Jump to content

Bas compensator

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb tweede hands een paar Cabasse Galliotes gekocht voor in een vintage set. Het is een mini monitor met een bas compensator erbij. Dat is een kastje met potmeter waarmee je de bas/mid bas kan liften. Ik vermoed dat het vergelijkbaar is met de K Kube van Kef.

Zo'n compensator kan je plaatsen tussen voor en eindversterker en nog mooier in de tape lus. Dan kan je hem aan en uitzetten door de tape in of uit te schakelen. Ik heb hem natuurlijk ook voorzichtig uitgeprobeerd met de Monitor Audio's. Met de potmeter zo laag mogelijk ingesteld heeft dat bij het luisteren op lage niveaus muzikaal best zo zijn voordelen.

Ik zou graag wat nadere info hebben over die compensator (Spido). Helaas kan je zoiets nergens apart krijgen voorzover ik weet: glasware audio heeft/had wel een vergelijkbare (?) tilt regeling in zijn programma.

Edited by carl

Beste Carl,

Zo'n compensator?

b.jpg

Zo te zien is jouw idee over het opnemen in de tape loop juist:

It's a bass EQ box. The modern Galiote Actif has the amp and the bass

compensation built in, but the old passive ones gave you the compensation
box to put in your tape loop. I'm generally not a fan of the things, but
if you want deep bass from a small box you have to sacrifice something, and
doing active compensation means you sacrifice amplifier power (which today
is cheap), and maximum output level.

http://www.audio-forums.com/threads/cabasse-speakers.48762/

Ik heb een actieve die geschikt is voor drie typen cabasse LS Spido. Als je hem aanzet klinken de LS minder kaal en iets luider wat jouw quote weerspreekt. Ik zou wel eens een frequentiecurve willen zien om te weten wat precies doet. Heb jij in je tijd als recensent nooit met de Kef Kube gespeeld?

Dat Böse geval ken ik niet Jack.

Edited by carl

Ik heb zelf nog even lopen zoeken bij de Kef Kube. De ontwerper daarvan zit op een forum en heeft geen documentatie. Bij de Kef wordt een fout in de speakers geaccepteerd om meer efficiency e.d. te genereren. De fout wordt vervolgens door de Kube gecorrigeerd. Bij de Cabasse zal het ook wel zo werken. Enigszins vergelijkbaar met een RIAA correctie.

Edited by carl

Hai Roger. Als je op KEF Kube googelt kom je op een Engelse site waar een man op zit die de meeste Kubes heeft ontworpen. Hij komt met dit verhaal. Het is eigenlijk ook wel een logische gedachtengang. Pak je voordelen volledig en herstel de nadelen. Overigens door de potmeter kan je het effect versterken en wordt het weer een soort Loudness. Het zijn geen wonder LS, maar wel een Franse concurrentie voor de LS 3/5a toen

Edited by carl

En daar heb je een punt Wiel, maar dit is iets anders. Ik heb net de gebruiksaanwijzing van de Kef 107 gelezen. Ze zeggen dat de Kube er altijd tussen moet zitten omdat hij integraal onderdeel van het systeem uitmaakt. De knopjes die er bij zitten zijn echter tone controles.

Ik vind dat Kef Kube verhaal trouwens niet zo sterk. Die Kefs waren grote LS en die zou je op zich goed moeten kunnen krijgen. Bij zo'n mini LS als de galiotte ligt dat iets anders.

Edited by carl

De LS is bi wired: twee rode en twee zwarte LS klemmen. Daarnaast zit er nog een vijfde op en die klem is blauw! Ik had een vriend op bezoek en die vermoedde dat het de aarde klem was? Ik wil dat natuurlijk zeker weten, Is dat iemand bekend?

• 2 weeks later...

Ik heb een actieve die geschikt is voor drie typen cabasse LS Spido. Als je hem aanzet klinken de LS minder kaal en iets luider wat jouw quote weerspreekt. (...)

Heeft jouw Compensator eigen luidsprekeruitgangen?

Nee hoor. Je plaatst hem tussen voor en eindversterker of in de tape lus, net als de Kef K- ube. Je zou kunnen zeggen dat het een soort van tone controle is, maar wel een ontworpen voor een specifieke LS.

Dan had ik #4 kennelijk niet goed begrepen en klopt het verhaal van #2 dus toch.

Het komt mij voor dat zo'n compensator een myfi voorziening is en vooral bij overdreven gebruik (en waar hèb je zo'n ding anders voor?) tot elektrische en mechanische overbelasting en vervorming kan leiden.

Ik begin het nu een beetje door te krijgen Spido. De Galliotte is een gesloten kastje ongeveer even groot als een LS 3/5a. De LS heeft een rendement van 94 Db. Als LS bouwer weet je beter dan ik dat dit met een fatsoenlijk laag fysiek niet mogelijk is. Om dit rendement te bereiken accepteerde Cabasse een fout in de frequentiecurve die elektronisch wordt gecorrigeerd voor een (!) specifieke LS. Met de compensator kan je kiezen voor drie verschillende Cabasse LS die elk dus hun eigen fout hebben. Daarnaast kan je met een potmeter de mate van laag beïnvloeden.