gedeeld door 3,6

-Het is niet 0,168 maar 0,618. En ik weet niet waarom dat zo zou moeten. Ik weet alleen dat die 0,618 de gulden snede is.

Kijk verder maar even hier.

http://www.verityaudio.com/images/pdf/manuels_inscriptions/en/EN_Manual_Amadis.pdf

Die Amadis lijkt het meest op mijn speaker, alhoewel ik getracht heb de orginele Parsifal na te bouwen.

Of ze gelijk hebben, weet ik niet. Ik heb alleen vermeld wat zij er van zeggen.

Groet,

Leobus

Klopt heel aardig. Dan heb ik ze per ongeluk, ver genoeg van de wand gezet  :)

Edited by Tubejack

Goede vraag van de TS.

Het verschilt nogal of je van de achterzijde of voorzijde rekent.

Sonisch gezien tegen de muur klinkt het goed. Minst last van gekke golven en gratis een goede laagweergave.

Qua beleving doe mij svp een vrije opstelling. Meer diepte, meer een wolk van geluid. Wat daarbij het dichtst bij werkelijkheid komt, tja, dat is vaak in de opname toch al verprutst.

Edited by goodtube

Het maakt ook nog uit of het basgat (wanneer er een is) aan de achterkant of voorkant zit. Paulebappie geeft het enige goede antwoord.

Nee, dat maakt niets uit. Is al vaker uitgelegd: lage frequenties planten zich bolvormig voort.

Of je moet natuurlijk een slechte reflexkast hebben, waarbij uit de reflexpoort veel hogere frequenties naar buiten treden.

(Ik ken maar één luidsprekerontwerper die spectrumanalyses maakte van de output van de reflexpoorten...)

0,6 en nog wat , maal de hoogte is veel hoor. Dat is al vlug 1,50 meter. Maakt ook nogal wat uit of je dan van de voor of de achterkant rekent.

Verder vind ik die formules pseudo wetenschap. Ik heb het wel eens volgens de methode Cardas geprobeerd. Met schuiven klonk het toch echt beter. Logisch want niemand heeft de ideale kamer (wat dat ook mogen zijn).

PS er is geen reden volgens mij om aan te nemen dat Gulden Snede geldt voor akoestiek of elektriciteit.

Edited by carl

Nee, dat maakt niets uit. Is al vaker uitgelegd: lage frequenties planten zich bolvormig voort.

Of je moet natuurlijk een slechte reflexkast hebben, waarbij uit de reflexpoort veel hogere frequenties naar buiten treden.

(Ik ken maar één luidsprekerontwerper die spectrumanalyses maakte van de output van de reflexpoorten...)

En zit het centrum van die bol dan in het midden van de speaker, in het midden van de unit, of het midden van het basgat.?? 

Door de opstelling (luidspreker én luisterplaats) te veranderen beïnvloed je vooral het laag.

Sòmmige vragen... nou ja!  :o

Beste Hans, je vraag is niet relevant, want gerelateerd aan de golflengten van die lage frequenties wordt door de reflexpoort de lucht in je héle kamer ca. 25 x per seconde beurtelings een beetje opgeblazen en leeggezogen.

(Of alleen maar opgeblazen, als Nelson Pass gelijk heeft met zijn "single ended karakter van geluid".)

Schuiven met de luidsprekers kan NIETS veranderen aan de werkelijk lage frequenties.

Het enige wat je verandert, is het reflectiepatroon (secundaire / tertiaire geluidsbronnen e.d. op de muren: diffracties, interferenties, de hele sjabam) van de hogere frequenties binnen de bastonen.

Want bastonen hebben, zoals alle muziektonen, een harmonischenstructuur, die je met dat geschuif flink kunt aantasten. (Kamfiltereffecten.)

Maar goed... om tòch antwoord op je vraag te geven: de opening van de reflexpoort werkt als virtueel membraan bij het weergeven van de zeer lage frequenties op en rond de afstemfrequentie.

De opening van de poort kan dus als centrum van de enorme luchtbel worden beschouwd.

Edited by spido

Beste Hans, je vraag is niet relevant, want gerelateerd aan de golflengten van die lage frequenties wordt door de reflexpoort de lucht in je héle kamer ca. 25 x per seconde beurtelings een beetje opgeblazen en leeggezogen.

(Of alleen maar opgeblazen, als Nelson Pass gelijk heeft met zijn "single ended karakter van geluid".)

Schuiven met de luidsprekers kan NIETS veranderen aan de werkelijk lage frequenties.

Het enige wat je verandert, is het reflectiepatroon (secundaire / tertiaire geluidsbronnen e.d. op de muren: diffracties, interferenties, de hele sjabam) van de hogere frequenties binnen de bastonen.

