Jump to content

Do The Tubejack's Dac Dance Shuffle

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Soms hebben we ook geen keuze dan te streamen Jack

Dat klopt Stef, ik gebruik ook diensten zoals Spotify.   Maar wat het streamen van eigen bestanden betreft,  heb je wel keus.  Had Linn b.v. niet ook een mooi systeem.?   :) 

Een tapedeck heb ik ook staan,  maar ik doe er eigenlijk niets mee, net als een high-end cassette deck.   

Maar goed beschouwd van alle digitale media gewoon met 16bit 44.1khz  heeft een CD-speler natuurlijk de kortste weg.  Er komt S/PDIF uit en dat kan zo de DAC in.

Als het loopwerk maar goed genoeg is.   Zou je m.i. technisch kunnen zeggen dat, dat de beste oplossing is voor dat formaat.

I2s is fraaier dan spdif

Mooi, maar hoe ga je dat aan elkaar knutselen dan?  

Vandaag een "echte" s/pdif kabel gemaakt van de allerbeste -120dB  75Ω  coax kabel.   Klinkt voor geen meter, hard, scherp, naar  :wacko:  :D

Zo langzamerhand beginnen de nadelen van streaming zwaarder te wegen dan de voordelen.  Tenminste wat eigen muziek afspelen betreft vanaf een computer of soort gelijk iets, al dan niet in een mooi doosje zoals dit.

Het merk maakt m.i. niet zoveel uit,  het had net zo goed dit

stream_magic6_v2_black_hero_face_right_i

Of dit kunnen zijn

n-70a-k_sy@140709@l_gallery.jpg

Het merk maakt mij daarbij niet uit, het zijn allemaal mooie producten.   Alleen vraag ik me af, of de ideologie achter dit concept , wel zo goed is?

Zou Wol dan toch gelijk hebben?  Dat het allemaal "verkoop praatjes zijn?"   Voor een deel vrees ik van wel :(

Zittend op de bank een CD hoesje in mijn hand houdend, vraag ik me af wat heeft e.e.a. voor toegevoegde waarde?

Het zal me niet verbazen als de CD over een jaar of 5 weer net zo gewild is, als een LP nu.

Dat is dan wel leuk, omdat wij ook LP' s draaien, ben ik van een "ouwe l** "  in eens een "hipster" geworden. 

Natuurlijk ga ik verder met dit project, want we willen high-end 24bit 192khz kunnen afspelen,  maar zo langzamerhand beginnen de nadelen de voordelen in te halen.

Ben er nog niet helemaal uit.

Wordt vervolgd

Eh tja. Zoals al een paar eerder opgemerkt, het kan supersimpel. De (potentiële) voordelen tov CD zijn een veel groter gebruiksgemak, betere geluidskwaliteit plus de mogelijkheid om HiRes content af te spelen. Die voordelen hangen wel in hoge mate af van het gekozen systeem en de software. En goede DAC kost minder en klinkt stukken beter dan een CD speler, mits goed aangesloten (gaat vaak mis).

In jouw geval vrees ik dat het gebruiksgemak inmiddels ver te zoeken is en geluidskwaliteit? Met een ingewikkeld systeem kan er veel mis gaan....

ehh uit die drie apparaten moet een analoog signaal komen toch ? op basis van mijn ervaring zou ik die Marantz snel vergeten. of je moet mijn lange lijst van modificaties willen hebben en doorvoeren. de rest is hoop ik (.....) beter.

groet

Eh tja. Zoals al een paar eerder opgemerkt, het kan supersimpel. De (potentiële) voordelen tov CD zijn een veel groter gebruiksgemak, betere geluidskwaliteit plus de mogelijkheid om HiRes content af te spelen. Die voordelen hangen wel in hoge mate af van het gekozen systeem en de software. En goede DAC kost minder en klinkt stukken beter dan een CD speler, mits goed aangesloten (gaat vaak mis).

In jouw geval vrees ik dat het gebruiksgemak inmiddels ver te zoeken is en geluidskwaliteit? Met een ingewikkeld systeem kan er veel mis gaan....

Het aardige is dat de spullen die er staan,  zo flexibel zijn, dat ik werkelijk alle kanten op kan.  Wat het uiteindelijk wordt Plaatjesdraaier weet ik nog niet.  

Ik probeer er een aantal uit en de voor ons meest praktische komt er dan vanzelf uit rollen.  Daphile  b.v. staat nog steeds hoog op het lijstje.

Zeer gebruikers vriendelijk en goed.  Alleen die pc he....    

.. Daphile  b.v. staat nog steeds hoog op het lijstje.

Zeer gebruikers vriendelijk en goed.  Alleen die pc he....    

Mee eens, maar belangrijker dan die PC is de app van de bediening, die moet goed zijn, want dat is wat je gebruikt, die PC vergeet je toch.

En de uiteindelijke klank.

voor mij gaat het dus tussen Daphile en MPD beide hebben meerdere goedwerkende apps waarbij mijn voorkeuren uitgaan naar resp Orange Squeeze en MPDroid.  :D   :P

Ik denk niet dat de een beter is dan de ander, alleen is het met I2S iets gemakkelijker om met het kloksignaal van de bron te synchroniseren. Goed uitgevoerd kun je met beide hetzelfde resultaat halen.

Spdif daarentegen is beter gestandaardiseerd en op veel meer apparaten te vinden, dus veel bruikbaarder. 

We volgen het met belangstelling! Heb je overigens een manier om te testen of je oplossing bitperfect is?

Nee, weet jij die misschien?  De klok van mijn dac schijnt heel erg goed te zijn.  Doet ook iets met het binnenkomende signaal? 

Nee, weet jij die misschien?  De klok van mijn dac schijnt heel erg goed te zijn.  Doet ook iets met het binnenkomende signaal? 

Ik had de mazzel dat die functie in mijn DAC zit ingebouwd. Van Weiss heb ik een aantal bestanden met testsignalen om te testen of de transmissie bitperfect is, maar dat werkt natuurlijk alleen met een Weiss DAC

Sacd is dff of dsf dat kun je vergelijken met wave en aiff , pcm klinkt krachtiger pwm klinkt losser, voor een strijkqwart zou ik pcm gebruiken en voor symfonie orkest pwm

Mvg wol

Welnee joh, maakt allemaal geen drol uit. Het enige relevante verschil is tussen PCM en DSD (en dan nog geloof ik niet dat DSD iets toevoegt). Het signaal wat naar de DAC gaat is hoe dan ook PCM (of DSD). Of je het nou opslaat in flac, alac, aiff, wav, het moet toch allemaal omgezet worden naar pcm. En een moderne computer kost die omzetting nauwelijks enige rekenkracht van betekenis. 

Ik had de mazzel dat die functie in mijn DAC zit ingebouwd. Van Weiss heb ik een aantal bestanden met testsignalen om te testen of de transmissie bitperfect is, maar dat werkt natuurlijk alleen met een Weiss DAC

Ah een Weiss  B) tja die viel buiten de begroting, maar die ik nu heb is ook aardig  :)

De CD heeft geen meerwaarde te bieden tov streaming en is ten dode opgeschreven

Zo ging het met de LP ook.   Wat ik een jammer vind bij streaming "dat je niets kunt vasthouden"  Ik vind het fijn om af en een hoes of een CD-boekje te bekijken.

Verder vind ik dat je wel enig discipline moet hebben, als je een b.v. terabyte muziek op je harddisk hebt.  Zelf heb ik dan "zap neigingen"  

Kan het medium niets aan doen.  Maar met CD of LP ervaar ik meer rust.  Voor mij een meerwaarde.  Het moet ook even wennen.   

Een simpele vraag wie heeft nou de beste dac, als je naar een concert ga en dan ga je eens luisteren op een vierde van de zaal , dan op de helft en dan op drie kwart van de zaal en hoor de verschillen.

Mvg wol

Ik zat laatst op het balkon Wol.   :) Een concertzaal thuis hoeft niet.  Wat ik wel leuk vind, studio opnames zo goed mogelijk weer te geven.

Jac, heb je geen trollensnot op je coax gedaan , moet je een uitproberen.

Mvg wol

Die andere kabel met carbon afscherming is wel aardig Wol.  Mijn flesje trollen snot  is lang geleden verdampt.

Met glas dus toslink  heb ik goede ervaringen tot nu toe.  Helaas zit dat niet op de Rotel speler anders had ik hem zo aangesloten.

Gepost Vandaag , 21:42

Plaatjesdraaier, on 18 May 2015 - 9:02 PM, said:snapback.png

De CD heeft geen meerwaarde te bieden tov streaming en is ten dode opgeschreven

Zo ging het met de LP ook.   Wat ik een jammer vind bij streaming "dat je niets kunt vasthouden"  Ik vind het fijn om af en een hoes of een CD-boekje te bekijken.

Verder vind ik dat je wel enig discipline moet hebben, als je een b.v. terabyte muziek op je harddisk hebt.  Zelf heb ik dan "zap neigingen"  

Kan het medium niets aan doen.  Maar met CD of LP ervaar ik meer rust.  Voor mij een meerwaarde.  Het moet ook even wennen.   

Mmmm, de quote ging niet goed, dus maar even hierboven gekopieerd....

Gisteren Joan as Police Woman weer eens gedraaid, the Deep Field, met spannende foto's op de binnenhoes. Ik moet er toch niet aan denken om dat op een fotootje van 10x10 of zo te moeten bekijken. Dus ja, voor mij altijd weer een meerwaarde, zo'n hoes. Ook van andere artiesten hoor  :P

Edited by Ren

Gepost Vandaag , 21:42

Plaatjesdraaier, on 18 May 2015 - 9:02 PM, said:snapback.png

Gisteren Joan as Police Woman weer eens gedraaid, the Deep Field, met spannende foto's op de binnenhoes. Ik moet er toch niet aan denken om dat op een fotootje van 10x10 of zo te moeten bekijken. Dus ja, voor mij altijd weer een meerwaarde, zo'n hoes. Ook van andere artiesten hoor  :P

Voor de LP ben ik het met je eens. De hoes alleen al is een flinke meerwaarde en soms als ik een album stream wat ik ook op vinyl heb pak ik de platenhoes erbij.  Daarbij vind ik het hele ritueel van een LP opzetten ook een meerwaarde hebben. Met CD heb ik dat helemaal niet; een ceedeetje in de la leggen vind ik niks en de CD booklets vind ik te klein. Als het boekje echt de moeite waard is dan scan ik die ook en bekijk ik die tijdens het streamen op een beeldscherm. 

Wat ik juist zo leuk vind aan streamen is dat ik steeds weer nummers herontdek maar meestal beluister ik een heel album. Wat ik nog altijd een briljante functie van itunes vind is de "genius", die aan elkaar relateerde muziek bij elkaar zoekt. Dat gebruik ik ook vaak om playlists te maken - nog zo'n handige functie. En met streamen kan ik zowel HiRes als CD content beluisteren, ook in één playlist gecombineerd. 

Cd is dood, want kopieerbaar. Daarom.

Met analoge bronnen kan de industrie nog wat centen verdienen. Daarom.

Precies, maar "de industrie" loopt wel steeds zwaar achter de feiten aan: de vinyl revival zagen ze totaal niet aankomen en nu slaan ze zichzelf voor hun kop omdat ze hun persfabrieken te vroeg gesloopt hebben. En de echte doodsteek voor de CD waren de streamingdiensten en itunes, ook allebei door nieuwkomers op de markt bedacht. 

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...