goodtube Posted 30 augustus 2015 Report Share Posted 30 augustus 2015 Ik lach me slap... Zit voor een duppie op de eerste rij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
District9 Posted 30 augustus 2015 Report Share Posted 30 augustus 2015 Mijn twee centen bijdrage over bitperfectie: Ik kan in Pyramix een originele CD met een bewerkte CD vergelijken (bijvoorbeeld éen die door FLAC is gecomprimeerd en daarna weer is uitgepakt). Ik zet éen set van de twee stereo panelen in tegenfase en is iets bitperfect dat hoor je niets (een 1 wordt een 0 en een 0 wordt een 1). Zit er een verschil in (bijvoorbeeld het zelfde programma via een Laptop opnemen, goedkope laptops hebben veel last van jitter) dan hoor ik wel wat gefrutsel, geruis of wat digitale artefacten ook aan geluid kunnen of willen produceren. In het ergste geval ga je weer het originele geluid horen, dus weet je dan dat er iets goed mis is (bv. de jitter is extreem of een clock is niet in sync). Zijn er hoorbare verschillen? Vaak niet en zeker in een goed opgezette test kan niemand het verschil herkennen, laat staan zeggen wat wat is, ongeacht hoeveel extra nullen of enen er door een DAC gaan (die zitten so-wie-so al in de bitstream voor timecode, CIRC e.d.). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 september 2015 Author Report Share Posted 11 september 2015 Mijn "muziek doos" lijkt nu goed te werken. Muziek goed geript van "gewone" cd' s is ongelofelijk gedetailleerd. Ook de cd-hoesjes worden keurig door een kleine web server gedistribueerd naar mijn iPad en smartphone. De configuratie van MPD is eigenlijk steeds simpeler geworden, ik laat het programma zoveel mogelijk zelf uitzoeken. De fouten die ik gemaakt heb, en gedachtes over het e.e.a. staan hier http://www.tubejack.nl/digitaal-maak-zelf-een-high-end-muziekserver-met-mpd-deel-4/ Ik denk dat je met streamen over het internet of over een eigen netwerk nooit zo' n hoge geluid kwaliteit kunt halen, als direct van harddisk spelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 september 2015 Report Share Posted 13 september 2015 Ik denk dat je met streamen over het internet of over een eigen netwerk nooit zo' n hoge geluid kwaliteit kunt halen, als direct van harddisk spelen Over dat laatste -via eigen netwerk- denk ik dat er geen enkel verschil is. Of het nou via IP gaat of via SATA. in beide gevallen is het een protocol. Ik merk geen verschil en verbaas me hoe snel het allemaal gaat: wat gebeurt er allemaal: Bediening via telefoon (wifi) - De NAS gaat de track opzoeken - MPD ontvangt nieuwe track via netwerk en speelt af- hoesje wordt getoond op mijn phone (wifi). En dat allemaal binnen tienden van seconden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 september 2015 Author Report Share Posted 13 september 2015 (edited) Over dat laatste -via eigen netwerk- denk ik dat er geen enkel verschil is. Ik denk het wel GoodTube, bij digitaal is tijd en vooral op tijd heel belangrijk. Elk extra netwerk tussen MPD en DAC voegt tijd toe. Natuurlijk is een Gigabit netwerk snel genoeg voor elke stream dan ook,. Maar onderweg naar je streamer zal het gebufferd worden. We maken ons druk over cloking en reclocking rond om de DAC en gebruiken daar de meest nauwkeurige tot 2Ps jitter vrije klokken voor. Maar dat extra transport? Hoe nauwkeurig? Voegt dat ook geen jitter toe? En dan ga ik er nog vanuit dat je het zelf nauwkeurig je cd' s ript met abcde of exact audio copy . Maar hoe nauwkeurig doet een andere partij dat? In een bedrijf als HDTracks heb ik nog wel vertrouwen, maar het momenteel populaire streaming via het internet heeft m.i. helemaal niets van doen met High-End. Apple Music, Spotify, etc die MP3 of AAC of Oog Vorbis streamen is leuk maar gecomprimeerd. Dan b.v. Qbuzz die wel 16bit 44,1Khz heeft. Hoe komen dat soort diensten aan hun gigantische berg data? (+/- 30miljoen! tracks) En hoe nauwkeurig is die data? Omdat je niet weet of er jitter wordt toegevoegd door het netwerk of slecht geripte/geconverteerde muziek is op zo' n manier streamen nooit high-end. Ander voorbeeldje waar ik zelf tegen aanliep. Sommige muziek heb ik op CD, SACD en LP. Het is dat heel verleidelijk en makkelijk om zogenaamde vinyl 24 bits rips va de Piratebay te downloaden Ik voel me dan ook niet schuldig immers ik heb de muziek al 2 of 3x betaald. Nou afgezien een LP niet de dynamiek van 24bit heeft, wordt er dan van een LP meestal met een redelijk element en redelijke geluidskaart het spul digitaal gemaakt. Maar dat is geen high-end. Dat is hopelijk de 24bits digitale master uit de studio. Daarom rip ik het maar zelf. Dikke kans dat een zelf geripte 16/44.1 CD beter klinkt als dat gedownloade 24bits "Vinylpack" Edited 14 september 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 september 2015 Report Share Posted 13 september 2015 Ik zeg ook speel goed Daarom heb ik nou juist de draaiende delen in de mpd player geëlimineerd vanwege hetzelfde idee dat alle beetjes helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 september 2015 Author Report Share Posted 13 september 2015 (edited) Ik zeg ook speel goed Voor mij niet alleen speelgoed. Goed geript 16/44.1 materiaal, direct vanaf een harddisk afspelen geeft hoorbare voordelen t.o.v. afspelen van dezelfde cd in een cd-speler. Doordat de data direct van harddisk komt voorkom je ook eventuele fouten in het netwerk. Verder is de bediening via tablet of smartphone erg makkelijk. Kan het heel erg echt klinken. Mijn vrouw en ik zitten regelmatig op de bank naar muziek luisteren. Ik heb nog één of twee klein dingetjes in Cantata voor de rest is het naar mijn zin. Al het andere streamen is inderdaad leuk speelgoed, maar meer ook niet. Edited 13 september 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 november 2015 Author Report Share Posted 19 november 2015 Ben over naar een Mac mini. De gekregen hardware gaf af en toe toch nog vage problemen. Ik heb bewust het middelste model genomen omdat je bij de nieuwe mini' s o.a. het geheugen niet meer kan veranderen. 8Gb moet voorlopig genoeg zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 november 2015 Author Report Share Posted 20 november 2015 De 1e indrukken van de mini zijn positief. Erg fijne hardware. Ik ondekte wat vreemst de toslink blijkt tot 192 khz te gaan? Alleen mijn dac kan er niets mee. Zal nog een heel kort kabeltje proberen. Er zit nu 2,5 Meter tussen. Het geluid van veel 16/44.1materiaal is superbe zoals de Engelse zo mooi zeggen. De software die ik nu gebruik Audirvana is erg eenvoudig te instaleren. Een app voor de Ipad werkt intuitief. Het is jammergenoeg niet zo uitgebreid als MPD. Maar er zitten audiofiele snufjes op. Zo wordt het nummer vanuit RAM geheugen geladen. Beter kan m.i niet. Mocht je ook met een mini willen werken koop dan alijd een versie met 8gb RAM De komende tijd vershillende app ' s proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 november 2015 Author Report Share Posted 21 november 2015 Vandaag terug van El Capitan naar Yosemite. Ik wilde eigenlijk nóg een versie terug naar Maverick. Maar dat kan niet zomaar op een nieuwe Mac mini. Eerst de Hiface evo driver geïnstalleerd en het werkt. Daarna pas alle updates voor Yosemite geïnstalleerd. Audirvana er weer op en ik kan nu tot 32bit/192khz afspelen. Leuke optie van Audirvana is de: "sysoptimizer" daarmee worden een aantal processen op de mac gestopt en krijgt het programma zelf een hogere prioriteit. Lekker verder testen totdat het helemaal naar mijn zin is. Ik ben ben ook al een aantal dingetjes tegen gekomen waarvan ik het jammer vind waarom ze er niet opzitten zoals betaalde internet streams. Maar dat kan ook vast wel met iTunes Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 november 2015 Report Share Posted 21 november 2015 Lekker bezig TJ. Enjoy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 november 2015 Author Report Share Posted 21 november 2015 (edited) Het is echt leuk GT. Hier hoef ik niet zo over na te denken. Dat lukt nog niet echt Ik wil nog Amarra HiFi proberen en natuurlijk MPD. Maar eerst even lekker pielen met Audirvana en wie weet heeft iemand anders wel een goed idee op dit forum P.s. het begint erg goed te klinken. Ik stream direct vanaf HD Edited 21 november 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 november 2015 Report Share Posted 21 november 2015 JRiver is er ook voor Apple. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 november 2015 Author Report Share Posted 21 november 2015 JRiver is er ook voor Apple. Ziet er goed uit Hans. In feite een compleet, multimedia pakket. Ook 64bits intern. Ook in staat om grote collecties te beheren. Ik rip me af en toe suf. Ben pas bij CD 466. Goed voor ruim 17 dagen muziek..... net aan 200Mb of zo.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 november 2015 Report Share Posted 21 november 2015 JRiver kun je naar je hand zetten. Zo heb ik op de bovenbalk een drive knopje gezet. Hiermee opent hij gelijk de cd drive. Ik heb de tag grouping ingevuld met bv classics, populair en Jazz en Blues. Hiermee kun je door wat instellingen aan te vullen een veel overzichtelijkere structuur creeren. Wanneer je alles zo instelt dat de tags juist zijn ingevuld, kun je de files op de juiste plaats op de schijf zetten. Dit gaat automatisch met het knopje copy onder library. En zo zijn er nog heel veel instellingen die het gebruik erg makkelijk maken. Hier staan nu 34000 nummers op de server. Deze kan ik met een paar muisklikken terug vinden. Het is even uitzoeken wat er kan, maar dan werkt het erg handig. Dsd naar pcm afspelen zit er b.v. standaard in. Dsd rechtstreeks afspelen is overigens niet mogelijk er is geen enkele chip die dat kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 november 2015 Report Share Posted 21 november 2015 (edited) Toch zou ik op een Apple ook de software gebruiken die daar echt voor gemaakt is. Bvb audirvana http://audirvana.com/ Puremusic kan natuurlijk ook. http://www.channld.com/puremusic/ Plaatjesdraaier speelt ook met een minimac wat hij precies gebruikt weet ik niet meer. Edited 21 november 2015 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 november 2015 Author Report Share Posted 21 november 2015 Ik dacht Amarra. http://www.sonicstudio.com/amarra/amarraproducts Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 november 2015 Author Report Share Posted 21 november 2015 (edited) Toch zou ik op een Apple ook de software gebruiken die daar echt voor gemaakt is. Bvb audirvana http://audirvana.com/ Puremusic kan natuurlijk ook. http://www.channld.com/puremusic/ Plaatjesdraaier speelt ook met een minimac wat hij precies gebruikt weet ik niet meer. audirvana draait nu vrij goed hier. Pure music lijkt me veel mogelijkheden hebben. Edited 21 november 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 november 2015 Author Report Share Posted 21 november 2015 JRiver kun je naar je hand zetten. Zo heb ik op de bovenbalk een drive knopje gezet. Hiermee opent hij gelijk de cd drive. Ik heb de tag grouping ingevuld met bv classics, populair en Jazz en Blues. Hiermee kun je door Hans wat gebruik je als afstandbediening? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 november 2015 Report Share Posted 21 november 2015 Hans wat gebruik je als afstandbediening? Een android tabletje, maar met een ipad kan het ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 november 2015 Author Report Share Posted 21 november 2015 Ik heb ze allebei dus dat is geen probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 november 2015 Author Report Share Posted 21 november 2015 JRiver is up en running. Kan veel..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 november 2015 Author Report Share Posted 21 november 2015 Madonna Ray of light speelt nu: klinkt echt audiofiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 november 2015 Author Report Share Posted 22 november 2015 Het 2e nummer veel laag....... ik heb een leuke link gevonden wel een van 2 jaar terug maar toch interessant http://archimago.blogspot.nl/2013/05/measurements-bit-perfect-audiophile.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 22 november 2015 Report Share Posted 22 november 2015 audirvana draait nu vrij goed hier. Pure music lijkt me veel mogelijkheden hebben. Ik gebruik Amarra inderdaad. Handig want ik kan itunes inclusief de remote blijven gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts