Plaatjesdraaier Posted 14 juli 2015 Report Share Posted 14 juli 2015 Wat geluid bepalend is de impuls van je dac, wat geluids bepalend is je dac bb,ad, ess en ga zo maar, wat geluids bepalend is mash, ladderwerk en ga zo maar Door en zo kan nog heel veel schrijven. Mvg wol Wil je dan alsjeblieft een keer iets samenhangends schrijven in plaats van een paar losse kreten en afkortingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 juli 2015 Author Report Share Posted 14 juli 2015 Ik denk dat ik met m'n oude oren de HD tracks wel prefereer boven de CD tracks. Maar dat kan ook heel goed liggen aan de extra zorg die er aan de HD muziek is besteed. Zo vind in Yuri Honing's Walking on the moon op CD kwaliteit nog altijd een van de best klinkende nummers. En ik hoor wel verschil tussen de aif, flac en alac versie die ik heb. Maar met digitaal weet je het nooit. Welke ripper is er gebruikt, welke compressor enz. En is er tussentijds niet aan de muziek geknutseld (a la STS). En mannen met baarden.. Jan, Piet, Joris en Corneel..?? Niet te vertrouwen... Te kaap'ren varen.. pffff.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juli 2015 Report Share Posted 14 juli 2015 (edited) Is maar goed dat die niet op dit form zit, daar krijg je echt een hele grote punthoofd van. Zo, n eigenwijze heb ik nog nooit meegemaakt, daar is Spido niks tegen. Mvg wol Zeg wol, het gaat niet die aan om lieden die sowieso de kennis van zaken hebben om CD en andere audiospullen mogelijk maken bij voortduring af te zeiken, alleen vanwege het feit dat het jou boven je pet gaat. Deze kennis afzeiken maar wel de vruchten plukken en van CD genieten? Dan ook geen plaatjes meer opzetten en een lampje aan doen hè, Edison was net zo'n eigenwijs Edited 14 juli 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juli 2015 Report Share Posted 14 juli 2015 Dat stuk vertelt juist wel de achterkant van de medaille wol. Zou jou dan toch aan moeten spreken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juli 2015 Report Share Posted 14 juli 2015 Potjr, heb jij de verschillen van de analyzer bekeken. in de jaren 80-90 is er veel gepubliceerd er over in Le audiophile,zowel metingen als hoorbaarheid. mvg wol Toen waren er nog geen Hi-res downloads Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 juli 2015 Report Share Posted 14 juli 2015 Ik denk dat ik met m'n oude oren de HD tracks wel prefereer boven de CD tracks. Maar dat kan ook heel goed liggen aan de extra zorg die er aan de HD muziek is besteed. Zo vind in Yuri Honing's Walking on the moon op CD kwaliteit nog altijd een van de best klinkende nummers. En ik hoor wel verschil tussen de aif, flac en alac versie die ik heb. Maar met digitaal weet je het nooit. Welke ripper is er gebruikt, welke compressor enz. En is er tussentijds niet aan de muziek geknutseld (a la STS). En mannen met baarden.. Jan, Piet, Joris en Corneel..?? Niet te vertrouwen... Te kaap'ren varen.. pffff.. Ik ook. Vanochtend Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy 24/96 HD Tracks vanaf harddisk gedraaid. Vind het geluid, een hoge mate van perfectie hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juli 2015 Report Share Posted 14 juli 2015 En mannen met baarden.. Jan, Piet, Joris en Corneel..?? Niet te vertrouwen... Te kaap'ren varen.. pffff.. Ja, je moet gelukkig gelovigen ook niet wijzer willen maken, komt maar narigheid van. 'Tis net als met die appel in het paradijs, is ook niet veel goeds uit gekomen Maarreh Hans, jij bent dit topic toch gestart om wat meer inzicht te krijgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 juli 2015 Report Share Posted 14 juli 2015 Edison was net zo'n eigenwijs Ja, maar die vond tenminste nog nuttige dingen uit. Dat zie ik Wol nog niet un deux trois doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 augustus 2015 Author Report Share Posted 8 augustus 2015 Dus.. De resolutie van een 24 bits cd is NIET hoger dan bij een 16 bits cd. Alleen het dynamisch bereik kan groter zijn. Net zoiets als een hogere beeldresolutie en tegelijk een groter scherm. Hetzelfde aantal pixels per inch zeg maar. Ik heb van een groot deel van mijn muziek door JRiver laten analiseren. De grootste dynamic range is 22 dB. En dat is een audiofiele demo cd 16 bits ook nog. Wat hebben we dan aan 115 dB ?? Graag wat tegengas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 8 augustus 2015 Report Share Posted 8 augustus 2015 (edited) De vergelijking met beeld gaat een beetje mank omdat het anders werkt met audio. Maar ja je hebt gelijk alleen de dynamisch bereik wordt groter. 