Bill Posted 13 juli 2015 Report Share Posted 13 juli 2015 Hallo HighEnders, High Resolution Audio begint steeds vaker door de kritische luisteraar gewaardeerd te worden en er komt ook steeds meer beschikbaar. Ook hier op het forum zijn er al aardig wat topics en discussies over.Nou leek het mij wel leuk om eens een (blind) luister test te doen. Zonder enig commercieel belang en natuurlijk anoniem. Nu zal de gemiddelde muziek luisteraar waarschijnlijk geen verschil horen dus ben ik op zoek naar kritische luisteraars welke subtiele verschillen kunnen horen. Hiervoor hebben wij vier HR (96kHz / 24bit) audio bestanden van het zelfde stukje muziek. Ze zijn echter dus allemaal elk iets anders geprocessed in de studio. Zouden jullie deze willen beluisteren en ons van feedback willen voorzien? Het is voor de test wel belangrijk dat je over apparatuur (DAC) beschikt om correct de digitaal bestanden (flac maar eventueel op verzoek wav of aiff) van 96/24 weer te kunnen geven. Voor de rest mag je in je eigen tempo en op je eigen manier er naar luisteren. Wel zijn wij geïnteresseerd in enkele aspecten van hoe dit beluisteren is gegaan en vragen hierover dan ook naar in het bijgeleverde formulier. Bij voldoende feedback zullen wij natuurlijk de resultaten met extra informatie over de verschillende manieren van processen van deze bestanden met jullie delen. De bestanden zijn hier te downloaden als rar bestand (243MB) inclusief een vragenformulier met e-mail adres om je resultaten naar toe te mailen (vraag nummer met antwoord kan gewoon in mail). Bij voorbaat hartelijk dank voor de moeite en informatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 juli 2015 Report Share Posted 13 juli 2015 Beluisterd en mijn bevindingen door gestuurd. Leuke muziek overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 4 augustus 2015 Author Report Share Posted 4 augustus 2015 Nog een week de tijd om mee te doen. Kom op mensen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 4 augustus 2015 Report Share Posted 4 augustus 2015 (edited) Ik heb geen DAC. Edited 4 augustus 2015 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 4 augustus 2015 Report Share Posted 4 augustus 2015 Kan geen hires afspelen max 16/44.1. Moet eerste een nieuwe DAC kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 4 augustus 2015 Members Report Share Posted 4 augustus 2015 Ik heb geen DAC. Ik ook niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 augustus 2015 Report Share Posted 4 augustus 2015 Ik ga er naar luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 augustus 2015 Report Share Posted 6 augustus 2015 Op dit oubollige forum hebben we niet allemaal een DAC. Persoonlijk wacht ik op de Auralis Mini om mijn eerste stap te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 augustus 2015 Report Share Posted 6 augustus 2015 Op dit forum zijn niet alleen oubollige mensen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 augustus 2015 Report Share Posted 6 augustus 2015 Daarom doet Carl er nog een schepje bovenop Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 6 augustus 2015 Report Share Posted 6 augustus 2015 Fijn iniriatief Bill Er is iets dat ik jammer vind, en ik ben niet alleen, het dokument staat vol tik- en/of taalfouten. Probeer daar de volgende keer meer zorg aan te besteden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 6 augustus 2015 Author Report Share Posted 6 augustus 2015 Dank voor je input stefk, zal mijn best doen volgende keer (zal mijn afkomst wel zijn ). Maar hoop dat desondanks het duidelijk is en dat men meedoet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 6 augustus 2015 Report Share Posted 6 augustus 2015 (edited) Als het dit WE nog kan, doe ik zeker de test hoor ... kvind momenteel de tijd niet Nu Niet dat ik daar zo over ga struikel, ik schrijf ook allesbehalve perfect, maar naar de buitenwereld oogt het niet en komt het weinig professioneel over --> lees: serieus over Edited 7 augustus 2015 by stefk Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 augustus 2015 Report Share Posted 6 augustus 2015 (edited) Ik heb een tijd uitgaande post gecontroleerd bij de overheid. Ik moest naar juridische zaken kijken. Het verbaasde me hoeveel taal-en spellingsfouten gemaakt werden. Ik begreep vaak ook niet wat er bedoeld werd door mensen (HBO en academisch niveau). Ik ben verder geen taalpurist maar het moest wel duidelijk zijn wat er bedoeld werd. En meer mag je ook op dit forum niet verwachten. Overigens werd ik van dat baantje helemaal gek en ik kreeg met iedereen ruzie. De oplossing die ik heb gezocht was om een hele stapel van die uitgaande post mee naar huis te nemen en standaardbrieven ervan te maken. De productie aan brieven en beschikkingen ging verschrikkelijk omhoog en iedereen was gelukkig. Edited 6 augustus 2015 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 augustus 2015 Report Share Posted 6 augustus 2015 Oei op afstand van de set hoor ik geen verschil tussen de bestanden. Misschien moet ik erin kruipen. ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 augustus 2015 Report Share Posted 8 augustus 2015 Fijn iniriatief Bill Er is iets dat ik jammer vind, en ik ben niet alleen, het dokument staat vol tik- en/of taalfouten. Probeer daar de volgende keer meer zorg aan te besteden Wat is een iniriatief Stef? Als je iemand aanspreekt op taalfouten moet je zelf natuurlijk zorgen dat je zelf correct schrijft. Maar vind je dit nu ook niet eigenlijk een beetje onzinnig? Wat er bedoelt wordt is duidelijk en doet niet af aan waar het over gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 augustus 2015 Report Share Posted 8 augustus 2015 (edited) Tikfouten op een forum is van een andere orde dan een document waarmee je aan de buitenwereld vraagt om ... blablabla Om eerlijk te zijn, mijn zin, die je quote George, getuigt niet van taalkundig modder gooien maar als ondersteuning en feedback. Ik heb ook vrienden aan wie ik dit doorstuur, die vinden zo'n testjes en bestandjes leuk, en vragen zich ook af of dit au serieux moet genomen worden, puur op basis van het document. Initiatief Voor mij komt het zeer amateuristisch over als er dermate veel fouten staan. Ik heb geprobeerd dit op een vriendelijke manier, als feedback naar Bill toe, te melden. Tenslotte weet ik niet of dit een 1mans initiatief is, of dat er nog andere mensen aan meewerken, enz. En ja ik kan mij dan storen aan een gebrekkig opgesteld document, publiekelijk beschikbaar, maar het overheerst mijn manier van handelen niet. Tuurlijk begrijp ik Bill zijn bedoeling, of hun bedoeling. In mijn post geef ik aan dat ook ik zeker niet perfect schrijf. En het is wordt bedoelD Soms ziet een mens achteraf zijn tikfouten staan Iniriatief maar is de Bewerk knop niet meer actief Edited 8 augustus 2015 by stefk Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 augustus 2015 Report Share Posted 8 augustus 2015 Precies wat ik bedoel, daar over vallen maakt het verhaal niet anders. Het is hier geen taal forum maar een audio forum. Iets van hoofd en bijzaken enzo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 augustus 2015 Report Share Posted 9 augustus 2015 Heren,niet smoezen ,een dac kost niks en en een computer hebben we allemaal en een smartphone hebben we ook ,dus kom niet met smoesjes aan dat je niet kunt luisteren zeg dan eerlijk ik heb er geen interesse in hebt of dat jij digital niks vindt en analoog liefhebber bent. mvg wol Geef het goede voorbeeld eens, wollie. Misschien volgen er wel meer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 13 augustus 2015 Author Report Share Posted 13 augustus 2015 (edited) Nou we zijn ondertussen een maand verder…Nu weet ik dat ons gehoor (en alles wat er omheen hangt) gevoelig kan zijn voor zaken die we in eerste instantie wellicht helemaal niet belangrijk vinden of wat we niet verwachten.Zo zou HR (hoger samplerate en bitdepth) audio beter klinken dan de standaard CD audio.Dat ik het niet kan horen wil nog niet zeggen dat het er niet is.Ieders gehoor is ook anders en om dus iets van een conclusie ergens aan te kunnen verbinden is een uitgebreid en vooral blinde test noodzakelijk.Hiervoor had ik dus 4 bestanden gemaakt. Een onveranderd origineel HR audio bestand. Origineel HR bestand gedownsampled (44.1kHz) en geditherd op 16 bit (CD kwaliteit). De zelfde CD kwaliteit bestand maar dan 1dB harder gezet. Een MP3 (256 kbit/s). Natuurlijk zijn alle bestanden vervolgens weer naar de HR bestandsformaat (96kHz/24bit) terug geconverteerd zodat bij afspelen er niet geschakeld hoeft te worden en er niks aan de bestanden te ‘zien’ was. Voor deze test hebben er… jawel, 2 mensen meegedaan welke voldoende vertrouwen in hun eigen gehoor hadden. Het kan natuurlijk zijn dat er domweg niet meer kritische luisteraars zijn hier op het forum of omdat we het te ‘eng’ vinden om een blinde (ja, ja, zonder dat we weten WAAR we naar luisteren) test te doen. Of omdat er taal- en /of tikfouten in de bijgeleverde document staan…. Voordat ik de uitslag van de twee deelnemers aan hun bekend maak (we houden het bij deze aantallen maar even anoniem) durven we misschien zelf (nu we weten waar we naar luisteren) de proef op de som te nemen. Ik zou dus zeggen, download en luister naar de bestanden en post hier welke jij denk wat wat is.. Edited 13 augustus 2015 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
District9 Posted 17 augustus 2015 Report Share Posted 17 augustus 2015 Voor degenen zonder externe DAC: je kunt gratis het programma Audacity downloaden, http://audacityteam.org Hierin kun je de files openen (in vier verschillende panelen) en afspelen door je audio uitgang op je PC of Laptop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 17 augustus 2015 Author Report Share Posted 17 augustus 2015 Dit kan, maar is wel van een paar dingen afhankelijk District9. Ten eerste moet je computer wel 96kHz/24bit kunnen afspelen en ook zo ingesteld staan.(Kwaliteit instellingen voor weergave, afhankelijk van systeem en geluidskaart.) Daarnaast moet je de instellingen in Audacity ook juist hebben staan. (Kwaliteit voorkeuren in Audacity)Het zal anders ook wel de bestanden afspelen maar dan dus niet in de juiste kwaliteit weergeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
District9 Posted 17 augustus 2015 Report Share Posted 17 augustus 2015 A = +1 dB B = MP3 C = Origineel HR D = CD dithered Tussen C en D zit verdraaid weinig verschil en ik kan het dus ook mis hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
District9 Posted 17 augustus 2015 Report Share Posted 17 augustus 2015 Ok, daar had ik niet aan gedacht. Mijn laptop met Audacity geeft de bestanden juist weer en ik gebruik een Sony Vaio VPCF 1 van een jaar of vijf oud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 17 augustus 2015 Report Share Posted 17 augustus 2015 tja de bewerkingstijden van de files....als Bill slim is geweest heeft ie die ook gemanipuleerd Het is mijn muziek niet zo. Ik ben eerlijk dat ik moeite heb om de verschillen aan te geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts