WanFie Posted 24 november 2015 Report Share Posted 24 november 2015 Maar Hans bedoelde waarschijnlijk wat anders..... jammer. Ik bedoelde niet zo veel, alleen dat het hier weer op de jaren 80 lijkt. Opgeschroefde apparaten, handleidingen lezen (nu op internet) en maar proberen en hopen dat je het goed hebt begrepen en het goed gaat werken. Zo had ik op m'n server per ongeluk raid1 ingesteld. Op zich prima, maar er zit een schijf van 1 TB en een van 2 TB in. Met Raid 1 hou ik maar 1 TB over, en dat is te weinig. Weer opnieuw beginnen dus. Maar het is gelukt, nu draait het zoals het moet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 november 2015 Author Report Share Posted 24 november 2015 (edited) Ik bedoelde niet zo veel, alleen dat het hier weer op de jaren 80 lijkt. Opgeschroefde apparaten, handleidingen lezen (nu op internet) en maar proberen en hopen dat je het goed hebt begrepen en het goed gaat werken. Dat is het mooie van een Mac mini. Je hoeft helemaal niets open te schroeven. Als je de goede drivers hebt die bij de juiste versie van MacOSX horen dan werkt het vrijwel meteen. Met Windows is het niet anders. Bij de overgang van Windows XP naar Windows 7 werkte ook veel hardware niet meer. Gewoon omdat de hardware leveranciers vaak uit economische redenen geen drivers voor die hardware van een paar jaar oud wilde of konden maken. Klinkt rot niet? Aan de andere kant vind ik het logisch. Er is zoveel goedkope hardware dat het economisch voor zo' n fabrikant niet haalbaar om software ontwikkelaars in dienst te hebben om dat te ondersteunen. Voorbeeld ik heb een collega die kocht voor even ruim 100€ een tablet en kwam klagen dat de nieuwe Android versie niet op zijn tablet werkte. Hij geloofde mijn verhaal niet terwijl hij zelf 25 software ontwikkelaar is geweest. De Duitse leverancier Conrad legde dat keurig uit dat dit gewoon een prijs brekend product was en dat verdere ondersteuning niet uit kon. Ik tegen hem waarom heb je dan geen Ipad gekocht? Die wordt zeker een aantal IOS versies ondersteund. Ook niet tot de eeuwigheid natuurlijk maar toch wel een aantal jaar. In de ondersteuning zit een deel van het prijsverschil. Vond ie te duur.... Ik wie heeft jou dan al die jaren betaald? Jij deed toch ook naast nieuwbouw ook software onderhoud .... Toen werd het stil. Dus een deel van het "geprutst" roepen we op ons zelf af door prettige geprijsde hardware te kopen. Dat daar na een paar jaar geen ondersteuning voor is staat vrijwel niemand bij stil. Daarnaast heb je mensen die dwars zijn van deze "wegwerp maatschappij", die zo lang mogelijk met iets willen doen. Dus als op een gegeven ogenblik de het apparaat niet meer werkt met Windows alternatieven gaan zoeken waardoor de hardware weer velen jaren mee gaat. Dus eigenlijk is het "gepruts" voor een groot deel onze eigen schuld. Als je "goedkope" DAC over een paar jaar niet meer werkt moet je niet zeuren. Naast dat je nog steeds arrogante hardware leveranciers hebt. Verder vind ik dat je dat je niet zo gauw moet opgeven als je iets voor ogen hebt. 80% is transpiratie en 20% inspiratie. Met geduld krijg je de mooiste dingen voor elkaar. Helaas is mijn tijd ook niet onbeperkt, soms moet ik een selectie maken., maar dat wil nog lang niet zeggen dat het andere slechter is. Je hebt er gewoon geen "klik" mee. Edited 24 november 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 november 2015 Report Share Posted 24 november 2015 (edited) Als je centen genoeg hebt Jack dan is keuzes maken geen issue maar spijtig genoeg voor velen pure noodzaak telkens de keuze te moeten maken voor welke aankoop ook Edited 24 november 2015 by stefk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 november 2015 Author Report Share Posted 24 november 2015 Als je centen genoeg hebt Jack dan is keuzes maken geen issue maar spijtig genoeg voor velen pure noodzaak telkens de keuze te moeten maken voor welke aankoop ook Dat klopt zeker voor een deel Stef. Ik moet ook keuzes maken en ben gewent om met heel weinig middelen het te doen. Is niet erg, daar wordt je alleen maar creatief van. Maar juist de mensen die het makkelijk kunnen betalen -in mijn omgeving- kopen veel goedkope rommel, terwijl ze makkelijk wat goeds kunnen kopen, met een lange levensduur. Ik koop liever wat goeds en duurzaam en anders maar niet of ik ga er voor sparen. Ik ben een fel tegenstander van de huidige "wegwerp maatschappij" Dat dit ook weer consequenties heeft voor o.a. winkels en leveranciers staat hier: http://www.tubejack.nl/over-vintage-duurzaamheid-en-mijn-dillema-s/ En doe je het niet voor je zelf dan doe je het voor je kinderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 november 2015 Report Share Posted 24 november 2015 Dat is het mooie van een Mac mini. Je hoeft helemaal niets open te schroeven. Als je de goede drivers hebt die bij de juiste versie van MacOSX horen dan werkt het vrijwel meteen. Met Windows is het niet anders. Bij de overgang van Windows XP naar Windows 7 werkte ook veel hardware niet meer. Gewoon omdat de hardware leveranciers vaak uit economische redenen geen drivers voor die hardware van een paar jaar oud wilde of konden maken. Klinkt rot niet? Aan de andere kant vind ik het logisch. Er is zoveel goedkope hardware dat het economisch voor zo' n fabrikant niet haalbaar om software ontwikkelaars in dienst te hebben om dat te ondersteunen. Voorbeeld ik heb een collega die kocht voor even ruim 100€ een tablet en kwam klagen dat de nieuwe Android versie niet op zijn tablet werkte. Hij geloofde mijn verhaal niet terwijl hij zelf 25 software ontwikkelaar is geweest. De Duitse leverancier Conrad legde dat keurig uit dat dit gewoon een prijs brekend product was en dat verdere ondersteuning niet uit kon. Ik tegen hem waarom heb je dan geen Ipad gekocht? Die wordt zeker een aantal IOS versies ondersteund. Ook niet tot de eeuwigheid natuurlijk maar toch wel een aantal jaar. In de ondersteuning zit een deel van het prijsverschil. Vond ie te duur.... Ik wie heeft jou dan al die jaren betaald? Jij deed toch ook naast nieuwbouw ook software onderhoud .... Toen werd het stil. Dus een deel van het "geprutst" roepen we op ons zelf af door prettige geprijsde hardware te kopen. Dat daar na een paar jaar geen ondersteuning voor is staat vrijwel niemand bij stil. Daarnaast heb je mensen die dwars zijn van deze "wegwerp maatschappij", die zo lang mogelijk met iets willen doen. Dus als op een gegeven ogenblik de het apparaat niet meer werkt met Windows alternatieven gaan zoeken waardoor de hardware weer velen jaren mee gaat. Dus eigenlijk is het "gepruts" voor een groot deel onze eigen schuld. Als je "goedkope" DAC over een paar jaar niet meer werkt moet je niet zeuren. Naast dat je nog steeds arrogante hardware leveranciers hebt. Verder vind ik dat je dat je niet zo gauw moet opgeven als je iets voor ogen hebt. 80% is transpiratie en 20% inspiratie. Met geduld krijg je de mooiste dingen voor elkaar. Helaas is mijn tijd ook niet onbeperkt, soms moet ik een selectie maken., maar dat wil nog lang niet zeggen dat het andere slechter is. Je hebt er gewoon geen "klik" mee. Of je koopt drie keer een nieuw tabletje. Dan heb je ook gelijk de laatste hardware. Apple gaat er vanuit dat je dat toch wel doet, dan kost het dus drie keer het drievoudige. Voorlopig werkt mijn Lenovo tabletje van € 100,- prima met Android 4.4. Of 5.0 nou zo veel voordelen heeft betwijfel ik. Mijn vrouw heeft dat op haar (werk)telefoon, zelden zoiets ongebruikersvriendelijks gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 november 2015 Author Report Share Posted 24 november 2015 Ik weet niet waar Apple vanuit gaat Hans. Ik heb eigenlijk met al die bedrijven niet zoveel en heb liever open source. Maar op een gegeven ogenblik kies je wat. Ondanks alle "horror verhalen" die ook Apple kent. Heeft over het algemeen hun hardware een lange levensduur. Om mijn !pad 2 (de goedkoopste) als voorbeeld te nemen die is begonnen met IOS7 en is nu via IOS8 en wat tussen updates naar IOS9 gegaan. En ik verwacht dat hij zeker IOS10 of 11 ook nog wel haalt. Dus je doet er gewoon veel langer mee. Daarnaast vind ik het design en de werking over het algemeen op hoog niveau staan. Heel wat beter als het Android tabletje dat ik van de buurvrouw heb gekregen. Daarnaast staat Apple bekent om zorg voor het milieu http://www.apple.com/nl/environment/ Ze moeten alleen nog wat doen aan de slechte omstandigheden waar onder hun producten worden gemaakt. Dat zal echter bij die goedkope prijsvechters niet beter zijn.... Dat er mensen zijn die altijd alles nieuw willen, dat is van alle tijden. Sommige willen dat nu eenmaal graag om e.e.a. reden (hoewel sommige firma's kampioen zijn om hun spul aan de man te brengen.) Bij Apple zie je dan ook een grote 2e hands markt, want ook die producten zijn vaak nog jaren lang prima veilig bruikbaar ook met nieuwere software versies Bij de meeste Android toestellen is dat niet zo. Met telefoons is het zelfs een probleem want de meeste Android versies zijn niet veilig en kunnen zo gehacked worden. Met je tablet thuis zal het wel meevallen. Echter de kans dat die eerder op de afval berg verdwijnt lijkt me veel groter. Verder ben ik heus niet Roomser dan de Paus hoor, maar ik denk voor aanschaf wel na over dat soort dingen. De meeste dingen die ik "goed vind" zijn vaak helemaal niet duur. Alleen de meeste mensen kijken, alleen maar (al dat niet noodgedwongen) naar de aanschafprijs van iets. Terwijl het bij sommige dingen juist slim is te kijken wat iets kost over zoveel jaar. Ook weer zo' n verhaal. Het zijn keuzes, waar iedereen zelf verantwoordelijk voor is. Maar on-topic ik ben blij met mijn mac Mini opstelling. Voor mij tot nu toe omgetoverd tot het beste multimedia systeem. Bijna perfect, ik moest er wel even voor sparen en met gekregen spullen testen. Vandaar dat dit topic ook zolang is Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 november 2015 Report Share Posted 24 november 2015 Grappig Bij wie ging apple aankloppen voor onderdelen omdat ze anders de produktie voor de Iphone 6 niet op tijd rondkregen, juist ja samsung ... Bij ons opt werk lopen er enkele very pissed rond eens ze dat ontdekt hebben Mij maak je niet wijs dat een samsung tablet veel sneller stuk gaat dan een Ipad ! Hoeveel telefoons maakt Apple? Juist ja ... Wel vergelijk die op termijn dan ook met de top van de Android toestellen en niet de honderden die er bestaan Als ik om de 2j een androidje koop van 125 euro ben ik 10j verder voor de prijs van de Iphone, hoeveel Iphones heeft de apple gebruiker op die 10j gekocht Bovenstaande is met een hele grote smile geschreven ... Doe je mij een Ipad kado, dan zeg ik ook niet neen hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 november 2015 Author Report Share Posted 24 november 2015 (edited) Je moet hem natuurlijk niet laten vallen Stef Ik heb de woorden "stuk gaan" niet eens gebruikt..... Edited 24 november 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 november 2015 Report Share Posted 24 november 2015 Letterlijk "stuk gaan" heb je niet gebruikt, maar wel andere bewoordingen die daar op doelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 november 2015 Report Share Posted 24 november 2015 (edited) Je moet hem natuurlijk niet laten vallen Stef Ik heb de woorden "stuk gaan" niet eens gebruikt..... De Galaxy wint. In het Apple scherm zit een barst. Maar het is een test van niks. We zien alleen de Apple van 4 feet vertrekken, de rest niet. En dan is nog maar net hoe het ding het eerst de stenen raakt. Het lijkt nu op een spiegel testen door hem te laten vallen. Edited 24 november 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 november 2015 Author Report Share Posted 24 november 2015 jack,ook apple is te hacken al hebben die minder deurtjes. mvg wol Alles is uiteindelijk te hacken Wol. Ik weet nog wel dingen, waar bijna niemand over nadenkt en toch krijgt bijna iedereen het in zijn huis. Als je regelmatig update zijn die kansen een stuk kleiner. Maar dan moet je wel kunnen upgraden bij b.v. de meeste Android toestellen krijg je maar 1x een upgrade. Waarom dat zo is, heb ik nu ruim voldoende uitgelegd. Of met jouw woorden: "de achterkant van de medaille" Wil je het lezen prima, wil je het niet lezen ook goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 november 2015 Report Share Posted 24 november 2015 Ik ben vooral verbaasd Jack dat een open source liefhebber zo gedreven voor Apple kiest dat helemaal niet open is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 november 2015 Author Report Share Posted 24 november 2015 (edited) Ik ben vooral verbaasd Jack dat een open source liefhebber zo gedreven voor Apple kiest dat helemaal niet open is Staat in het stuk hoor. Het leven is: "behelpen" Ik heb inmiddels ook betaalde 320Kbits internet streams van Di.FM en SKY.FM waarin ik op geabonneerd ben aan de praat met MPD. Erg leuk bij de meeste nummers krijg je een webpagina met info over de artiest die op dat moment speelt. 320Kbit klinkt al heel behoorlijk met Jazz etc. Maar Stef op een Mac kun je ook open source software draaien. Geen enkel probleem Die van ons staan er vol mee. Er kan nog veel meer Edited 24 november 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 november 2015 Author Report Share Posted 24 november 2015 Mooi he Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 november 2015 Report Share Posted 24 november 2015 (edited) Prachtig, maar ik mijn PC waarop ik de muziek afspeel helemaal niet. Wanneer ik wat over de artiest of CD wil weten is Google mijn beste vriend. Op een andere PC of tablet dan hé. Discogs is meestal de eerste stap. Edited 24 november 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 november 2015 Author Report Share Posted 24 november 2015 Het is een leuk extraatje Hans. Weblinks voor meer informatie komen er ook automatisch bij. Nu speelt Pete Wallance met Remembrace. De hele kamer is gevuld met mooie piano muziek en nu tokkelt er een bas bij. Uiteraard wel via een vintage Leak versterker High-end met vintage, kan een bijzonder fraaie combinatie zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 november 2015 Report Share Posted 24 november 2015 Hans Allmusic is ook een fraaie site Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 november 2015 Report Share Posted 24 november 2015 Hans Allmusic is ook een fraaie site Inderdaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 november 2015 Author Report Share Posted 29 november 2015 Vandaag verder testen met Jriver. Welke browser wordt intern gebruikt Hans? Ik heb Adobe Flash nodig voor "connected media" ===>Di.FM maar kan dat met geen mogelijkheid installeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 november 2015 Report Share Posted 29 november 2015 Vandaag verder testen met Jriver. Welke browser wordt intern gebruikt Hans? Ik heb Adobe Flash nodig voor "connected media" ===>Di.FM maar kan dat met geen mogelijkheid installeren Geen idee... Onder Windows gaat het probleemloos automatisch. Er is een jriver wiki en een jriver forum. Daar zijn de meeste vragen al beantwoord. Misschien daar eens zoeken, of anders de vraag stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 november 2015 Author Report Share Posted 29 november 2015 Daar heb ik uiteraard al gezocht. Er schijnt na versie 18 iets veranderd te zijn in de Mac versie, Ik kan wel een link maken naar een enkele stream maar dat vind ik niet zo elegant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 november 2015 Author Report Share Posted 29 november 2015 Ik heb home brew en de xcode maar een Cantata versie vanaf de source gecompileerd. Dat is simpel en gaat met een scrip. http://brew.sh Daarna brew install Caskroom/cask/cantata Voordeel is dat e.e.a. zo optimaal mogelijk is voor de laatste Macosx versie El Capitan Maar je kunt het ook voor een andere versie compileren. Werkt precies hetzelfde. Komende dagen flink aan de tand voelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 december 2015 Author Report Share Posted 3 december 2015 Ik heb nu ook een HP pc type 3120 SFF met S/PDIFF uit kan nu dus direct met 75ohm coax naar de DAC toe. Even een proef opstelling gemaakt met Linux Mint, kan 24/192Khz afspelen via VLC. Waarschijnlijk werkt Daphile nu ook vlekkeloos. Voor dat S/PDIFF wordt in het HP pctje een aparte chip gebruikt. Ik weet nog niet wat het beste gaat klinken. Of HP pc ==> S/PDIFF ==> DAC of Mac ==>USB===>reclock via M2Tech Evo ==> AES/UBU ==>DAC Maakt me ook niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 december 2015 Report Share Posted 3 december 2015 Mac ==> IEEE 1394 ==. Weiss ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 december 2015 Author Report Share Posted 3 december 2015 (edited) Te duur. Ok iets genuanceerder ik denk dat b.v. een Weiss DAC 202 met een prijskaartje van €6350 voor vele niet weggelegd is. Geeft niet, want in de prijsklasse vanaf zeg €500 kun je al leuke spullen kopen en vanaf zeg €2000 heel serieus spul. Of het dan met "firewire" dan nog beter klinkt? Zou goed kunnen, want dat is volgens Weis inderdaad een betere interface. http://www.6moons.com/audioreviews/weiss5/1.html Maar nu 5 jaar later USB lijkt nu de standaard. Als de divers, interfaces etc gemakkelijk 24/192 aankunnen vind ik het best. En zelf Weiss heeft nu ook USB. Het is niet altijd "het beste", dat een standaard wordt. Edited 3 december 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts