Jump to content

Van de Hul draaitafel

carl
 Share

Recommended Posts

Je moet hier ook bij betrekken dat de Era aanmerkelijk goedkoper was dan de Thorens 160 (desgewenst kan ik het nakijken in de "Luister"). Dat vonden we toen High End Avant la lettre. En die Thorens was toen relatief goedkoop omdat er zo veel van gemaakt werden.

Wie heeft verder ervaring met de echte Verdier?

Volgens mij was de Era zefs duurder.

Era is toch verledentijd net als thorens 125 , dat kan toch nooit wat goed zijn, Julie vinden kleuring en resonantie mooi daar houden jullie van.

Mvg wol

Alleen een dwaas meent dat alles wat nu wordt aangeprezen en verkocht beter is dan wat in het verleden werd gemaakt.

Dit is de tijd van waaibomenhout en gebakken plastic, Wol.

Dit is de tijd van kleuterkunst, debielenmuziek, en architectuur met een geplande levensduur van twintig jaar.

In de gouden tijd van de high fidelity werd ontworpen en gebouwd voor de eeuwigheid.

Jouw beweringen over kleuring en resonantie zijn aantoonbaar onjuist.

Vermoedelijk heb jij heel rare kleuringen in je hoofd zitten.

Je moet hier ook bij betrekken dat de Era aanmerkelijk goedkoper was dan de Thorens 160 (desgewenst kan ik het nakijken in de "Luister"). Dat vonden we toen High End Avant la lettre. En die Thorens was toen relatief goedkoop omdat er zo veel van gemaakt werden.

Wie heeft verder ervaring met de echte Verdier?

ERA mk 6 (platine zonder arm): ƒ 320,-

ERA 3003 (halfautomaat): ƒ 510,-

ERA 666: ƒ 580,-

ERA 555: ƒ 480,-

ERA 444: ƒ 380,-

Thorens TD 160 C : ƒ 565,-

(adviesprijzen volgens Stereo -hifi - Test HiFi Gids 1973-'74)

Maar heb je die Era ook vergeleken met een Thorens?

Ja, ik had destijds ook al een TD 125 met SME 3009 mkII improved arm.

Die kocht ik vooral vanwege de aan/uit schakelaar* en de snelheidsregeling**.

Wat de rumble-tests betreft: veel beter dan bijvoorbeeld de Lenco L76, maar iets minder goed dan de ERA. Met name wat het rumble-spectrum betreft.

* De ERA 444 had een aan/uit schakelaar die meteen ook het toerental (33 of 45 rpm) instelde door de snaar met een soort vork omhoog of omlaag op de conische poelie te sleuren. Dat kon op den duur niet goed zijn voor de snaar, meende ik. Eén van mijn modificaties was dan ook een voorgeschakelde  aan/uit knop, zodat de vork in de stand 33 kon blijven staan.

** Ik speelde nat af en gebruikte ook een soort parastaatborstel en keukenpapier om de platen nat te reinigen.

Daar was de aandrijving van de ERA iets te fragiel voor.

Edited by spido

Alleen een dwaas meent dat alles wat nu wordt aangeprezen en verkocht beter is dan wat in het verleden werd gemaakt.

Dit is de tijd van kleuterkunst, debielenmuziek, en architectuur met een geplande levensduur van twintig jaar.

In de gouden tijd van de high fidelity werd ontworpen en gebouwd voor de eeuwigheid.

Over klank gesproken: "vroeger was alles beter", klinkt als een typische zure oude man. En wat was volgens jou dan de "gouden tijd"?

Jouw beweringen over kleuring en resonantie zijn aantoonbaar onjuist.

Vermoedelijk heb jij heel rare kleuringen in je hoofd zitten.

In die gouden tijd hadden we bakelieten radio's met netspanning op de ingang. Vloeba, Balatum, Stro op 't dak, Heintje Davids en plaggenhutten enz.

Alleen het goede is nog over de rest zijn we kennelijk al weer vergeten.

Er zijn heel wat mensen met een goed klinkende set uit de jaren 60-70.

Tot mijn verrasing vertelde een verkoper van dure High-End spullen dat hij ook een vintage set had staan en hij vond dat heel goed klinken.

Enkelen van jullie kennen hem ook :D

Over klank gesproken: "vroeger was alles beter", klinkt als een typische zure oude man. En wat was volgens jou dan de "gouden tijd"?

Beste Plaatjesdraaier,

Vroeger was niet àlles beter. Maar wat er in de "Gouden Tijd" werd ontworpen en gebouwd met de bedoeling de perfectie zoveel mogelijk te benaderen, kan de vergelijking met moderne apparatuur met glans doorstaan.

"De Gouden Tijd" valt niet heel precies te begrenzen, want er waren hifi-pioniers van het allereerste uur en er zijn nu nog steeds enkelen die proberen in de geest van de groten uit die tijd te werken.

Voor mij valt het begin van de Gouden Tijd samen met het opkomen van Leak en Williamson, vlak na de Tweede Wereldoorlog, met hun 0.1% harm.verv. versterkers.

En het eind valt samen met de massale opkomst van de treurige japanse stereotorentjes in de jaren zeventig en tachtig.

Anderen stellen dat einde gelijk met de opkomst van solide state apparatuur. Maar ik denk dat die opvatting te rabiaat is.

In the late 1950s and early 1960s, the development of the Westrex single-groove stereophonic record cutterhead led to the next wave of home-audio improvement, and in common parlance, stereo displaced hi-fi. Records were now played on a stereo. In the world of the audiophile, however, high fidelity continued and continues to refer to the goal of highly accurate sound reproduction and to the technological resources available for approaching that goal. This period is most widely regarded as "The Golden Age of Hi-Fi", when tube equipment manufacturers of the time produced many models considered endearing by modern audiophiles, and just before solid state equipment was introduced to the market, subsequently replacing tube equipment as mainstream.

https://en.wikipedia.org/wiki/High_fidelity

• Members

Groovy, het zal wel een verkopertje zijn.

Spido, ik kom bij jou aantonen dat die draaitafel van jou kleurt en resoneert,

Het zou leuk zijn als er een luister panel er bij zit dan kunnen die gelijk horen .Dan hebben we geen discussie meer hier over.

Mvg wol

Wol, zet eens een ander deuntje op, het wordt wat vermoeiend!

Alles kleurt, ook in real live. Is het de ruimte niet, dan is het wel de aanwezigen, de gemoedsstemming, ga zo maar door. Ongekleurd bestaat niet. Hetzelfde voor resoneren. Alleen in space resoneert er niets, daar hoor je ook niets.

Ga lekker een plaatje draaien, met deze temperaturen weer goed te doen, en is vast veel leuker...

Er zijn altijd goede en slechte producten op de markt gebracht. Maar in de tijd die Spido bedoeld, waren er erg veel mensen trots op hun audioapparatuur. Nu wordt je bijna voor idioot uitgemaakt en is het belangrijker elk half jaar de laatste iPhone te hebben (wat ik dan weer idioot vind).

Beste Wol,

Grappig... ik heb nu zowel de CD (heruitgave) als de oude LP van "Blue City" (Suzuki Quartet) op staan, en kan heen en weer schakelen met de ingangskeuzeschakelaar van de voorversterker.

Eigenlijk is er geen verschil in klankkleur. (Natuurlijk is er wel een hoger uitgangsniveau van CD uit de Marantz CD80 en wat spettertjes van LP uit de Thorens TD125 c.s.)

Het lijkt me overigens beter dat jij niets bij mij komt aantonen. Het zou mij te veel kunnen opwinden.

Ik ontvang tegenwoordig alleen nog maar goede vrienden en aardige mensen die goede vrienden zouden kunnen worden.

Ik zit wel op de lijn van Spido die zeker geen zure man is. In de gouden jaren had je erg mooie produkten die nog steeds meedoen. En kijk nu eens naar de produkten die bijvoorbeeld Marco verkoopt. Dat zijn volgens mij vaak verfijningen van wat ze vroeger maakten: de hoorns, de Arm van Ikeda, de Koetsu elementen. Wel denk ik dat onderdelen tegenwoordig vaak beter zijn en dat ze beter kunnen paren. Maar of je dat in de praktijk allemaal hoort? Wel goed om tot het maximum te gaan denk ik als High Ender.

Zelf heb ik onlangs Mini monitoren van Cabasse gekocht voor een vintage set. Die LS overtuigen nog steeds net als de Rogers LS 3/5a van Peter. Ook de Elipson 1404 van Jerry zou je zo weer op de markt kunnen brengen. Op de audioclub hoor ik wel eens produkten van jonge ontwerpers , maar ik betwijfel of die beter zijn dan die oude produkten.

Edited by carl

Jerry heeft een set staan die bestaat uit componenten van de jaren 70.

Die set is nog niet eens met zorg samengesteld maar wel op elkaar afgestemd.

Elk apparaat is wel op een of andere manier verbeterd.

Ik heb al mooie en goed klinkende sets mogen beluisteren maar geen van die sets klonken beter als die van Jerry.

Ik zeg niet dat er geen betere zijn maar klankmatig achterhaald zijn ze zeker niet.

Mocht er nog iemand twijfelen over de invloed van akoustiek die moet daar dan eens gaan luisteren.

Juist die akoustiek maken het mogelijk dat die vintage apparaten hun potentieel kunnen laten horen.

Qwa techniek misschien achterhaald  maar wat is er dan op technisch gebied zo vernieuwend?

Jerry heeft een set staan die bestaat uit componenten van de jaren 70.

Die set is nog niet eens met zorg samengesteld maar wel op elkaar afgestemd.

Elk apparaat is wel op een of andere manier verbeterd.

Qwa techniek misschien achterhaald  maar wat is er dan op technisch gebied zo vernieuwend?

Je geeft zelf het antwoord al!

Jerry zelf dus.

Groet,

Leobus

Leuke site Wiel, maar daar worden toch elementen met elkaar vergeleken. Zegt weinig over platenspelers. Heb je die Klangbeispiele nu eerst gedownload?

Edited by carl

(...) ,ik heb niet voor niks tigs versterkers,speakers,koptelefoon ,kabel,s en ga zo maar door. (...)

Hiermee toon je alleen maar aan dat je goed bent in het maken van verkeerde keuzes...  :P

Edited by spido

Spido, die test van jou klopt niks van want als jij geen verschil hoort deug jouw speakers niet, of jou versterker, of jou draaitafel, waarom

Luister maar eens naar deze testen http://www.hifistatement.net/klangbibliothek

Mvg wol

Geinig maar daar heb je dus geen ene reedt aan. Wat een bizar idee om zo elementen te "beluisteren". Je luistert dus naar een digitale opname van een onbekend stuk muziek via een element/arm/phonotrap combinatie met een onbekende platenspeler, opgenomen met een onbekende ADC, en dat dan via je eigen DAC weergegeven. Wat moet ik daar in godsnaam mee? Zeker weten dat het totaal anders klinkt als ik datzelfde element in mijn eigen platenspeler monteer!!

Die lyra heb ik gehoord en dat komt ongeveer over wat ik op een

aantal show, s gehoord hebt.

Dit zijn gewoon indicatie, s ruw gehoord, dat deden we vroeger met speaker, versterkers en kabel het ruw horen , dan kies ik ga ik naar het tijdsdomijn of fase domein of tussen in.

Mvg wol

Wol,

Tijd(verschil) = fase(verschil).

Edited by spido

Ik ben het wel met Wiel eens, dat dit zeker een indicatie geeft wat voor een geluid je kan verwachten. Mooi voor de (voor)selectie. Echt leren kennen doe je een element pas als je hem echt in huis hebt.

Hoe een element spoort en klinkt, hangt af van de arm (m.n. massa), de naalddruk, de draaitafel, de aanpassing aan de (voor)versterker (afsluiting, spanningsafgifte), de versterker zelf, en vooral de luidsprekers. En dan ben ik vast nog een paar belangrijke dingen vergeten.

Ik zou daarom niet graag van zo'n Klangbibliothek uitgaan.