Members Arden Posted 5 juni 2015 Members Report Share Posted 5 juni 2015 Daar het in de tuin ook niet uit te houden is (33 graden in de schaduw), me maar binnen teruggetrokken om hier in ieder geval een kleine verduidelijking te maken aangaande de in de titel genoemde onderwerpen. Als kleine toegift nog een overzichten van de effectieve massa's van de door mij zo gewaardeerde Jelco armen. Reden voor dit alles: Reeds vele malen ben ik ze tegengekomen, totaal verkeerd afgestelde draaitafels door ''kenners'' ''experts'' en aanverwanten, bij de eerste de beste moeilijke plaat of test vallen ze door de mand. Opmerking van te voren, de lijst die ik hier plaats is gedeeltelijk ook gebaseerd op berekeningen, dus zal hj niet altijd voor de volle 100% accuraat zijn, het is echter altijd beter dan maar botweg uit te gaan van de standaard geometrie. Ook zijn niet alle bestaande armen hierin opgenomen, maar we komen een eind... Met dit overzicht heb je, buiten de montage afstand (effectieve lengte min de overhang) nu in ieder geval de beschikking over de juiste overhang, de offset en de daarmee gepaarde juiste nul punten. Dan heb je het theoretisch belangrijkste eigenlijk al goed voor elkaar. Vergeet echter nooit je eigen oren, ook dat blijven goede graadmeters.... Tenslotte nog even een klein overzichtje van de effectieve massa's van de Jelco armen, dan zijn die mythes over kolossale zware armen die nergens mee combineren ook een keer van de baan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 5 juni 2015 Report Share Posted 5 juni 2015 Zeker handig :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 juni 2015 Report Share Posted 6 juni 2015 Dat is een mooie lijst Marco. Maar wat kunnen we hier nu mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 juni 2015 Report Share Posted 6 juni 2015 De nulpunten zijn toch überhaupt handig om te kijken of het element goed is afgesteld? Moet je weer wel een sjabloon hebben. Misschien wat links naar sjablonen en tools zodat lezers weten hoe je de cijfers kunt toepassen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 juni 2015 Report Share Posted 6 juni 2015 (edited) Jawel, je kunt het globaal dan wel met een liniaal o.z.i. nameten als je gèèn sjabloon hebt. Met een sjabloon (die niks hoeft te kosten en meestal met de DT meegeleverd is) blijft natuurlijk DE manier. En juist met een eigen Löfgren/Baerwald sjabloon kwam ik er destijds achter dat de "Taartschep" arm (MK1) van de oude TD160 helemaal niet optimaal gedimensioneerd is voor 12" platen, maar juist voor 45 rpm singeltjes De latere armen zijn trouwens wel goed gedimensioneerd! Die lijst kan wel handig zijn als je zelf een andere arm wilt plaatsen en wilt weten waar die op de plint moet komen. Edited 6 juni 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 juni 2015 Report Share Posted 6 juni 2015 Het is een mooie lijst,die kan wel eens van pas komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 juni 2015 Author Members Report Share Posted 7 juni 2015 Jawel, je kunt het globaal dan wel met een liniaal o.z.i. nameten als je gèèn sjabloon hebt. Met een sjabloon (die niks hoeft te kosten en meestal met de DT meegeleverd is) blijft natuurlijk DE manier. En juist met een eigen Löfgren/Baerwald sjabloon kwam ik er destijds achter dat de "Taartschep" arm (MK1) van de oude TD160 helemaal niet optimaal gedimensioneerd is voor 12" platen, maar juist voor 45 rpm singeltjes De latere armen zijn trouwens wel goed gedimensioneerd! Die lijst kan wel handig zijn als je zelf een andere arm wilt plaatsen en wilt weten waar die op de plint moet komen. Wat je nu aan deze lijst hebt? De effectieve- en montage afstanden staan meestal wel in de gebruiksaanwijzing van je arm, net zo als je overhang. Die staan er nu voor het gemak nog een keer bij (je moet wat verzinnen). De offset en de nulpunten echter, die staan er 9 van de 10 keer niet bij. Als je dan de standaard Bearwald of Lofren geometrie gaat gebruiken (Bearwald is eigenlijk ook een Lofgren geometrie, met uit mijn hoofd offset 21graden, nulpunten 66 en 122 ) terwijl de offset van een arm 19 graden is, met nulpunten 69 en 130 (Jelco 12 inch), hoef ik denk ik niet zo veel meer uit te leggen? Dat kan dus nooit optimaal uitkomen met een standaard geometrie, en haal je dus ook niet net maximaal haalbare uit willekeurig wat voor combinatie dan ook met deze arm. Die offset en nulpunten staan, zoals al opgemerkt, dus bijna nooit in gebruiksaanwijzingen. Zie daar alsnog het nut van deze lijst. Kijk nu voor de gein nog eens hoeveel van de armen in het lijstje nu echt die ''standaard'' geometrie bezitten, dat zijn er knap weinig. De vraag zou dus eigenlijk moeten zijn: Wat heb je dan aan een standaard geometrie als er geen standaard arm is? Zelfs zoiets standaards als een Rega wijkt af nog van deze ''standaard''... @Wol: als zoek je de best matchende combinatie bij elkaar die je kunt vinden, monteer het element er niet goed in, is het nog niet wat het wezen moet! Als laatste opmerking in deze, het is niet zo dat iemand deze lijst MOET gebruiken he, je kunt het ook ter kennisgeving aannemen en het verder links laten liggen. Mij heeft een dergelijk overzicht echter altijd meer dan goed gedaan. En natuurlijk krijg je met een standaard geometrie een prima resultaat, maar willen we niet altijd voor het beste gaan? Helemaal als het niet eens wat kost. Bedenk daarbij ook nog eens wat een (serieus) foute afstelling met je platen kan doen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 (edited) Als ik die lijst zo doorkijk zijn, op een enkeling na, de afwijkingen van de theoretische nulpunt marginaal en is het prima mogelijk om het element met een goed sjabloon precies af te stellen. Edited 7 juni 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 juni 2015 Author Members Report Share Posted 7 juni 2015 Als ik die lijst zo doorkijk zijn, op een enkeling na, de afwijkingen van de theoretische nulpunt marginaal en is het prima mogelijk om het element met een goed sjabloon precies af te stellen. Het zal je nog lelijk tegenvallen als je dan ineens ziet hoe scheef elementen in een headshell kunnen komen te zitten! Buiten dat, bij een mu test zul je nooit de 100 mu (lukt sowieso maar zelden) halen, bij 60 mag je vaak al blij zijn. Met de juiste instelling is 80-90 mu echter goed te doen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 Maar het kan dus wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 juni 2015 Author Members Report Share Posted 7 juni 2015 Maar het kan dus wel Tuurlijk, alles kan... Maar ik dacht dat we altijd voor het maximaal haalbare uit datgeen we bezitten gingen? Maar zo als altijd, je hoeft de gegevens niet te gebruiken. Wel doe dit me denken aan iets uit een niet al te ver verleden: tot een jaar of wat geleden dromden wij in groten getale massaal op naar het Lourdes van Analoog Nederland, Sneek. Hier moet ook iets aan de hand zijn geweest, was dit zoals Wollie alles dreigt te omvatten in Cult, Sekte, en misschien zelfs wel een Hype, of bestond ook hier eventueel de kennis om toch die laatste extra paar procenten er uit te halen? Wel vind ik het ietwat apart dat als je wel valt over een eventuele meer of minder slip bij de aandrijving van een tussenwiel bij een draaitafel (waar ik nog niet uit ben, ik moet alles namelijk eerst horen) je niet valt over het globaal goed monteren van je element! Maar ik heb wel vreemdere dingen meegemaakt, dus trek je niet te veel van mijn beslommeringen, er zijn ernstigere zaken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 Ik ga binnenkort m'n afstellng in de AS en Jelco ees controleren. Bedankt voor de lijst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juni 2015 Report Share Posted 7 juni 2015 Tuurlijk, alles kan... Maar ik dacht dat we altijd voor het maximaal haalbare uit datgeen we bezitten gingen? Maar zo als altijd, je hoeft de gegevens niet te gebruiken. Wel doe dit me denken aan iets uit een niet al te ver verleden: tot een jaar of wat geleden dromden wij in groten getale massaal op naar het Lourdes van Analoog Nederland, Sneek. Hier moet ook iets aan de hand zijn geweest, was dit zoals Wollie alles dreigt te omvatten in Cult, Sekte, en misschien zelfs wel een Hype, of bestond ook hier eventueel de kennis om toch die laatste extra paar procenten er uit te halen? Wel vind ik het ietwat apart dat als je wel valt over een eventuele meer of minder slip bij de aandrijving van een tussenwiel bij een draaitafel (waar ik nog niet uit ben, ik moet alles namelijk eerst horen) je niet valt over het globaal goed monteren van je element! Maar ik heb wel vreemdere dingen meegemaakt, dus trek je niet te veel van mijn beslommeringen, er zijn ernstigere zaken... Geen idee waar dit nu weer op slaat en waarom je zo insinuerend reageert op mijn post. Ik zal i.i.g. de laatste zijn om te zeggen dat je niet je element juist moet monteren. En dat deed ik ook nergens! Gelukkig kan dat ook gewoon met de meest armen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 juni 2015 Report Share Posted 8 juni 2015 (edited) Het zal je nog lelijk tegenvallen als je dan ineens ziet hoe scheef elementen in een headshell kunnen komen te zitten! Buiten dat, bij een mu test zul je nooit de 100 mu (lukt sowieso maar zelden) halen, bij 60 mag je vaak al blij zijn. Met de juiste instelling is 80-90 mu echter goed te doen... Mooi hoor, veel handiger is m.i. dat door een vakman thuis te laten doen. > 80um is inderdaad geen probleem. 100um heb ik 1x mee gemaakt bij Henk van AS. Hij was wel een hele middag aan het "pielen" , vond hij leuk na uren ging er als het ware een "wave" door de winkel ....iedereen leek wel op te veren "100um is gehaald!" Wis ik veel Edited 8 juni 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts