Jump to content

X-fi 2015 in Veldhoven

Arden
 Share

Recommended Posts

Wat me opviel was de hoge geluid kwaliteit  van diverse sets.  Sommige klonken echt beter,  dan het spul dat ik hier thuis heb staan. ;) (...)

Beste Tubejack,

Enthousiasme is altijd mooi, natuurlijk!

Maarre...

Heb je daar opnamen gehoord die je thuis óók hebt en die je dus goed kent?

Heb je daar "nieuwe dingen" in gehoord?

Waren bijvoorbeeld sommige teksten beter verstaanbaar?

Waren bijvoorbeeld sommige instrumenten beter te volgen?

Werd je niet geïmponeerd door méér bas en méér hoog?

(Dat gebeurt nog al eens, bij high-end demonstraties...)

Zo Jack,

Nu weet je dat goed luisteren nog niet zo makkelijk is.

Op zo' n show al helemaal niet Leo.

Gelukkig had ik daar "tools' voor   :lol:

X-Fitools.jpg

Maar voor de rest wat denk je zelf  ;) Lees oudere verslagen maar eens na  :)

Groet,

Jack

P.s. het viel me op dat sommige mensen het na 2 .... hooguit 3 minuten wel voor gezien hadden bij diverse demonstraties. :blink:  Dat zijn waarschijnlijk de "kenners" :unsure:  :D

Beste Spido,

Stel, dat Klaas vanwege "voortschrijdend inzicht" tot de conclusie was gekomen zijn creatie: "Sound Stone 2x 16,5" het beste was, dat hij ooit ontworpen had.

Dan had hij waarschijnlijk "betere modellen" nooit (meer) gemaakt.  :rolleyes:

Edited by Tubejack

Zondag geweest, geen rij om binnen te komen, de meeste kamers wel geweest, wat bij mij voornamelijk bleef hangen, Daudio, Xanadu, Hanze Hifi, TG Acoustics (Tony Gee?) en A10.

Aansluitend naar Tilburg geweest voor een solo concert van Anneke van Giersbergen, dat bleef nog het meest hangen :wub:

Edited by dhfreakie

Beste Spido,

Stel, dat Klaas vanwege "voortschrijdend inzicht" tot de conclusie was gekomen zijn creatie: "Sound Stone 2x 16,5" het beste was, dat hij ooit ontworpen had.

Dan had hij waarschijnlijk "betere modellen" nooit (meer) gemaakt.  :rolleyes:

Beste Tubejack,

Zoals zo vaak gezegd: "méér" is niet hetzelfde als 'beter".

Het is al niet eenvoudig om een goed, lineair en faserein tweewegsysteem te maken.

Maar hetzelfde te bereiken met bijvoorbeeld een groot vierwegsysteem, is een nog veel grotere uitdaging.

Veel high-end systemen hebben daarom wel een imposante bas en een opvallend ijl hoog, maar schieten schromelijk tekort als het gaat om natuurlijkheid, echtheid, verstaanbaarheid, duidelijkheid.

Beste Wol,

Spido piekert er niet over om met honderden kilo's speksteen door het land te toeren voor jouw plezier.

In het verleden zijn er diverse luistersessies bij zijn zielsverwant KF in Appelscha geweest, zoals vergelijkingen van gerenoveerde vintage versterkers met nieuwe high-end, luidsprekervergelijking (ook zelfbouw) en vergelijking van de SoundStone 30 met grote Magnepans.

Met stevige soep en broodjes. Daar hebben sommigen het nu nog over.

Wie wil komen luisteren en vergelijken met zijn eigen luidsprekers of andere spullen is - op afspraak - bij hem welkom.

Maar hij komt niet naar jou of je vriendjes toe.

Daar heeft hij geen enkel belang bij.

Ook geen commercieel belang, dus.

Ik kreeg een lift van Jack op zaterdag, dat was fijn. Dit jaar ging ik als consument en niet als verslagmaker. Ook al was ik wel voorbereid op het laatste. Een hotelkamer was gereserveerd, een perskaart jammer genoeg niet gekregen van de X-Fi. Na wat dubben of ik de inspanning wel wilde leveren, uiteindelijk de hotelreservering afgezegd en me als bezoeker in het hifi-gedruis gestort! Na drie edities aan verslagen was het me wel gegund dacht ik. Het weer was erg mooi en Jack rijdt zijn snelle bolide scherp over de Nederlandse wegen heen richting Veldhoven. Aangekomen bleek de volle parkeerplaats en de lange rij een goed teken te zijn voor de show. Tijd om met Jack gezellig de zalen af te gaan die we vooraf als het meest interessant bestempeld hadden. Natuurlijk hebben we niet alle leuke zalen kunnen aandoen. Verrassend was de Devialet speaker, deze klonk erg goed. Verder genoten bij Music2 met de Pluto draaitafel en de Blumenhofer luidspreker. HanzeHifi blijft er letterlijk een feest van maken en had een oude bioscoopdraaitafel mee voor geluid bij films, een zware LP ruis maar wat een uniek item: take that Atmos Surround by Yamaha! Pink Faun stond alleen met opengewerkte apparatuur geen demonstratie van deze heren en dat was jammer. Luxman was een hele sof, misschien geen match met de luidspreker. Het Duitse luidsprekermerk Zugspitz had hele coole design luidsprekers en buizenversterker mee. De hoornluidspreker leek opgeruwd wrakhout te zijn. Alpha Audio bezochten we omdat er een speciale speaker stond Concrete Audio, gemaakt van beton. Een speciaal materiaal, maar uiteindelijk bleek de presentatie door Alpha Audio over HighRes streamen toch het meest interssant te zijn. Knap en informatief!  Goed klinken deed het ook met Wilson Benesch een Britse speaker die je niet vaak ziet op shows, dus Jack en ik schoven aan in de rij zittenden. Een verrassing was TG Acoustics, klaarblijkelijk een Nederlands luidsprekermerk sinds 1982. Het klonk erg goed. We kwamen voor Yamaha voor de streaming, maar er werd alleen een soundbar gedemonstreerd. Ook leuk. De Avantgarde hoornluidsprekers werden te luid afgespeeld, maar het was toch gaaf. Jammer genoeg is zo'n middag snel om. En hebben we geen Harbeth beluisterd, noch Meridian en hun nieuwe muziekcodering. Het hotel blijft een doolhof en daar moet toch iets aan gedaan worden. Misschien meer borden of van mijn part een GPS-app oplossing naar de juiste kamer - lees even mee NH Koningshof! Het leek wel radio stilte via de sociale media als Twitter. Zelfs X-Fi geloofd er niet in gezien de DOODSE stilte op hun eigen Twitter account. In een hashtag heeft X-Fi gelukkig wel voorzien. Ik heb vrolijk geTwitterd met foto's - zie HIER. Zondag waren er erg veel mannen in de 40 en 50. Wat meer jongeren was aardig geweest. Daar moet aangewerkt worden. Wel heb ik mijn eerste baby gezien op een audioshow. Dat dan weer wel. Misschien is een Head-fi room met diverse merken een idee, maar het woord zegt het al divers dus meerdere merken en dat betekent samenwerking van distributeurs. Ach ja, wie weet. De sfeer was wat lauw vond ik onder de importeurs, maar er was toch zeker een ontspannen sfeer onder de bezoekers. Een super buzz was er niet, maar het was een gezellige show. Op naar huis! We waren zo weer in Zaandam waar Jack en ik de Audioshow nog eens dunnetjes overdeden met zijn mooie hifiset, Jack is een echte  audiofiele DJ hij kent veel goede tracks die plezierig afwisselen. Einde van een leuke dag.

Edited by Ivan10

Die TG luidsprekers zijn van Tony Gee. O.a. Bekend van de condensatortest. Maar ook van zelfbouwmodellen.

Ik vond dat ook erg lekker klinken. Bleek later dat er Modwright versterking voor stond. Laat ik nou net een Modwright VV hebben.

Dus onbewust een beetje bevooroordeeld. Wat natuurlijk eigenlijk niet kan als je later pas ontdekt wat er voor staat.

Groet,

Leobus

Dus onbewust een beetje bevooroordeeld. Wat natuurlijk eigenlijk niet kan als je later pas ontdekt wat er voor staat.

Dat is helemaal niet erg, dat was ik ook ^_^  Ik vond het namelijk een beetje als Hepta klinken - gewoon geen poespas. Mooie speaker en Nederlands product. Wat leuk dat jij er meer over weet. Ik zal eens zoeken naar Tony Gee op het web.

Dat is helemaal niet erg, dat was ik ook ^_^  Ik vond het namelijk een beetje als Hepta klinken - gewoon geen poespas. Mooie speaker en Nederlands product. Wat leuk dat jij er meer over weet. Ik zal eens zoeken naar Tony Gee op het web.

Neem in je zoektoch humble homemade hifi mee, 1 en dezelfde man, Tony Gee. hij is heel erg bekend in de zelfbouw scene.

http://www.humblehomemadehifi.nl/index_NL.html

Beste Spido,

Ik heb het niet over een àndere merk weergevers.   ;)  

Beste Tubejack,

Ook binnen één merk treden deze complicaties op.

Maar ze worden bij de meeste high-end / high-spend merken m.i. niet op de juiste wijze opgelost.

Wel commercieel (WOW! Hoog! Laag!), maar niet kwalitatief (verstaanbaarheid, duidelijkheid, natuurlijkheid).

Beste Tubejack,

Ook binnen één merk treden deze complicaties op.

Maar ze worden bij de meeste high-end / high-spend merken m.i. niet op de juiste wijze opgelost.

Wel commercieel (WOW! Hoog! Laag!), maar niet kwalitatief (verstaanbaarheid, duidelijkheid, natuurlijkheid).

Dit is wel een erg algemene opmerking.

Kun je wat namen noemen van speakers die -in jouw oren- slecht zijn en ook die paar(?) die wel goed zijn? En als het kan ook wel van de laatste tijd, want we blijven natuurlijk wel graag op de hoogte van wat er allemaal speelt.

Groet,

Leobus

Beste Leobus,

Nee, ik laat het bij de algemene opmerking.

Anders wordt mij verweten dat ik reclame maak voor een bepaald merk (de reactie van Duck-Twacy impliceert de gedachte daaraan reeds: volkomen ten onrechte, overigens) of dat ik bepaalde andere merken in een kwaad daglicht stel.

Beste Leobus,

Anders wordt mij verweten dat ik reclame maak voor een bepaald merk (de reactie van Duck-Twacy impliceert de gedachte daaraan reeds: volkomen ten onrechte, overigens) of dat ik bepaalde andere merken in een kwaad daglicht stel.

Da's wel héél makkelijk weglopen. Overigens mag je van mij voor elk merk reclame maken wanneer je van dat merk gecharmeerd bent; zelfs van perfect performers.

Beste Leobus,

Beste Spido, niet zozeer reclame maken stoorde mij (dat hoort er nu eenmaal bij deze tijd), maar de manier waarover je je over je concullega's uitliet. Zonder verder enige onderbouwing of inhoud, beetje makkelijk imo. Ik schat veel LS fabrikanten (en hun ontwerpers) toch echt veel hoger in. De PP zijn vast leuke speakers, maar high-tech kan je ze toch niet noemen. Kan je ook niet van een 1 mans bedrijf verwachten natuurlijk, niks mis mee verder. Het is geen JBL of TAD met hun know how en ervaring (om er maar een paar te noemen).

Het leuke aan luidsprekers ontwerpen is dat er veel parameters zijn, die je mee kunt nemen, waarschijnlijk bestaat er geen ontwerp die ze allemaal optimaliseerd. Uiteindelijk overigens is de muziek reproductie met welke luidspreker dan ook slechts een illusie (soms wel een hele mooie). Gelukkig heb je voor het genieten van muziek ook geen perfectie nodig, anders waren we allemaal dood ongelukkig.