Members Arden Posted 7 juni 2015 Members Report Share Posted 7 juni 2015 @ Carl: Het staat mij bij dat radiostations en studio's op een gegeven moment met 16 inch armen gingen draaien, dat is echter nooit ingeburgerd. Wel heb ik mij door de ontwerper van Reed laten vertellen dat een 15 inch optimaal zou moeten zijn. Die moet hij nog steeds een keer voor me bouwen, pas dan kan ik vertellen of dit echt nog hoorbaar een verbetering is. Aangaande de 12 inch armen (en het is maar net hoe je het verteld), de vervorming zou vanwege de kleinere fouthoek 20% lager moeten liggen t.o.v. 9 inch. In cijfers heb je het dan over 0,85% voor 9 inch ten opzichte van 0,65%, dus je kunt het ook 0,20% minder vervorming noemen. Is dat hoorbaar? Ik betwijfel het, maar willen we niet allemaal voor het beste gaan? Verder is het vaak wel zou dat veel high-end elementen een gemiddeld of lagere compliance hebben, die combineren meestal beter in een wat zwaardere toonarm, dus zijn ook de 12 inchers weer licht in het voordeel. Tel daar nog bij op dat langere armen ook minder last hebben van VTA verschillen (hobbel platen of dikte verschillen met al die verschillende gewichtsklasse lp's van tegenwoordig), alles bij elkaar opgeteld (voor mij telt ook nog dat ik de 12 inch armen er mooier uit vind zien) is het verschil dan toch wel zo groot dat ik wanneer het mogelijk is, altijd voor de langere versie zou gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 juni 2015 Members Report Share Posted 7 juni 2015 Is de Van den Hul draaitafel ergens ter demonstratie te horen? Die vraag had ik even over het hoofd gezien, in Nl op dit moment alleen bij AJ in Vaassen. Ik heb al een keer het verzoek heb neergelegd of we daar een keer een excursie voor forumleden naar Vaassen konden organiseren, dit liep o.a. tegen wat logistieke problemen aan (zoals een groot gedeelte wat onder douane restricties valt), maar misschien kunnen we jou een keer een fabrieksbezoek laten afleggen? Inclusief uitgebreide fotosessie, hebben we er allemaal wat aan, kun je gelijk de tafel eens goed beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 juni 2015 Author Report Share Posted 7 juni 2015 (edited) Hai Peter, Het element wat volgens dat artikel in "Stereo" erg geschikt is voor lange armen is de Denon 103. Van oorsprong is dat ook voor studio's ontwikkeld. Hai Marco, Die fouthoek begrijp ik natuurlijk en daar heb je een punt. Maar je moet niet alleen naar de voordelen van een constructie kijken, maar ook naar de nadelen en dan voor een optimum kiezen. Bij een langere arm verg je meer van het lager. Ook de effectieve massa neemt toe. De stijfheid van een lange arm zelf lijkt me als geïnteresseerde leek ook lastiger. Indertijd is SME niet met 12 inches verdergegaan omdat zij de voordelen niet zagen. Nu zou het best kunnen dat dit soort problemen vandaag zijn opgelost door nieuwkomers als Reed. Maar je hebt me nog niet overtuigd en dat is weer voer voor discussie. PS ik denk over een 401 erbij voor mijn luisterzolder. Daarom extra geteresseerd. Edited 7 juni 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 (edited) Het voordeel is marginaal zoals Marco ook wel aangeeft. Maar ook die marginale winst kun je belangrijk vinden! M.i. kun je het dan beter zoeken in andere optimale eigenschappen en echt goede armen die jij mooi vindt dan je alleen focussen op de lengte. En smaak speelt hier natuurlijk ook een rol. Overigens Marco, is gelukkig de optimale montage van het element in de meeste armen wel goed te doen. Zover naast het theoretisch optimum zitten ze nu ook weer niet. Slechts bij een enkeling, zoals die TP16 MK1 die ik in het andere draadje noemde, lukt dat niet meer. Edited 7 juni 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 juni 2015 Members Report Share Posted 7 juni 2015 Hai Peter, Het element wat volgens dat artikel in "Stereo" erg geschikt is voor lange armen is de Denon 103. Van oorsprong is dat ook voor studio's ontwikkeld. Hai Marco, Die fouthoek begrijp ik natuurlijk en daar heb je een punt. Maar je moet niet alleen naar de voordelen van een constructie kijken, maar ook naar de nadelen en dan voor een optimum kiezen. Bij een langere arm verg je meer van het lager. Ook de effectieve massa neemt toe. De stijfheid van een lange arm zelf lijkt me als geïnteresseerde leek ook lastiger. Indertijd is SME niet met 12 inches verdergegaan omdat zij de voordelen niet zagen. Nu zou het best kunnen dat dit soort problemen vandaag zijn opgelost door nieuwkomers als Reed. Maar je hebt me nog niet overtuigd en dat is weer voer voor discussie. PS ik denk over een 401 erbij voor mijn luisterzolder. Daarom extra geteresseerd. Ik zit hier ook niet om je te overtuigen hoor Carl, ik geef de redenen aan waarom IK voor 12 inch kies. Een ander nog niet besproken voordeel, bij 12 inch heb je in principe geen dwarskracht compensatie meer nodig, hooguit misschien eens een sporadische halve gram. Dat het lager zwaarder belast zou worden vanwege het gewicht, ik geloof niet dat die eventuele paar grammen (en nogmaals, bij Jelco ligt die massa juist lager) een lager ineens zwaar gaan belasten. Dan is zo'n lager niet goed ontworpen mocht hij daar last van hebben. Wat die 401 betreft, een mooie grote plint en een 12 inch arm, veel sexier kun je met die tafels niet gaan. Van de week nog bij een vriend van mij een compleet door Loricraft gereviseerde en opnieuw gespoten 301 in een hoogglans ebbenhouten plint met een ebbenhouten 12 inch Reed arm en element opgebouwd (alles custom made, kostenplaatje wordt je uiteindelijk ook tam van), het is wel 1 van de best klinkende tafels geworden die ik ken! Hij heeft Nottinghams, Linn LP12 's en verschillende VPI's gehad, geen van die tafels kwam tot dit niveau. Sterker nog, niet eens in de buurt! Mijn Garrard ga ik trouwens op de X-fi gebruiken om met mono te demonstreren. Dat wordt nog druk met mijn Feickerts, Pluto's en Reed tafels, en allemaal voorzien van... 12 inch armen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 Opschepper Dat wil ik wel eens zien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 juni 2015 Members Report Share Posted 7 juni 2015 Opschepper Dat wil ik wel eens zien Je hebt gelijk, alleen de Pluto's niet (gaat fysiek simpelweg niet)! Moet ik het toch eens met Eddy over gaan hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 12 armen zijn mooi en misschien wat makkelijker in te stellen,maar ik heb alleen maar een 12 sme en die klinkt met hetzelfde element naar mijn idee niet beter ook niet slechter. Met een zwaarder element zoals de Denon 103 heeft hij weinig bias nodig. Als ik het goed heb heeft een zwaarder element minder bias nodig omdat het door zijn gewicht minder correctie nodig heeft klopt dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 Pff wat een gedoe allemaal, ik geloof dat ik het toch maar even bij tangentiaal hou. Overigens wel jammer dat een bezoek aan Vaassen er niet in zit, Had me erg interessant geleken. Misschien kan ik mee om de foto tas van Ivan te tillen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 juni 2015 Author Report Share Posted 8 juni 2015 (edited) Ik zit hier ook niet om je te overtuigen hoor Carl Dat begrijp ik ook wel Marco, maar ik ben zo iemand die het allemaal precies moet weten en bij dit soort discussies halen we alles uit de kast. En er zijn ook nog eens verschillende wegen naar Rome. Edited 8 juni 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 juni 2015 Author Report Share Posted 9 juni 2015 De relativering van de 12 inch arm stond in de Sonderausgabe van het blad stereo uit 2006. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 9 juni 2015 Report Share Posted 9 juni 2015 Eeeh wil niet choqueren, maar je kunt tegenwoordig toch ook muziek luisteren zonder al deze mechanische problemen? :x Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 9 juni 2015 Report Share Posted 9 juni 2015 Nee. Maar wel een stuk makelijker als geluids drager. (Wat op zich best bijzonder is) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 juni 2015 Author Report Share Posted 9 juni 2015 Strikt genomen zou de "bride" het ook af kunnen met een pistool, maar ze verkoos een samurai zwaard Bill. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juni 2015 Report Share Posted 9 juni 2015 Digitaal in altijd trager als analoog Hoe je went of keert. Met wol Hoeveel tijd zit er niet tussen de opnamen van Elvis Presley en de plaat die je nu van hem draait? Is digitaal tegenwoordig toch sneller Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 juni 2015 Report Share Posted 10 juni 2015 (edited) Sorry hoor Wiel, maar het is niet meer te volgen wat je allemaal hier neer zet Kun je niet eens je best gaan doen om iets samenhangends te gaan schrijven... Edited 10 juni 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 10 juni 2015 Report Share Posted 10 juni 2015 (edited) Wiel gaat voor een phohograph. Zonder sausjes van elektronica ook nog. Analoger kun je het niet krijgen. Edited 10 juni 2015 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 10 juni 2015 Members Report Share Posted 10 juni 2015 Eeeh wil niet choqueren, maar je kunt tegenwoordig toch ook muziek luisteren zonder al deze mechanische problemen? :x U eet ook alleen kant-en-klaar maaltijden? Is ook veel gemakkelijker, kost ook weing tijd en energie. Of je er echter vrolijk van wordt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 10 juni 2015 Report Share Posted 10 juni 2015 U eet ook alleen kant-en-klaar maaltijden? Is ook veel gemakkelijker, kost ook weing tijd en energie. Of je er echter vrolijk van wordt? Als deze minstens net zo gezond, lekker en niet duurder zijn, waarom niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 10 juni 2015 Members Report Share Posted 10 juni 2015 Als deze minstens net zo gezond, lekker en niet duurder zijn, waarom niet? Da's nou net het punt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 juni 2015 Report Share Posted 10 juni 2015 Smaken verschillen nu eenmaal, kom je toch niet uit. B.t.w. Zijn vinyl platen dan geen kant en klaar muziekmaaltijden? Alleen even opwarmen op een DT Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 10 juni 2015 Report Share Posted 10 juni 2015 Ik kan geen voorkeur uitspreken allebei hebben ze, zijn voordeel en nadeel. Tot ,85 plaat en daarna cd cq streaming. Mvg wol Er zijn toch veel platen die later uitgebracht op CD helemaal niet goed klinken hoor Will Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 10 juni 2015 Report Share Posted 10 juni 2015 Er zijn toch veel platen die later uitgebracht op CD helemaal niet goed klinken hoor Will Waar! Maar of de CD (digitaal) daarvan de schuld is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 10 juni 2015 Report Share Posted 10 juni 2015 (edited) Wiel heeft alleen nog half spoor teac ,2 vier spoor teac, had vroeger telefunken m15 En daarna m15a allebei van de hand gedaan toch nog een beetje spijt. Mvg wol Oh wat een heerlijke nostalgie Wiel. Vroeger met de Akai 1730d-ss en de Teac A-3440 gewerkt. Welke type 4 spoor teac heb je? En voor de verzamelaar is dat spul ondertussen nog wat waard ook. Maar om eerlijk te zijn snap ik ook wel dat het op de schop ging... Edited 10 juni 2015 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beheerder1 Posted 11 juni 2015 Report Share Posted 11 juni 2015 Heren, We begrijpen dat soms een topic kan uitweiden en verschillende zijpaadjes in kan gaan. Zoals nu het geval is met het wat er superieur is analoog of digitaal. . Daarom een verzoek aan jullie om zoveel ontopic te blijven. Zijpaadjes zijn prima, maar dan wel weer snel omkeren naar het hoofdpad (topic onderwerp). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts