Jump to content

Van de Hul draaitafel

carl
 Share

Recommended Posts

En daar heb je op zich helemaal gelijk in Spido. Probleem is dat je deze elementen nooit thuis te leen krijgt laat staan een paar. Door het gebruik van bijvoorbeeld een onverdachte arm (SME)  en onverdachte phono versterker (Einstein) krijg je een redelijke indicatie wat zo'n element ongeveer doet bij gebruik van je eigen versterker en LS. Lijkt me een betere methode dan een element  te selecteren op een beginletter van een merk dat 30 jaar geleden tot de top hoorde of door een demo van een opgewonden handelaar.. 

Stereoplay heeft eens een CD uitgegeven waarop verschillende elementen stonden. Dat subtiele bijna fragiele karakter van een van de Hul kwam er duidelijk uit ten opzichte van een Grado. Prima klinken ze eigenlijk allemaal wel.

Ik heb al die oude digitale klassieke LP's weggedaan. Klinkt van geen kanten en ik begrijp niet waar Luister zo enthousiast over was.

Spido, jij meent als jij wat koopt of bouwt de gouden ei te hebben,

Zo werkt dat niet , je moet heel veel onderzoek verrichten wat het product kan en niet kan.

Mvg wol

Beste Wol,

Wanneer je vooraf het juiste onderzoek verricht en rekenwerk uitvoert, zal blijken dat je producten altijd geheel of bijna geheel aan je verwachtingen voldoen.

Trial and error is kenmerkend voor ondeskundigheid.

Beste Bill,

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe het komt dat alle "hifi-luidsprekers" zo verschillend klinken?

Als ze allemaal goed waren berekend, zouden ze allemaal gelijk klinken, toch?

En precies zoals de opname aangeeft óók nog.

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe het komt dat alle "hifi-luidsprekers" zo verschillend klinken?

Nee. :) Voor elk wat wils gelukkig (in prijs en geluid).

Als ze allemaal goed waren berekend, zouden ze allemaal gelijk klinken, toch?

En precies zoals de opname aangeeft óók nog.

Als je er van uit gaat dat geluids weergave (hoe we het ervaren) te berekenen zou zijn zou dat dan kunnen.

Maar denk dat juist, kleuring welke aan de opname wordt toegevoegd (waar deze kleuring dan ook vandaan mag komen), het verschil maakt tussen wat men goed of minder goed vind klinken.

Wat ik hiermee bedoel is dat er naast perfecte berekeningen er ook nog meer dingen zijn die onze geluids ervaring beinvloeden, of we willen of niet.

Nee. :) Voor elk wat wils gelukkig (in prijs en geluid).

Als je er van uit gaat dat geluids weergave (hoe we het ervaren) te berekenen zou zijn zou dat dan kunnen.

Maar denk dat juist, kleuring welke aan de opname wordt toegevoegd (waar deze kleuring dan ook vandaan mag komen), het verschil maakt tussen wat men goed of minder goed vind klinken.

Wat ik hiermee bedoel is dat er naast perfecte berekeningen er ook nog meer dingen zijn die onze geluids ervaring beinvloeden, of we willen of niet.

Volgens mij bedoeld Spido luidsprekers, en niet de opnamekwaliteit. 

Het gaat niet alleen om kennis maar ook om kunde Bill. Of de ontwerpers dat allemaal in voldoende mate hebben? 

Daarnaast bestaat er nog zoiets als marketing. Bekend is het verhaal (volgens mij was het Monitor Audio) waar de ontwerpers met een prachtige lijn LS kwamen en de marketing ze afkeurden omdat ze niet voldoende "onderscheidend" klonken. Daar hoef je je bij zo'n type als Spido geen zorgen over te maken. Zijn LS zijn zo ontworpen dat hij ze in ieder geval zelf goed vindt.

Edited by carl

Zijn LS zijn zo ontworpen dat hij ze in ieder geval zelf goed vindt.

Dat is punt net :).

Zo kunnen we allemaal net iets anders 'goed' vinden.

Wellicht iets wat niet te meten of te berekenen is dan wel zelfs iets wat gekleurd is.

Volgens mij bedoeld Spido luidsprekers, en niet de opnamekwaliteit. 

Dat bedoel ik ook Hans. :)

Maar gaat volgens mij gaat het op voor alles tussen opname en weergave...

Ik denk dat elk ontwerp van een LS een compromis is Bill. Het is de vraag maar waar je dat compromis legt. Met kennis en kunde heb je daarbij veel voordelen en relatief weinig nadelen.

Ach speakers klinken in elke ruimte weer anders, toch mooi dat er zo veel soorten en maten zijn zo dat we bij elke ruimte de juiste speaker kunnen kiezen. Maakt overigens het berekenen van de speaker op voorhand wel lastig als je niet weet in welke ruimte deze komt te staan.

Posted · Hidden 28 juli 2015 - Niet nog meer off-topic
Hidden 28 juli 2015 - Niet nog meer off-topic

Ach speakers klinken in elke ruimte weer anders (...)

De beste luidsprekers klinken in elke ruimte beter dan alle andere luidsprekers.

Kijk maar een in Stereo,Audio en Stereoplay hoeveel goede speakers staan

Mvg wol

Laten we eerlijk zijn we kijken allemaal in die lijstjes, maar het zegt me uiteindelijk weinig. De Absolute Spitzenreferenz past niet in een normale huiskamers waar gewoond wordt. In een dergelijke situatie ben je met een PP waarschijnlijk veel beter af. Verder alle respect voor een ontwerper die wars van de commercie een sterk produkt op de markt zet.

Posted (edited) · Hidden 28 juli 2015 - Niet nog meer off-topic

Spido , heb jij inbeelding, er bestaan geen beste speakers, en als jij meent dat jou speaker een van de beste is, stond iedere dealer of importeur op de stoep bij jou.

Kijk maar een in Stereo,Audio en Stereoplay hoeveel goede speakers staan, die van jou zal wel onderaan staan of helemaal niet in staan.

Mvg wol

Er bestaan geen beste speakers?

Nou en òf die bestaan!

Alleen... dat wéét jij niet.

Dat zùl je waarschijnlijk ook nooit weten.

Jij kijkt alleen maar in die commerciële blaadjes.

En in de winkels en op de shows van grootgeldgraaiers.

Daar vind je ze niet.

Edited by spido

Lees de topic titel nog eens heren. En waar gaat het nu over? Zo ver ik weet maakt vdH nog geen speakers. Kunnen jullie de discussie "goed - beter - beste speaker" aub elders voeren?

Zullen we dit in een nieuw draadje bespreken? Veel meer off topic als dit kunnen we geloof ik niet... O, en Hans, digitaal gaat echt niet verdwijnen. Ik zit meer aan subforums te denken (wat we nu ook al hebben), maar dan meer als:

Analoog Forum

Digitaal Forum

Luidspreker Forum

Versterker Forum

Muziek Forum

etc, etc.

Voorlopig gebeurt er nu alweer een half jaar helemaal niets, dat zint mij ook niet. Ik heb wel een partij gevonden die het forum kan aanpakken kwa software, lay out etc, maar goed, die zijn nu met vakantie he. Ga ik half augustus weer mee verder praten. Ooit..., ooit komt het goed!

Er is weer een aantal zeer interessante en waardevolle bijdragen verwijderd, die kennelijk niet (voldoende) betrekking hadden op het onderwerp "Van de(n) Hul draaitafel".

Jammer, maar helaas.

Mag ik nu vragen wat deze bijdrage - alsmede de antwoorden erop van andere forummers - met het onderwerp van doen heeft?

(Overigens stel ik, als ik ook even mee mag doen met de flauwekul, ook een categorie "Onzin" voor. Hierin kan dan tenminste één van onze meest actieve forummers zijn vele onbewijsbare uitspraken en beweringen spuien.)

Er is weer een aantal zeer interessante en waardevolle bijdragen verwijderd, die kennelijk niet (voldoende) betrekking hadden op het onderwerp "Van de(n) Hul draaitafel".

Jammer, maar helaas.

Mag ik nu vragen wat deze bijdrage - alsmede de antwoorden erop van andere forummers - met het onderwerp van doen heeft?

(Overigens stel ik, als ik ook even mee mag doen met de flauwekul, ook een categorie "Onzin" voor. Hierin kan dan tenminste één van onze meest actieve forummers zijn vele onbewijsbare uitspraken en beweringen spuien.)

Zie het nieuwe topic over de toekomst.

En berichten worden NOOIT verwijderd, maar hooguit onzichtbaar gemaakt. Lijken me geschikt voor een  "De beste speaker" topic. Aan u de eer.

Moderator2