Jump to content

Do The Tubejack's Dac Dance Shuffle

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Dat de gemiddelde mens de Joule en de Tesla niet kent, ok. Maar de (kilo)Watt en kiloWatt-uur door elkaar halen is niet een verbastering of zegswijze. Dat is gewoon fout. En dan nog, jij bent altijd met audioapparatuur bezig. Dan mag ik van jou toch wel verwachten dat je het verschil weet?

Scheren doe ik niet aan trouwens...

Natuurlijk denk ik over zaken als nominale aansluit waardes, energie verbruik, veiligheid etc.   

Edited by Tubejack

Vandaag  een bug ontdekt   :(  Er zit standaard een geluidskaart op het moederbord van onze muziek pc .

Het MPD programma lijkt daar (in uitzonderlijke gevallen) te willen overschakelen, met een bak ruis als gevolg uit je speakers  :wacko:

Die geluidskaart heette spontaan card 1 i.p.v. 2  :confused:

Heb in de bios alle niet benodigde hardware,  zoveel mogelijk uitgezet.  

Net als de CPU die kan niet meer in e.e.a. power save mode.

Zit ik nog met een HDMI onboard kaart die ik niet kan uitzetten en die ook als audio hardware wordt herkend.

Verder leuk app op een Ipad geïnstalleerd MPaD  Werkt vlot  :)  http://www.katoemba.net/makesnosenseatall/mpad/

Screenshot-2014.01.03-20.06.12.png

Niet audiofiel, want je kunt de bitrate niet zien  :o

Edited by Tubejack

Vandaag een bug ontdekt :( Er zit standaard een geluidskaart op het moederbord van onze muziek pc .

Het MPD programma lijkt daar (in uitzonderlijke gevallen) te willen overschakelen, met een bak ruis als gevolg uit je speakers :wacko:

Die geluidskaart heette spontaan card 1 i.p.v. 2 :confused:

Dat meende ik te hebben afgevangen met

audio_output {

type "alsa"

name "hiFace BitPerfect"

device "hw:hiFace"

mixer_type "none" # optional

replay_gain_handler "none"

replaygain_limit "no"

auto_resample "no"

auto_channels "no"

auto_format "no"

}

ipv "hw:0,1" of iets dergelijks.

Edited by goodtube

Die heb ik er ook zo in staan 

device “hw:hiFace” # optional

Met het commando: lspci  kun je de hardware zien.

Bij mij heeft hij nu nog alleen HDMI audio.  Die  staat al "uit"  in de bios voor zover dat kan, net als de interne geluidskaart, maar linux ziet HDMI toch als:  card 0

01:05.1 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] RS780 HDMI Audio [Radeon (HD) 3000 Series]

De interne geluidskaart wordt nu gelukkig, niet meer bekent.  :)

Daarmee hoop ik deze bug opgelost te hebben.

Voor de rest gaat dit project voorspoedig. Ik kan de meest heftige DXD bestanden naar de DAC sturen.

We zijn regelmatig, met rode oortjes aan het luisteren  :wub:

Verder hebben we nu op 4 apparaten een afstandbediening.  Daar zijn we mee aan het experimenteren.  ;)

Volgende week komt Mumsoft  helpen,  die heeft ervaring met gebruikers interfaces .

Maar wat anders.  Met Dalphile streaming had ik mogelijk hetzelfde hardware probleem.

Daar had ik bij omschakelen naar andere bit en sample rates ook soms ruis uit de luidsprekers.

Dikke kans dat ook daar de interne geluidskaart in de bios moet uitgeschakeld  worden.

In Dalphile kun je hem wel "uitschakelen"  in het programma zelf, maar dat is kennelijk niet genoeg.

Ga ik t.z.t. ook nog mee verder, op een andere pc.  :)

MPD geupgrade naar laatste versie.  Tip van Bloom van het Audiofreak forum.  Dit i.v.m. problemen maximale lengte  bestandsnamen bij klassieke muziek.

Dit en langere info is nu gewoon zichtbaar en afspeelbaar.

Chicago Symphony Orchestra, Wiener Staatsopernchor, Wiener Singverein, Wiener Sängerknaben, Sir Georg Solti (cond) Gustav Mahler - Sinfonie No.8 Es-Dur "Sinfonie der Tausend"

Zet heel even in je /etc/apt/sources.list 

deb http://ftp.de.debian.org/debian sid main 

sudo apt-get update

sudo install mpd

Haal hem direct weer uit je sources.list   (niet vergeten anders loop je het risico bij de volgen de upgrade een instabiel systeem te hebben) 

/etc/init.d/mpd restart 

En spelen maar  :)

Edited by Tubejack

oei.

ik las je bericht te snel! Had al update en upgrade gedaan. Die is al een uurtje bezig. Maar goed gekomen

mpd -V geeft 0.19.10 nu

Veel andere bestanden zijn geupgrade...

de ftp regel nu met een # ervoor in de list  :D

ps MPDroid blijft gewoon versie 0.19.0 noemen.

Vandaag getest met Marc (Mumsoft)  Wederom het probleem dat niet naar de juiste geluidskaart gegaan wordt . :(

Na een reset etc werkt het e.e.a. weer prachtig.  Maar ik wil graag dat dingen het doen :blink::D

Nog even en ik kieper het er af ;)

He bedankt Goodtube.   

Even gezocht....

Voor realtime toepassingen blijkt een paar dagen terug een speciale kernel gemaakt  :wub:
4.0.0-2-rt-amd64 #1 SMP PREEMPT RT Debian 4.0.8-1 (2015-07-11) x86_64 GNU/Linux

Die heb ik even geïnstalleerd  en een kleine wijziging in mpd.conf.

Verder in sources.list  naar testing (want dat doe we eigenlijk niet?  :) )

deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ stretch main contrib non-free

deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ stretch main contrib non-free

deb http://security.debian.org/ stretch/updates main

deb-src http://security.debian.org/ stretch/updates main

En testen maar  :)

Ik snap dat niet. Had het fenomeen in het begin toen ik net speelde met mpd. Pakte ook wel eens de interne luidsprekers van het netbookje. Definief opgelost met de methode van device name ipv hw adres.

start elke dag opnieuw op en probleemloos pakt ie de hiface.

Is je dac wel in de lucht op het moment dat je de mpd pc start?

Mail anders jouw mpd.conf misschien zie je iets over het hoofd.

Edited by goodtube

Omdat ik vermoed toch hardware problemen te hebben.

Toch nog even MPD geïnstalleerd op onze Imac.  Die staat immers 24/7 aan...

Dat gaat vrij eenvoudig.

Installeer eerst de M2tech Hiface driver op de Mac en test hem met b.v. VLC (zet wel de geluidsuitgang  op HiFace)

Installeer Brew http://brew.sh

Volg dit https://gist.github.com/robcowie/5100088

Spelen maar.  De Imac kan 32bit communiceren met de M2tech HiFace Evo    

Ben benieuwd of de weergave ook super goed is. (Vanwege de veelvoud aan actieve processen).

Het zou kunnen dat het allemaal wel mee valt met die latency invloed / geoptimaliseerde kernels.

De grootste optimalisaties zijn vooral te behalen door beïnvloedbare zaken in mpd.conf uit te schakelen.

Onze Imac heeft een I5 op 2,7Ghz met 8Gb 

Met MPD, Safari, Mail, Cantata en een paar kleine processen 

Load Avg: 0.96, 1.17, 1.21  CPU usage: 0.98% user, 1.47% sys, 97.54% idle

Dat gaat zo te zien makkelijk GoodTube.  Die driver van M2tech voor Mac lijkt me top.

Ik heb al 32/352,8 probleemloos kunnen afspelen.

Verder is is wel aardig dat je alle andere denkbare multimedia kun afspelen via je Mac. 

Verder is is wel aardig dat je alle andere denkbare multimedia kun afspelen via je Mac. 

Zekers! Mijn mac mini hangt ook aan mijn plasmascherm. Ik heb inmiddels een aardige collectie concertopnames en muziekfilms - echt fantastisch om die in HD en met top geluidskwaliteit af te spelen. 

Wie weet komt die Mac Mini ook nog een keer.   Net leuke oude Youtube filmpjes gedraaid en met Spotify gespeeld.  

We hebben nu wel een 10meter lange AES/EBU kabel naar onze dac.  Moet kunnen ;)

Zo voorlopig even tevreden. :)

Was toch druilerig weer vandaag.  Gekregen pc, eens helemaal gereset in de bios.  Debian 8.1. en MPD geïnstalleerd  en het lijkt "spontaan" te werken.  :o

De HiFace is keurig device 0.0  terwijl hij eerst 2.0 was.  De ethernet kaart is nu ook keurig eth0  was eth1 

Ik had ook nog Debian 7.8 geprobeerd  maar dat was geen succes.  Met geen mogelijkheid kreeg ik de hiface driver als module bij de kernel (kip en ei)  :blink:

Afwachten maar.  ;)

Inmiddels is hij al een keer van 0.0 naar 2.0 gegaan ....  vage hardware  :wacko:

Edited by Tubejack

Kan je in de bios de interne kaart niet uitschakelen?

Dan is alleen de hiface nog aanwezig en kan hij niet meer schakelen.

Hoi George,

Helaas kan ik niet alles uitschakelen.  De op het moederbord aanwezige geluidkaart wel.  Maar er zit ook HDMI op dat voor het beeld gebruikt wordt en de bijbehorende HDMI audio kan ik niet uitzetten. Maar ik hoop nu een afdoende oplossing gevonden te hebben.  Het gaat al dagen goed. (niet te vroeg juichen :unsure:

Even een update van het project:

Aan de client kant ben ik nu ook helemaal over naar Debian 8.1  en heb de Imac even opgeborgen.  Het is wel mooi,  maar Yosemite  net niet.  Debian 8.1. is fantastisch.  Je zit af en toe wel even te puzzelen maar het is veel leuker om het zelf te doen.  Ik draai nu als client Sid = unstable  maar zelfs dat is al vrij stabiel. En de server natuurlijk Jessie = stable daar zit nu ook MPD 0.19 in. Als je Cantanta als MPD client mooi vind.  Is die van Linux fantastisch en nog iets uitgebreider dan de Mac versie.   Als ripper gebruik ik nu abcde .  Top!  :)    

Nee zo langzamerhand, gaat dit de goede kant op.    ;)   

Edited by Tubejack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...