Tubejack Posted 27 mei 2015 Author Report Share Posted 27 mei 2015 Ik hoor het verschil echt niet. Dat on the the fly decompression is inderdaad niet spannend. Of je nou uitpakt en minder pakketten hoeft op te halen of niet uitpakken en meer data pakketten over de lijn moet trekken. Het een valt weg tegen het ander. Wat eventueel hoorbaar is is een systeem dat het druk heeft met van alles. Flac heeft wat wav niet heeft, metadata Het is de bedoeling net als met Dalphile direct vanaf harddisk te streamen. Het Gigabit netwerk is daarbij niet van belang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 27 mei 2015 Report Share Posted 27 mei 2015 Gebruik dan PCM en geen wav... (sorry kon het niet laten). Maar eh, we kunnen tegenwoordig prima meten dan een decoded flac exact (bit perfect) gelijk is aan de bron (vandaar lossless). En verder is er weinig abracadabra bij digitaal. gewoon 1 of 0. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 mei 2015 Report Share Posted 27 mei 2015 nou wellicht als je streaming doet, in een Cd speler met alle foutcorrectiegepruts is het wat complexer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 27 mei 2015 Report Share Posted 27 mei 2015 Gewoon 1 of 0 is een beetje kort door de bocht. In een schakeling is het duidelijk. 1 of 0. Aan of uit. Maar een digitaal signaal is nog altijd analoog opgebouwd, uit pulsvormige spanning. Daarbij is tijd DE factor die er toe doet om te bepalen waar een puls begint /eindigt zodat bepaald kan worden of het 1 of 0 is wat die puls moest voorstellen. Voor de controle wordt er gebruik gemaakt van eenvoudige (parity) of complexere foutcorrectie. Dat hoort bij digitale techniek. Als je een pdf opent, zal het niet uitmaken hoe lang dat duurt. De tijd die dat kost is elke keer anders, afhankelijk van andere processen die de cpu uitvoert, de drukte op het netwerk of schijf etc. Dat maakt voor de gebruiker niet uit, het resultaat is hetzelfde. Behalve dat wachten altijd ongewenst is. Bij audio of beeld is dat anders. Daar wil je geen haperingen. Er komt nogal wat bij kijken in het goed te doen (daar is ie weer: Jitter)! Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 mei 2015 Report Share Posted 27 mei 2015 laser uitlezing veroorzaakt in meerdere mate (de meeste cd spelers) of mindere mate (de heeeeele goeie) rommel die rechtgezet moet worden (even los van de berg fouten die doorgaans daarna gemaakt worden zoals de output audio versterkers die verdrinken in HF rommel). Het is makkelijk te demonstreren dat minder uitleesfouten (dus ook minder foutcorrectie) hoorbaar verbetering oplevert. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 mei 2015 Author Report Share Posted 27 mei 2015 Gewoon 1 of 0 is een beetje kort door de bocht. In een schakeling is het duidelijk. 1 of 0. Aan of uit. Maar een digitaal signaal is nog altijd analoog opgebouwd, uit pulsvormige spanning. Daarbij is tijd DE factor die er toe doet om te bepalen waar een puls begint /eindigt zodat bepaald kan worden of het 1 of 0 is wat die puls moest voorstellen. Voor de controle wordt er gebruik gemaakt van eenvoudige (parity) of complexere foutcorrectie. Dat hoort bij digitale techniek. Als je een pdf opent, zal het niet uitmaken hoe lang dat duurt. De tijd die dat kost is elke keer anders, afhankelijk van andere processen die de cpu uitvoert, de drukte op het netwerk of schijf etc. Dat maakt voor de gebruiker niet uit, het resultaat is hetzelfde. Behalve dat wachten altijd ongewenst is. Bij audio of beeld is dat anders. Daar wil je geen haperingen. Er komt nogal wat bij kijken in het goed te doen (daar is ie weer: Jitter)! Precies..... op tijd. De "klokjes" in de M2tech Hiface Evo en Black Lion white dac, zijn extreem bij de tijd Nee ik ben wel klaar met dit onderwerp. Ik zal morgen nog een mooie foto uploaden van de huidige configuratie en dan kan wat mij betreft dit topic afgesloten worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 mei 2015 Author Report Share Posted 27 mei 2015 laser uitlezing veroorzaakt in meerdere mate (de meeste cd spelers) of mindere mate (de heeeeele goeie) rommel die rechtgezet moet worden (even los van de berg fouten die doorgaans daarna gemaakt worden zoals de output audio versterkers die verdrinken in HF rommel). Het is makkelijk te demonstreren dat minder uitleesfouten (dus ook minder foutcorrectie) hoorbaar verbetering oplevert. groet Bij een "PC systeem" met harde schijf zoals de Olive of een PC met Dalphile of Mac zal het imho niet anders zijn. Overal zijn digitale signalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 mei 2015 Report Share Posted 27 mei 2015 eens. daarom boeit zoiets me niet. heb eindelijk een CD doos waar muziek uit komt, ik heb nu geen behoefte aan weer jaren solderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 mei 2015 Report Share Posted 28 mei 2015 Zo hee over uit je nek kletsen gesproken .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 mei 2015 Report Share Posted 28 mei 2015 Ik rip in Flac compressie 0 waarbij mn bestand evengroot is als het WAV bestand Jack dat van die klokjes, hoe kun je dat weten/onderzoeken dat ze bij de tijd zijn? Of heb je daar extra apparatuur voor nodig? Ben benieuwd naar mijn klokje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 mei 2015 Author Report Share Posted 28 mei 2015 eens. daarom boeit zoiets me niet. heb eindelijk een CD doos waar muziek uit komt, ik heb nu geen behoefte aan weer jaren solderen. Solderen hoeft ook niet, als je goede apparatuur koopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 mei 2015 Report Share Posted 28 mei 2015 @wol, je mening lijkt meer gebaseerd op diep wantrouwen dan op kennis van zaken. Een fundamenteel verschil tussen digitaal en analoog is de wet van Moore en de blijvende exponentiële vooruitgang in digitale technologie. Bij analoge techniek zijn de grenzen wel zo ongeveer bereikt en gaat de vooruitgang veeel langzamer. Digitale audio en analoge audio hebben allebei hun tekortkomingen, zoals elke techniek, maar je kunt niet alles op een grote hoop gooien en roepen dat het allemaal troep is. Paar voorbeelden: het uitlezen van een CD gaat meestal met leesfouten gepaard en dan is foutcorrectie nodig. Het uitlezen van de HDD of SSD gaat foutloos, daarom kan streaming beter klinken dan CD. Flac en alac zijn lossless compressie methoden. In mijn DAC zit een testfunctie ingebouwd die kan meten of de bitstroom bitperfect is. Ik heb dat testsignaal in wav aangeleverd gekregen en omgezet in flac: in beide gevallen meet ik nul fouten. Digitale techniek is zo ontzettend snel (we hebben het over GHz) dat vertragingen in verhouding tot een audio bitstroom van een 706 kbit/s (voor 16 bit, 44.1 kHz) tot een paar Mbit/s verwaarloosbaar zijn. Maar niemand is verplicht om een of andere oplossing te kiezen, dus kies gewoon datgene waar je je lekker bij voelt en geniet van de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 mei 2015 Author Report Share Posted 28 mei 2015 Ik rip in Flac compressie 0 waarbij mn bestand evengroot is als het WAV bestand Jack dat van die klokjes, hoe kun je dat weten/onderzoeken dat ze bij de tijd zijn? Of heb je daar extra apparatuur voor nodig? Ben benieuwd naar mijn klokje Ik rip gewoon in Wav, het CD formaat, de enkele geachte die daar achter zit dat ik zo min mogelijk conversies wil. Daar is apparatuur voor anders had Guido Tent b.v. zijn onderzoek niet kunnen doen. Als ik met niet vergist gebruik(te) hij daar meet apparatuur van Textronic of HP voor zie o.a. http://www.tek.com/application/jitter-measurement-and-timing-analysis. Gezien de uitzonderlijk goede kwaliteiten van M2tech Hiface Evo en de Black Lion white dac zie geen enkele redenen, om ook maar een seconde te twijfelen dat het niet zo is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 mei 2015 Report Share Posted 28 mei 2015 ...maar ze moeten niet roepen mijn dac , mijn software is het beste dat is larie koek, ik denk dat elke dac kleuring heeft. Mijn beste wol, dat heb ik niemand horen roepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 mei 2015 Author Report Share Posted 28 mei 2015 Precies, als jullie zo denken over digitaal dan is het totale onzin om een menno vd veen buizenversterker aan te schaffen , want een sinus van 1 khz zie je geen verschil op een scoop tussen en buizen of en transistor versterker dus menno v/d die klets wat uit zijn nek. Mvg wol Een oscilloscoop is daar te onnauwkeurig voor Wol dat weet jij ook. Met spectrum analyse kun je mogelijk verschillen zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 mei 2015 Author Report Share Posted 28 mei 2015 Analoog tast af , er vinden geen berekenen plaats, maar bij digitaal moet het berekent worden en dat kost tijd Hoe je went of keert, en dan praten we over een klok die niet 100 procent perfect is, dan praten we nog niet over 64 kb die zich moeten verplaatsen, dan praten we nog niet over de processor, hoor het verschil tussen intel, arm 7 , arm 9, arm 11 en cortex 8 processors en praten we nog niet over geheugen en geheugen opslag, kijk naar het ver schil van ssd en harde schijf, het kost allemaal tijd daar heb ik in theorie bij analoge geen last van want die tast aleen af meer kan die niet. Aleen je moet proberen zowel bij digitaal al analoog zo min mogelijke fouten creen allebei is niet zaligmakend , ze verkopen je het wel omdat de ze alleen de voorkant van de medaille vertellen en de achter kant lekker niet, is ook en klein beetje logisch want die willen ook brood op de plank Mvg wol Wat jij vergeet is dat die "analoge" LP van vaak van dezelfde digitale master komt. Wellicht wat aangepast voor het persen van LP' s. Wil je m.i. echt optimaal profijt hebben van analoog dan moet je ook zo opnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 mei 2015 Author Report Share Posted 28 mei 2015 (edited) @wol, je mening lijkt meer gebaseerd op diep wantrouwen dan op kennis van zaken. Een fundamenteel verschil tussen digitaal en analoog is de wet van Moore en de blijvende exponentiële vooruitgang in digitale technologie. Bij analoge techniek zijn de grenzen wel zo ongeveer bereikt en gaat de vooruitgang veeel langzamer. Digitale audio en analoge audio hebben allebei hun tekortkomingen, zoals elke techniek, maar je kunt niet alles op een grote hoop gooien en roepen dat het allemaal troep is. Paar voorbeelden: het uitlezen van een CD gaat meestal met leesfouten gepaard en dan is foutcorrectie nodig. Het uitlezen van de HDD of SSD gaat foutloos, daarom kan streaming beter klinken dan CD. Flac en alac zijn lossless compressie methoden. In mijn DAC zit een testfunctie ingebouwd die kan meten of de bitstroom bitperfect is. Ik heb dat testsignaal in wav aangeleverd gekregen en omgezet in flac: in beide gevallen meet ik nul fouten. Digitale techniek is zo ontzettend snel (we hebben het over GHz) dat vertragingen in verhouding tot een audio bitstroom van een 706 kbit/s (voor 16 bit, 44.1 kHz) tot een paar Mbit/s verwaarloosbaar zijn. Maar niemand is verplicht om een of andere oplossing te kiezen, dus kies gewoon datgene waar je je lekker bij voelt en geniet van de muziek. Niet helemaal mee eens, een medium kan nooit beter zijn als de bron. Op het moment dat je zelf CD' s ript. Krijg je de bits die de foutcorrectie genegeerd erbij op je harde schijf. Als de data echter rechtstreeks uit de studio digitaal wordt aangeleverd. Dan pas heb je mogelijk het origineel en daarmee meer het geluid zoals oorspronkelijk bedoelt was. Edited 28 mei 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 mei 2015 Report Share Posted 28 mei 2015 PD , hoe kun je nou constateren jij de perfecte bit hebt, heb jij daar meet apparatuur aan hangen, vertellen is leuk maar zien is beter Mvg wol Ja, die meetfunctie zit ingebouwd in mijn DAC. Ik heb een testsignaal op mijn computer staan, de DAC weet precies welke bitjes er in dat testsignaal staan en geeft een bevestiging als de overdracht bitperfect is. http://www.weiss.ch/products/dac2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 mei 2015 Report Share Posted 28 mei 2015 Niet helemaal mee eens, een medium kan nooit beter zijn als de bron. Op het moment dat je zelf CD' s ript. Krijg je de bits die de foutcorrectie genegeerd erbij op je harde schijf. Als de data echter rechtstreeks uit de studio digitaal wordt aangeleverd. Dan pas heb je mogelijk het origineel en daarmee meer het geluid zoals oorspronkelijk bedoelt was. Klopt niet. In een CD speler wordt een track (meestal) maar 1 keer uitgelezen, als er dan een leesfout was, wordt er foutcorrectie toegepast. In de computer wordt de CD net zo vaak uitgelezen tot alle leesfouten er uit zijn. De software checkt de ingelezen data met een database om er zeker van te zijn dat er geen leesfouten waren en geeft eventueel een foutmelding. Dus ik weet zeker dat mijn geripte CDs bit voor bit perfect zijn ingelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 mei 2015 Report Share Posted 28 mei 2015 En voor de ongelovigen doe een simple test met een dual core processors , schakel eerst op single core en daar naar op dual core en hoor de verschillen. Voor diegene die geen dual core heeft, kan ik het ook vertellen , single heeft lucht om de instrumenten en dual niet maar dual heeft meer uitsturings reserve dan single core. En wij denken digitaal zijn toch eentje en nulletjes Mvg wol Ik heb het vermoeden dat rondom de eentje, s variabele eentje, s rondhangen en dat geld ook voor de nulletjes maar zeker weten doe ik het niet, daar hebben we nog op de meting overgehad Minimaal dual core gebruiken, dat had ik al eerder aanbevolen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 mei 2015 Report Share Posted 28 mei 2015 PD , dat is een testfile en de aangeleverde bitjes dan Je weet toch dat 64 kb pakketjes soms niet kompleet is. Mvg wol http://www.weiss.ch/files/downloads/software/BitTransparencyCheck.zip Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 mei 2015 Author Report Share Posted 28 mei 2015 Klopt niet. In een CD speler wordt een track (meestal) maar 1 keer uitgelezen, als er dan een leesfout was, wordt er foutcorrectie toegepast. In de computer wordt de CD net zo vaak uitgelezen tot alle leesfouten er uit zijn. De software checkt de ingelezen data met een database om er zeker van te zijn dat er geen leesfouten waren en geeft eventueel een foutmelding. Dus ik weet zeker dat mijn geripte CDs bit voor bit perfect zijn ingelezen. Dan gebruik je wel héél goede software Maar ik schat in, dat menigeen dat niet doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 mei 2015 Report Share Posted 28 mei 2015 Dan gebruik je wel héél goede software Maar ik schat in, dat menigeen dat niet doet. XLD (om die reden ook beter dan itunes). EAC doet hetzelfde en zo zijn er vast nog wel een paar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 mei 2015 Author Report Share Posted 28 mei 2015 Ook voor het gebruik van PC' s en dergelijke moet je volgens mij naast de gebruikte A/D en D/A converters die bij de opname gebruikt worden, terug naar de bron. Wat gebruiken ze in de studio voor hardware ? Wordt het opgenomen op een Mac? Of op een ander stuk hardware? Daarmee omzeil je m.i. discussies daar over. Zal eens informeren in mijn netwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 mei 2015 Author Report Share Posted 28 mei 2015 (edited) Nou Wol, ik zie dat niet zo somber in. Immers top fabrikanten zoals Weis maken ook apparatuur voor in de studio. Dat is ook een beetje mijn rode draad door dit topic: "terug naar de bron" Deels door geld gebrek en deels omdat het leuk is om dingen op een andere manier te bekijken. Ik heb de vraag bij 2 Pro' s neergelegd. Even afwachten maar. Edited 28 mei 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts