Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Kappa7

René N.
 Share

Recommended Posts

Vanavond (gisterenavond dus eigenlijk) bij Kappa7 geweest. Het was een erg gezellig luisterbezoek, waarbij ik naar een prachtige set heb mogen luisteren. Daar stond zijn mooie zelfgebouwde platenspelerarm op de evenzo indrukwekkende platenspeler, een soort van Open Baffle's (Magnepan) en veel zelfbouw. Dat laatste doet absoluut niet onder voor apparatuur "uit de winkel", sterker nog, het blijkt dat je met technische kennis en een beetje aandacht véél verder kunt komen.....  :huh:  :).

Eerst wat platen van George beluisterd, maar daarna natuurlijk een aantal van mijzelf, die mijn referentie zijn. Nou, de finesse van bijvoorbeeld het beroeren van snaren van een akoestische bas is zo subtiel, de aanslagen van pianotoetsen zo fel, dat het voor mij duidelijk was dat George véél verder is met zijn set dan ik. Geeft niet, want dan heb ik nog wat te doen zeg maar  :D.

Op het eind van de avond heb ik ook nog twee Ringen van Koilon die ik had meegenomen onder de set gelegd: ook bij deze set deden de ringen zijn/haar werk. George gaf al meteen aan, dat er een duidelijk "stereobeeld" ontstond (terwijl hij meer aan de zijkant zat), wat hij nog niet eerder had gehoord. Ikzelf vond, dat daarnaast ook de instrumenten weer duidelijker (meer dan daarvoor) van elkaar te onderscheiden waren, meer zwart zeg maar.

Al met al was deze avond ook weer een erg leuke ervaring....

Was het nu voornamelijk "finesse" (details, klankkleur etc), of was ook het laag beter dan je eigen bouwsels?

Ben inmiddels wel overtuigd dat met dipoorl (OB) een veel prettiger laag (lees minder opgeklopt) haalbaar is. Door het verminderen van een deel van de kamerinvloeden is wat je overhoud veel beter hoorbaar, vooral genuanceerder (dat effect heb je overigens ook met verstandig gebruik van akoestische maatregelen en/of een goede en goed ingeregelde dsp)

Het was allebei Duck. Als er bijvoorbeeld een snaar beroerd werd, hoorde je ook die aanzet. En dát heb ik niet op dat nivo. Wellicht komt dat door de unit die ik heb en zal een unit van EMS met een field coil of zo dat ook kunnen reproduceren. En aangezien ik weinig laag heb, is het al snel beter  ;). Het was hier mooi, geen immense druk maar meer dan voldoende, en gewoon zo mooi gecontroleerd.... 

Posted · Hidden 20 mei 2015 - done
Hidden 20 mei 2015 - done

Eh... ok. Zal vanmiddag eens kijken of dat gaat. Tenzij mijn bevallige collegaatje mij voor is.

Moderator2

Ik kan me zo voorstellen dat de ene weergever iets beter is in bepaalde details dan de andere. Wellicht heeft een electrostaat/magnetostaat bepaalde voordelen die met een relatief zware conus moeilijk te behalen zijn. 

Het OB aag dat ik ooit hoorde (bij Ultranalog thuis destijds met een 15" PA woofer icm Martin logan ES voor midden en hoog), was sonoor, slank bijna. Maar als er dan een contrabas oid speelde, dan kon je het wel allemal heel goed volgen. Bij "normale" speakers hoor je meestal meer de kamer invloeden.

Edited by Duck-Twacy

Kappa heeft het goed voor elkaar lees ik :)

De laatste jaren wel een paar stappen gemaakt.

De eerste grote verbetering was het overlijden van de Aaron eindversterker.

Deze werd onderhanden genomen door een vriend van mij en die heeft er gelijk een buizen versterker van gemaakt.

De volgende stap was het verwijderen van de versterker trap uit de voorversterker. Het is nu een passieve voorversterker geworden.

En de laatste was de pearl2 die veel meer rust en dynamiek heeft gebracht.

Nog te doen een nieuwe passieve voorversterker bouwen met een R2R volume regelaar.

Maar daar wordt aan gewerkt.

Edited by kappa7

Rene je praat over twee totale verschillende speakers (...) waarbij beide excellent kunnen klinken in hun situatie die van jou analytisch en die van kappa muzikaal (...)

Dan is er bij beide luidsprekerparen iets mis, lijkt me.