goodtube Posted 29 mei 2015 Report Share Posted 29 mei 2015 Van meerdere kernen in procesoren heb je pas profijt als het bovenliggend besturingsysteem (Mac, Linux e.v.a.) daarmee kan omgaan. Hetzelfde geldt voor het uiteindelijk te gebruiken computer programma. Als dat b.v. voor een single core processor is gecompliceerd, geeft een duo of quad core processor m.i. weinig winst. Verschil in geluid bij computers/processors met dezelfde software lijkt me een slechte zaak. Jack, ik denk niet dat wol dat bedoelt. Duik maar eens in de audiophile technology rondom RT kernels. Het is juist zaak om de audio in 1 kernel te laten uitvoeren. Zo min mogelijk latency. Jouw NAS als player gebruiken kan nooit optimaal zijn, die heeft het nog veel te druk met andere zaken. Daphile is ook gebaseerd op een RT kernel. Met alleen een RT kernel ben je er nog niet, in de software dient dan ook het eea getuned te worden. Sluit voor de grap maar eens een MPD systeempje aan, met de settings die ik heb genoemd. Ben benieuwd of je dat ook een verbetering vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 Lees maar eens 750 tot 1000 bladzijde, s van een core en dan praten we nog niet over andere core, s. cort,je rasppery ongeveer in totaal 1000 bladzijden Mvg wol Wol dat weet ik ook, ik heb het geluk om vanaf de begin jaren 80 al voordat de 1e IBM XT pc al met computers te mogen werken. Maar software fabrikanten moeten gewoon rekening houden dat hun -in dit geval hun muziek- software op een grote verscheidenheid aan hardware moet kunnen draaien. De software die ik tot nu toe in de professionele wereld heb gezien is daar vrij conservatief in. Die gaan echt geen compleet nieuwe versie maken omdat er toevallig een nieuw model processor is. Ze gaan het hooguit wat aanpassen, zodat het op een pc of mac met de minimale specificaties nog steeds draait. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 Jac, ik heb hier Sony cd speler die kan even veel als een Meitner alleen heeft geen fpga, zou sommige Sony, s geen highend zijn. Mvg wol Ja weet je, er zijn altijd uitzonderingen. Dat is ook helemaal niet erg, ze noemen het de "krenten in de pap" En elke fabrikant heeft wel zoiets. Als je niet veel geld hebt kun je daarmee gewoon op een heel hoog niveau spelen. Wat verder volgens mij ook helpt, als je durft om buiten de geijkte paden te denken. Vandaar ook dit topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 (edited) Jouw NAS als player gebruiken kan nooit optimaal zijn, die heeft het nog veel te druk met andere zaken. Uit mijn test bleek, dat, dat afhangt er maar net vanaf met welke NAS je draait, hoeveel geheugen daarin zit en hoeveel kracht de processor heeft om meerdere taken tegelijk af te kunnen handelen. Met het kleinste model uit de Synology reeks lukte dat inderdaad niet, lees maar een paar pagina's terug. Met een vrij zwaar model en opgevoerd intern geheugen van 1 naar 4Gb gaat het makkelijk. Daarnaast kan ik nog een mailserver, een aantal websites, en tal andere processen laten draaien waarbij alle taken gewoon in RAM geheugen afgehandeld kunnen worden zonder dat de NAS van virtueel swap geheugen op de SSD schijf hoef terug te vallen. Tot nu toe vind ik het technisch gezien een heel mooie oplossing. Klinkt ook erg goed. Praktisch is het bij ons weer niet. Het model Synology DS-713 trekt nogal veel stof aan, in een woonkamer is altijd meer stof dan bij ons in een dichte meter kast. Daarnaast wordt het nogal warm in de woonkamer. In het voor- en na-jaar hoeven we nauwelijks te stoken. Verder is het me nog niet gelukt om een AES/EBU kabel te trekken vanaf de meterkast naar boven in de woonkamer waar de DAC staat. De lozen leidingen die daarvoor deels in het beton zijn gestort laten dat niet toe. Boren in de vloer is uit den boze met al die leidingen.... Ook de software die Synolgy gebruikt in dit geval "Audo Station" vind ik minder mooi dan die van Logitech ook wel LMS genoemd. Als ik alle voordelen en nadelen afweeg dan vind is deze oplossing voor ons het "net niet" En geloof me dat waren er veel meer dan ik hier opschrijf. Dan krijg je de volgende oplossing "Dalphile" Ook daar heb ik in een 3 tal pc's en verschillende geluidskaarten mee getest. Een zeer fraaie oplossing. Waarbij je met geringe investeringen al een erg goed resultaat kunt krijgen. Ook de bediening is erg handig. Ook het feit dat LMS nu open source is spreekt mijn als Linux fan erg aan. Echter wil ik onze externe DAC en M2tech Hiface Evo interface echt goed aan de praat krijgen is een behoorlijke pc nodig die een goede USB2 poort heeft en waarbij de asynchrone datacommunicatie tussen soft- en hardware goed moet werken. Ik heb al verschillende versies van Dalphile gebruikt met verschillende Linux kernels maar bij mij gaat het niet altijd goed. Als het wel werkt is het een prachtig concept. Ik weet niet precies wat is het is. m.i. iets in de driver/module die in de Linux kernel zit. Dan de 3e optie gewoon streamen vanaf een Mac, dat is wel een duurdere oplossing maar werkt gewoon erg goed en ook voor mensen die niets met computers hebben makkelijk te doen. En natuurlijk valt er wel weer iets anders te verzinnen. Wij mensen zijn creatieve wezens niet? Maar van alle systemen die ik tot nu toe geprobeerd heb vind ik de oplossing van Logitech het mooiste. Jammer dat ze hier mee gestopt zijn. Onze Logitech Duet heeft daarom ook een mooi plekje in een van de 2 audio rekken. We gebruiken hem regelmatig voor het luisteren naar onze favoriete internet stations en het afspelen van 16bit 44.1khz bestanden, dat gaat prachtig Edited 30 mei 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 http://www.24bit96.com/usb-computer-audio-system/usb-audio-with-lowlatency-realtime-kernel-with-debian-and-mpd.html Voor Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 En hier nog een aantal alternatieven: http://www.computeraudiophile.com/section/c-p-s-489/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 http://www.24bit96.com/usb-computer-audio-system/usb-audio-with-lowlatency-realtime-kernel-with-debian-and-mpd.html Voor Jack. Dat ziet er interessant uit GoodTube. Ik kan met een commando nu ook kijken op welke snelheid de Linux kernel realtime communiceert maar toch werkt dat bij mijn niet helemaal lekker met Dalphile op veelvouden van 44.1khz Uit mijn hoofd weet ik ook dat Dalphile een kernel modus heeft. Even uitzoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 (edited) http://en.m.wikipedia.org/wiki/Latency_%28audio%29 Latency http://tuxradar.com/content/how-it-works-linux-audio-explained Linux audio - > lagen Edited 30 mei 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 Ik heb inderdaad iets gevonden in Dalphile met betrekking op timing van de processor en USB poort, ik ga het in de loop van de dag even testen. Voor Mac is daar een driver voor, die werkt goed, voorzover ik kan testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Ik heb inderdaad iets gevonden in Dalphile met betrekking op timing van de processor en USB poort, ik ga het in de loop van de dag even testen. Voor Mac is daar een driver voor, die werkt goed, voorzover ik kan testen. Die settings in Daphile hebben bij mij geen hoorbaar effect. Stop ik mijn Debian+MPD stickie er weer in denk ik dat de weergave een analoger karakter heeft. Maar ik zeg erbij dat kan autosuggestie zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 Die settings in Daphile hebben bij mij geen hoorbaar effect. Stop ik mijn Debian+MPD stickie er weer in denk ik dat de weergave een analoger karakter heeft. Maar ik zeg erbij dat kan autosuggestie zijn. Klopt, ik vermoed dat de kernel gepatched moet worden. Ben nu even aan het rommelen met MPD Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 De winst bij mpd zit hem volgens mij in wat zaken die ik uit heb gezet in mpd.conf zodat ik zeker weet dat de software het aan de hardware over laat. Nou ja. De database is in elk geval beter/lichter/sneller bij mpd dan bij lms. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 (edited) Debian 7.4 kon ik zo naar usb installeren ipv hdd. Maar die kernel herkende de hiface one niet.Debian 8 heeft als je het mij vraagt een bug bij het installeren naar usb. Alles gaat goed tot de restart. Dan doet grub het niet. Ik heb dit opgelost door de harddisk fysiek af te koppelen en de install opnieuw te doen. Want ik wil vanaf usb kunnen werken.#nietvooreengattevangen Edited 31 mei 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 (edited) Nou kip Debian 7.4 kon ik zo naar usb installeren ipv hdd. Maar die kernel herkend de hiface one niet.Debian 8 heeft een bug bij het installeren naar usb. Alles gaat goed tot de restart. Dan doet grub het niet. Ik heb dit opgelost door de harddisk fysiek af te koppelen en de install opnieuw te doen. Want ik wil vanaf usb kunnen werken.#nietvooreengattevangen Nou ik gebruik dan die linux-image-rt-amd64 kernel zoals geadviseerd maar dan heb ik de kernel-headers niet om de snd-usb-asyncaudio.ko module te kunnen compileren. Anders ziet usb de Evo niet. Niet voor een gat te vangen heb ik dat pakket met de hand installeerd https://packages.debian.org/wheezy/amd64/linux-headers-3.2.0-4-common-rt/download Installeerd wel, maar kan nog steeds niet compileren. build-essential en git zijn uiteraard geinstalleerd. Houd ff op .... Update ik ga van Debian 7.8 naar 8 en probeer dan zelf een RT kernel inclusief de EVO module te compileren (wat een gedoe) Edited 30 mei 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 http://www.ap-linux.com/news/m2tech-hiface-evo/ Wel een reboot gedaan na het RT maken van de kernel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 (edited) Debian 8 heeft dan wel geen RT kernel, die herkent de hiface tenminste zonder gedoe.Ik heb wel gedaan alsof het RT was dus de aanbevolen settings (prio 99 enzo, blz 3 24bit96.com) gewoon ingevuld. Wat ik ergens gelezen heb is dat de deb8 standaard kernel al van nature wat RT trekjes heeft. Zou kunnen. Edited 31 mei 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Jack, ik lees dat je naar 8 gaat. Doe het anders eerst zonder RT maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 Jack, ik lees dat je naar 8 gaat. Doe het anders eerst zonder RT maken. Ok ga ik proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 Ok een verse installatie van Debian 8 en de Evo lijkt het te doen :-) Morgen verder testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 mei 2015 Author Report Share Posted 31 mei 2015 (edited) 4e testopstelling nu met Debian 8 (AMD64) en XCFE als windows manager. Bestanden afspelen met VLC gaat nu zeker zo goed als op onze Mac. Hele gemene testjes gedaan meerdere bestanden op 24bit 88,2Khz 16bit 44.1Khz en 24bit 192Khz door elkaar afgespeeld. Het lijkt erop dat deze Linux kernel wel stabiel werkt met streaming vanaf harddisk. Wat een mazzel dat Debian 8 net een maandje uit is. Nu is het een kwestie van fine tunen en MPD erop zetten. Een "dingetje" kan nog de Codecs zijn. Die in VLC werken in ieder geval goed, hoe dat met andere programma's gaat is even afwachten Oja het geluid is erg goed, bij "Riders in the Storm" van de Doors (24/88,2Khz) is het achtergrond koortje goed te horen . Op de achtergrond uiteraard.... Edited 31 mei 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 31 mei 2015 Report Share Posted 31 mei 2015 En dan is het mooiste om geen grafische schil te installeren. Zo kaal mogelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 mei 2015 Author Report Share Posted 31 mei 2015 XCFE is een van de efficiëntste windows managers op TWM na..... Maar het hele spul trekt nog geen 3e van het beschikbare geheugen en rond de 10% CPU. En dan is dit nog een test opstelling Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 31 mei 2015 Report Share Posted 31 mei 2015 Het idee is dat je dat zou kunnen horen. Hoe snel je cpu ook is een hoeveel geheugen er aan boord is. Zo weinig mogelijk actieve processen die niets met audio te maken hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 mei 2015 Author Report Share Posted 31 mei 2015 (edited) Dan is Dalphile ruim in het voordeel. Free memory: 3315MB of total 3487MB Ik heb nu de laatste officiële AMD64 versie draaien i.p.v. de eerdere I486. Het lijkt me deze versie, wel goed te gaan. Inderdaad dus een kernel probleem. Ga even verder experimenteren Terwijl ik dit net heb geschreven gaat het mis er komt ruis uit de speakers. Puur een timing probleem bij 176.4kHz, 24bits, HD FLAC Als ik de USB poort even los haal en er weer instop speelt het prima. Track Number: 5Track Number: 5 File Format: FLAC Duration: 2:58 Bitrate: 6259kbps VBR Sample Rate: 176.4 kHz Edited 31 mei 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts