spido Posted 29 mei 2015 Report Share Posted 29 mei 2015 We zijn volop voorzien van draaitafels die aan al onze behoeften voorzien: vooral sinds de Thorens TD 126 Mk III een gereviseerd motortje heeft en een geheel nieuwe pulley. Maar toch... Overspeligheid, wellicht... Je kijkt toch om je heen, zo nu en dan. En dan zie je ook wel eens wat. In veeleisende omstandigheden werden tot enkele jaren geleden de Technics SL12... Direct-Drive types tot grote tevredenheid gebruikt. Maar van die types is de productie beëindigd. Een type dat mijn aandacht bijzonder trok, was de SL 1200 Mk IV, die 78 rpm als extra draaisnelheid bood. En nu zag ik op http://www.bax-shop.nl/direct-drive-draaitafels/omnitronic-dd-5250-direct-drive-draaitafel/product-details.html de afbeeldingen, specificaties en overige gegevens van de Omnitronic DD-5250 draaitafel. Hij is veel lager geprijsd dan de Technics waarvan hij is afgekeken, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niets te zeggen over de kwaliteit. Wie heeft ervaring met deze draaitafel, liefst in combinatie met een echt goed element? Ik ben benieuwd! Omnitronic DD-5250 direct-drive draaitafel AlgemeenDe DD-5250 is een turntable die dankzij de schokabsorberende voeten en de direct drive sturing prima te gebruiken zijn voor DJ toepassingen, zelfs als u een keiharde bas uitstuurt op uw geluidssysteem. Garantietermijn Op dit product krijgt u 3 jaar garantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 mei 2015 Report Share Posted 29 mei 2015 (edited) ooooh ik heb de TD126 mkIII ... met de SME3009sIII (of zo) arm ... van Eringa gekocht ooit he ... ik moet er echt even aandacht aan geven .. de Ortofon X5-MC is een tikkeltje dood wegens ouderdom. maar eerlijk gezegd ... kan dat ooit nog tegen mijn mega-opgeknutselde CD draaier op ... ik weet echt nog wel hoe de draaitafel klinkt met vers element. om de nu SA11-s1 te overtreffen is nmm meer nodig. voor die 300 lp's die ik heb ... groet Edited 29 mei 2015 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 mei 2015 Report Share Posted 29 mei 2015 Gemakkelijk, als je het serieus aandacht geeft. I.p.v. geknutsel Maar dat doe je toch al jaren niet? Ik zie het inderdaad niet gebeuren Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 mei 2015 Report Share Posted 29 mei 2015 (edited) nee wegens de aandacht voor de rest loopt de Thorens qua aandacht achter. mede omdat ik me afvraag hoeveel geld er in moet voor ik wat leuks hoor. groet Edited 29 mei 2015 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 mei 2015 Report Share Posted 29 mei 2015 nee wegens de aandacht voor de rest loopt de Thorens qua aandacht achter. mede omdat ik me afvraag hoeveel geld er in moet voor ik wat leuks hoor. groet Mijn eigen ervaring is, minstens net zoveel als digitaal Rob. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 Gaarne uw ervaringen (als die er zijn) met de Omnitronic DD-5250 draaitafel, heren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Kun je beter naar een DJ forum gaan, Spido. Dit is wat iemand bij een Youtube film zegt: lgayer @holtzmanfused It is a great, sturdy and very robust turntable, the USB quality conversion is very good. Cons - the mechanics "rumble" ratio transfered through vinyl is somewhat bigger than I expected and the turntable is fully manual so it does not stop at the end of the record. It is also quite "microphonic" = if you knock on it with your fingers during playback, it can be heard in your speakers. It is however a great value for the money and you won´t regret buying it. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 Kun je beter naar een DJ forum gaan, Spido. Dit is wat iemand bij een Youtube film zegt: Beste Ivan10, Omnitronic DD-5250 heeft geen USB-uitgang. Het filmpje heeft betrekking op type DD-2520. Op een DJ forum zal ik geen mensen vinden die echt goede (hifi) elementen gebruiken: daarmee kun je immers niet scratchen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Beste Spiekerboer, Dit lijkt mij een hele beste draaitafel. Waar ik aandacht aan zou geven is de bedrading richting phono uitgang. Daar gaat het best vaak fout. Verder moet het element natuurlijk goed matchen met de arm. Heb je voldoende info over de arm? Ik zou de lijn uitgang links laten liggen en misschien zelfs wel verwijderen. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 mei 2015 Author Report Share Posted 31 mei 2015 Beste rbh, Nee, van de arm weet ik alleen dat hij lijkt op die van de Technics. Maar of hij net zo goed is? Geen idee. Daarom hoor ik graag over de ervaringen van gebruikers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 mei 2015 Report Share Posted 31 mei 2015 (edited) Ga je een discotheek beginnen Spido? Chinezen kunnen goed kopiëren en tegen veel lager prijs het op de markt zetten. Maar over het algemeen is de kwaliteit ook evenredig lager dan het origineel. Gaat het je alleen om die 78 toeren dan is dat ook niet zo'n probleem. De DT en platen uit de jaren '30 hadden ook niet de hedendaagse kwaliteit van het beter spul Edited 31 mei 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 mei 2015 Author Report Share Posted 31 mei 2015 Beste Pjotr, Waarom reageer jij als je duidelijk geen enkele ervaring hebt met deze platenspeler? Overigens kunnen Chinezen uitstekende producten maken. En dat dóen ze ook. (Daar zouden veel andere volken een voorbeeld aan kunnen nemen...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 mei 2015 Report Share Posted 31 mei 2015 (edited) Beste Pjotr, Waarom reageer jij als je duidelijk geen enkele ervaring hebt met............ Pot Spido verwijt de ketel...? Wat ha®telijk toch weer. Nee. heb zo'n ding niet staan maar dit ding is onder verschillende handelsmerken op de markt en hoewel ik er zelf geen behoefte aan heb heb ik hem zo her en der wel kunnen bekijken, wel met een "banaan" element er in. Edited 31 mei 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 mei 2015 Author Report Share Posted 31 mei 2015 (edited) Mijn zoon is dj vindt het maar niks ,gewoon een gebruikte tech sl kopen (...) Waarom? A. Heeft hij ervaring met de Omnitronic DD-5250 in combinatie met een hifi-element? B. Ik ben helemaal niet van plan zo'n draaitafel te kopen! Ik zoek alleen informatie, m.n ervaringen. Edited 1 juni 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 juni 2015 Report Share Posted 1 juni 2015 (edited) Ik zou zelf dan eerder voor een Reloop RP-7000 gaan. Die wordt heel vaak als vervanger gebruikt en heeft zich intussen ook al bewezen als degelijke draaitafel. Het is nog altijd geen SL-1200, maar als alternatief is het een optie. De Reloop is ook nog eens €12 goedkoper bij baxshop. Helaas heb ik er ook geen ervaring mee. BTW een Synq XTRM-1 is hetzelfde als de Omnitronic DD-5220/5250 en is goedkoper. Edited 1 juni 2015 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 juni 2015 Author Report Share Posted 1 juni 2015 (edited) Beste Sodejuu, Jij hebt dus ook geen ervaring met de Omicron DD-5250, begrijp ik. Toch zou je de voorkeur geven aan een andere draaitafel. Waarom? De door jou genoemde Reloop RP-7000 lijkt qua functies en principe veel op de Omnicron DD-5250. Wat brengt jou tot de overtuiging dat de Reloop beter is? De Synq XTRM-1 lijkt inderdaad wel héél veel op de Omnicron DD-5250. Zijn ze werkelijk identiek? SynQ XTRM 1 draaitafel AlgemeenExtreem hoge torque DJ draaitafel die onder diverse merken op de markt wordt gebracht. Zo ook onder de merknaam van SynQ. Een echte topper die de strijd aan gaat met de bekende Technics sl-1200 serie. http://www.bax-shop.nl/direct-drive-draaitafels/synq-xtrm-1-draaitafel Edited 1 juni 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juni 2015 Report Share Posted 2 juni 2015 Ik werk nauwelijks met DJ draaitafels, maar een paar kennissen van mij wel. Zij hebben wel al vaker met de Reloop gespeeld. Ze hebben mij verteld dat deze dicht in de buurt komt van de SL-1200 en zelfs (voor hun) een paar voordelen heeft, nl aansluitbussen ipv vaste kabel, reverse mogelijkheid (die jij niet gaat gebruiken denk ik) en een veel uitgebreidere pitchcontrol. Zij hebben tegen mij gezegd dat als ze niet met een SL1200 kunnen werken, ze het liefst met de Reloop draaien. omdat die net zo "onverwoestbaar" is. Met de Omnitronic hadden ze geen ervaring. Hij is of te nieuw of weinig verkocht aan discotheken en clubs. Bij Bax staat vermeld dat de Synq ook onder andere merknamen aangeboden wordt. Hij ziet er hetzelfde uit. Waarschijnlijk is het een Chinees ding dat als OEM wordt doorverkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 juni 2015 Report Share Posted 2 juni 2015 (edited) Hij lijkt erg op de Reloop RP-7000. En komt het volgens mij allemaal uit dezelfde Chinese fabriek waar Reloop zijn spullen laat maken. Kan best dat die fabriek hetzelfde als OEM levert aan andere verkoopkanalen. Edited 2 juni 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 juni 2015 Author Report Share Posted 2 juni 2015 Dank voor de informatie, heren! Zoals gezegd: bij mij is er geen behoefte aan een nieuwe draaitafel, maar ik vind het leuk om op de hoogte te zijn. De vraag die mij nog het meest bezighoudt is "Hoe zou zo'n arm presteren met een eersteklas (hifi) element?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 juni 2015 Report Share Posted 2 juni 2015 (...) De vraag die mij nog het meest bezighoudt is "Hoe zou zo'n arm presteren met een eersteklas (hifi) element?" the proof of the pudding is in the eating Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 juni 2015 Author Report Share Posted 2 juni 2015 (edited) Beste Goodtube, Als ik nog voor een hifi-blad zou schrijven, zou ik zoiets graag eens uitproberen. Want eigenlijk zou ik het best leuk vinden wanneer zulke robuuste (en betrekkelijk goedkope) machines tot hifi-prestaties in staat zouden blijken te zijn. Beste Vintagemod & Tubejack, Ik heb niet beweerd dat l'Audiophile geen goed en/of interessant blad was! Maar het was niet wetenschappelijk. Aan wetenschappelijke publicaties worden andere eisen gesteld, m.n. dat zij gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Ik vraag mij af, of een RIAA filter met spoelen inderdaad "zijn tijd vooruit" is, of dat er sprake is van een (mogelijk goed) concept dat geen of weinig navolging zal krijgen. Eigenlijk verwacht ik dat het laatste het geval zal zijn. Edited 2 juni 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 juni 2015 Report Share Posted 3 juni 2015 (edited) Als je het iets breder ziet, is de vraag van Spido best wel interessant. Wat is een goede, degelijk "low budget" draaitafel. Enige tijd lang (maar natuurlijk niet in het pre-cd tijdperk, toen was de keuze vrijwel oneindig) was dat imo een Dual 505 (mits met geschikt element), maar is dat nog steeds de beste keuze? Heben veel "grote namen" hun productie proces niet uitbesteed aan lage lonen landen...? Met low budget bedoel ik < 500 euro met arm, zonder element (of met een low budget element) en zonder pre/riaa. Edited 3 juni 2015 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 juni 2015 Report Share Posted 3 juni 2015 Er zijn wel een paar draaitafels onder de €500 te vinden van gerenomeerde merken. Ik noem dan bijvoorbeeld de Rega RP1 en Pro-Ject Debut. De Rega wil ik nog niet voor niets en ook bij die Pro-Ject staat me het huilen nader dan het lachen. Dan zou ik nog eerder zelf een plankje zagen en er zelf een speler van maken. (ga ik waarschijnlijk nog eens doen). Als het nieuw moet zijn en ik niet meer dan €500 mag uitgeven, dan zou het de Reloop RP-7000 worden met een AT95 element erin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 juni 2015 Author Report Share Posted 3 juni 2015 Er zijn wel een paar draaitafels onder de €500 te vinden van gerenomeerde merken. Ik noem dan bijvoorbeeld de Rega RP1 en Pro-Ject Debut. De Rega wil ik nog niet voor niets en ook bij die Pro-Ject staat me het huilen nader dan het lachen. Dan zou ik nog eerder zelf een plankje zagen en er zelf een speler van maken. (ga ik waarschijnlijk nog eens doen). Als het nieuw moet zijn en ik niet meer dan €500 mag uitgeven, dan zou het de Reloop RP-7000 worden met een AT95 element erin. Beste Sodejuu, Mee eens! Dat is ook de reden waarom ik belangstelling heb voor deze DD-draaitafels. Nu weet jij ongetwijfeld dat een draaitafel nooit beter is dan het element dat er in wordt gemonteerd. Zou een AT95 element "alles er uithalen wat er in zit"? Ongetwijfeld is het een goed element (al heb ik er zelf geen ervaring mee, maar ik lees positieve beoordelingen), maar ik dacht zelf aan een goed low-output / low-impedance MC-element. Zou zo'n draaitafel daarmee overweg kunnen? (Aftasting, noise / hum, m.n.) Vroeger werden er wel in hifi-bladen budget-adviezen gegeven: voor een redelijk evenwichtig samengestelde stereo-set kun je zoveel procent besteden aan je versterker, zoveel procent aan je luidsprekers, zoveel procent aan je tuner, enzovoorts. Ik heb zelf altijd méér geld besteed aan de transducenten (speakers, pick-up element, hoofdtelefoon), omdat het mijn ervaring was dat daarmee de grootste hoorbare kwaliteitswinsten werden behaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 juni 2015 Report Share Posted 3 juni 2015 (edited) Zat wat op amazon.de te kijken (bekende merken selecteren en prijsklasse 200-500). Wat zou deze Onkyo CP-1050 doen (voor 442 euro)? Ik zie ook iets van Audio Technica (PRO DJ TURNTABLE a 469), volgens mij ook een merk dat nauwelijk rommel levert. Edited 3 juni 2015 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts