Jump to content

De Ring van Koilon......

René N.
 Share

Recommended Posts

Ik ben al 45 jaar loodgieter je hebt zacht en hard koper ik heb nog nooit zacht koper met zilverzand gebogen , altijd met de hand gebogen.

Mvg wol

Dat kan goed dat jij dat nooit gedaan hebt.

Echter is het al een beproefde methode die al erg oud is en je goed kan toepassen als je geen passende buigijzer hebt.

Rijstpapier om de cinch stekker werk alleen op analytische installatie en averechts op muzikale installatie.

Mvg wol

Yup, en wat is jouw ervaring met schapenwol om je cinch stekkertjes Wolletje?

Edited by Pjotr

Ik heb net twee ringen gemaakt door ze te buigen met zand erin. Gaat makkelijk zeker als je een draaibank hebt. Morgen vullen en uitproberen.

Denk je dan dat van de Heide's geëxperimenteer nergens op sloeg Peter. De man stond in ieder geval bekend om goede opnamen.

Het is een verhaal en waar het op sloeg weet niemand duidelijk te maken, zelfs vd Heide zelf kon dat niet. Anders was ie destijds niet ontslagen bij de toenmalige NOS. Het was een begaafd technicus, zeker, maar op een gegeven moment ontsteeg ie deze aardse wereld en verloor het contact. Zijn onbegrijpelijk verhaal daar aan toe, het ging de NOS te ver dat ie op grond daarvan studio apparatuur, het werkmateriaal van de NOS, open ging slopen en ging verbouwen zonder rationele reden. Of i.i.g. voor anderen acceptabele reden.

Edited by Pjotr

Het is een verhaal en waar het op sloeg weet niemand duidelijk te maken, zelfs vd Heide zelf kon dat niet. Anders was ie destijds niet ontslagen bij de toenmalige NOS. Het was een begaafd technicus, zeker, maar op een gegeven moment ontsteeg ie deze aardse wereld en verloor het contact. Zijn onbegrijpelijk verhaal daar aan toe, het ging de NOS te ver dat ie op grond daarvan studio apparatuur, het werkmateriaal van de NOS, open ging slopen en ging verbouwen zonder rationele reden. Of i.i.g. voor anderen acceptabele reden.

Ze hadden ook kunnen denken "laat die vent maar werken als hij goed presteert". Beetje zelfde sfeer als bij het Hififorum waar men redeneert als het technisch niet verklaarbaar is mag het niet. Ik vind dat bekrompen.

Ze hadden ook kunnen denken "laat die vent maar werken als hij goed presteert". Beetje zelfde sfeer als bij het Hififorum waar men redeneert als het technisch niet verklaarbaar is mag het niet. Ik vind dat bekrompen.

Het is natuurlijk prima als hij dat voor zichzelf deed in zijn eigen achterkamer, ieder zijn hobby. Echter de NOS is een bedrijf en daar kun je het niet hebben als werknemers uit een bepaalde persoonlijke overtuiging het werkmateriaal uit elkaar gaat halen.

Voor mij hoeven dingen ook niet verklaarbaar te zijn, heel veel is dat niet in deze wereld. Maar ze moeten wel enige realiteitswaarde hebben en dat is voor een ieder verschillend.

Straks komt er iemand melden dat hij een enorme verbetering waarneemt omdat hij wat aan een touwtje geregen pinda's boven zijn set heeft gehangen. Het is niet te verklaren maar hij neemt dat waar. Niks mis mee, daar niet van, maar braaf zit hier dan de halve gemeente zondags pinda's aan een touwtje te rijgen. Er zullen ongetwijfeld discussies ontstaan of dat touwtje dan een koolstofdraadje moet zijn of Japanse natuurzijde en de pinda's al dan niet gebrand moeten zijn :D

Hier is in ieder geval sprake van een fenomeen wat door vele zo wordt ervaren Peter. Zoals jij dat vertelt komt de NOS erg ambtelijk over. Mijn leiding heeft me ook wel eens gevraagd of ik niet te ver ging toen ik de directeur van een bedrijf (wat we zwaar subsidieerden) adviseerde om gedeeltelijk te ziektewet in te gaan. De man werkte zich kapot en had Parkinson. Ik heb maar gezegd, dat ik mijn werk deed en dat als er klachten waren ze mij maar de schuld moesten geven.

De ringen zijn inmiddels klaar: een ligt op de trafo's van de eindversterker. Met de andere ga ik experimenteren. Ik heb nog koolstof over. Zijn er nog suggesties om dat te verwerken?

Waar koop je koolstof poeder?

Mvg wol

Bij een dierenwinkel. Ik heb koolstof in een pak gehaald, dat zijn kleine korrels. Is voor aquaria, zuivering van het water. Actieve kool heet dat.

Bij een dierenwinkel. Ik heb koolstof in een pak gehaald, dat zijn kleine korrels. Is voor aquaria, zuivering van het water. Actieve kool heet dat.

Is ook een goede! En bij een tuincentrum is dat ook te krijgen voor vijverfilters.

Die voor het aquarium heb ik ook gekocht. Je moet het wel met een lepeltje langzaam in de buis doen. Een trechtertje werkte niet. Ik heb een Pisa bord als werkbord gebruikt. Die koolstof is vieze troep.

PS Peter. Ik bedoelde te zeggen, dat organisaties buitenbeentjes als van de Heide moeten eren als de resultaten goed zijn in plaats van in de ban doen.

Ben ff lekker bezig geweest.

Zie hier onder het resultaat.

Men neme een gasfles pan of iets anders dat ongeveer 20Cm rond is.

Klem deze in de workmate en buig de buis trekkende om de fles, pan of wat dan ook.

P1070080_zpsyvyzkrea.jpg

Zaag de ringen door.

P1070081_zps4aalpn4k.jpg

Je krijgt dan 3 ringen uit 2M buis.

P1070082_zpszjkjrxcf.jpg

Vervolgens met de pijpensnijder netjes op lengte maken.

P1070083_zpskesh7mrr.jpg

Vullen met koolstof, dit gaat makkelijk door een klein hoekje van de zak af te knippen zo dat je een trechter krijgt.

Een paar keer kloppen een schudden tot dat de buis helemaal vol zit en vervolgens kunnen de doppen er op.

De buis wordt wel iets platter waardoor de doppen niet zomaar passen.

Met een waterpomptang kan je deze weer terug drukken. dat is nog het lastigste werkje.

Resultaat.

P1070085_zpsopg47q1n.jpg

Een stel nette ringen en ik heb nog materiaal over voor een 3e.

Ze liggen al even op de plek.

Zeker wel al 10min.

P1070089_zpsw6ykztfk.jpg

Het zelfde resultaat als de ringen van René dus de operatie is geslaagd.

Veel suc6 met het maken van jou ringen.

Edited by kappa7

Nou, je bent me net voor, ik kom net van buiten en ook weer 3 ringen gezaagd. Ik: uit de hand en per stuk, en ja, George natuurlijk weer op een snellere/handiger manier ;). Inderdaad, de doppen passend erop krijgen is het lastigste, maar het kan ook afgedicht worden met hotmelt of zo..... Leuk met die foto's zo George!

Ik wacht nog even met de koolstof erin te stoppen, want ik ga er eerst één zónder koolstof proberen...., vanavond dus.

Iemand een creatief idee om een ronde koker van iets anders (papier?) te maken, als proef om de koolstof in een ring te krijgen zónder de koperen ring? Zodat er alleen koolstof onder de apparatuur gelegd wordt?