Jump to content

Aan...of uit? Versterker 24/7 aan laten staan?

target
 Share

Recommended Posts

Onlangs heb ik een Sphinx-set aangeschaft bestaande uit de Myth 5, 7, 9. De myth5 is de versterker en heeft (behalve aan de achterkant) niet de mogelijkheid om hem uit te zetten. Dit komt voort uit de filosofie van de producent dat de versterker dan langer mee zou gaan. Nou wordt dat ding ook als ik hem niet gebruik best wel heet en verbruikt dan continue 60 watt. Mijn idee hierover is dat dit niet echt bijdraagt aan de levensduur, want immers alleen "warmstoken" is ook slijtage. Nu weet ik dat het aanzetten van de versterker i.v.m. de 'inschakelpiek' op de condensatoren het slechtste moment van de dag is, dus beperk ik dat zoveel mogelijk (1x aan, 1x uit). Ook speelt er een 'mechanische' slijtage mee en wel die van de transistoren die uitsetten en krimpen bij het aan en uitzetten...

Zijn er nog forumgenruikers met een interessante bijdrage???

Hallo, ik heb de voorversterker en de mono eindblokken van Johan Ketelaar (65 serie) met ook de schakelaars aan de achterzijde.

Dus geen stand-by schakelaars. Wordt geadviseerd deze (behalve op vakantie) altijd aan te laten staan. Beter voor de versterkers en gelijk op bedrijfstemperatuur.

vr gr Hans Bouwhuis

Los van het feit of het wel of niet goed is:

Apparatuur die meer dan 10 watt continue vebruikt, mag niet continue onbewaakt in bedrijf zijn. Dit is een wettelijk europees voorschrift. Heeft een versterker of ander component een stand by stand dan mag het apparaat in stand by niet meer dan 10 watt verbruiken. Tevens is het verplicht dat de aan-uitschakelaar op een makkelijk bereikbare plaats moet zitten. Voldoet een apparaat niet aan die voorwaarden dan mag er geen CE merk op staan en mag het binnen de EU niet op de markt gebracht worden.

Je moet gewoon wanneer je van plan bent te gaan luisteren een paar uur van te voren een cd opzetten of gewoon aanzetten.

Een kennis van mij heeft 2 Mark L. 20.6 blokken en een Audio Research VT-200 en doet dit ook.

Wordt ie warm zat.

Ik geloof dat je alleen grote Classe blokken een paar dagen van te voren moet laten spelen.

Voorderest alleen dagenlang aan laten staan of spelen als ie koud van de schappen komt,zeg maar.

Groeten,

Siebe.

Geplaatst door Pjotr:

Los van het feit of het wel of niet goed is:

Apparatuur die meer dan 10 watt continue verbruikt, mag niet continue onbewaakt in bedrijf zijn. Dit is een wettelijk Europees voorschrift. Heeft een versterker of ander component een stand by stand dan mag het apparaat in stand by niet meer dan 10 watt verbruiken. Tevens is het verplicht dat de aan-uitschakelaar op een makkelijk bereikbare plaats moet zitten. Voldoet een apparaat niet aan die voorwaarden dan mag er geen CE merk op staan en mag het binnen de EU niet op de markt gebracht worden.

Wie komt dat controleren confused.gif:P:D;)

Ik heb zelf een Bryston 4B-ST zonder Stand By-functie (die is optioneel wel verkrijgbaar) en deze slokt in rust 170W. Hij wordt wel warm, maar een hand kun je er makkelijk ophouden. Bovendien staat hij gewoon 24/7 aan. Elco's houden het langer op die manier en de torren zijn gelijk op bedrijfstemperatuur. De rest van de passieve componenten zal het weinig uitmaken.

Of het goed is? Volgens mij wel, echter zolang er geen grote temperatuursschommelingen zijn tussen aan en uit zal het m.i. niet veel uitmaken (behalve dan dat de elco's eerder versleten zijn).

Geplaatst door sodejuu:

Wie komt dat controleren      confused.gif       :P       :D       ;)

Goeie vraag :D Helmaal niemand! Sterker nog, er is helemaal geen overheidsinstantie die dat CE merk controleert. Maar als de tent af fikt of er gebeuren andere ongelukken en de fabrikant blijkt ten onrechte dat CE merk er op geplakt te hebben dan is ie wel aansprakelijk. De fabrikant mag (en moet) n.l. zelf beoordelen of een apparaat aan de CE normering voldoet. Overigens is ie verplicht de testrapporten te overleggen op grond waarop hij dat CE stikkertje er op plakt, als je daarom vraagt. Als particulier zul je daar een harde dobber aan hebben. Bedrijfsmatig is dat al moeizaam, maar ik krijg ze uiteindelijk wel.

Mijn versterker gaat 's morgens als ik opsta aan en 's avonds als ik naar bed ga weer uit. Het is overigens geen klasse A versterker en hij wordt dus niet zo vreselijk warm. Wel een beetje maar ik kan eerlijk gezegd niet zoveel verschil horen tussen het geluid dat ie 's morgens produceert en het geluid dat ie 's avonds produceert... Misschien dat bij klasse A versterkers dat verschil groter is...

Mijn versterker heb ik nu vanaf begin juni, NVA AP30 en hij is tot noch toe niet meer uitgeweest! heeft ook alleen maar een aan/uit knop op de achterkant, of het kwaad kan weet ik niet, maar hij doet het tot nu toe perfect, dus voor mij geldt: altijd aan! doe ik trouwens ook met mijn cd speler!!!