Want bastonen hebben, zoals alle muziektonen, een harmonischenstructuur, die je met dat geschuif flink kunt aantasten. (Kamfiltereffecten.)

Maar goed... om tòch antwoord op je vraag te geven: de opening van de reflexpoort werkt als virtueel membraan bij het weergeven van de zeer lage frequenties op en rond de afstemfrequentie.

De opening van de poort kan dus als centrum van de enorme luchtbel worden beschouwd.

Aan de weergave van de speaker veranderd er inderdaad niks. Aan de ruimte ook niet. Daarom spreek ik ook van positie van luidsprekers én luisterpositie. Volgens Pjotr bestaat het kamfiltereffect niet eens. Iets wat ik toen ernstig heb bestreden.

Meettechnisch veranderd er aan het laag best een hele hoop wanneer je zelfs alleen met de speakers schuift. Maar in mijn geval niet zodanig dat ik het goed genoeg vond.

Door de speakers tegen de lange kant van de kamer te zetten en de luisterstoel daartegenover heb ik de boel keurig in balans gekregen. Waar in de lengteopstelling een dip van ca. 20 dB bij 40 Hz zat. Is dit nu min of meer gelijkgetrokken tot zelfs iets te veel. Dat teveel heb ik dan weer getopt met de basstraps.

Waar houden de werkelijk lage frequenties bij jou op Spido.

Waar houden de werkelijk lage frequenties bij jou op Spido.

Beste Carl,

We hadden het over de output van de reflexpoort. Als het goed is, komen daar alleen werkelijk lage frequenties uit (bijv. 25 Hz, 18 of 24 dB/oct. op en af).

Verder meen ik dat werkelijk lage frequenties slechts realistisch kunnen worden gerealiseerd in ruimtes waarvan tenminste één lengte (maar liever méér dan één lengte!) zo groot is dat een halve golflengte van 20 Hz er in past. Dit komt neer op 1/2 x 17,15 m = ca. 8,6 m.

Edited by spido

Verder meen ik dat werkelijk lage frequenties slechts realistisch kunnen worden gerealiseerd in ruimtes waarvan tenminste één lengte (maar liever méér dan één lengte!) zo groot is dat een halve golflengte van 20 Hz er in past. Dit komt neer op 1/2 x 17,15 m = ca. 8,6 m.

Heb je ook weleens een hoofdtelefoon op gehad Spido?

Die halve gl haal je daar niet mee, zelfs niet met de lengte van je gehoorgang erbij, maar toch kan zulk laag goed worden weergegeven...

Ik stelde eigenlijk de vraag Spido omdat mijn ervaring is dat met de poort achter, dicht of verder van de muur wel degelijk hoorbaar is. Als dat niet het geval is bij werkelijk lage frequenties zoals jij zegt, komen er kennelijk ook hogere frequenties uit de poort waar de afstand van de muur wel degelijk hoorbaar is.

Edited by carl

Beste Thingman,

Voor een halve golflengte van een 20 Hz frequentie is een lengte van 8,6 m nodig.

Er zijn ook akoestilogen die zeggen dat genoegen kan worden genomen met de helft hiervan: 1/4 λ en dus een lengte van 4,3 m.

Hun argument is, dat bij een kwart golflengte de complete positieve en negatieve amplitude wordt bereikt.

De basweergave krijgt dan echter m.i. een pulserend, geforceerd en onnatuurlijk karakter. Vergelijkbaar met "car hifi".

Voor het weergeven van lange geluidsgolven (lage frequenties) in een kamer is flink wat ruimte (lengte) nodig.

In kleinere ruimtes kunnen de langere geluidsgolven niet volledig worden opgebouwd.

Iedereen met goede oren aan zijn hoofd (en een stel goede luidsprekers in huis!) zal dit beamen.

Voor de weergave via een hoofdtelefoon liggen de zaken heel anders, en het verbaast me uitermate dat jij dat kennelijk niet weet.

Bij een hoofdtelefoon worden de drukverschillen bij lagere frequenties niet veroorzaakt door lange geluidsgolven, maar door pneumatische drukpulsen via de in de gehoorgang opgesloten luchtprop. Het trommelvlies is via die luchtprop direct aangesloten op het membraan van de hoofdtelefoon.

Edited by spido

Ik stelde eigenlijk de vraag Spido omdat mijn ervaring is dat met de poort achter, dicht of verder van de muur wel degelijk hoorbaar is. Als dat niet het geval is bij werkelijk lage frequenties zoals jij zegt, komen er kennelijk ook hogere frequenties uit de poort waar de afstand van de muur wel degelijk hoorbaar is.

Vergeet niet de veranderingen (reflectiepatronen: interferenties e.d.) die je met het verschuiven veroorzaakt aan de vóórkant van de luidsprekers.

Men leze het verhaal van Ted Jordan.