Tubejack Posted 5 juni 2015 Author Report Share Posted 5 juni 2015 Ik heb nog geen backup kunnen maken dat gaat zo traag en als de imac in slaap valt stopt dat proces. Nog maar eens proberen. Ik zou graag een clean install willen doen zonder die upgrades want daar is de snelle mac traag van geworden Is er een iso van Yosemite? Vast niet Ik zou alleen een back-up maken van belangrijke documenten etc en die naar je NAS kopiëren daarna een schone installatie zoals bovenstaande, waarbij alle software van de schijf gewist wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 juni 2015 Report Share Posted 5 juni 2015 Bedankt PD en TJ ik ga vanavond aan de slag. Veel documenten staan er niet op, de iMac wordt alleen maar gebruikt als veredelde browser. Eens zien of ik via repair / diskherstel de optie heb om documenten te kopiëren. Via de appstore Yosemite downloaden moet ik dan doen met een andere PC. Benieuwd of dat ook kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 juni 2015 Report Share Posted 5 juni 2015 (edited) Harddisk gewist. Toch lukt de herinstallatie niet gemakkelijk. Volgens mij wordt de iMac ook te heet... Update: 10.7 Lion erop. Nu vanaf een werkende Mac een usbstick kunnen maken en ga nu een clean install doen van Yosemite 10.10.3... daarna kan ik Cantata erop zetten voor de vrouw... Edited 6 juni 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 juni 2015 Report Share Posted 6 juni 2015 (edited) Gaat niet goed met 10.10.3. Echt buggy! Of de harddisk deugt niet. Overweeg 10.10.2 Edited 6 juni 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 juni 2015 Author Report Share Posted 6 juni 2015 Vervelend dat je Imac het niet doet, bij harddisk problemen zou de versie niet moeten uitmaken.. Nieuw kasje draait hier. Zit een dual core AMD in met 4Gb geheugen waar nog 3,5 van vrij is. Ik heb kernel 4.0.4 even terug gedraaid naar de originele 3.16.0-4-amd64 #1 SMP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 juni 2015 Author Report Share Posted 6 juni 2015 Harddisk gewist. Toch lukt de herinstallatie niet gemakkelijk. Volgens mij wordt de iMac ook te heet... Update: 10.7 Lion erop. Nu vanaf een werkende Mac een usbstick kunnen maken en ga nu een clean install doen van Yosemite 10.10.3... daarna kan ik Cantata erop zetten voor de vrouw... Was 10.7 Lion de origineel bijgeleverde versie? Misschien kun je wel niet verder upgraden met jouw Imac, In dat geval zou ik 10.7 erop laten staan en dan Cantata erop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 juni 2015 Report Share Posted 6 juni 2015 (edited) 10.10.2 heeft erop gestaan en daarna van 4 naar 8 GB omdat hij traag werd. Veel hielp dat niet. De update naar x.x.3 heeft de boel vernaggeld. 10.7 Lion werkt prima maar is achterhaald en wordt niet meer bijgewerkt (behalve iTunes en Safari). De nieuwste Cantata deed het niet op Lion, en ik wilde bovendien of Mavericks of Yosemite. 10.10.3 is erg buggy het net staat er vol mee. Echt slecht! Nou ja, goed voor de ervaring ik ben nu een 10.10.2 dmg file naar usb aan het zetten mbv schijfhulpprogramma. Ubuntu is sneller te installeren maar Mac ziet er als het werkt wel het gelikst uit. Edited 6 juni 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2015 Author Report Share Posted 7 juni 2015 (edited) Misschien een bug in het video gedeelte? http://www.onemorething.nl/2015/04/opstartproblemen-na-os-x-10-10-3-redding-is-nabij/ Mijn nieuwe pc draait is erg stil, hij is wel veel groter dan ik kon herinneren (er kunnen 6 harde schijven in ) Maar ja een gekregen paard... Het geheugengebruik van Debian 8 mét een grafische schil XCFE en MPD muziek server is erg bescheiden Ongeveer 370Kbit van de 4 Gb wordt slechts door het besturingsysteem en overige software gebruikt. De rest kan als buffer worden aangesproken. Alles kan veel kleiner gemaakt worden, maar dat doe ik bewust niet. Voorlopig laat ik het zo spelen. Edited 7 juni 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 Gewoon slecht van Apple Jack! Het lukt me niet 10.10.3 werkend te krijgen dus die oplossing is leuk maar werkt alleen als het al draait. Verder vind ik het slecht dat je niet via officiele kanalen eerdere versies kunt downloaden. Ik vind ze wel elders maar niet bij Apple zelf. Dat krijg je volgens mij alleen nadat je contact opneemt met support. Het punt is het duurt allemaal zo lang. Ik kan in 30 minuten een werkende Lion op het systeem zetten, maar met updates en of clean install van 10.10 ben ik uren bezig en dan nog kapt ie er ergens in het proces mee. Diskhulpprogramma is ook slecht. Geeft foutieve nodes weer, die door 10.10 worden veroorzaakt. Ik weet vrijwel zeker dat de harddisk in orde is ( gescand toen ik Lion aan de praat had) Ben nu een dmg aan het downloaden van versie 10.9. Het is een wat trage upload van die kant dus moet maar geduld hebben. Al met al ben ik hier al heel wat uren mee zoet. Onderdeel van de hobby maar wel bagger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 Problemen tijdens installeren met packages. Google levert dit op: ophttp://www.tonymacx86.com/yosemite-desktop-support/143834-anybody-essentials-pkg-error-5.html Verdacht is het type 8GB stick. Ik probeer het nu met een restart, zonder stick. Dan gaat ie downloaden wat er ontbreekt. Kijken of dat lukt. Heb het over 10.10.3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2015 Author Report Share Posted 7 juni 2015 Hoop dat het lukt Goodtube. Ik heb net onze server in het rek gezet en ga nog paar kleine dingetjes aanpassen en voor de rest spelen maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 Hoop dat het lukt Goodtube. Ik heb net onze server in het rek gezet en ga nog paar kleine dingetjes aanpassen en voor de rest spelen maar.Mooi! Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 (edited) Hoop dat het lukt Goodtube. Ik heb net onze server in het rek gezet en ga nog paar kleine dingetjes aanpassen en voor de rest spelen maar.Harddisk voor zoveelste keer gewist maar nu inclusief het schrijven van nullen, dat duurde een dik uur. Option cmd R voor een Internet restore gaf nog steeds een 6002f error. Iets met harddisk of memory. Dat bleek uiteindelijk geheugen te zijn. Van de 4 sodimm's er 2 uitgehaald. Nu werkt Internet restore ook. Dat wetende, gekozen om 10.10.3 stick nog 1 kans te geven ipv Internet Restore naar Lion 10.7 Ik heb hoop dat het nu lukt. Edit: nee, weer een fout essentials.pkg. Dat kan aan de usb stick liggen. Eens kijken of dat stuk nou wel via Internet kan door te herstarten zonder stick. Als het weer niet lukt dan ga ik terug naar Lion en wacht tot de herfst op 10.11 Edited 7 juni 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2015 Author Report Share Posted 7 juni 2015 (edited) Vervelend Goodtube. Ik heb mijn 2e NAS terug en ga daar een high availability Synology server mee maken. (super simpel) Tenminste als DMS 5.2. efficiënter is als 5.1. Maar hoe dan ook, daar wordt onze muziek gebackupped. Langzaam maar zeker gaan steeds meer dingen werken zoals we graag willen. Ik hoop dat jou Imac het ook wel snel doet. Vanmiddag muziek gedraaid vanaf de MPD server. het klinkt zeer goed, digitaal is nu een mooi medium. Edited 7 juni 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 (edited) YOSEMITE doet het JackWaarom ik tegen problemen aan liep?Defect RAM geheugen en ongeschikte USBstick.Typisch dat de mac in 1 seconde een dergelijke fout kan detecteren, maar dit niet doet bij de installatie waardoor je telkens ergens anders gaat zoeken. EN veel tijd kwijt raakt.Nu is dat laatste niet zo erg, ervaring is de beste leermeester PS de configuratie ging goed, tot aan de laatste config nadat reeds een user account was gecreëerd. Daar bleef het molentje maar draaien en zat er geen vooruitgang meer in. Na lang wachten dat proces weten te stoppen met cmd-w. Edited 7 juni 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 Van 8GB naar 6GB ram. Ik heb uitgevogeld welke module niet goed was en deze ligt in de kliko. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2015 Author Report Share Posted 7 juni 2015 Fijn dat het werkt GoodTube ben al onze muziekbestanden van allerlei pc's en servertjes aan het afhalen en verzamelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 Bij de laatste herinstallatie via het internet (waarbij je dus niets meer op harddisk hebt) ben ik ook een hele avond bezig geweest. Eerst werd de vorige versie OSX geïnstalleerd en daarna pas 10.10. Waarom dat zo is? Dat is de INITIËLE versie die op recovery partitie staat. Of die het systeem op basis van het serienummer bij jouw mac vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 Fijn dat het werkt GoodTube ben al onze muziekbestanden van allerlei pc's en servertjes aan het afhalen en verzamelen. ja. Clean install. Wat een verschil weer in snelheid, vergeleken met een Mac die 4 jaar gedraaid heeft. Ik heb er alleen Canata op gezet, meer nog niet. Zelfs Chrome laat ik eerst even weg. Kijken of ze zich zo ermee kan redden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2015 Author Report Share Posted 7 juni 2015 Hoe vind je Cantata eruit zien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 (edited) Hoe vind je Cantata eruit zien? Ik had al wel wat met verschillende interfaces gespeeld. Nu zal ik het niet veel gebruiken, maar het is beslist aardig! iTunes Server Op de Synology is nu een iTunes Server actief. Dat is erg simpel. Die begint vervolgens direct de media te indexeren. Na een tijdje kun je dan met iTunes op een iMac, PC of tablet rechtstreeks streamen. Dan vind ik iTunes wel leuk en een goede interface hebben. Zo heb je er tenminste wat aan....even koptelefoon aansluiten en genieten van de grote centrale muziekdatabase met al onze geripte muziek. Ik was nooit een gebruiker van iTunes omdat ie bijvoorbeeld geen FLAC ondersteund en alles lokaal op de harddisk zet. Dan haak ik direct af. Maar nu met een iTunes SERVER in huis, is dat allemaal een stuk prettiger. Voor mijn eigen set blijf ik lekker bij MPD De Logitech Media Server op de NAS heb ik maar even stopgezet..... Edited 7 juni 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juni 2015 Author Report Share Posted 7 juni 2015 Dat kan met Audio Station ook, ik weet het nog niet GoodTube. Wel leuk om door het hele huis en daarbuiten te streamen. Maar meestal zet ik gewoon de radio aan. Het Synology cluster werkt. Momenteel staan er 2 DS-713 te synchroniseren waarmee de backup van alle digitale data gelijk geregeld is. Daarmee is een van de nadelen van digitaal redelijk save. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 juni 2015 Author Report Share Posted 11 juni 2015 Voor de liefhebbers zo werkt Synology High Availability. In het kort je hebt 2 x NAS nodig, een wat stevigere model, b.v. de DS-713+ die per NAS 2 netwerkaansluitingen heeft. Beide modellen moeten 100% hetzelfde zijn, dus zelfde type en precies dezelfde merk en type hoeveelheid harde schijven en precies op dezelfde plaats. Alleen dan werkt het. Van de beide NAS wordt 1 netwerkaansluiting met elkaar verbonden. Dat noemen ze ook wel de "heart beat" De andere 2 gaan gaan naar het netwerk. De rest is heel eenvoudig op te zetten. DMS installeren op beide NAS en beide een uniek IP-adres geven b.v. NAS 1 = 192.168.0.4 en NAS 2= 192.168.0.5 en een aparte naam b.v. hoofdserver en backup. Verzin iets creatiefs.... Daarna de High Availability software installeren. Dat wijst vanzelf. Je hebt een extra netwerkadres nodig voor het cluster b.v. 192.168.0.6 en een naam in mijn geval natuurlijk TubeJack. Het voordeel is nu dat je, je niet meer zo druk hoeft te maken dat je, je duur gekochte HI-res audio bestanden kwijt raakt door een harddisk crash of dat een van de NAS defect raakt. De back-up daarvan gaat 24 X 7 automatisch tussen deze 2 NAS. Eventueel kun je e.e.a. nog veiliger maken door een of allebei de NAS op een UPS te zetten. Ze een aantal meters uit elkaar te zetten op een andere lokatie. Je eigen creativiteit is daarbij veelal de beperking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 juni 2015 Report Share Posted 13 juni 2015 Jack, Ik zit te denken om voor de backup de goedkoopste Synology te nemen met 1 schijf die op gezette tijden aan/uit springt. Dat moet toch ook kunnen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 juni 2015 Author Report Share Posted 13 juni 2015 (edited) Dat gaat goed via b.v. het backup programma GoodTube. Daarmee kan je automatisch op gezetten tijden naar een remote bestemming backup' s maken. Heb ik zeker een maand of 6 gebruikt voor backup van mijn website Die kleine NAS moet je wel aan laten staan.... maar als je die goed configureert kost dat een paar watt aan stroom. Edited 13 juni 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts