Jump to content

Do The Tubejack's Dac Dance Shuffle

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Het was niet mn bedoeling om Hans uit te dagen (wel om de usb-firewire connectie vraagje te prikkelen)

De rest is ruis :) Ik denk overigens ook dat ik heel happy met een dac van Pink Faun zou kunnen zijn (en zeker met die spreeuw). Er zijn meerdere wegen om van muziek te kunnen genieten. Uiteindelijk gaat het toch om of je geraakt wordt door de muziek zelf. Soms denk ik wel eens, hoe minder je van de techniek af weet, hoe beter dat gaat.

Ach Duck, alles is zo goed als de implementatie van de betreffende interface.

Is de interface goed ontworpen dan zal er niet veel verschil waar te nemen zijn.

Echter ben ik nog wel van mening dat eigenlijk de beste interface juist wel USB is maar dan asynchroon.

Deze moet dan wel weer in de dac zelf zitten en geen losse module zijn.

Het idee is dan dat de masterklok die de interface dicteert ook de dac chip dicteert.

hiermee zijn synchronisatie problemen ge elimineert en reduceer je dus de jitter.

Meitner en EMMlabs vind ook ik fantastisch mooi klinken

Zijn ze duur? Voor de meesten onder ons zeker wel. Maar dat is Jeff Rowland ook, en Magico ook, en Dr Feickert Firebird ook ... om maar enkele te noemen

En daar kan ik veeeeeeeeeeeeeeeeeeel andere amps en luidsprekers mee kopen hoor

Voor mij was dit de mooiste DAC die ik ooit hoorde. 

Edited by stefk

Soms denk ik wel eens, hoe minder je van de techniek af weet, hoe beter dat gaat.

Weet niet eens wat er precies  in mijn DAC zit.  Een of 2 ESS9018 chips. Een extreem nauwkeurige klok maar dan houd het wel op.

Wat er verder in het analoge circuit  zit.  Opamps of aan discrete componenten.  Ik heb geen flauw idee.

Ik heb hem puur op gevoel gekocht,  niet eens een luister test gedaan. Natuurlijk ook omdat hij 2e hands bereikbaar werd.

Ook een beetje mazzel gehad, voor hetzelfde geld was het geen goed match met de rest van de set.  

Het gekke is alleen dat hij met al mijn sets: high-end, vintage of buizen vrijwel analoog klinkt.  Dus het combineert  heel makkelijk.

Ach Duck, alles is zo goed als de implementatie van de betreffende interface.

Is de interface goed ontworpen dan zal er niet veel verschil waar te nemen zijn.

Echter ben ik nog wel van mening dat eigenlijk de beste interface juist wel USB is maar dan asynchroon.

Deze moet dan wel weer in de dac zelf zitten en geen losse module zijn.

Het idee is dan dat de masterklok die de interface dicteert ook de dac chip dicteert.

hiermee zijn synchronisatie problemen ge elimineert en reduceer je dus de jitter.

Eigenlijk zou je al die interfaces tegen elkaar tegen het licht moeten houden.  Hoe werkt het nu precies en wat zijn de voor- en nadelen.

Een PC werkt met interrups,  maakt niet uit waar dat vandaan komt of dat nu van het toetsenbord waar ik nu op type of via een USB bus.

Er is dan m.i. altijd een interactie tussen de centrale CPU  (in mijn geval een I5)  en het desbetreffende USB aansluiting.  Nu zijn moderne

Intel en AMD procesoren zo snel dat die communicatie tussen USB bus en CPU m.i. te verwaarlozen is.  Ik heb een tellertje boven in mijn scherm

staan en terwijl ik dit type zie ik : 2% 1% 1% 1%  waarbij die 1% afgerond is.  

Het mooie  van Fire Wire lijkt me dat hij juist buiten de interrups van de centrale CPU kan werken als ik het goed heb begrepen.

Maar nogmaals een moderne PC of Mac is meer m.i. dan snel genoeg.

Verder lijkt me ook:  hoe minder doosjes, kabeltjes, netwerken etc des te beter :)   

Verder lijkt me ook:  hoe minder doosjes, kabeltjes, netwerken etc des te beter :)   

Maakt het wat uit of die apparaatjes, kabeltjes en netwerken in één apparaat zitten, of in één kast zijn gebouwd.?

Ik bedoel, wat is er nodig: 

1. HD met muziek

2. Kabeltje (eventueel met verdeelkastje(switch oid)) naar PC

3. PC

4. Kabeltje naar de DAC

5. DAC

6. Voorversterker.

Je kunt dit ook in één kast stoppen, dan heb je zoiets als een Olive. Maar dan heb je altijd beperkingen. Is het niet de HD capaciteit dan is het de grote van het scherm of de snelheid van de ingebouwde PC.

Volgens mij maakt het dan ook weinig uit.

Hans, er zijn soms behoorlijk wat verschillen in weergave, alles in 1 kast of juist niet

Luister eens naar een Aurender met interne opslag en naar dezelfde Aurender waarbij de muziek via een netwerk naar de Aurender wordt gestuurd

Met 4 mensen verkozen we de het afspelen rechtstreeks vanaf de interne opslag van de Aurender

Wat een grappige discussie :)  Stef lijkt me logisch, een netwerk moet je m.i.  sowieso niet gebruiken maar direct vanaf harddisk spelen.

Daarom snap ik ook niet,  waarom sommige hier zo vol zijn van die  streaming diensten. :ph34r:  Goed je hebt heel veel keus, dan houd het op.

Met wat gepruts lukte mij het prima om de 1TB schijf van de Olives te vervangen door een 2TB schijf.

Het gedoe met NAS en kabels heb ik allang achter me gelaten.

Op de mobiel, tablet en pc genoeg grote schermen voor de besturing.

Henrie, ik wou weer met postduiven beginnen is dat ook goed.

Mvg wol

Wat jij wil. Moeten die dan van Ziggo zijn, of van KPN? :P

Ps. ik ben overigens wel benieuwd waarom jij denkt dat streamen via Ziggo anders zou klinken dan via KPN...

Edited by Henrie

Wat een grappige discussie :)  een netwerk moet je m.i.  sowieso niet gebruiken maar direct vanaf harddisk spelen.

Waarom niet? De muziek wordt van de server gehaald en 6 seconden in een buffer gezet, dan speel je toch ook van een direct aangesloten disk. In mijn geval is dat een SSD schijf. Mooi stil dus ook nog.

Waarom niet? De muziek wordt van de server gehaald en 6 seconden in een buffer gezet, dan speel je toch ook van een direct aangesloten disk. In mijn geval is dat een SSD schijf. Mooi stil dus ook nog.

Red je die 6 seconden ook met Hi-Res bestanden Hans?  En 2 kun je dat zelf instellen?  

Dat is mooi.  Maar even terug te gaan naar http://www.high-endforum.nl/topic/14711-do-the-tubejacks-dac-dance-shuffle/?p=454064

Die opmerking van Stef, dat 4 mensen direct vanaf harddisk mooier vinden klinken dan via een netwerk?  Dan is dat muntje nog niet gevallen.

Of je moet op die Surender  geen buffer tijd in kunnen stellen.  Lijkt me sterk voor zo' n mooi apparaat.

Jack ik heb gezegd de interne opslag in de Aurender ...

Dat is nog steeds iets anders dan een HD aansluiten aan de Aurender of via een netwerk de muziek ophalen

Blijkbaar is er een verschil tussen de muziek afspelen intern van het apparaat en de muziek via een externe weg ophalen 

Niemand twijfelde ofzo, er moest ook niet lang geluisterd worden, men was het allemaal direct eens

Henrie , omdat ik acht jaar kpn naast ziggo heb gehad en heel veel proeven heb gedaan.

Wat voor proeven? En waarom zou het bij streamen van audio wel verschil maken welke provider je hebt, maar met alle andere toepassingen (internetten, gamen, emailen, enz.) allemaal niet? Tenzij de snelheid de beperkende factor wordt of zo, maar ik ga er even vanuit dat dat niet het geval is. Zeker bij audio niet...

Henrie , ik bal ook als een stekker , dat er verschil in maar het is een maal zo.

We hebben zoveel proeven gedaan met 2 providers dat gewoon de ene muzikaal klinkt en de andere analytisch klinkt.

En anders doe zelf de proef, pak dan ook twee providers dan kun je het zelf uitproberen, dan hebben we die discussie al gehad.

Mvg wol

Ja natuurlijk, ik zal om jouw ongeloofwaardige stelling te kunnen controleren even een tweede provider nemen. Ik ben gekke Henkie niet...

Ook al was je dat, je hoeft niet zelf al die verschillen waar te nemen om aan te kunnen nemen dat iemand anders, in casu Wol, die verschillen wél waarneemt.

Dat we allemaal anders luisteren naar muziek is toch een ervaring die ik in mijn korte carrière als 'audiofiel' vrij vlot in mijn ransel kon stoppen.

Ook al was je dat, je hoeft niet zelf al die verschillen waar te nemen om aan te kunnen nemen dat iemand anders, in casu Wol, die verschillen wél waarneemt.

Dat we allemaal anders luisteren naar muziek is toch een ervaring die ik in mijn korte carrière als 'audiofiel' vrij vlot in mijn ransel kon stoppen.

Dat we allemaal anders luisteren, heeft hier niks mee te maken. Ik ga er vanuit dat Wol bij z'n vergelijk steeds dezelfde bron heeft gebruikt, bijvoorbeeld een bepaald nummer op Spotify. Daarmee is de bron dus steeds hetzelfde, dus daar kan het verschil niet in zitten. Ik ga er daarnaast vanuit dat hij steeds dezelfde audioset gebruikt, zodat ook daar het verschil niet in kan zitten. Dan kan het verschil alleen nog in 'de weg van bron naar set' zitten. Fysiek zit daar natuurlijk ook verschil in. Ziggo gebruikt een ander netwerk dan KPN. Maar bij beide providers werkt het internet, en alles wat je daar op kan vinden, hetzelfde. E-mails die je krijgt hebben bij KPN niet ineens een andere inhoud dan bij Ziggo. Websites zien er bij beide providers hetzelfde uit. Waarom zouden er bij gedownloade en/of gestreamde muziek dan ineens verschillen zijn? Dat is niet erg waarschijnlijk. En als Wol niet verder komt dan dat hij verschil gehoord heeft, dan haak ik meteen af. Ik heb zo vaak mensen horen beweren dat ze verschillen horen. Zelfs al horen ze twee keer precies hetzelfde...

Vandaag ook Daphile http://www.daphile.com  goed aan de praat gekregen.

Was niet zozeer de software maar meer de hardware probleem.

Bij 24/192 is een goede S/PDIFF kabel  een vereiste .  Ik had er een dropveter tussen en dat  gaan boven de 24/96 niet goed. :rolleyes:

Zéér gebruikersvriendelijk  LMS systeem. Je oude Logitech Duet of Touch kun je mooi integreren.

Klinkt goed, volgens de makers bit perfect. 

Keuze zat nu  ;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...