Ren Posted 11 juni 2003 Report Share Posted 11 juni 2003 Wat is het verschil tussen een professionele studiomonitor zoals bijv. de tannoy ellipse 8 en een gewone luidspreker? Groeten Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geen idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre.B Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 leuk joh, het lijkt wel of steeds meer mensen zowel op hifi.nl als hier hetzelfde posten..ach ja maar effe on-topic..Ik denk dat een studiomonitor een meer gerichter geluidsbeeld heeft, zodat de ruimte minder invloed heeft. De spreiding is dus minder.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Andre.B:leuk joh, het lijkt wel of steeds meer mensen zowel op hifi.nl als hier hetzelfde posten..ach ja maar effe on-topic..Ik denk dat een studiomonitor een meer gerichter geluidsbeeld heeft, zodat de ruimte minder invloed heeft. De spreiding is dus minder.. en je er dichter op kunt zitten, dus "nearfield" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Dag Rene1, Een studiomonitor hoeft hoeft niet altijd nearfield te zijn. Je heb ook wel andere studiomonitoren. Een studiomonitor is er voor bedoeld om het geluid zo eerlijk mogelijk weer te geven. Met huiskamerluidsprekers is het vaak zo dat de fabrikant ze een specifiek geluid mee geven. Iets warm klinkend of wat meer hoog, noem het maar op. Omdat ieder luidspreker weer anders klinkt kun je moeilijk op een huiskamerluidspreker dingen gaan afmixen. Daar is echt een zo neutraal mogelijk klinkende luidspreker voor nodig. Kort gezegd: Een studiomonitor klinkt erg analytisch ten opzichte van een huiskamerluidspreker. Ik hoop dat dit verhaal het een beetje duidelijker maakt voor je. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ren Posted 13 juni 2003 Author Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door Andre.B:[QB]leuk joh, het lijkt wel of steeds meer mensen zowel op hifi.nl als hier hetzelfde posten..ach ja QB] Het blijkt dat ik hier antwoorden op mijn vragen krijg, op hifi.nl niet zo vaak. Groeten Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ren Posted 13 juni 2003 Author Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door Douma: ......Kort gezegd: Een studiomonitor klinkt erg analytisch ten opzichte van een huiskamerluidspreker........... Rienk, Lijkt het raadzaam om een studiomonitor voor huiskamergebruik te overwegen, voor een mooie prijs krijg je dan vaak een neutrale actieve luidspreker. Groeten Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Dag Rene, Als je echt helemaal weg bent van een analytisch geluid, dan is het de overweging waard. Houd er wel rekening mee dat, juist door het ontbreken van bepaalde karakter eigenschappen van de luidspreker, er een stuk minder emotie in de muziek zal zitten. Studiomonitoren zijn niet ontworpen om een zo mooi mogelijk geluid neer te zetten, maar een zo eerlijk mogelijk. Als je de mogelijkheid hebt om een studiomonitor een aantal weken te beluisteren, dan zou ik dat zeker doen. Ik denk dat het geluid je op den duur zal gaan vervelen. Het lijkt mij zelfs verstandig om, als je de de mogelijkheid niet hebt om een aantal weken te beluisteren, niet tot aanschaf over te gaan. Waarschijnlijk voorkomt dit een teleurstelling. Het blijft natuurlijk altijd je eigen keus, maar bovenstaande is de raad die ik je wil geven. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre.B Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Je krijgt inderdaad wel antwoord hier. Was ook niet alleen voor jou bedoeld, maar in het algemeen zie je dat veel gebeuren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Studiomonitoren zijn zeer kritisch. Ze worden immers gebruikt voor het inmixen van de muziek. Elk detail moet dan hoorbaar zijn. Maar de details worden ook buiten proporties uitvergroot. Over het algemeen is het niet de bedoeling dat je studiomonitoren in de woonkamer thuis gebruikt. Het is een soort vergrootglas op de muziek zeg maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Ff de knuppel in het hoenderhok Ik geloof er niets van dat monitorspeakers een natuurgetrouwer geluid kunnen weergeven dan de gemiddelde "betere" hifi speaker. Waarom zouden monitorspeaker fabrikanten in iets slagen wat consumenten speaker fabrikanten al tientallen jaren (100 jaar ??) nastreven en nog steeds niet kunnen waarmaken. Hebben monitorspeakers geen last van kamerakoustiek (wellicht minder, ivm met mindere spreiding), beperkingen van de units, kastresonanties, filterinvloeden etc. Dat (sommige?) consumenten luidspreker fabrikanten bewust een bepaalde sound nastreven (dus kleuring introduceren) kan wellicht kloppen, maar daarnaast zal iedere fabrikant door technische beperkingen, beperkingen van het materiaal, kostenaspecten ook "onbewust" (of liever "noodgedwongen") kleuringen, vervorming etc. in zijn ontwerp intoduceren. Of klinken alle monitorspeakers exact hetzelfde?? Wel denk ik dat een monitorspeaker meer "no nonsense" is. Het uiterlijk speelt weinig rol. Er gaan dus weinig van het budget verloren aan cosmetische zaken. Een hele goed voorbeeld is bijvoorbeeld de Harbeth M40. Steengoede speaker, maar weinig hedendaagse huisvrouwen (en mannen?) zullen hem over de vloer willen hebben. http://www.harbeth.co.uk/Monitor40.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Groot gelijk. Het gros van de niet-onbetaalbare studiomonitoren benadert het originele geluid even goed als het gros van de niet onbetaalbare consumentenmodellen: hopeloos slecht. En in de topklasse gebruiken studio's pro en consumentenmodellen gewoon doorelkaar: ProAc, Quad, B&W, ... Het is wel zo dat een studiomonitor er lelijk mag uitzien (ME Geithain), terwijl een huiskamermodel blijkbaar wansmakelijk mag zijn :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 M.i. heeft geluid er allemaal niets mee te maken, alleen de grootte. Een monitor is een kleine box voor een kleine ruimte, zoals in een studio. Een goed geluid willen we allemaal toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door cgm:M.i. heeft geluid er allemaal niets mee te maken, alleen de grootte. Een monitor is een kleine box voor een kleine ruimte, zoals in een studio. Een goed geluid willen we allemaal toch? Dat is zeker niet waar. Een stand-mounted speaker is even groot of klein als een monitor maar zal over het algemeen heel anders klinken. Ga maar eens een luistertest doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ren Posted 13 juni 2003 Author Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door Douma:..... er een stuk minder emotie in de muziek zal zitten..... Muziek zonder emotie is hetzelfde als aardappels zonder zout, flauw. Ik volg je advies op Rienk, het risico is te groot. Ik kwam eventjes in de verleiding omdat een aantal(ex)studiomonitoren goed klonken/getest zijn. Heb zelf zo'n 20 jaar geleden een set B&W 802 gehad, toendertijd nog een insider merk en veel gebruikt in studio's. Ook trekt het coax principe van Tannoy me wel aan. Groeten Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ren Posted 13 juni 2003 Author Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:[QB]......Hebben monitorspeakers geen last van kamerakoustiek (wellicht minder, ivm met mindere spreiding), beperkingen van de units, kastresonanties, filterinvloeden etc..... QB] Ze zijn merendeels actief te verkrijgen met mogelijkheden om ze in te regelen op je akoestiek, filtervoorkeuren etc. Groeten Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door @: Dat is zeker niet waar. Een stand-mounted speaker is even groot of klein als een monitor maar zal over het algemeen heel anders klinken. Ga maar eens een luistertest doen. Een stand-mounted is niet toevallig een monitor op een stokkie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door cgm: Een monitor is een kleine box voor een kleine ruimte, zoals in een studio. Nee. Een monitor is elke luidspreker die in een opname of uitzendsituatie gebruikt wordt om te luisteren naar wat er wordt opgenomen of uitgezonden. Dit in tegenstelling tot een luidspreker die voor het plezier gebruikt wordt. Vele studiomonitoren zijn zo groot dat er gerust een klein gezin in kan wonen. Dat een monitor klein zou zijn is een misverstand de laatste jaren de wereld ingejaagd door de (pretentieuze) Amerikaanse pers die het nodig vond dure kleine luidsprekers zoals Sonus Faber '(mini) monitor' te noemen, ipv '(stand-mounted) loudspeakers', zodat hun eigenaren zich beter konden voelen tov mensen die gewoon 'loudspeakers' hebben :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ren Posted 13 juni 2003 Author Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door Werner: ....Het is wel zo dat een studiomonitor er lelijk mag uitzien (ME Geithain), terwijl een huiskamermodel blijkbaar wansmakelijk mag zijn :-) "Offtopic" Wat mij betreft mogen ze luidsprekers die buiten de grote consumentenmassa vallen meer functioneel en minder modieus maken. Groeten Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door cgm: Een stand-mounted is niet toevallig een monitor op een stokkie? Nee dus. Monitor is de laatste tijd in zwang geraakt als term voor stand-mounted speakers. Zie bijvoorbeeld op de main page van hear nu de advertentie voor de nieuwe DENON speakers. Daar staat ook weer monitor terwijl het eigenlijk een stand-mount is. Boekenplank speaker wordt ook wel gebruikt voor standmount (bookshelve's). Denk ook aan de monitoren die muziekanten gebruiken. Dit zijn dan weer meer richtspeakers. In het algemeen zegt het woord monitor het al. Het gaat meer om het monitoren van alle details. Met behulp van monitor speakers kun je bijvoorbeeld de juiste "gemiddelde" klank inregelen. Als er in een studio bijvoorbeeld zou worden gewerkt met gewone luidsprekers dan zou het wel eens heel goed kunnen dat de gemixte cd op een transistor radio of in een autoradio of op een high-end set weer niet goed klinkt. Met een hoop kennis van hoe alles in allerlei omstandigheden klinkt kan de geluidmixer met behulp van de monitoren bepalen hoe alles op de verschillende bronnen gaat klinken. Dat zou hem met bijvoorbeeld bookshelve's in de studio niet zijn gelukt omdat deze speakers de verschillende geluiden niet genoeg uitvergroten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts