Tubejack Posted 4 juni 2015 Report Share Posted 4 juni 2015 Ik heb juiste een enorme bewondering voor mensen die de oude technieken weer oppakken en daar een beter resultaat mee weten te boeken. Oud met nieuw combineren geeft vaak verbluffende resultaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 juni 2015 Report Share Posted 4 juni 2015 Dat is in deze context totaal niet interessant Spido. Waar het wél om gaat, is dat het blad Le audiophile kennelijk nog niet zo gek was. Als van den Hul dergelijke schakelingen in zijn top producten gebruikt. Je hebt dus ongelijk. Of durf je te beweren dat van den Hul een geestelijke afwijking heeft? http://www.high-endforum.nl/topic/14723-van-de-hul-draaitafel/?p=448461 Nee he Beste Tubejack, L'Audiophile was geen wetenschappelijk blad (zoals de Journals van de AES), maar een goed tijdschrift voor audiofielen (zoals Stereophonie van Dr. Karl Breh). Daar blijf ik bij. Was l'Audiophile trouwens de eerste en de enige die, vóór Van den Hul, een RIAA filter met spoelen publiceerde? Spoelen zijn per definitie slechte geleiders en leveren dus ohmse weerstand op: ook als het heel goede (en dus dure) spoelen zijn. Voor de voorkeur die sommigen hier hebben voor spoelen in de signaalweg in plaats van condensatoren bestaat m.i. geen goed technisch argument. Het oude ontwerp van Linsley-Hood lijkt me daarom principieel beter. Over eventuele geestelijke afwijkingen bij de heer Van den Hul laat ik mij nu niet uit en hèb ik mij niet uitgelaten. Aalt Jouk is heel vriendelijk, heel intelligent en zelfs filosofisch van aard. Een ontmoeting met hem zou je zeker goed bevallen. Maar wees bedachtzaam als je zaken met hem wilt doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 4 juni 2015 Report Share Posted 4 juni 2015 Die REK-O-KUT draaitafels zijn toch tamelijk uniek en met name te vinden in de USA, Arden? Het ziet er wel gaaf uit. Ik begrijp dat er twee tussenwielen het binnenwerk op toeren brengen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 juni 2015 Report Share Posted 4 juni 2015 Als je er twee ziet, zijn het er twee Lijkt mij eentje voor 33 en eentje voor 45. Maar wat ik dan niet begrijp is dat de ene meelopend is en de andere tegenlopend is. Maar misschien maakt dat geen verschil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 4 juni 2015 Report Share Posted 4 juni 2015 (edited) Een kennis van mij heeft er twee de oude dan,ik meen dat er voor 33 en 45 toeren elk een tussenwiel voorzien is. Te laat Edited 4 juni 2015 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 juni 2015 Report Share Posted 4 juni 2015 Jij hebt ervaring met die tussenwielers. Dat 33 toeren wiel wordt extra tegen het plateau gedrukt door de draairichting van de motor: Strakkere koppeling. Dat 45 tussennwiel juist er van af: Zwakkere koppeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 4 juni 2015 Report Share Posted 4 juni 2015 Als je er twee ziet, zijn het er twee Lijkt mij eentje voor 33 en eentje voor 45. Maar wat ik dan niet begrijp is dat de ene meelopend is en de andere tegenlopend is. Maar misschien maakt dat geen verschil? Het is n.l. de motor die verplaatst wordt. En dan drukt de poulie slechts tegen het onderste of bovenste tussenwiel. ( 45 of 33 RPM ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 4 juni 2015 Report Share Posted 4 juni 2015 Weer wat geleerd, dank heren en Tomatot! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 juni 2015 Report Share Posted 4 juni 2015 (edited) Het is n.l. de motor die verplaatst wordt. En dan drukt de poulie slechts tegen het onderste of bovenste tussenwiel. ( 45 of 33 RPM ) Ja dat begrijp ik, maar daar verandert het meelopend of tegenlopend niet niet van. Edited 4 juni 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 juni 2015 Members Report Share Posted 5 juni 2015 Art Dudley van Sterophile heeft er ooit 1 gereviseerd, zie de 2 links hieronder, het werkingsprincipe komt er ook aan de orde... http://www.stereophile.com/content/listening-120 http://www.stereophile.com/content/listening-121 Die Italianen maken er wat meer werk van, ook kwa afwerking. De liefhebber in mij (jazeker, dat ben ik nog steeds) kan daar erg gelukkig van worden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 5 juni 2015 Report Share Posted 5 juni 2015 Jij hebt ervaring met die tussenwielers. Dat 33 toeren wiel wordt extra tegen het plateau gedrukt door de draairichting van de motor: Strakkere koppeling. Dat 45 tussennwiel juist er van af: Zwakkere koppeling. Ik heb dat zo nooit bekeken. Dat zou betekenen dat je op het plateau bij 45 toeren minder kracht hoeft te zetten om het te laten stoppen dan bij 33 toeren. De Russco zie ik binnenkort weer,ik zal eens goed bekijken hoe dat zit met de twee wielen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 5 juni 2015 Report Share Posted 5 juni 2015 Fout gedacht. Bij de Garrard 301 is bij 78 toeren de koppeling van wiel en as het sterkst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2015 Report Share Posted 5 juni 2015 Leuke links Marco. Maar daar w.d.b. er ook niets over vermeld. Denk dat dit gewoon de simpelste constructie is en er verder niet over is nagedacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 juni 2015 Report Share Posted 5 juni 2015 Van den Hul heeft een geestelijke afwijking Jack, dat kan niet anders! Hier moet je de humor van in zien! Iemand die van der Heide patenten overneemt moet wel een afwijking hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 juni 2015 Members Report Share Posted 5 juni 2015 Leuke links Marco. Maar daar w.d.b. er ook niets over vermeld. Denk dat dit gewoon de simpelste constructie is en er verder niet over is nagedacht. Weet je Pjotr, ik probeer me nog steeds te visualiseren wat je nu eigenlijk precies bedoeld (voor dat we het allebei over iets anders hebben), wat maakt het nu uit of de motor het wiel naar links tegen het plateau aandrukt, of naar rechts? Als je de tafel 180 graden zou draaien is het effect toch ook niet ineens veranderd? Ik ben bang dat ik je gewoon even niet begrijp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2015 Report Share Posted 5 juni 2015 (edited) Als het wiel tegen het plateau gedrukt wordt heb je minder slip. En zou je het plateau tegen houden dan wordt het wiel nog eens extra tegen het plateau gedrukt met dito variatie van de diameter van de rubber ring. Met name bij de kleine motorpully. Wordt het er vanaf geduwd krijg je juist meer slip en zou je het plateau tegenhouden nog meer slip. Dus bij het ene wieltje drukt het wieltje zichzelf steeds vaster en bij het andere wieltje juist zichzelf losser bij koppelvariatie. Edited 5 juni 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 juni 2015 Members Report Share Posted 5 juni 2015 1: Marco die uitdaging neem ik wel aan ter zijner tijd.Geen probleem ,en dat mag ook een fet of een opamp mc md zijn zeg het maar mvg wol 2: goodtube dat is gewoon een slag slaan en geld verdienen mvg wol 3: Marco, die malkowyts op de AAA die had wel laten zien met foto,s dat vd hul de plaat freest en dat was ook in ,86 in stereoplay en dan praat men over fototechnische bewijs voering. mvg wol Ze maar even onder elkaar gequote, wederom kan ik er niet echt een touw aan vastknopen. Maar goed, naar wat ik er uit begrijp: 1: Voor een vergelijk met jouw product ben je altijd welkom, hou er wel rekening mee dat het in een set op het hoogste niveau wordt vergeleken, noem het dus maar onder een vergrootglas leggen. Het zal je verbazen wat je dan allemaal ineens kunt waarnemen. 2: Ik ben bang dat je dergelijke uitspraken toch wat zult moeten nuanceren (tenminste, als er staat wat ik denk dat er staat)! 3: Wederom, ik zie gewoon niet wat je nu daadwerkelijk neerschrijft. In het verleden heb je echt wel bewezen dat je dit kunt, trek daar nou eens 2 minuten meer voor uit en wees duidelijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 juni 2015 Members Report Share Posted 5 juni 2015 Als het wiel tegen het plateau gedrukt wordt heb je minder slip. En zou je het plateau tegen houden dan wordt her wiel nog eens extra tegen het plateau gedrukt met dito variatie van de diameter van de rubber ring. Met name bij de kleine motorpully. Wordt het er vanaf geduwd krijg je juist meer slip en zou je het plateau tegenhouden nog meer slip. Dus bij het ene wieltje drukt het wieltje zichzelf steeds vaster en bij het andere wieltje juist zichzelf losser bij koppelvariatie. Of het is vandaag zo'n dag, of ik begrijp geloof ik echt niemand meer, maar allebei de wieltjes worden door de motor tegen het plateau aangedrukt. De wieltjes raken allebei niets, totdat de motor 1 van de 2 tegen het plateau aan gaat drukken. Of dat nu het 33,33 rpm wieltje of het 45 rpm wieltje is. Denk dat ik maar in de tuin ga liggen onder het genot van wat analoge klanken via mijn vdH Grails SB, die snap ik dan weer wel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2015 Report Share Posted 5 juni 2015 (edited) Tja, mechanica is moeilijk. Misschien zie je het pas als je het probeert Maar Thorens was zich er destijds wel van bewust en paste o.a daarom dat extra snaartje toe. Edited 5 juni 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 juni 2015 Members Report Share Posted 5 juni 2015 vd hul is een top element omdat ik geen ander element die het diepste in de groef kan.nadeel en dat blijf ik zeggen ongelovige die weer het tegendeel willen beweren vd hul hoort in een tangintiale arm om dat simpel gezegd een snijbeitel is. dat is ook de fout van malko en stereoplay die hebben hem geplaatst in een gewone arm en dan gaat die frezen zo simpel is dat,ik laat je ook nog horen in jouw arm. en malko moet ook zijn produkten slijten a 600 euro,s dus ieder heeft zijn verkoopverhaal om mensen bang te maken. mvg wol Hier maak ik dan weer wat meer chocolade van, in de meeste tangentiale armen help je de vdH elementen en vele anderen juist om zeep omdat het gros van de tangentiale armen simpelweg horizontaal veel te zwaar zijn gemaakt. Verticaal weegt het geen fluit, maar horizontaal is het vaak een drama (80 tot over de 100 gram is niet ongewoon). Als iedereen nu eerst eens zou zorgen dat een element met de juiste overhang, fouthoek en nulpunten zou worden gemonteerd, zouden we een stuk verder zijn. Neem een geweldige maar super eenvoudige Jelco, daar zijn er honderden van in ons land, overal waar ik kom zit deze niet goed gemonteerd. Als je dan uitlegt hoe het element er in zou moeten zitten gaat er vaak een wereld open. Ook weet blijkbaar niemand de daadwerkelijke massa van deze arm (de 12 inch is namelijk de lichtste van de 3, de 9 inch de zwaartse), wederom een reden voor een minder resultaat als dat er mogelijk is. Ook bij de compliance hebben de meesten vaak niet door waar ze het nu over hebben, bij vdH is dit bijvoorbeeld statisch. Wil je daar iets mee om je RF te berekenen moet je deze omzetten in dynamisch bij 10 hz, en in dit geval dus delen door 2. In Japan geeft men deze vaak dynamisch op bij 100 Hz, die moet je dus met 2 vermenigvuldigen. Het voor mij op dit moment mooiste element op deze aardkloot is de Ikeda Kai, die moet echter juist in een hele zware arm dus combineert hij (bijna logisch) ook het beste in de Ikeda arm. Speelt wederom fantastisch met een Grail of Grail SB om ze nog maar eens te noemen. Waar ik nu eigenlijk heen wil, simpelweg dat de kennis van vroeger (welke toen gewoonweg ruim aanwezig was) veel vaker ontbreekt dan je denkt. We barsten ineens van de ''draaitafel specialisten'' maar echte kenners zijn er niet zo veel meer. Laat vdH er nu een zijn waar al die kennis nog wel in huis is. Met veel van die kennis kom je ook tot de producten welke onder zijn naam verkrijgbaar zijn. Ook dit is dus niet om mensen bang te maken zoals je dat schrijft, verdiep je een keer in de materie (voor mij makkelijk lullen omdat ik idd iedere combinatie die ik me kan bedenken heel eenvoudig kan organiseren), dan kom je soms tot conclusies die je puur op theorie gewoonweg nooit zou maken. Snap je nu misschien ook waarom ik die 12 inch Jelco overal aanraad. Tot 1500-2000 euro onverslaanbaar, als je maar weet hoe... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juni 2015 Report Share Posted 5 juni 2015 Ik zal het je makkelijk maken Marco. Het 33rpm wieltje is het wieltje achter de motoras geplaatst (gezien vanuit de draairichting van het plateau). Door de wrijving van het plateau wordt dat wieltje van de as getrokken. Het 45rpm wieltje zit voor de motoras (alweer gezien vanuit de draairichting van het plateau). Door de wrijving wordt dat wieltje tegen de motoras gedrukt. Je hebt dus een betere koppleing bij 45rpm @Wiel, Het is Wally Malewicz. http://veteranhifi.se/WVC/index_wally.html Malkowitz is blijkbaar iemand anders. Bovendien hebben de hedendagse knoppenplanken ook leestekens (,.!?;:'"-_` etc) en een shift toets (zelfs 2!!!) voor hoofdletters erop zitten. Kijk eens goed op je knoppenplank. Misschien zie je ze zitten en kun je ze gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 juni 2015 Author Report Share Posted 6 juni 2015 De lezingen van de AAA zijn meestal wel leuk. Overigens wel jammer dat mensen als van den Hul nooit een en ander systematisch op schrift hebben gezet. Zo vloeit kennis wel weg. Overigens Marco las ik juist een verhandeling over 12 inch armen. Die schijnen op de markt gekomen te zijn omdat in studio's met grotere LP's gespeeld werd dan wij hebben en dus had je een langere arm daarvoor nodig. Auteur had trouwens nog meer bezwaren zoals dat er niet al te veel elementen voor dergelijke armen waren. Ik zoek het wel op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 juni 2015 Report Share Posted 6 juni 2015 Op een Emt 927 of Rek o Kut met 40 cm schijf kon je met een 9 arm weinig doen denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 juni 2015 Report Share Posted 6 juni 2015 Auteur had trouwens nog meer bezwaren zoals dat er niet al te veel elementen voor dergelijke armen waren. Ik zoek het wel op. Hoe dat zo? Zijn er speciaal elementen voor 12 inch armen gemaakt dan? Dat is geheel nieuw voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 juni 2015 Report Share Posted 6 juni 2015 Is de Van den Hul draaitafel ergens ter demonstratie te horen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now