16 bit heeft een dynamisch bereik van 96dB (16 x 6) (vaak groter door slim gebruik van dither). Dit is al ruim voldoende en goed genoeg om dither (toegevoegde soort ruis) buiten de stille pasages te houden. Waarom is er dan in vredesnaam 24bit audio? Voor in de studio bij opnames. Hierdoor kunnen (omdat de pieken bij opname moeilijk te voorspellen zijn) ze zachter opnemen zonder de risico dat de boel gaat clippen. Een vangnet voor de techneut zeg maar. Ook tijdens het mixen van multitracks (daarbij gebruiken ze vaak 32bit) is deze extra overhead welkom. Bij afspelen later is dit echter niet meer nodig, de pieken zijn te voorspellen en zijn als het goed is onder de 0dBfs gehouden worden. Wellicht ook wel leuk om te weten is dan de dynamisch bereik van 24 bit helemaal niet weergegeven kan worden. Info. Edited 8 augustus 2015 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 augustus 2015 Report Share Posted 8 augustus 2015 Net zoiets als een hogere beeldresolutie en tegelijk een groter scherm. Hetzelfde aantal pixels per inch zeg maar. Nee, bij een hogere beeldresolutie is het aantal pixels natuurlijk per definitie ook hoger. De beeldresolutie zegt immers alleen maar iets over het aantal pixels (horizontaal x verticaal). Bij een groter beeldscherm worden de pixels groter en heeft een (nog) hogere resolutie dus eerder nut dan bij een klein beeldscherm... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 augustus 2015 Author Report Share Posted 8 augustus 2015 Nee, bij een hogere beeldresolutie is het aantal pixels natuurlijk per definitie ook hoger. De beeldresolutie zegt immers alleen maar iets over het aantal pixels (horizontaal x verticaal). Bij een groter beeldscherm worden de pixels groter en heeft een (nog) hogere resolutie dus eerder nut dan bij een klein beeldscherm... Wanneer het beeld net zoveel groter wordt als de resolutie, blijft de pixelgrootte hetzelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 augustus 2015 Report Share Posted 8 augustus 2015 Die pixel vergelijking gaat sowieso mank. Als je dichter op het geluid gaat zitten hoor je toch niet beter de "stapjes"................ Bovendien gaat het om de dynamiek, oftewel helderheidsbereik. niet de pixels. Wat bij beeld duidelijker waarneembaar is: Op een gegeven moment zie je gewoon geen losse pixels meer, de resolutie van je oog is simpelweg te beperkt dan. En de een ziet w.d.b. scherper dan de ander. Die overgang is heel duidelijk objectief vast te stellen. Zou dat voor je gehoor anders liggen? Dat je meer hoort dan je oor waar kan nemen? Eigenlijk geldt voor beide: Zie/hoor je geen verschil tussen resoluties dan is er ook geen verschil. Ook al is dat technisch wel het geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 9 augustus 2015 Report Share Posted 9 augustus 2015 Bij digitaal moet het berekend worden en wat wil je hebben een oplossend beeld of een sneller beeld zegt het maar het ligt aan de capaciteit van de processor en het geheugen. Bij muziek moet het berekend en opgeslagen worden bij analoog tast het gewoon af, geen berekening geen traagheid. mvg wol Vertraging is geen probleem zolang die maar constant is. Het maakt mij niks uit of het 1 of 5 seconden duurt voordat een plaat/CD/bestand met afspelen begint. Het verwerken van audiobestanden is een fluitje van een cent, zeker in vergelijking met HD video beelden. Processorcapaciteit is geen factor van betekenis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 augustus 2015 Report Share Posted 9 augustus 2015 Pd. verdiep je een beet je in de werkwijze hoe intern een computer werkt,wil weten hoe een harde schijf werk spit maar een een vak boek van 1500 blz door dan heb je enig idee hoe het werkt en dat geldt ook voor andere onderdelen van de computer. Het valt mij op dat jij in zo ongeveer elk topic anderen opdraagt om allerlei boeken, artikelen, publicaties, enz. te gaan lezen, zodat je verder niet meer in discussie hoeft te gaan. Maar misschien moet je eerst zelf eens een cursus Nederlands volgen, voordat je anderen allerlei opdrachten gaat geven. Bovenstaande zin was namelijk ook weer eens een puzzel op zich... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 9 augustus 2015 Report Share Posted 9 augustus 2015 Pd. verdiep je een beet je in de werkwijze hoe intern een computer werkt,wil weten hoe een harde schijf werk spit maar een een vak boek van 1500 blz door dan heb je enig idee hoe het werkt en dat geldt ook voor andere onderdelen van de computer. Oh, maar ik heb een heel aardig idee van de werking van computers en 7 jaar voor een fabrikant van harde schijven gewerkt, dus die hebben zeker niet veel geheimen meer voor mij. Kan het zijn dat jouw boeken zwaar gedateerd zijn? Zou dat verklaren waarom bij mij digitale audio supergoed klinkt en jij er zo veel moeite mee hebt? En zomaar een tip in het algemeen: wees heel voorzichtig met aannames! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 augustus 2015 Report Share Posted 9 augustus 2015 (edited) Het valt mij telkens op dat een verdoeking van een LP naar CD - mits er gebruik is gemaakt van de originele mastertapes door de originele rechthebbende - zeker net zo goed is als het origineel. Maar ja, bitjes kun je ook niet horen. Hoeveel het er ook zijn. Frequenties x amplituden wèl. Edited 9 augustus 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 augustus 2015 Report Share Posted 9 augustus 2015 (edited) Beste Spido, frequenties en amplituden kun je op zich net zo min horen als bitjes. Zijn alle een beperkte abstractie (model) van een beperkt deel van de werkelijkheid. Oftewel een gedachtegang, en gedachtegangen kun je niet horen. Edited 9 augustus 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 augustus 2015 Report Share Posted 10 augustus 2015 Beste Pjotr, Frequentie bepaalt toonhoogte. Amplitude bepaalt luidheid. Beide natuurkundige verschijnselen vormen tezamen geluid. Bitjes doen dat niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 augustus 2015 Report Share Posted 10 augustus 2015 Frequentie en amplitude zijn slechts een grafische voorstelling van wart wij denken te horen. Een interpretatie dus van wat wij denken waar te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 augustus 2015 Report Share Posted 10 augustus 2015 Zoiets George. Blijft een beperkte abstracte mathematisch omschrijving. Net zo min hoorbaar als de nootjes op papier in een partituur. Als het om muziek gaat bepaalt altijd nog de muzikant zelf de toonhoogte en luidheid. Die worden hem niet opgelegd door frequenties en amplitudes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 augustus 2015 Report Share Posted 10 augustus 2015 Zonder frequenties en amplitudes zou er tenslotte toch weinig te horen zijn. Maar zonder bitjes is muziek heel goed mogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 augustus 2015 Report Share Posted 10 augustus 2015 Het blijft een redenering in de trant van: "Omdat tomaten rood zijn is alles wat rood is een tomaat". Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 augustus 2015 Report Share Posted 10 augustus 2015 Ik vind hem leuker met brandweerauto's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 augustus 2015 Report Share Posted 10 augustus 2015 (edited) Ja, maar dan zit je weer met ladders, die het gecompliceerd maken. En die maken meer geluid? Edited 10 augustus 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts