carl Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Op Analog Planet staat een filmpje waar de van de Hul draaitafel wordt uitgelegd. Kennelijk wordt het plateau in balans gebracht met een magnetisch systeem en wordt zo rumble vermeden. Dat roept gelijk de vraag op waarom dat eigenlijk moet. Met een conventionele draaitafel die aan een muur bevestigd is heb je daar echt geen last van. Daarbij staat het me in ieder geval gevoelsmatig tegen om magneten in de buurt van een element te brengen. Veel van die draaitafels lijken toch op het schieten van een kanon op een mug hoe mooi gemaakt ook. Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 (edited) Artikel: A.J. van den Hul Introduces New Point One Turntable Youtube link Edited 19 juni 2018 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Artikel: A.J. van den Hul Introduces New Point One Turntable Ziet er erg mooi uit Ivan. Wist jij, dat je rijker bent, dan je denkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 Niet te negatief Wiel. Laten we ervan uit gaan dat het een integer ontwerp is. Ik wilde aan de hand daarvan wat discussie. Wat mij opvalt dat een simpele taak namelijk rondjes draaien van 33 en 45 toeren zonder bijgeluiden zo complex plaats moet vinden in uitlopende designs. Ontkoppeling door massa of veren kan ik me iets bij voorstellen, maar bij dit principe minder hoe mooi gemaakt ook (en wat dat betreft waarschijnlijk zijn geld waard). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 Ik denk dat hij met het systeem hetzelfde wil bereiken als met meerdere motors of met meerdere poelies. Als je dit als probleem ziet lijkt de oplossing met meerdere poelies eenvoudiger en net zo effectief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Ziet er erg mooi uit Ivan. Wist jij, dat je rijker bent, dan je denkt Nee, leg eens uit? Ik begrijp niet zo goed wat dit "magneten die meedraaien om de inner-platter te stabilseren" oplost? Houden de magneten nu het interne draaiplateau in de lucht, dat het niet van de "kogel" het lager afvalt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Rest zelf even uitzoeken Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 De idee is altijd geweest dat bij een geveerd plateau en een snaar geen rondjes worden gedraaid maar meer ovalen. Dat kan worden voorkomen door gebruik van meerdere poelis of meerdere motoren zodat de trekkracht van de snaar gelijkelijk over het plateau wordt verdeeld. Dit is een andere methode. Blijft de vraag of het een oplossing is voor een feitelijk probleem. Bij Thorens en Linn maakten ze zich er geen zorgen over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 (edited) Dank Carl. Heeft iemand de draaitafel gehoord op de München beurs? Toch klinkt het Sonore AC idee logischer. Maar misschien is dit ook wel het ei van Columbus. Wel een mooi staaltje techniek. Ik zal 'm komende week eens neerzetten, Jack ;-) Edited 30 mei 2015 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Beste Carl, Al zolang er "high end" draaitafels bestaan - en dan heb ik het niet over conventionele, zeer geperfectioneerde draaitafels zoals die van EMT, Breuer of de beste Thorens types - worden er oplossingen gepresenteerd voor niet-bestaande problemen. Ik herinner mij hoe bij één van de eerste bizar dure draaitafels het niet-bestaande "probleem" van de resonantie-overdracht van de draaitafelmat werd aangepakt: géén draaitafelmat meer! transcriptor t… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Is het vergelijkbaar. http://www.apparata.nl/nieuws/flynote-zwevende-platenspeler-met-nederlandse-inbreng-6802 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Is het vergelijkbaar. http://www.apparata.nl/nieuws/flynote-zwevende-platenspeler-met-nederlandse-inbreng-6802 Na een jaar nog geen prototype? Jammer. Ik begrijp Carl dat je bedoelt dat het plateau "ovalen" wil draaien en dat deze nu wordt gecentreerd door de magneten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 De Thorens en Linn zijn van hout gemaakt. Ik kan me voorstellen dat als ze zouden kleuren het daar te maken mee heeft. Eigenlijk zou ik wel eens twee verschillende maar serieuze draaitafels met dezelfde arm en hetzelfde element naast elkaar willen horen. Ik vermoed dat geluidsmatig het verschil wel meevalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Heb je post wat aangepast. Ps kwam er in 1985 achter , daar heb ik met de Acoustic Signature van Marco geen last van.Mvg wol Wat heb je in 1985 gedaan? Ik hou van mijn TD125, niet perfect, maar MyFi goed geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 (...) Spido het plateau van thorens 125 resoneert en dat van Linn ook daarvoor hebben die een mooie sound wat niet bestaat dus kleuring.(...) Beste Vintagemod, Àlles van èlke draaitafel resoneert, Vintagemod. Ook alles van zware massa-loopwerken resoneert. En dan nog met minder - of zelfs bijna géén - eigen demping, en bovendien op lagere resonantiefrequenties (rumble!), dan bij een lichter gebouwde draaitafel. Als je het draaiplateau van de TD125 (en wellicht ook van de TD126) bedoelt: de opleg-draaiplateaus van mijn draaitafels zijn aan de onderzijden gebitumineerd, waardoor de spurious ringing is geëlimineerd. (Dit in samenwerking met mijn zelfgemaakte draaitafelmatten van siliconenschuimstof: zie de eerdere gedachtenwisseling met KT88 hierover.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 In die zin vind is een Raven draaitafel mijn aspiratie met hun Delrin plateau. Heeft zeker Geen last van ringing , maar daar heeft mijn Oracle plateau ook eigenlijk geen last van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 (edited) Beste Carl, Geen enkel plateau heeft last van ringing: alleen sommige gebruikers hebben dat. Of eigenlijk: dat beelden zij zich in. De één nog aanmerkelijk méér dan de ander. Met een zware, dempende platenmat op het draaiplateau ìs er in feite helemaal geen hoorbare ringing / plateauresonantie: wat Wolletje ook moge beweren. De bitumineuze demping aan de onderzijde van mijn eigen oplegplateaus is dus een vorm van hypercorrectie en een uiting van obsessief-compulsief perfectionisme. Geen probleem dus van de draaitafel, maar van de gebruiker... Edited 30 mei 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 De bitumineuze demping aan de onderzijde van de oplegplateaus is dus een vorm van hypercorrectie en een uiting van obsessief-compulsief perfectionisme. Mooie post Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 mei 2015 Author Report Share Posted 30 mei 2015 (edited) Ringing krijg je volgens mij als iets hol is en/of niet massief. Ik denk dat de tank van Audiofreak bijvoorbeeld geen last heeft van Ringing. Maar met een stevige rubberen mat demp je mijn Thorens 160 plateau meer dan voldoende. Op mijn vm Linn Axis lag een vilten mat werkte k prima. De Oracle heeft inderdaad meer massa en heeft een vastgelijmd soort van acrylplateau erop. Werkt meer dan prima. Edited 30 mei 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Daarom plakken èchte neurotici ook nog dempingspaneeltjes aan de binnenkanten van hun draaitafelbehuizingen. (Het is nòg effectiever de aan een stenen muur gemonteerde draaitafel in een zwaar, afsluitbaar meubel te plaatsen, of in een andere ruimte dan de luisterruimte.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 mei 2015 Report Share Posted 30 mei 2015 Je moet gewoon die kast er onder uit flikkeren zo simpel is dat. Obsessief-compulsief destructivisme? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 31 mei 2015 Report Share Posted 31 mei 2015 Tuurlijk wel. Gewoon niet forummen. Geeft een zee van tijd zeg ik als ervaringsdeskundige. Moderator2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 mei 2015 Report Share Posted 31 mei 2015 (edited) Verend klink muziekaal en niet Verend klinkt analitisch, zo bij ik nog altijd van plan een verend Draaitafel te bouwen van hdf of balsa hout maar helaas heb nog geen tijd voor. Mvg wol Dat doet mij denken aan het Zingend Waterpaleis dat ik ooit in Groningen heb mogen bewonderen: een grote bak water waarin een draaitafel dreef - het Grote Eiland - en een uit balsahoutjes opgebouwde arm die leek op een omgevallen Eiffeltoren - het Kleine Eiland. Dit alles in het huis "Music in the Home", waar ook heel vreemde hoek-hoornluidsprekers van gips, alufolie en kippengaas met Lowther drivers waren gebouwd. "Gespenster sind es!" zong het koor in der Fliegende Holländer juist - de vergrijsde audiomaan hield van Wagner - en inderdaad: zo zagen de luidsprekers er ook uit. Alles ademde de geest van hypercorrectie: wat de industrie leverde was volgens voornoemde audiomaan sowieso slecht of minstens verdacht en moest altijd nodig verbeterd worden. Het geluid dat de installatie voortbracht was navenant: wazig, diffuus, spookachtig. Edited 31 mei 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 31 mei 2015 Report Share Posted 31 mei 2015 Ik ben wel zover dat ik alleen een verende draaitafel wil. Ik heb niks tegen de ongeveerde platenspelers, maar het klinkt me allemaal te strak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 mei 2015 Report Share Posted 31 mei 2015 (edited) Op Analog Planet staat een filmpje waar de van de Hul draaitafel wordt uitgelegd. Kennelijk wordt het plateau in balans gebracht met een magnetisch systeem en wordt zo rumble vermeden. Dat roept gelijk de vraag op waarom dat eigenlijk moet. Met een conventionele draaitafel die aan een muur bevestigd is heb je daar echt geen last van. Daarbij staat het me in ieder geval gevoelsmatig tegen om magneten in de buurt van een element te brengen. Veel van die draaitafels lijken toch op het schieten van een kanon op een mug hoe mooi gemaakt ook. Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen. Het is i.d.d. een variatie op een magnetisch lager. M.i. een oplossing voor een niet bestaand probleem. Magnetische lagers worden toegepast bij zeer hoge toerentallen van 100.000 rpm en hoger. Maar bij een DT met 33 rpm? Daar voldoet een laagje olie uitstekend en introduceert zo'n magnetisch constructie alleen maar extra gewiebel waar je niet op zit te wachten. Edited 31 mei 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts