Tubejack Posted 10 juli 2015 Report Share Posted 10 juli 2015 Nog afgezien van de vraag of er leven is boven de 20 kHz in high res opnamen, behalve ruis: Kunnen je speakers dat dan weergeven? Die soundstones lijken mij daartoe iig niet uitgerust. Daar gaat het niet om Pjort . Ik herinner me iets.... Waren en niet genoeg harmonischen in het audiospectrum die boven de 20Khz toch invloeden hadden op die beneden die grens? Zo niet waarom houdt de "snijbeitel" van LP opnames dan pas op bij 50Khz... ? Ik roep maar even wat hoor Shit toch weer of-topic discussie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 juli 2015 Report Share Posted 10 juli 2015 Ja dat is duidelijk Als je speakers die harmonischen niet weergeven waar blijven ze dan? Hoezo off-topic? Waarom je bezig houden en je tijd besteden met/aan zaken die nergens heen gaan? Dan is het hele topic off-topic.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 10 juli 2015 Report Share Posted 10 juli 2015 (edited) Waren en niet genoeg harmonischen in het audiospectrum die boven de 20Khz toch invloeden hadden op die beneden die grens? Klopt. Ook lucht vochtigheid, temperatuur en luchtdruk hebben invloed. Nou nog een manier vinden om die ook op te nemen en weer te geven... De kans dan deze harmonischen (eventueel toegevoegd door het apparatuur) bij weergave (als ze al weergegeven worden) juist een negatief invloed hebben om het hoorbare is groter. Overigens waren deze invloeden (op het hoorbare) al aanwezig tijdens de opname. En het KUNNEN afspelen wat (voor audio) zinloos is kan een technisch uitdaging zijn of juist problemen geven. Dat is waar, maar waar het dan goed voor is? Edited 10 juli 2015 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 juli 2015 Report Share Posted 10 juli 2015 (edited) Hoezo off-topic? Waarom je bezig houden en je tijd besteden met/aan zaken die nergens heen gaan? Dan is het hele topic off-topic.... Dat mag jij vinden Pjotr. Vind jij dat het erg dat ik een andere mening heb.? Niet alles in het leven hoeft direct een doel te hebben. Edited 11 juli 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 juli 2015 Report Share Posted 10 juli 2015 Klopt. Ook lucht vochtigheid, temperatuur en luchtdruk hebben invloed. Nou nog een manier vinden om die ook op te nemen en weer te geven... De kans dan deze harmonischen (eventueel toegevoegd door het apparatuur) bij weergave (als ze al weergegeven worden) juist een negatief invloed hebben om het hoorbare is groter. Overigens waren deze invloeden (op het hoorbare) al aanwezig tijdens de opname. En het KUNNEN afspelen wat (voor audio) zinloos is kan een technisch uitdaging zijn of juist problemen geven. Dat is waar, maar waar het dan goed voor is? B.v. de stabiliteit van het systeem Bill. Tijdens de 1e testen met de MPD server had ik af en toe sync problemen tussen de DAC en muziek server. Nu is het zo verschrikkelijk stabiel dat zelfs DXD bestanden geen enkel probleem meer zijn Maar dat doe je toch ook bij het bouwen en berekenen van andere constructies? In veel ontwerpen is een bepaalde over load ingecalculeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 juli 2015 Report Share Posted 10 juli 2015 Dat mag jij vinden Pjotr. Vind jij dat het erg dat ik een andere mening heb.? Niet alles in het leven hoeft direct een doel te hebben. FF wat anders en geen vergelijking maar wel leuk, ik heb ook een zeer technische schoonzoon heerlijk eigenwijs Hij maakt me af en toe net niet voor debiel uit. Op een heel nette manier. Dat wordt niet echt uitgesproken, maar dat voel je wel heerlijk Maar regelmatig blijkt het toch zo gek nog niet. Alleen al daarom, ga ik lekker mij eigenwijze weg i.p.v. afgestompt te raken "het heeft toch geen zin" Lekker makkelijk denk ik dan Jawel Jack, dit topic gaat over een tip die H.v.L. geeft m.b.t. enkele bestanden die hij heeft in 352.8 kHz, niet over hoe jij je tijd besteedt. En om die bestanden dan te converteren naar 176.4 kHz om ze afspeelbaar te maken. Dan kom je vanzelf op de vraag of je ze dan niet gelijk naar 88.2 kunt converteren of naar 44.1 en of je daarbij dan enig verschil gaat horen. Dat heeft weinig met een mening te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 10 juli 2015 Report Share Posted 10 juli 2015 Klopt Jack. Daar is ook niks mis mee. Maar de vleermuizen onder ons die wel het verschil horen gebruiken deze bestanden niet als test of belasting materiaal maar omdat de cijfers groter zijn MOET het ook wel beter klinken. Grotere samplerates en bitdepth zijn er als vangnet (voor luie audio engineers ) in de studio. Op moment dat de boel is opgeneomen, bewerkt voor weergave heeft het 0,0 toegevoegde waarde. Maar ja, als het in de studio gebruikt wordt MOET het ook wel beter zijn voor thuis. Ook niks mis mee, er is nou eenmaal iets als audioplacebo dus fabrikanten en muziek leveranciers willen het best leveren tegen meer prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 juli 2015 Report Share Posted 10 juli 2015 Ok Pjotr zo kun je het ook zien. Ik zie direct gewoon andere mogelijkheden. En ga daarmee aan de gang Jawel Jack, dit topic gaat over een tip die H.v.L. geeft m.b.t. enkele bestanden die hij heeft in 352.8 kHz, niet over hoe jij je tijd besteedt. En om die bestanden dan te converteren naar 176.4 kHz om ze afspeelbaar te maken. Dan kom je vanzelf op de vraag of je ze dan niet gelijk naar 88.2 kunt converteren of naar 44.1 en of je daarbij dan enig verschil gaat horen. Dat heeft weinig met een mening te maken. Bingo Dat klopt Pjotr , het gaat niet om mij. Ach in mijn enthousiasme zie ik vaak mogelijkheden. Dit topic heeft weer een stuk verder geholpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 juli 2015 Report Share Posted 10 juli 2015 (edited) Klopt Jack. Daar is ook niks mis mee. Maar de vleermuizen onder ons die wel het verschil horen gebruiken deze bestanden niet als test of belasting materiaal maar omdat de cijfers groter zijn MOET het ook wel beter klinken. Grotere samplerates en bitdepth zijn er als vangnet (voor luie audio engineers ) in de studio. Op moment dat de boel is opgeneomen, bewerkt voor weergave heeft het 0,0 toegevoegde waarde. Maar ja, als het in de studio gebruikt wordt MOET het ook wel beter zijn voor thuis. Ook niks mis mee, er is nou eenmaal iets als audioplacebo dus fabrikanten en muziek leveranciers willen het best leveren tegen meer prijs. Sinds dat ik een echt goede dac heb, weet ik dat 16/44.1 al zeer goed klinkt en heb er ook nog over nagedacht waarom. Edited 11 juli 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 10 juli 2015 Report Share Posted 10 juli 2015 Sinds jij een goede DAC hebt EN een goede player, is er een wereld voor je open gegaan. Nou mooi toch! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 juli 2015 Report Share Posted 11 juli 2015 (edited) Sinds jij een goede DAC hebt EN een goede player, is er een wereld voor je open gegaan. Nou mooi toch! Door mijn dyslexie zie ik wel eens een woordje niet, of de zinsopbouw staat er wat vreemd. Maar ik ben zeker enthousiast GoodTube, met zo' n mooi besturingsysteem digitaal muziek te kunnen afspelen. Top! Edited 11 juli 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 11 juli 2015 Report Share Posted 11 juli 2015 Jij dyslexie? Dan ga je daar wel héél goed mee om.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 11 juli 2015 Report Share Posted 11 juli 2015 Weer even terug on-topic en dan met name 16 bit vs 24 bit: het kan heel handig zijn om de digitale volumeregeling van je streamer/software te gebruiken. Daarmee lever je dan wel wat bitdiepte in wat ten koste gaat van de kwaliteit. Echter, in 24 bit doet dat veel minder pijn dan in 16 bit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 juli 2015 Report Share Posted 11 juli 2015 (edited) Jij dyslexie? Dan ga je daar wel héél goed mee om.... Dank je Het is soms vervelend, maar het heeft ook voordelen. Weet het pas een paar jaar, hier iets schrijven is soms een uitdaging. Zoek bewust de grenzen op. Edited 11 juli 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts