Jump to content

Wat is High End?

Bill
 Share

Recommended Posts

Dank voor jullie input.

Nog 1 vraag als het mag. :)

Stel je mocht tegen een studio zeggen waar ze op moeten letten of aan moeten denken bij het produceren (van begin tot eind) van een nummer.

En dan bedoel ik niet het artistiek (muzikant) gedeelte maar technisch.

Dus waaraan zou het eindproduct (even van uitgaan dat dit wel digitaal is) voldoen?

Bill, gewoon luisteren hoor eens een 48 96 ,192 khz opname

die klinken totaal verschillend, nou dan heb je 3 verschillende installatie, s nodig

Mvg wiel

Totaal verschillend? Dan heb jij een supergehoor. Ik heb het met een paar opnames geprobeerd: het bronsignaal van 192 kHz converteren naar 96 kHz en 48 kHz en dan vergelijken; ik heb mn best gedaan maar hoor het verschil niet.

Tussen 16 bit en 24 bit meen ik bij 24 bit iets meer detail en ruimtelijkheid te kunnen horen. 

Wol, mijn cd-speler beschikt zelfs over extra DAC's om SACD's af te spelen....

Als ik jou goed beluister, dan heeft het weinig zin om veel geld te investeren omdat het doel toch nooit gehaald zal worden.

Naarmate je hoger in de boom komt, kunnen kleine verbeteringen behoorlijk kostbaar uitpakken.

Overigens is een geluidsinstallatie als statussymbool geen goede investering. Weinig mensen vinden optimale (of een poging daartoe) geluidskwaliteit een item om wakker van te liggen. Met een dikke auto maak je veel meer indruk.

Tot slot de overgang van de keramische midden/laag unit naar de door Kharma zelf ontwikkelde carbon unit.

Ontwerpers proberen hun producten steeds verder te verbeteren en door te ontwikkelen. Wat is er mis om over te gaan op een unit, die hoorbaar beter presteert dan zijn voorganger?

Is jouw conclusie dat dit alleen maar status betreft gebaseerd op internetwijsheid of heb je dit met eigen oren geconstateerd ?

Ik vind high-end een k woord

High fidelity, desnoods hifi, vind ik mooiere kreet.

Het is allemaal zo overdreven.

(en de oorspronkelijke betekenis van high-end is allang gedegradeerd.....)

Edited by goodtube

Het gaat er in dit geval toch meer om of de nieuwe unit een goede match heeft met de (diamanten) tweeter (van het 2 weg systeem).

Verder klopt het wel dat ieder conus material een eigen "klankkleur" geeft (misschien is klankkleur niet het juiste woord, het is subtieler. Klank signatuur ofzo, maar wat dat betekent weet ik niet :) )

Papier is trouwens ook een redelijk "hard" materiaal. Minder hard dan keramiek natuurlijk, maar harder dan kunststof matreriaalsoorten iha.

Edited by Duck-Twacy

Oke. Even weer on topic. ;)

Wat ik tot nu toe heb:

Opname moet aandacht en zorg aan besteed zijn.

Ruimtelijk, detailrijk en dynamisch.

Niet te hard opnemen (lijkt me ook grootste fout).

Geen loudness effecten (wordt hiermee geen compressie bedoeld?)

Geen overdreven details, geen overdreven echo, overdreven lijkt me nooit goed maar wanneer is het overdreven (smaak)?

Hoge sample rate en 24 bit.

Klopt dit zo'n beetje?

(...) Verder klopt het wel dat ieder conus material een eigen "klankkleur" geeft (...)

Dat is alleen het geval wanneer een unit buiten zijn optimale werkgebied (frequentiebereik) wordt gebruikt.

(Helaas zijn wat dit betreft sommige conusmaterialen wel veel kritischer dan andere.

Sommige units hebben een klein optimaal werkgebied, wat hogere orde filtering nodig maakt.)

Wat het geldt betreft is er natuurlijk iets als de wet van de afnemende meeropbrengsten. Ik denk zelf dat die bij analoog minder zijn (even goed lezen) dan bij digitaal. En als een liefhebber als Bongo dat er voor over heeft - prima toch.

Bill, loudness en compressie zijn twee verschillende fenomenen.

Loudness is het ophalen van lage en hoge tonen (met name bij lagere volumes), terwijl compressie het verkleinen van de verschillen tussen de zachtste en luidste passages is.

Loudness beïnvloedt de klankkleur, compressie beïnvloedt de dynamiek.

Edited by bongo

Ik weet wat het is bongo. ;)

Maar wil even zeker weten wat leobus er mee bedoeld, wordt nog wel eens door elkaar gehaald (zowel EQ als compressie hebben invloed op loudness).

Er wordt soms ook wel compressie op alleen bepaalde frequenties gebruikt (wat dus zowel dynamiek als klankleur beinvloed).

Compressie is eigenlijk niet meer dan een slimme volume regelaar (met als resultaat minder dynamiek).

Edited by Bill

100% natuurgetrouw is in een huiskamer niet haalbaar, maar je kunt een eind komen.

Afgelopen maandag heb ik een piano opname gehoord. En wel op een heel mooie set, in misschien wel de mooiste high end ruimte in Nederland (Thingman weet daar meer van  ;) ) . Dat klonk echt heel erg natuurgetrouw, inclusief de bijbehorende dynamiek.

Ik vond dat echt een heel stuk verder gaan dan "een heel eind komen".

We hadden gisteravond Highender (hoe toepasselijk in dit topic)  op bezoek. Hij gaf een demo met Daniel Hertz apparatuur. Deze speelde met eigen software op een Apple laptop. Dat zag er zo uit:

MasterClass.JPG

Op de balkjes input en volume kon je precies zien hoe de muziek was opgenomen. Veel compressie of juist weinig. Behalve dat het balkje hoger werd bij meer signaal, verliep de kleur ook van groen naar rood. Neem van mij aan dat dit "rood" niet best klonk. Zelfs bij het geel/oranje worden van het balkje was de zuiverheid van de klank al weg. Dit had overigens niks te maken met het volume waarmee gespeeld werd. Ook wanneer het zacht stond en het balkje werd rood, klonk het beroerd.

Ik weet wat het is bongo. ;)

Maar wil even zeker weten wat leobus er mee bedoeld, wordt nog wel eens door elkaar gehaald (zowel EQ als compressie hebben invloed op loudness).

Er wordt soms ook wel compressie op alleen bepaalde frequenties gebruikt (wat dus zowel dynamiek als klankleur beinvloed).

Compressie is eigenlijk niet meer dan een slimme volume regelaar (met als resultaat minder dynamiek).

Met loudness bedoelt Leobus het luider weergeven van lage en hoge tonen bij lage volumes.

Bij compressie bedoel ik het volume van zachte en harde passages naar elkaar toe trekken. Dynamiek verlies dus.

Wat vaak de "loudness war" genoemd wordt is volgens mij het te luid op de CD zetten.

Wie het hardst schreeuwt, wordt gehoord dus.

Groet,

Leobus

Oke. Even weer on topic. ;)

Wat ik tot nu toe heb:

Opname moet aandacht en zorg aan besteed zijn.

Ruimtelijk, detailrijk en dynamisch.

Niet te hard opnemen (lijkt me ook grootste fout).

Geen loudness effecten (wordt hiermee geen compressie bedoeld?)

Geen overdreven details, geen overdreven echo, overdreven lijkt me nooit goed maar wanneer is het overdreven (smaak)?

Hoge sample rate en 24 bit.

Klopt dit zo'n beetje?

Heb nog wel een belangrijke aanvulling die hier nog ontbreekt.

Er loopt al jaren een discussie over de loudness war.

In het kort er wordt dermate veel compressie toe gepast waardoor de triangel net zo hard moet klinken als de Turkse trom.

In het echt klopt dan natuurlijk niet en is dat in verhouding.

Natuurlijk lukt het niet om een compleet orkest op volle oorlog sterkte in de woonkamer te plaatsen maar het moet wel kloppen.

Nu wordt bij veel muziek die compressie tever door gevoerd waar door het niet meer klinkt zo als het hoort.

Zelfs een goede set kan die schade niet meerherstellen.

Hebben we het over goede opnames denk ik dat we terug moeten naar de jaren 50.

Er zijn in die tijd goede opnames gemaakt waar we nu nogsteeds van kunnen genieten.

Gek genoeg kom ik steeds vaker uit bij oude opnames als ik een set wil beoordelen.

Ik zou dus eigenlijk willen pleiten voor de oude analoge tape om mee te werken.

Het vraagt veel meer kennis van zaken door de opname engineer maar als die het vak weer geleerd heeft dan kunnen daar wonderschone opnames van komen.

En zet dan even de producent op de gang die graag een commercieel geluid wil dat op een mp3 ook nog te genieten moet zijn.

Edit zie net dat Leo ook al naar de loudness war verwijst.

Edited by kappa7

Je laatste zinnetje is mss wel het belangrijkste van al George

Pearl Jam heeft de apparatuur uit de befaamde sun studio's gerecupereerd

Er wordt bij hem thuis tape geknipt en geplakt dat het een lieve lust is ... mooi ambacht om te zien

Maar het eindprodukt is uiteindelijk niet meer dan doorsnee. Zoals de luisteraar van vandaag, vooral jeugd en radiostations, het graag hebben. Opgepompt dus.

Het mag dan organisch en naturel klinken, lees: opgenomen zijn, de reproductie doet van dit alles veel teniet

Ik ga hier maar even verder. 

Wat ik ook mis in je list is microfoon techniek.

Je kunt namelijk elk instrument apart in een ruimte neer zetten en die zo droog mogelijk opnemen.

Vervolgens zet je het middels de pan pot regelaar bij elkaar en moe het een geheel worden.

Jammer maar daar gaat elke emotie die in de muziek zit verloren.

Zet een band in een ruime neer met de gewenste akoestiek zet daar een een drie tal goede microfoons voor eventueel aangevuld met een paar ondersteunende microfoons voor zang of zachtere instrumenten die je wat meer naar voren wil halen.

Of terwijl laat de ruimte intact en laat deze ook te horen zijn in de opname.

Je laatste zinnetje is mss wel het belangrijkste van al George

Pearl Jam heeft de apparatuur uit de befaamde sun studio's gerecupereerd

Er wordt bij hem thuis tape geknipt en geplakt dat het een lieve lust is ... mooi ambacht om te zien

Maar het eindprodukt is uiteindelijk niet meer dan doorsnee. Zoals de luisteraar van vandaag, vooral jeugd en radiostations, het graag hebben. Opgepompt dus.

Het mag dan organisch en naturel klinken, lees: opgenomen zijn, de reproductie doet van dit alles veel teniet

Hoi Stef daar zie je dus de vakkundigheid van de sound engineer om de hoek kijken.

Je kunt de juiste apparatuur hebben maar dat wil nog niet zeggen dat je er ook mee kan werken.

Ik denk dat veel van die mensen het vak weer moeten leren.

Wederom dank voor jullie input.

Nu ben ik alleen nog nieuwschierig naar voorbeelden van High-End materiaal.

Dus welke nummers mogen wat jullie betreft de stempel High-End plaat hebben?

Dus los van hoe en waarmee je het afspeelt of van de compositie of nummer zelf maar dat de bron van geweldige geluidskwaliteit is.

Bij voorkeur verschillende stijlen en digitaal verkrijgbaar.

Edited by Bill

George de vakkundigheid is er nog steeds hoor, ook van de jongere sound engineer maar de markt en het doelpubliek vragen nu 1maal die opgepompte sound.

Wat in heel het verhaal wordt vergeten zijn de muzikanten zelf. Vele gasten van nu weten niet hoe een goede opname en persing klinkt. Dynamiek compressie diepte, die zijn daar weinig tot niet mee bezig,

Wederom dank voor jullie input.

Nu ben ik alleen nog nieuwschierig naar voorbeelden van High-End materiaal.

Dus welke nummers mogen wat jullie betreft de stempel High-End plaat hebben?

Dus los van hoe en waarmee je het afspeelt of van de compositie of nummer zelf maar dat de bron van geweldige geluidskwaliteit is.

Bij voorkeur verschillende stijlen en digitaal verkrijgbaar.

Take5 van Dave Brubeck is er zo een en neem wel de orginele plaat die is mooier dan de Cd.

Een andere is Ben Webster Old Betty, mooie opnames hier is ook de herpersing de moeite waard.

Niet in de Haarlemse stampery gemaakt maar met een goede analoge master.

George de vakkundigheid is er nog steeds hoor, ook van de jongere sound engineer maar de markt en het doelpubliek vragen nu 1maal die opgepompte sound.

Wat in heel het verhaal wordt vergeten zijn de muzikanten zelf. Vele gasten van nu weten niet hoe een goede opname en persing klinkt. Dynamiek compressie diepte, die zijn daar weinig tot niet mee bezig,

Die vakkundigheid is ver te zoeken Stef maar je hebt gelijk ze zijn er nog wel.

Toch zijn de goede schaars.

Tegenwoordig zijn er teveel hulpmiddelen die het opnemen tegemakkelijk maken en komt er minder vakmanschap bij kijken.

En net daardoor gaan er veel dingen fout die met wat meer aandacht veel beter uit de verf zouden komen.

Een voorbeeld is het in regelen van de opname niveaus.

Nu zou dit juist digitaal beter moeten kunnen als analoog je hebt immers meer headroom en zou minder hard moeten opnemen om ver onder de harde 0 dB grens te blijven. Je hebt dus meer ruimte voor dynamiek en kan dat ook zo gebruiken.

Echter door alle hulpmiddelen en compressoren kan je dicht tegen deze 0dB grens aan gaan zitten zonder dat je daar overheen gaat. De pieken worden immers keurig weg geregeld en weg is je mooie opname.

Bij analoog is die 0dB grens minder hard en werd daar vroeger gebruik van gemaakt om het signaal ruisverhouding zo groot mogelijk te houden. Het was dan de sport om onder de limiet te gaan zitten die op ik dacht +3 of +6 dB lag.

Mensen die dit nog goed kunnen inregelen zijn er niet veel meer.