Jump to content

16, 24 of 32 bits..?? Hoe zit dat nou ???


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Wat geluid bepalend is de impuls van je dac, wat geluids bepalend is je dac bb,ad, ess en ga zo maar, wat geluids bepalend is mash, ladderwerk en ga zo maar Door en zo kan nog heel veel schrijven.

 

Mvg wol

Wil je dan alsjeblieft een keer iets samenhangends schrijven in plaats van een paar losse kreten en afkortingen. 

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat ik met m'n oude oren de HD tracks wel prefereer boven de CD tracks. Maar dat kan ook heel goed liggen aan de extra zorg die er aan de HD muziek is besteed. Zo vind in Yuri Honing's Walking on the moon op CD kwaliteit nog altijd een van de best klinkende nummers. En ik hoor wel verschil tussen de aif, flac en alac versie die ik heb. Maar met digitaal weet je het nooit. Welke ripper is er gebruikt, welke compressor enz. En is er tussentijds niet aan de muziek geknutseld (a la STS).

 

En mannen met baarden.. Jan, Piet, Joris en Corneel..?? Niet te vertrouwen... Te kaap'ren varen.. pffff..   :D

Link to comment
Share on other sites

Is maar goed dat die niet op dit form zit, daar krijg je echt een hele grote punthoofd van.

Zo, n eigenwijze heb ik nog nooit meegemaakt, daar is Spido niks tegen.

 

Mvg wol

 

Zeg wol, het gaat niet die  aan om lieden die sowieso de kennis van zaken hebben om CD en andere audiospullen mogelijk maken bij voortduring af te zeiken, alleen vanwege het feit dat het jou boven je pet gaat.

 

Deze kennis afzeiken maar wel de vruchten plukken en van CD genieten? Dan ook geen plaatjes meer opzetten en een lampje aan doen hè, Edison was net zo'n eigenwijs :P

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat ik met m'n oude oren de HD tracks wel prefereer boven de CD tracks. Maar dat kan ook heel goed liggen aan de extra zorg die er aan de HD muziek is besteed. Zo vind in Yuri Honing's Walking on the moon op CD kwaliteit nog altijd een van de best klinkende nummers. En ik hoor wel verschil tussen de aif, flac en alac versie die ik heb. Maar met digitaal weet je het nooit. Welke ripper is er gebruikt, welke compressor enz. En is er tussentijds niet aan de muziek geknutseld (a la STS).

 

En mannen met baarden.. Jan, Piet, Joris en Corneel..?? Niet te vertrouwen... Te kaap'ren varen.. pffff..   :D

Ik ook.  Vanochtend Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy 24/96  HD Tracks  vanaf harddisk gedraaid.  Vind het geluid,  een hoge mate van perfectie hebben.  :)

Link to comment
Share on other sites

En mannen met baarden.. Jan, Piet, Joris en Corneel..?? Niet te vertrouwen... Te kaap'ren varen.. pffff..   :D

 

Ja, je moet gelukkig gelovigen ook niet wijzer willen maken, komt maar narigheid van. 'Tis net als met die appel in het paradijs, is ook niet veel goeds uit gekomen :D

 

Maarreh Hans, jij bent dit topic toch gestart om wat meer inzicht te krijgen?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dus.. De resolutie van een 24 bits cd is NIET hoger dan bij een 16 bits cd. Alleen het dynamisch bereik kan groter zijn. Net zoiets als een hogere beeldresolutie en tegelijk een groter scherm. Hetzelfde aantal pixels per inch zeg maar.

 

Ik heb van een groot deel van mijn muziek door JRiver laten analiseren. De grootste dynamic range is 22 dB. En dat is een audiofiele demo cd 16 bits ook nog. Wat hebben we dan aan 115 dB ??

 

Graag wat tegengas.

Link to comment
Share on other sites

De vergelijking met beeld gaat een beetje mank omdat het anders werkt met audio.

Maar ja je hebt gelijk alleen de dynamisch bereik wordt groter.

16 bit heeft een dynamisch bereik van 96dB (16 x 6) (vaak groter door slim gebruik van dither).

Dit is al ruim voldoende en goed genoeg om dither (toegevoegde soort ruis) buiten de stille pasages te houden.

 

Waarom is er dan in vredesnaam 24bit audio? Voor in de studio bij opnames.

Hierdoor kunnen (omdat de pieken bij opname moeilijk te voorspellen zijn) ze zachter opnemen zonder de risico dat de boel gaat clippen.

Een vangnet voor de techneut zeg maar. Ook tijdens het mixen van multitracks (daarbij gebruiken ze vaak 32bit) is deze extra overhead welkom.

Bij afspelen later is dit echter niet meer nodig, de pieken zijn te voorspellen en zijn als het goed is onder de 0dBfs gehouden worden.

Wellicht ook wel leuk om te weten is dan de dynamisch bereik van 24 bit helemaal niet weergegeven kan worden.

 

Info.

Edited by Bill
Link to comment
Share on other sites

Net zoiets als een hogere beeldresolutie en tegelijk een groter scherm. Hetzelfde aantal pixels per inch zeg maar.

Nee, bij een hogere beeldresolutie is het aantal pixels natuurlijk per definitie ook hoger. De beeldresolutie zegt immers alleen maar iets over het aantal pixels (horizontaal x verticaal). Bij een groter beeldscherm worden de pixels groter en heeft een (nog) hogere resolutie dus eerder nut dan bij een klein beeldscherm...

Link to comment
Share on other sites

Nee, bij een hogere beeldresolutie is het aantal pixels natuurlijk per definitie ook hoger. De beeldresolutie zegt immers alleen maar iets over het aantal pixels (horizontaal x verticaal). Bij een groter beeldscherm worden de pixels groter en heeft een (nog) hogere resolutie dus eerder nut dan bij een klein beeldscherm...

 Wanneer het beeld net zoveel groter wordt als de resolutie, blijft de pixelgrootte hetzelfde. 

Link to comment
Share on other sites

Die pixel vergelijking gaat sowieso mank. Als je dichter op het geluid gaat zitten hoor je toch niet beter de "stapjes"................ Bovendien gaat het om de dynamiek, oftewel helderheidsbereik. niet de pixels.

 

Wat bij beeld duidelijker waarneembaar is: Op een gegeven moment zie je gewoon geen losse pixels meer, de resolutie van je oog is simpelweg te beperkt dan. En de een ziet w.d.b. scherper dan de ander. Die overgang is heel duidelijk objectief vast te stellen. Zou dat voor je gehoor anders liggen? Dat je meer hoort dan je oor waar kan nemen?

 

Eigenlijk geldt voor beide: Zie/hoor je geen verschil tussen resoluties dan is er ook geen verschil. Ook al is dat technisch wel het geval.

Link to comment
Share on other sites

Bij digitaal moet het berekend worden en wat wil je hebben een oplossend beeld of een sneller beeld zegt het maar het ligt aan de capaciteit van de processor en het geheugen.

 

Bij muziek moet het berekend en opgeslagen worden bij analoog tast het gewoon  af, geen berekening geen traagheid.

 

mvg wol

Vertraging is geen probleem zolang die maar constant is. Het maakt mij niks uit of het 1 of 5 seconden duurt voordat een plaat/CD/bestand met afspelen begint. 

 

Het verwerken van audiobestanden is een fluitje van een cent, zeker in vergelijking met HD video beelden. Processorcapaciteit is geen factor van betekenis. 

Link to comment
Share on other sites

Pd. verdiep je een beet je in de werkwijze hoe intern een computer werkt,wil weten hoe een harde schijf werk spit maar een een vak boek van 1500 blz door dan heb je enig idee hoe het werkt en dat geldt ook voor andere onderdelen van de computer.

Het valt mij op dat jij in zo ongeveer elk topic anderen opdraagt om allerlei boeken, artikelen, publicaties, enz. te gaan lezen, zodat je verder niet meer in discussie hoeft te gaan. Maar misschien moet je eerst zelf eens een cursus Nederlands volgen, voordat je anderen allerlei opdrachten gaat geven. Bovenstaande zin was namelijk ook weer eens een puzzel op zich...

Link to comment
Share on other sites

Pd. verdiep je een beet je in de werkwijze hoe intern een computer werkt,wil weten hoe een harde schijf werk spit maar een een vak boek van 1500 blz door dan heb je enig idee hoe het werkt en dat geldt ook voor andere onderdelen van de computer.

Oh, maar ik heb een heel aardig idee van de werking van computers en 7 jaar voor een fabrikant van harde schijven gewerkt, dus die hebben zeker niet veel geheimen meer voor mij.

 

Kan het zijn dat jouw boeken zwaar gedateerd zijn? Zou dat verklaren waarom bij mij digitale audio supergoed klinkt en jij er zo veel moeite mee hebt?  ;)

 

En zomaar een tip in het algemeen: wees heel voorzichtig met aannames!

Link to comment
Share on other sites

Het valt mij telkens op dat een verdoeking van een LP naar CD - mits er gebruik is gemaakt van de originele mastertapes door de originele rechthebbende - zeker net zo goed is als het origineel.

Maar ja, bitjes kun je ook niet horen. Hoeveel het er ook zijn.

Frequenties x amplituden wèl.

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Beste Spido, frequenties en amplituden kun je op zich net zo min horen als bitjes. Zijn alle een beperkte abstractie (model) van een beperkt deel van de werkelijkheid. Oftewel een gedachtegang, en gedachtegangen kun je niet horen.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Zoiets George. Blijft een beperkte abstracte mathematisch omschrijving. Net zo min hoorbaar als de nootjes op papier in een partituur.

 

Als het om muziek gaat bepaalt altijd nog de muzikant zelf de toonhoogte en luidheid. Die worden hem niet opgelegd door frequenties en amplitudes.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...