René N. Posted 2 mei 2015 Report Share Posted 2 mei 2015 (edited) Geen enkele activiteit gezien hier op het forum, of er nog mensen zouden gaan..... Ikzelf heb hier ook niets over geschreven trouwens. Maar ben wel gegaan..... Het was weer heel erg leuk, met extra activiteiten ten opzichte van vorig jaar: Wijnhuis Henri Bloem met de mogelijkheid om wijnen te proeven en een tent waar een bandje op gezette tijden een set stond te spelen. Zoals gebruikelijk bij Audio21: enorm sfeervol. En het mooie weer hielp natuurlijk ook behoorlijk mee.Zo jammer trouwens, dat er zo weinig stoelen bezet waren bij het optreden van de band, Mirna's Fling geheten. Een akoestisch optreden, zoals gezegd erg sfeervol en mooi. Met 3 man sterk, bas, drum en de zanger/gitarist/tuba. Ik zat gewoon op de eerste rij met mijn lief, verder veel lege stoelen om ons heen. Waardoor er ook leuk en direct contact met de band was . Dan de audio show zelf. Ik heb eigenlijk alleen maar geluisterd in de grote luisterruimte en de huiskamer van Mark van Audio21. In de grote luisterruimte stond veel apparatuur van Gamut opgesteld. Omdat we net van de band afkwamen, en ik misschien wel een LP van hen wilde kopen, heb ik gevraagd of er een nummer van die LP gedraaid kon worden. Dat kon, de band erbij geroepen en toen werden er zelfs meerdere nummers gedraaid. De band euforisch, ik wat minder omdat de muziek van de band wat hard was. Geen hardrock of zo, maar wel te hard voor mij. Deed me wat aan The Dead Weather van Jack White denken (waar ik wél een LP van heb), maar dit was het net niet voor mij.... Wel prachtig geproduceerd trouwens, op bordeaux rood vinyl geperst, dus daar lag het niet aan.... .En ik wil eerlijk zijn: de set zoals die in die grote luisterruimte stond , deed mij helemaal niets. Ik had er geen enkel gevoel bij. Of het aan de apparatuur lag, of aan de luidsprekers? Ik weet het niet, ik vermoed voornamelijk aan het laatste.....Toen nog even naar de huiskamer van Mark gegaan, waar wat jazz gedraaid werd op Sonore versterking, een Pluto draaitafel met Sonore aanpassingen en Blumenhofer luidsprekers. En ja, dit pakte mij weer helemaal in, zoals het eigenlijk hoort. Helaas was dit al bijna tegen vijven, aan het eind van de show, maar in dat kwartiertje heb ik meer genoten dan in de grote luisterruimte.... Ook nog even kort met Cock gesproken en hem mijn bevindingen verteld, wat hij natuurlijk wel kon waarderen .Al met al was het toch weer een hele leuke middag, en veel dank aan de organisatoren!! Edited 2 mei 2015 by Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 2 mei 2015 Report Share Posted 2 mei 2015 Gamut heb ik in Alkmaar gehoord. Ook daar vond ik het niet lekker klinken. Bovendien stond het daar loeihard te spelen. Dan lijkt mij de set met de Blumenhofers inderdaad van een andere orde. Ten minste die ik bij Audio21 heb gehoord. De Blumenhofers die ik bij Fritz de With hoorde vond ik dan weer minder. Zal wel aan de combinatie liggen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 mei 2015 Report Share Posted 3 mei 2015 (edited) Ik had de dag ervoor al iets gehad anders was ik graag gekomen alleen al om naar Avid draaitafels te luisteren. Demonstreerde ze daarmee ook in Leeuwarden? Edited 3 mei 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 4 mei 2015 Report Share Posted 4 mei 2015 Helaas geen tijd om te gaan. Ben nog nooit bij A21 geweest. Lijkt mij zeker de moeite om een keer te bezoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 mei 2015 Report Share Posted 4 mei 2015 (...) Toen nog even naar de huiskamer van Mark gegaan, waar wat jazz gedraaid werd op Sonore versterking, een Pluto draaitafel met Sonore aanpassingen en Blumenhofer luidsprekers. En ja, dit pakte mij weer helemaal in, zoals het eigenlijk hoort. Helaas was dit al bijna tegen vijven, aan het eind van de show, maar in dat kwartiertje heb ik meer genoten dan in de grote luisterruimte.... Ook nog even kort met Cock gesproken en hem mijn bevindingen verteld, wat hij natuurlijk wel kon waarderen . Al met al was het toch weer een hele leuke middag, en veel dank aan de organisatoren!! Wat merkwaardig: bij mijn bezoek aan een eerder evenement bij A21 had ik exact dezelfde ervaring! Het peperdure systeem in de demozaal klonk schril, schraal en onecht. Het veel minder dure systeem (met een véél minder dure draaitafel!) in de huiskamer klonk veel echter, veel natuurlijker. Komen er wel muzikale mensen aan te pas, bij het inrichten van die high-end demozaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 mei 2015 Author Report Share Posted 4 mei 2015 (edited) Verleden jaar heb ik de combinatie gehoord die hier staat afgebeeld: Ook met Sonore versterking. En dat klonk óók geweldig, ook daar, in die grote ruimte. Maar ja, dat was eigenlijk een kopie van wat ik nu in de huiskamer gehoord heb, alleen met de grote broertjes van Blumenhofer. Maar het kán dus wel, in die grotere ruimte. Maar ik heb daar wel eens vaker iets gehoord waar ik ook niet van onder de indruk was: Het commentaar van Mark begreep ik dan ook niet.......: De Opera 'Grand Callas'. De nieuwste Grand Callas is een speaker die ik na enkele seconden gehoord te hebben, in m'n armen sloot. Dat viel niet mee; 75 kilogram per stuk, vandaar. Het is een driewegsysteem met in de kast gescheiden compartimenten. Er zitten aan de voorkant 1 tweeter en aan de achterzijde 2 tweeters; daardoor is het beeld zeer driemensionaal en een hoogweergave die erg schoon en open klinkt. Eigenlijk is de prijs van € 9.500,-- het meest ongelofelijk; om dezelfde prestatie te krijgen, zult u bij andere fabrikanten werkelijk veel dieper in de buidel moeten tasten! De klankleur en klanktextuur is heel realistisch, de speakers geven een heel makkelijk geluid. Daarmee bedoelende dat u vanaf de eerste seconde direct 'in de muziek' getrokken wordt; als vanzelf en met een vanzelfsprekendheid. U ervaart dat u zich omgeven voelt in een 'bel' van geluid, volledig los van de speakers. Echter met een verschil met alle andere luidsprekers; zonder zich op te dringen. Zonder een 'kunstje' te doen. Daarmee zeggend dat ze niet aanwezig zijn. Wat ook op te merken is, is dat minder goede opnames nooit vervelend klinken; een speaker die uitstekend alle verschillen laat horen, maar op de een of andere manier erg vergevingsgezind is. Een eigenschap die niet op veel speakers van toepassing is.Kanttekening is dat de speakers wel minimaal 50 cm van de achterwand staan. Een vrij hoog rendement, garandeert een makkelijk aan te sturen speaker, hoogte 1.30 en een gewicht van zo'n 75 kg. Het vergelijk met het veel duurdere Sonus Faber is snel gemaakt; Opera maakt een soort 'nuchtere' versie, die beter klinkt, er minder 'blingbling' uitziet en de helft kost. Makkelijke keus, zou ik zo zeggen. Maar het luisteren in de huiskamer is inderdaad van een andere orde: hier kan je je ook makkelijker voorstellen dat het bij jou in de huiskamer óók zo staat te spelen.... Edited 4 mei 2015 by Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 4 mei 2015 Report Share Posted 4 mei 2015 Ik heb de grote Blumenhofers ook in de grote ruimte gehoord. Einstein CD speler en Octave versterking er voor. Klonk prachtig. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 mei 2015 Author Report Share Posted 5 mei 2015 Nou, hij was écht heel enthousiast toen, euforisch bijna. Maar goed, hij wil dat natuurlijk wel op zijn site delen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 mei 2015 Members Report Share Posted 5 mei 2015 Als ik het lees over opera grand collas , behoort dat niet tot verkoop geklets. Mvg wol Met een vraagteken was deze opmerking wat duidelijker geweest, maar ik begrijp hem. Nu kun je van winkeliers vinden wat je er van vindt, maar wat verwacht je dan eigenlijk als invulling op de website van winkeliers? Dat ze spullen neerzetten met de opmerking: neem dit alsjeblieft niet? Het zou me wat wezen... In mijn optiek is AUDIO21 een dealer welke zijn winkel en assortiment zeer goed kan adverteren en verkopen, hadden we er daar maar meer van! Dat niet altijd alles iedereen zijn kopje thee kan zijn, dat weten we allemaal zo onderhand wel. Dat de grote ruimte bij AUDIO21 onder de categorie ''wat moeilijker'' valt, daar ben ik zelf ook wel achter gekomen. Toch is een set daar, met de beperkingen va de ruimte, echt wel goed presterend te krijgen. Dit kost echter tijd en wat meer moeite. Wat hulp van een importeur die zijn producten goed kent is dan ook geen overbodige luxe. Nu is die moeite is vaak het probleem nog niet, maar de factor tijd.., daar grossieren we vaak niet in. Nu is het met grote hoorns wat makkelijker acteren in dergelijke ruimten, die zijn simpelweg gewoon wat minder gevoelig voor akoestiek. Om nu echter iedere show aldaar met hoornluidsprekers te presenteren geeft ook geen pas, dus snap ik de keuze om ook de nieuwe producten eens in het zonnetje te zetten tijdens dergelijke shows, anders beperk je jezelf als winkelier enorm. Dit blijven dan ook momentopnames, dus voor een tweede-, betere indruk zou ik zeggen: Ga er op een rustiger moment nog eens langs... Voor wie het grote hoorngeweld met buizen en analoog dan weer eens op zijn agenda wil zetten, op de komende X-fi zullen we hem weer eens flink van jetje gaan geven! Tevens zijn we ook weer bezig met een 2015 editie van mijn Analogue Extrema kindje (met een hoofdrol voor de REED Muse 3C draaitafel welke de RED DOT designersprijs 2015 heeft gewonnen!), en wordt er gebroed op een uitgebreide 2015 forum meeting aangaande schone stroom en voedingen. Uiteraard gepaard met een mooie set! Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 mei 2015 Author Report Share Posted 5 mei 2015 Volgens mij kan Mark nog wel wat aan de akoestiek doen, zodat, als er andere sets geplaatst worden, deze wat makkelijker plaatsbaar zijn en daardoor beter tot hun recht kunnen/zullen komen. Ik vind het zo jammer van alle moeite dat het dan zó klinkt, terwijl het wellicht veel beter kan..... En ja, natuurlijk kan je niet alsmaar met eenzelfde set spelen en zijn dit soort uitnodigingen ook nodig voor de variatie, dat maakt het ook leuk. Het concept dat Mark met deze vinyldagen laat zien, is geweldig. Maar dat had ik volgens mij al aangegeven . Volgend jaar ben ik wéér van de partij, wát er ook staat . Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 mei 2015 Report Share Posted 5 mei 2015 Op demo-plekken hanteert men regelmatig het credo dat er niets aan akoestiek is gedaan, opdat het dan gelijkt op de gemiddelde thuissituatie... Vaak gehoord, en met overtuiging gebracht, niet door de minsten. Zoals in verband met de demoruimtes van Kharma speakers, waardoor het daar vreselijk kon klinken bij gelegenheid en in relatie tot de zescijferige prijzen van de sets. Anderen hebben gelukkig door dat akoestiek ook een essentieel component is. Kan zoiets hier meespelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 5 mei 2015 Report Share Posted 5 mei 2015 En dan al die klanten zwaar gefrustreerd als ze thuis zijn met de apparatuur, dat het niet zo goed klinkt als in de winkel... Kip en ei verhaal hier. Iedereen moet aan het werk met zijn akoestiek, maar wil en kun je dat? In ieder geval is de Vinylfuif een fijne happening van Audio21, waar je geniet. Ik was er niet bij, maar vorig jaar wel. Het is een mooie locatie met mensen met gevoel voor mensen en hifi. :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 5 mei 2015 Report Share Posted 5 mei 2015 Erg jammer voor de gefrustreerden,maar ik heb daar geen last van Ik vond het vorig jaar ook prachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 mei 2015 Author Report Share Posted 5 mei 2015 .....In ieder geval is de Vinylfuif een fijne happening van Audio21, waar je geniet. Ik was er niet bij, maar vorig jaar wel. Het is een mooie locatie met mensen met gevoel voor mensen en hifi. :-)..... Je zegt het goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 mei 2015 Author Report Share Posted 22 mei 2015 Trouwens, ik heb op de site van Audio21 de blog (http://www.audio21.eu/nieuws) gelezen van Mark want daar heeft Mark zelf ook nog een stukje geschreven over de Vinylfuif. Ook hij bleek niet gelukkig met het geluid. En wellicht de mensen van Gamut zelf ook, die de zondag om 5 uur opgestaan zijn om de set anders neer te zetten..... Wel leuk, want Mark nodigt de critici uit om de set nogmaals te komen beluisteren. Want hij heeft hem zélf op de maandag erna helemaal naar zijn idee getuned. Als de set er nog zo staat dan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts