Jump to content

Do The Tubejack's Dac Dance Shuffle

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Graag gedaan Stef.  Bij ons = tijd,  prioriteit.  We kijken b.v. nauwelijks TV maar werken en sporten beide ' s avonds veel. 

Waarom koop je er geen pc bij ?  De jongste heb ik 6...7 jaar terug een Macbook gegeven voor haar studie.  Ook omdat ik geen zin heb om windows pc's werkend te houden.  Dat heeft me in het verleden heel wat avonden gekost.   Wel duurder maar heel stevig,  ze gaat er nu dwars mee door de rimboe van Thailand.  Ok hij wordt nu wat slechter, maar mag het? http://tipsthailand.nl   Een nieuwe HP laptop van haar vriend heeft al met een paar maanden kuren  :blink:

ff ter info het linkje wijst naar deze pagina....

Overgegaan naar professionele AES/EBU i.p.v. S/PDIF tussen DAC en M2tech HiFace Evo om élke kabel invloed zoveel mogelijk te elimineren.   

dat is mooi. Als ik een EVO zou kiezen kan ik dat ook doen. Ben benieuwd, volgens mij is het weer een verbetering.

Je kunt gewoon met standaard studio kabels werken van de Music shop.  Onze USB kabel is er ook een van een paar €  Onze interlinks hooguit paar tientjes.  

Allemaal materiaal dat zo dood is als een pier en/of nauwelijks invloed heeft.

Jammer dat onze versterker geen AES/EBU heeft.  Die stekkers zijn zeer degelijk en er zit een vergrendeling op.

Edited by Tubejack

Overgegaan naar professionele AES/EBU i.p.v. S/PDIF tussen DAC en M2tech HiFace Evo om élke kabel invloed zoveel mogelijk te elimineren.   

De kabels hebben een groot lengte begrijp ik? (In dat geval zou je ook toslink kunnen overwegen.)

Jammer dat onze versterker geen AES/EBU heeft. Die stekkers zijn zeer degelijk en er zit een vergrendeling op.

U moet 30x per week de boel ompluggen en loopt risico dat iedereen er aan loopt te rukken zeker...

Edited by Bill

De kabels hebben een groot lengte begrijp ik? (In dat geval zou je ook toslink kunnen overwegen.)

U moet 30x per week de boel ompluggen en loopt risico dat iedereen er aan loopt te rukken zeker...

Toslink gebruik ik ook, voor de DAB+ tuner, Squeeuze box,  Blue Ray speler en  CD-speler  dat werkt goed tot 24bit 96khz.

Daarboven 24/192 en > wordt het S/PDIF of AES/EBU.

2 Het  grote voordeel van AES/EBU is dat je geen audiofiele kabels nodig hebt. ;)

Ik wil elke invloed, zoveel mogelijk elimineren, ook die van kabels.  Gaat goed :)

Edited by Tubejack

Toslink gebruik ik ook, voor de DAB+ tuner, Squeeuze box,  Blue Ray speler en  CD-speler  dat werkt goed tot 24bit 96khz.

Daarboven 24/192 en > wordt het S/PDIF of AES/EBU.

2 Het  grote voordeel van AES/EBU is dat je geen audiofiele kabels nodig hebt. ;)

Ik wil elke invloed, zoveel mogelijk elimineren, ook die van kabels.  Gaat goed :)

Ah ok. Wist niet dat je ook 24/192 audio bestanden afspeelt.

Maar in de AES/EBU kun je ook wel audiofiel kabel gek doen als je wilt...

(al zal het wellicht net zo weinig invloed op het geluid hebben als bij 'gewoon' consumenten elektronica). ;)

Edited by Bill

In mijn Blog staan mijn laatste overpeinzingen over streamen vanaf harddisk. Ik ben van mening dat het zeer goed gelukt is. Dit komt in de buurt van een LP.

Leuke reactie van Mumsoft gehad, die werkt volgens eenzelfde principe met zijn Olive http://www.tubejack.nl/blog/

Je kunt dit project zo duur maken als je wilt, bij mij was het duurste de DAC. Ik heb uitgebreid uitgelegd, waarom ik denk dat die zo belangrijk is.

Na de vakantie ga ik er weer mee verder.

kan de reactie van M niet vinden op je blog.

Ben je er al uit met wav of flac? Heb ook wat geripped met flac 0.

welke compressie factor is toelaatbaar weet jij dat. Volgens de theorie mag het niet uitmaken. Maar ja dan kom ik weer op dat latency verhaal :)

Alle compressie factoren zijn toelaatbaar. Dat latency verhaal heeft er niets mee te maken. Het verschil zit hem in de mate van compressie/Flac-file lengte en de tijd die nodig is om een wav file te comprimeren. En aangezien de filelengte niet veel kleiner wordt met meer comprimeren maar de benodigde tijd wel onevenredig toeneemt is een hoge compressie zinloos. Evenals een lage compressie, dat gaat op een moderne PC niet sneller. Level 5 is een goede middenweg.

kan de reactie van M niet vinden op je blog.

Ben je er al uit met wav of flac? Heb ook wat geripped met flac 0.

welke compressie factor is toelaatbaar weet jij dat. Volgens de theorie mag het niet uitmaken. Maar ja dan kom ik weer op dat latency verhaal :)

Klopt was een PM

Mijn eigen collectie rip ik met WAV.  Ik heb ook wat met FLAC 0 gedaan,  ik heb nog niet echt vergeleken.

Geen idee welke compressie factor gebruikt wordt.  Ik heb ook een paar HD Tracks  24/192 en de bit stroom daarvan is hooguit 2mb/sec

Terwijl andere 24/96 daar weer ruim boven zitten :huh:

Afijn het werkt en klinkt tot nu toe erg goed GoodTube.  Nu ik ook alle overbodige Linux programma's  eraf gehaald heb  :) 

@bedankt Pjotr :)   FF wat anders 24bit MP3 320Kbit :confused:  Ik wit niet dat, dat er was :o

Ah ok. Wist niet dat je ook 24/192 audio bestanden afspeelt.

Maar in de AES/EBU kun je ook wel audiofiel kabel gek doen als je wilt...

(al zal het wellicht net zo weinig invloed op het geluid hebben als bij 'gewoon' consumenten elektronica). ;)

Ja Bill je kan het zo gek maken als je wilt. 495€ vind ik wat prijzig bij een DAC van nog geen 2000€ 

Bij een set van een ton of zo,  zou ik ook niet moeilijk doen.  

@bedankt Pjotr :)   FF wat anders 24bit MP3 320Kbit :confused:  Ik wit niet dat, dat er was :o

Er bestaat geen 24 bit MP3. MP3 heeft geen specifieke bitdiepte. Waarschijnlijk was de wav file waarvan die MP3 gemaakt is 24 bit.

Ok  :) Ik heb de dubbelaar van de Moody Blues This is the  Moody Blues onder Linux geript met Flac en het klinkt zéér goed.  

Gewoon 16/44.  Bit stroom varieert  tussen 600 en 900Kbit.   Ik heb ook 24/96 dat zeker niet beter klinkt dan 16/320Kbit mp3  :blink:

Al die theorieën, verhalen, slagvelden, en al dan niet verhit gedoe over wel of niet meerwaarde van Hi-res wordt langzaam duidelijk.  Soms is het beter, maar het hoeft niet.  ;) 

Rip het gewoon met aandacht  :)

Alle compressie factoren zijn toelaatbaar. Dat latency verhaal heeft er niets mee te maken. Het verschil zit hem in de mate van compressie/Flac-file lengte en de tijd die nodig is om een wav file te comprimeren. En aangezien de filelengte niet veel kleiner wordt met meer comprimeren maar de benodigde tijd wel onevenredig toeneemt is een hoge compressie zinloos. Evenals een lage compressie, dat gaat op een moderne PC niet sneller. Level 5 is een goede middenweg.

Dank!

Vandaag Cantata  een MPD speler voor Mac weer een beetje verder in het gareel gekregen.  Mooi, maar lekker eigenwijs programma  :blink:  :huh:  Als ik een eigen map maak, met diverse muziek van verschillende artiesten dan maakt hij er "Unknown"  van.  Daar kan ik me iets bij voorstellen, hernoem ik de map naar b.v. "audiofiel 1"  loopt het programma vast  :D

Jack, 

Jij hebt wel wat meer ervaringen met compileren. De standaard versie (Debian 8) van MPD is 0.19.1. Ze zitten nu op 0.19.10 (juni 2015)

Ook van MPC is een nieuwere versie beschikbaar.

http://www.musicpd.org

Is het te doen om die laatste versie te installeren denk je ?

update heb de files al uitgepakt staan kan zo aan de slag met MAKE

Edited by goodtube

Hoi Goodtube,

Je hebt een aantal standaard pakketten nodig om te kunnen compileren sudo apt-get install build-essential fakeroot devscripts

Dan source downloaden en uitpakken.  Meestal zit er een README file bij waarin staat hoe je het moet compileren en welke libraries je nodig hebt 

Kun je check met sudo dpkg -l  naam* of deelnamen naam* 

Compileren

Meestal iets van:

.configure  

make  

make install 

Staat in README

Wat je ook kunt doen is  te checken of er al een .deb pakket is 

https://packages.debian.org/search?keywords=mpd

Downloaden en

sudo dpkg -i pakketnaam.deb 

Maar let op je loopt wel risico dat je muziekserver minder stabiel wordt.  Debian 8 heeft dan misschien niet de nieuwste software maar is een van de meest stabiele Linux versies.

Dus ik zou ook even kijken wat nu precies de meerwaarde is van die nieuwe MPD en MPC versies  ;)

Edited by Tubejack

Wh

staat er toch?

Ja, er staat Watt-uur, maar dat zegt niks over het verbruik van het apparaat zonder dat je iets zegt over hoe lang dat apparaat heeft aangestaan. Vandaar mijn vraag... Maar je bedoelt waarschijnlijk dat hij 7-11 Watt (geen Watt-uur) verbruikt. Het vermogen dus. Daar zit geen tijdseenheid in...

Jij zegt echter dat hij 7-11 Watt-uur verbruikt, dus dan heb je het over energie. En daar zit wel een tijdseenheid in. Immers, energie = vermogen x tijd. Dus als je zegt dat hij 7-11 Watt-uur verbruikt, dan kan dat betekenen dat hij 11 Watt verbruikt en 1 uur heeft aangestaan (want: 11 Watt x 1 uur = 11 Watt-uur) maar het kan ook betekenen dat hij 660 Watt verbruikt en slechts een minuut heeft aangestaan (want ook: 660 Watt x 1/60 uur = 11 Watt-uur). Of dat hij 39.600 Watt verbruikt en maar 1 seconde heeft aangestaan (want: 39600 Watt x 1/3600 uur = 11 Watt-uur), enz...

Edited by Henrie

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...