Jump to content

Wat is High End?

Bill
 Share

Recommended Posts

Beste High-Enders,

Ik heb wat vragen.

Waar zijn jullie naar op zoek bij een perfecte weergave?

Ik bedoel er wordt nogal geinvesteerd in van alles om wat te bereiken?

Wanneer is het geluid goed voor jou?

Is dat een zo natuurgetrouw weergave van de opname?

Of mag het wel "gekleurd" zijn voor een prettig gehoor?

En zo ja, hoeveel "kleuring" is acceptabel? (En welke niet?)

Of gaat het om techniek?

In hoeverre moeten deze bijdragen aan wat je werkelijk hoort of zijn specificaties (cijfers) al voldoende voor aanschaf of overstap naar iets anders?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

http://nl.wikipedia.org/wiki/High_fidelity_%28techniek%29

Ik wil je niet ontmoedigen maar als je vraagt:"wat is mooi weer" krijg je waarschijnlijk minder antwoorden dan op de vraag die jij stelt.

Zoveel mensen zoveel smaken. Ik bijvoorbeeld vind mijn set lekker klinken, ik weet echter niet of ik er het stempel High-End op mag drukken, zou ook niet weten wie ik dat moet vragen. ;)

Maareh, van harte welkom hier en veel plezier met de muziek. daar draait het om.

En leuk dat er weer een noordeling lid is.

Edited by TL 200

(...) Is dat een zo natuurgetrouw weergave van de opname?

(...)

Of gaat het om techniek? (...)

Beste Bill,

Ja, het gaat om zo natuurgetrouwe weergave van de opname!

En ja, het gaat ook om techniek.

Want zonder zeer goede techniek is zeer goede weergave niet mogelijk.

We streven hier allemaal naar een zo goed mogelijke geluidskwaliteit in de huiskamer en/of luisterkamer. Meestal zal je dan compromissen moeten sluiten. Die zijn deels smaakafhankelijk. De een valt bijvoorbeeld meer voor laag dan de ander. Daarbij heeft iedereen uiteindelijk beperkingen door het beschikbare budget.

Edited by carl

Beste Bill,

High Fidelity heeft m.i. niets met "smaak" te maken.

Het is de waarheid: de hele waarheid, en niets anders dan de waarheid.

"High End" is overigens oorspronkelijk een marketing term.

Het duidt het duurste marktsegment aan.

Bij high fidelity is het duurste heel vaak niet het beste.

Lastige vragen.......

Laat ik het even illustreren met een praktijkvoorbeeld. Als doorgewinterde vierdaagseloper (Nijmegen) kom ik op de derde dag altijd op de Canadese erebegraafplaats bij Groesbeek, waar vanaf 12.00 uur een herdenkingsdienst wordt gehouden. Dat jaar was een jubileumjaar en men had groot uitgepakt met een veelkoppige militaire brassband. Op het moment dat ik het koper over het grasveld hoorde rollen, wist ik meteen dat dit nooit en te nimmer voor de volle 100% in een huiskamer te reproduceren zou zijn.....

Vergelijk het met een portrettekening. Een begaafde kunstenaar kan met een vel papier en een stukje houtskool een tekening van jou maken.

Het resultaat is dan zo, dat een bekende zou zeggen: verrek.... dat is Bill. Vergelijk de hoogst mogelijke realistische weergave maar met een hologram.

Er is dus blijkbaar veel minder nodig voor een herkenning.

En zo gaat het precies met weergave in de huiskamer.

De één valt voor ruimtelijke afbeelding, de ander voor een overvloedig laag, etc., etc.

Techniek kan best wel wat, maar niet alles tegelijk. Hier komt het dus neer op compromissen; ook in audioland polderen we wat af.....

High Fidelity heeft m.i. niets met "smaak" te maken.

Het is de waarheid: de hele waarheid, en niets anders dan de waarheid.

.

Als streven ben ik het met je eens Spido. In de praktijk sluit je altijd compromissen en dan komt smaak om de hoek kijken.

Wow, bedankt alvast voor de vele reacties. :)

Als het gaat om een zo natuurgetrouw (waar, evenwichtig) mogelijk weergave, is dit dan zoals de muziekanten in het echt zouden klinken of zo goed mogelijk de opnames weergeven?

Ik bedoel, zoals bongo zo mooi weergeeft:

"Vergelijk het met een portrettekening. Een begaafde kunstenaar kan met een vel papier en een stukje houtskool een tekening van jou maken.

Het resultaat is dan zo, dat een bekende zou zeggen: verrek.... dat is Bill. Vergelijk de hoogst mogelijke realistische weergave maar met een hologram.

Er is dus blijkbaar veel minder nodig voor een herkenning."

Zijn we dan niet in eerste plaats afhankelijk van hoe goed het is vast gelegd? Nog meer dan van hoe we het resultaat kunnen weergeven?

Natuurlijk, een geweldig opname over een low-fi installatie zal nooit de potentie van de opname weer kunnen weergeven.

Maar een hi-fi kan een slecht opname toch ook niet beter maken? Of mag het wel "iets" doen met het geluid van de opname?

Naarmate de kwaliteit van de installatie verder toeneemt is dit een probleem waar je steeds meer mee te maken krijgt: goede opnames klinken super en bij slechte opnames wordt meedogenloos weergegeven wat er mis aan is.

Voor de laatste categorie zou je een tweede (wat meer vergevingsgezinde) set moeten samenstellen.

Wat ik bedoelde Bill is het volgende

Het is mijn persoonlijke mening

In een woonkamer met zn akoestische minpunten en beperkingen, mn zn plaatsing beperkingen met buget en haar beperkingen ben ik al blij als het mij een beetje lukt een evenwichtige weergave te bekomen. met evenwichtig bedoel ik dat ik het gevoel moet hebben dat alles klopt en in balans is laag mid en hoog. Dat houdt nog niet in dat het het laag daarom voldoende aanwezig is, of gecontroleerd genoeg. Of een trompet vol en en schetterent klinkt. Het natuurlijk klinken van de instrumenten vind ik logische volgende stap ... Heeft dit alles met high end te maken? Neen

Er wordt altijd gezegd, dat een top installatie genadeloos is met slechte opnamen. Aan de andere kant blijkt met een goede installatie ook vaak dat er meer opnamen goed zijn dan je dacht.

Eens Tubejack, genieten van muziek is het belangrijkste (los van waar je dat op doet).

Heb met belangstelling topic “Hoe Bepaal Je Wanneer Het Voor Jou Goed Klinkt?” bedankt voor de tip Duck-Twacy (ook deze topic was interessant).

Zoveel mensen zoveel verschillen, ook in wat we goed of niet goed vinden.

Na vele pagina’s gelezen te hebben (ben afgehaakt bij basreflex) blijft bij mij nog eigenlijk 1 vraag over.

Wanneer is een opname (niet alleen opname maar het resultaat wat we aangeboden krijgen) goed?

Dus los van smaak voor muziek, of van “geweldig nummer is belangrijker dan opname” wanneer is deze geluid technisch goed?

wanneer is een opname goed?

Interessante vraag maar niet te beantwoorden als we kritisch zijn

Waarom? wel hetgeen we thuis beluisteren is een reproductie zeg maar van die opname, de eigenlijke opname kennen we niet

Zo verzanden we direct in het straatje van goede persingen en slechte persingen

Dat snap ik stefk.

Maar waaraan zou deze reproductie moeten voldoen (los van de eigenlijke opname) om de titel "goed" te krijgen?

En je laatste opmerking brengt mij gelijk op de vraag, waarom nog kiezen voor persingen en niet gelijk voor (bron) bestanden?

Wel Bill, om met je laatste vraag te beginnen :), niet alle bronmateriaal is digitaal beschikbaar

Een goede weergave   moest opname zijn, is ruimtelijk detailrijk en bovenal dynamisch

Edited by stefk

Bill zelfs MP3 kan al heel goed klinken.  Ook met een studenten budget, kun je een heel fatsoenlijk klinkende installatie samenstellen. Techniek maakt weinig uit. Het is net wat mijn collega Wol zegt, het is de combinatie die het doet en de zorg en aandacht die je daar aan besteed.  Zelfde geldt voor opnames, je haalt er zo uit welke aandacht gekregen heeft.  

Maar verder dan een poging om de werkelijkheid weer te geven komt het niet.

Daarom is High-end voor mij zorgeloos genieten. ;)  

Edited by Tubejack

100% natuurgetrouw is in een huiskamer niet haalbaar, maar je kunt een eind komen.

Ik wil een geluid waar ik thuis van kan genieten en me prettig bij voel: niks meer en niks minder.  En bij voorkeur eigenlijk zo min mogelijk natuurgetrouw: ben te vaak bij live-optredens geweest waar het volume veel te hard staat en de boel behoorlijk staat te vervormen.

Live-optredens worden inderdaad vaak verziekt door een verkeerd gebruik van mengtafels, maar gelukkig niet altijd.

Met name in een zaal als het Concertgebouw valt er wel veel te genieten!

Referentiekader genoeg dus.