Jump to content

Do The Tubejack's Dac Dance Shuffle

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Verwacht niet dat het anders klinkt Wol.  De verschillen tussen de Evo en Evo2 zijn m.i. niet heel groot.   Maar wat fijn is, dat ik naar het nu uitziet van het driver gedoe af ben.

Wat het wordt weet ik nog niet.  Gewoon wat het mooiste werkt.  Of linux of Mac  of iets daar tussen.  Ik heb 4 verschillende servers opgetuigd staan.

En 4 verschillende software pakketen waarmee ik de muziek kan afspelen, die het allemaal goed doen.

De Evo 2 is net binnen en staat koud zijn ding te doen.  Werd "plug and play"  herkend door mijn Mac mini.  

Ik heb niet het idee, dat het beter speelt dan met de "oude"  Evo wol.

Werkt mu met MPD onder El Capitan

Straks met JRiver  en Audirvana.

Alledrie zijn m.i. goed. Bit perfect en kunnen vanuit  RAM geheugen spelen.

Verschil is alleen dat MPD een echte client server  applicatie is en de andere 2 meer een programma dat op de Mac draait.

Voor alledrie is er natuurlijk een mooie remote control .

Edited by Tubejack

Dank je.   :)

Maar hoezo "hoge gezichten?"

Van alle software schrijf ik een stukje op mijn site zodra ik klaar ben.

Van gemakkelijk tot moeilijk, zodat iedereen kan streamen als hij dat leuk vind.

De EVO2 is slechts een omzetter van o.a. USB naar S/Pdif  

De Dac is een Black Lion white .

Ik heb hem ingesteld op 24bit 192Khz  

Dat is genoeg. ;)

Vandaag een aantal uur muziek afgespeeld  met Audiirvana.  

De Evo 2 wordt erg goed ondersteund.  

Het is aansluiten, Evo 2 kiezen en spelen maar.

Zo uit de doos klonk het nog een beetje scherp.  Na een paar uur was dat weg.  

Het is opmerkelijk hoe goed sommig 16/44  materiaal klinkt.

Audirvana is  een echt audiofiiel pakket puur op audio gericht. Er zit ook een plugin in voor Qobuz streaming  

Andere mogelijkheden voor streaming diensten zoals Spotify heb ik nog niet gevonden.  

Wellicht dat Audirvana  ook niet voor die doelgroep is gemaakt.

Met een aanschaf prijs van ruim 70€  m.i. stevig.  

Maar m.i. meer dan de moeite waard dus ik heb het gekocht.

Een update van een andere majorversie b.v. van V1xx naar V2xx kost maar de helft 

Aardig is dat b.v ook de Apple remote (25€)  gewoon werkt.  

Er zijn tal van slimme dingetjes in de software verwerkt zo kun je onnodige processen tijdens het afspelen van muziek

een heel lage prioriteit geven.

Er is ook een app voor de iPad  a  €9.99 die werkt opzicht goed,  maar is nog even wennen.

Edited by Tubejack

Helaas Audirvana crashend  af en toe spontaan. :wacko:  Jammer want het ziet er erg geavanceerd uit  :(

Er is al een update https://audirvana.com/forums/viewtopic.php?f=5&t=948

Het bleek een probleem bij snel wisselen tussen albums en tracks, inmiddels vlot opgelost in deze nieuwe versie 

Het werkt nu mooi stabiel, krijg het niet meer plat. :)

Edited by Tubejack

De Mac mini oplossing werkt inmiddels zo goed. dat ik denk, dat het technisch niet veel beter kan.  

In tegenstelling met een MPD config onder Linux is het is erg eenvoudig te installeren.  Je hoeft echt geen computer nerd te zijn.

Nu deel 2.  Binnenkort deel 3 en laatste deel op mijn website.

High-end zonder bijbehorend prijskaartje  ;)

Goed verhaal en interessant om je zoektocht te volgen. Nu lekker van de muziek genieten  :)

Dank je. Het klinkt zeer goed.  Wat details, ook de afstandbediening van mijn 1e Macbook doet het

Apple-Remote.jpg

Wat ik leuk vind van Apple zijn de verborgen dingetjes. Zo kan ik b.v. op afstand compleet mijn Mac mini overnemen dankzij de VNC

server die er standaard in zit.  Werkt afp om shares te maken naar diverse computers en nassen beter als smb.

En kan ik dankzij brew praktisch net zoveel op mijn Mac dan onder Linux.

Maar ja dat is voor velen mogelijk weer te technisch.  Ik hou het er maar op, dat veel kan.  :)

Edited by Tubejack

http://www.musicpd.org/doc/user/advanced_usage.html

Volgens dit stukje heb je geen bit perfect play als je software volume toepast. De vraag is of jij dat hoort.

Maar dan begrijp ik niet helemaal waarom je je druk maakt over kernel play

Daar maak ik me niet druk over.  Audirvana past een trucje toe en communiceert bij 16/44.1  met 24/44.1 met de dac.  Zodat 8bits  ruimte over is om eventueel het volume te regelen.

Er zitten een aantal van dat soort trucjes in deze software erg mooi.  Bij MPD zie ik zelfs 32bit.... ruimte zat. 

Even wat anders ik las op GitHub dat de maker(s) van Cantata bezig was met een nieuwe versie https://github.com/CDrummond/cantata

Verder ga ik het niet uitleggen.  Er zijn vele nieuwe en oude vintage projecten die wachten :)

Tip.  Dalphile http://www.daphile.com/#download   is inmiddels bij versie 15.12.

Er zijn features bijgekomen waarvan ik de mooiste vind: spelen vanuit RAM geheugen.

De complete CD wordt in RAM gezet. Alle FLAC bestanden worden in het geheel omgezet naar WAV :o 

Dat duurt dan afhankelijk van de grootte een aantal seconden. ;)

Er is nu ook een versie met een real-time 64-bits Linux kernel  :)

Maar het belangrijkste, het klinkt en werkt erg goed.  M.i. net zo goed als alle commerciële oplossingen, waarschijnlijk beter  ;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...