Jump to content

352.8 kHz afspelen.


WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik had een paar 24 bits audiobestanden met een samplerate van 352.8 kHz. Dit is kennelijk DXD.

 

Deze zijn ingepakt tot Flac nivo6. De Dac kan maar tot 192kHz, dus conversie is nodig. Het leek mij het best deze te converteren naar de hoogst mogelijke samplerate, 192 kHz dus. Maar dit ontaarde in haperingen. Het buffer liep leeg. Hierna wat geëxperimenteerd met de buffergrootte, maar dit bracht niet wat ik hoopte. Het probleem bleek in de rekencapaciteit van mijn Asus EEE pc-tje te liggen. Deze is voorzien van een quadcore Atom, Maar onder "prestaties" was te zien dat de pieken regelmatig op 100% uitkwamen.

 

De oplossing bleek erg simpel. De Pink Faun Dac heeft n.l. ook de mogelijkheid om 176.4 kHz af te spelen. Dit is de helft van 352.8 khz. Rekenen leek mij dus makkelijker. En dat was ook zo. JRiver heeft ook de conversie naar 176.4 en in zitten. Nu spelen deze tracks zonder problemen. Al gaan de pieken nog steeds richting 90%.

 

Misschien hebben jullie hier iets aan.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Gewoon meer geheugen in stoppen , klaar.

 

Mvg wol

Veel geheugen is altijd fijn Wol maar dat hoeft niet het probleem te zijn. Gewoon even met taakbeheer kijken wat er aan de hand is.  Als de pc "swapt"  dus programma' s regelmatig terug naar harddisk moet schrijven dan zou meer geheugen een oplossing kunnen zijn.  Zo niet, snellere PC kopen.  Of met betere software gaan werken.

 

Bij ons gemiddeld minder dan 1% CPU belasting.  Gewoon een dual core met 4GB.  Maar dat is een client/server oplossing.  De bediening software draait op een aparte  pc, tablet of smartphone,  net als de muziekspeler zelf.

Link to comment
Share on other sites

Deze overdreven processoractiviteit komt alleen voor bij de gecomprimeerde DXD bestanden. De andere resoluties vragen veel minder. Ik ga vandaag nog eens een lijstje maken met verschillende bestanden. Flac 0 van dat DXD bestand is ook nog een mogelijkheid.  

Link to comment
Share on other sites

Even geprobeerd  Hans  mooie test, dank je wel  :) Ongeveer 11.000Kbits sec  :blink:  :blink:

 

Via onze MPD server kan ik het direct afspelen.  (een minimalistische Debian versie.  We gebruiken tussen de DAC en EVO de professionele AES/EBU interface)

 

De PC heeft een Dual core AMD 1Ghz met 4Gb geheugen en 3,5Gb vrij tijdens het spelen. CPU belasting max 30% gemiddeld < 20

Verdere hardware Black Lion Sparrow White dac. M2tech HiFace Evo 

 

 

MPDAndroid

 

testmet24bit3528khzandroid.jpg

 

 

Cantata MacOSX

 

livingstereodxd24bit3538khz.jpg

 

 

Heeft er iemand  ook een 32bit /384Khz bestand?  Om te testen  ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik heb verder niets ingesteld Hans.

Cantata is  een opensource (gratis) grafisch super mooie MPD interface voor Windows/Linux en MacOsx laat bij Hi-res bestanden wel eens meer vreemde sample rates zien.  

De software kan kennelijk al die formaten niet grafisch weergeven.

 

Hoe e.e.a. is opgebouwd kun je vanaf hier lezen http://www.tubejack.nl/digitaal-maak-zelf-een-high-end-muziekserver-met-mpd/

 

 

MPDdroid.  De afstandbediening op mijn telefoon (foto1) laat wel goed  de sample- en bitrate zien en het aaltal kbits per seconden.

Maar of er verder conversie toegepast wordt weet ik nog niet.  Zou kunnen het speelt in iedergeval zo af zonder problemen.  

 

Ik dacht dat de Black Lion DAC 32bit/384Khz aankan. Maar of de EVO of USB2 daarmee omkan gaan weet ik nog niet.

Vandaar ook mijn vraag of er iemand zo' n bestand heeft. ;)

 

 

  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik heb het al gevonden Hans.

 

Waarschijnlijk is de M2Tech HiFace Evo de beperkende factor

 

Sampling frequencies (kHz):

44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192
Resolution (bits):
16 to 32
Inputs:
USB 2.0, supply, master clock
Outputs:
S/PDIF x2 (RCA & BNC)
AES/EBU (XLR)

 

Hij kan wel 32 bit 

 

De MPD server doet inderdaad een conversie naar 24bit 192Khz  of is het naar 32bit?  :o 

 

root@debianmusic:/home/usbaudio# cat /proc/asound/card2/pcm0p/sub0/hw_params 

access: RW_INTERLEAVED

format: S32_LE

subformat: STD

channels: 2

rate: 192000 (192000/1)

period_size: 2048

buffer_size: 8192

root@debianmusic:/home/usbaudio# 

 

 

Het werkt in ieder geval top  en wie gebruikt er een bit rate van 11.000Kbit sec?  Een normale CD haalt een tiende  ;) 

Link to comment
Share on other sites

even wat testjes gedaan.

 

1. Met MC20 full screen.

 

Met 24 Bits 352 kHz converteren naar 192 kHz. De processor draait gemiddeld op 55% en de muziek hapert.

 

Converteren naar 176 kHz lost veel op. De processor draait dan gemiddeld op 30%.

Van de 4 processoren is er een erg druk. Deze zit meestal gemiddeld op 80% en max. op 100%. De andere drie gemiddeld 20 en piek 50.

 

Dit is bij de andere muziekbestanden ook zo. Of je nu mp3 draait of 24 bit 192 kHz flac maakt weinig uit.

De hoge resoluties komen wel iets hoger uit, maar zeker niet meer dan 10%. De gemiddelde processorbelasting is in alle gevallen 30%.

 

Het geheugen wordt voor ca. 30% gebruikt 530 Mb van 1538 Mb

 

2. Met media server (MC20 draait op achtergrond.

 

Dit scheelt veel in processorbelasting. Nu schommelt deze tussen 1 en 25%.

Maar met de conversie van 352 naar 192 kHz gaat deze naar 55% en de muziek begint weer te haperen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het al gevonden Hans.

 

Waarschijnlijk is de M2Tech HiFace Evo de beperkende factor

 

Sampling frequencies (kHz):

44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192

Resolution (bits):

16 to 32

Inputs:

USB 2.0, supply, master clock

Outputs:

S/PDIF x2 (RCA & BNC)

AES/EBU (XLR)

 

Hij kan wel 32 bit 

 

De MPD server doet inderdaad een conversie naar 24bit 192Khz  of is het naar 32bit?  :o 

 

 

 

 Is de conversie misschien naar 176 kHz ? Die 192 kHz conversie kost n.l. zeer veel rekencapaciteit.

Link to comment
Share on other sites

Na de nodige luisterproeven heb ik besloten dat alles boven de 24/96 of 24/88.2 wat mij betreft overbodig is. Bestanden met hogere bitrates converteer ik naar een van deze twee. Ik probeer dan wel even veelvouden aan te houden (delen door 2 of 4), dat gaat sneller en minder kans op fouten. 

Link to comment
Share on other sites

 Is de conversie misschien naar 176 kHz ? Die 192 kHz conversie kost n.l. zeer veel rekencapaciteit.

Zo te zien niet Hans.  het commando: cat /proc/asound/card2/pcm0p/sub0/hw_params  laat de hardware Linux parameters zien.  Ik "praat" dus direct met de hardware. 

 

root@debianmusic:/home/usbaudio# cat /proc/asound/card2/pcm0p/sub0/hw_params 

access: RW_INTERLEAVED

format: S32_LE

subformat: STD

channels: 2

rate: 192000 (192000/1)

period_size: 2048

buffer_size: 8192

root@debianmusic:/home/usbaudio#

 

Ik vermoed dat de Evo standaard met 32 bit communiceert  met de DAC.  

Dat kan ook makkelijk via de AES/EBU interface.

Maar ik wacht op antwoord uit de USA

 

Het omzetten van 352,8Khz naar 192Khz  kost inderdaad veel rekenkracht Hans.  

Bij mij ongeveer 20 tot max ongeveer 30%.

 

Dat is ongekend veel,  -voor onze zeer slanke Linux- muziek server.

Ik vermoed echter wel dat alle bitjes doorgegeven worden, immers 32bit heeft veel meer ruimte dan 24bit.

 

Bij 24bit 192khz is de processor belasting maar tussen de 0,5% en max 4%

Dit hangt denk ik,  van de compressie af.

 

Afwachten maar wat ze uit de USA te melden hebben.  

 

Of het nut heeft?   Of het overbodig is?  Die "discussie"  vind ik in dit experimenteer stadium niet interessant.  

Het is gewoon leuk dat het kan.   Toepassingen komen vanzelf wel  ;)   

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Het ingangskaartje van mijn dac is een 32 bits kaartje. de dac is echter 24 bits. Ik verwacht dat ik ook met 32 bit naar het kaartje ga en dat er in de dac alleen naar de 24 most significant bits wordt gekeken.

 

Wat plaatjes draaier zegt klopt natuurlijk hoger dan 96 kHz is wat overbodig. Alhoewel... het mooist wat ik ooit hoorde draaide op 32 bit 384 kHz.

Link to comment
Share on other sites

Het ingangskaartje van mijn dac is een 32 bits kaartje. de dac is echter 24 bits. Ik verwacht dat ik ook met 32 bit naar het kaartje ga en dat er in de dac alleen naar de 24 most significant bits wordt gekeken.

 

Wat plaatjes draaier zegt klopt natuurlijk hoger dan 96 kHz is wat overbodig. Alhoewel... het mooist wat ik ooit hoorde draaide op 32 bit 384 kHz.

 

Wie weet Hans  :) Het is gewoon leuk om te proberen. We willen toch het liefst de bestanden uit de studio kunnen afspelen? 

Hier kunnen bestanden vanaf 320Kbit MP3 al verbluffend goed klinken.  16/44 top en 24/96 en > gaat richting LP. 

Link to comment
Share on other sites

.... en 24/96 en > gaat richting LP. 

Mwoh, LP was al bij 12/80 klaar.

En verder zou je je kunnen afvragen wat hogere samplerates of bitdepths toevoegen aan wat wij (echt) kunnen horen. ;) 

Denk dat het voor het gevoel wel beter klinkt.

Link to comment
Share on other sites

Gevonden!  :) http://www.msbtech.com/support/supportHome.php

http://www.msbtech.com/support/Special_PerfectTest.zip

 

 

We kunnen al die bestanden zonder problemen afspelen. Ook 32bit/384Khz  B) 

Cpu tussen 23 en 35%  

 

De DAC zou het moeten kunnen Sabre's 9018 http://www.esstech.com/PDF/ES9018S%20PB%20v1.7%20140916.pdf

 

 

Maar volgens Black Lion

 

 

Hi Jack,
 
The White Sparrow DAC will only operate up to the highest supported AES/SPDIF bit and sample rate which is 24/192. 
 
Best - BLA

 


--
Black Lion Audio
1801 W. Belle Plaine Ave.
Suite 102-106
Chicago, IL 60613
773-549-1885

 

Tja  :confused:   :D

Link to comment
Share on other sites

Mwoh, LP was al bij 12/80 klaar.

En verder zou je je kunnen afvragen wat hogere samplerates of bitdepths toevoegen aan wat wij (echt) kunnen horen. ;) 

Denk dat het voor het gevoel wel beter klinkt.

Ik vraag me niet zoveel af Bill ^_^  

Ik doe gewoon, daarmee schiet je volgens mij meer mee op  :)

Ga gewoon op mijn gehoord af.  

 

Denken doe ik in verschillende  fases zo heb je b.v. een ontwikkel, test fase etc.  

Teveel  denken verstoort mijn energie om wat te gaan doen en creativiteit . :( 

Soms word je al moe als je ergens aan denkt  :D    

 

Maar ok we hebben aardige draaitafel,  en een hele mooie buizen phonotrap.  élk onderdeel, condensatortje weerstandje, buisje  is precies op elkaar afgestemd.

Dus geen fabriekspul. ;)  De draaitafel zelf,  is door een specialist hier thuis afgesteld .  

 

Dat geluid vinden wij maar moeilijk te  evenaren. Wellicht speelt er meer dan techniek  en bitjes ;)

 

  

Link to comment
Share on other sites

Mwoh, LP was al bij 12/80 klaar.

En verder zou je je kunnen afvragen wat hogere samplerates of bitdepths toevoegen aan wat wij (echt) kunnen horen. ;) 

Denk dat het voor het gevoel wel beter klinkt.

 

Zoiets dat als je mensen maar meer punten geeft, maakt niet uit hoe, kun je ze alles laten denken. En in dit geval, laten horen :D

 

P.s. Jack, superduper sample rates en bitdieptes zijn nu juiste een technische mogelijkheid. Of het ook praktisch zinvol is om de wereld op zijn kop te zetten om dat ook af te kunnen spelen thuis, is een heel ander verhaal. Vrijwel niemand hoort verschil, ook getrainde studio technici niet, tussen 16/44.1 en 24/96. 24/96 is alleen handig om te kunnen editen met voldoende headroom zoals eerder genoemd. Als distributie format is het alleen goed voor een goed gevoel en om je HDD sneller vol te laten lopen.

 

P.s. In het analoge tijdperk was er technisch geen beletsel om de tape met 60 in/sec of nog sneller te laten lopen. Maar niemand zag daar het nut van in. 15in/sec was meer dan goed genoeg en in uitzonderlijke gevallen ging men wel eens naar 30in/sec. Net zo goed als men 1/4 in stereo tape als standaard zag terwijl 2 in ook had gekund voor 2 kanalen :D

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Het is m.i. zeker zinvol Pjort   :rolleyes:

Want kijk als b.v. een datastroom van  32bit 192Khz probleemloos verwerkt wordt door de hard én software is de kans dat het heel stabiel draait bij de meer gangare formaten tot 24/192 toch ?  ;)

Of het beter klinkt, dat staat even los van technisch kunnen. Als je daar aan gaat denken dan leg je, je zelf alleen maar beperkingen op. En kan je net zo goed lui op de bank met een biertje gaan zitten   :P

 

Ik heb nog wat leuks ontdekt mijn Linux doosje communiceert weldegelijk met 32 bit kijk maar 

 

Bij een normale 24 bit dac' s  zie je b.v.  dit

usbaudio@debianmusic:~$ sudo cat /proc/asound/card0/pcm0p/sub0/hw_params

access: RW_INTERLEAVED
format: S24_3LE
subformat: STD
channels: 2
rate: 176400 (176400/1)
period_size: 22050
buffer_size: 88200

 

24bit!

 

Bij ons 

 

usbaudio@debianmusic:~$ sudo cat /proc/asound/card2/pcm0p/sub0/hw_params 

access: RW_INTERLEAVED

format: S32_LE

subformat: STD

channels: 2

rate: 192000 (192000/1)

period_size: 2048

buffer_size: 8192

 

usbaudio@debianmusic:~$

 

32  -_-

 

 

Oja het klinkt wel mooi  ^_^

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Bill, als je 44 of 48 khz gebruikt mis je informatie wat je op 176 en 192 khz hoort en anders om ook.

Doe en simpele test neem live een cello of een acoustisch gitaar op en laat hem af toe een klop geven op de gitaar en beluisteren het op 48 en 192 khz en hoor de verschillen.

 

Mvg wol

Probleem is dat die informatie van 176 en (eigenlijk alles boven de 44) niet te horen is.

Sterker nog, deze informatie (wat overigens alleen maar verstoringen zijn) is meestal van zo'n klein volume dat al zouden we die frequenties kunnen horen het domweg te zacht zou zijn.

Test: Cello niet. Akoestisch gitaar (en ander instrumenten) wel getest.

Bij afspelen hoor ik geen verschil. En mensen welke ik (blind) heb laten luisteren ook niet.

Maar wellicht zijn ze er wel in deze wereld (en ben jij er één van Wol) want ik kan onmogelijk iedereen testen. :)

Edited by Bill
Link to comment
Share on other sites

Of je het nu wel of niet kunt horen Bill en Wol  is imho niet zo interessant in dit topic. Daar komen we toch nooit uit.  Die "discussie"  is Hear al zo vaak geweest.  Kennelijk was dat CD formaat niet zo gek bedacht ;)   

 

Het gaat er om wat kun je afspelen. Dit is wel een High-End forum niet  :D

Link to comment
Share on other sites

Probleem is dat die informatie van 176 en (eigenlijk alles boven de 44) niet te horen is.

Sterker nog, deze informatie (wat overigens alleen maar verstoringen zijn) is meestal van zo'n klein volume dat al zouden we die frequenties kunnen horen het domweg te zacht zou zijn.

Test: Cello niet. Akoestisch gitaar (en ander instrumenten) wel getest.

Bij afspelen hoor ik geen verschil. En mensen welke ik (blind) heb laten luisteren ook niet.

Maar wellicht zijn ze er wel in deze wereld (en ben jij er één van Wol) want ik kan onmogelijk iedereen testen. :)

 

Nog afgezien van de vraag of er leven is boven de 20 kHz in high res opnamen, behalve ruis: Kunnen je speakers dat dan weergeven? Die soundstones  lijken mij daartoe iig niet uitgerust.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...