Jump to content

High Resolution Audio luister test

Bill
 Share

Recommended Posts

tja de bewerkingstijden van de files....als Bill slim is geweest heeft ie die ook gemanipuleerd

Het is mijn muziek niet zo. Ik ben eerlijk dat ik moeite heb om de verschillen aan te geven.

Stom van me :o

Ok, hiermee is de test dus al om zeep geholpen.

Voor wie het nog wil weten:

A = CD + 1dB

B = MP3

C = HR

D = CD

Als er animo voor is kunnen we later nog wel eens (en dan proberen een echte blinde) test doen...

De test is niet omzeep geholpen hoor.

Een ieder moet voor zich weten of hij of zij vals wil spelen.

Ik weet wel voor mij zelf dat ik eerlijk geluisterd heb en alleen C er uit vond springen.

De rest was niet echt beter of slechter.

Nu ik weet wat de bestanden waren geeft het voor mij wel aan dat high res wel degelijk meerwaarde heeft tenopzichte van de CD.

Nu weet ik niet wie er nog meer de test heeft ingestuurd maar ben toch wel benieuwd naar de bevindingen van andere.

Groetjes George

Gefeliciteerd District9, u had alles goed!

Hoezo vals gespeeld?

Hoe zou dat moeten? Alleen de piekmeters in zowel Audacity als Pyramix geven een 1 dB hogere waarde aan dan de rest, dus ja, dat is misschien niet eerlijk t.o.v. iemand die niet zo'n programma heeft.

De rest, ook met inzoomen op de wave-vorm was niet mogelijk om vast te stellen wat wat was.

Dus de andere drie heb ik met luisteren op mijn systeem (zonder 5000 euro kostende tweaks) vast kunnen stellen.

Heeft toch nog iemand oren aan zijn kop :P

Gefeliciteerd District9, u had alles goed!

Hoezo vals gespeeld?

Hoe zou dat moeten? Alleen de piekmeters in zowel Audacity als Pyramix geven een 1 dB hogere waarde aan dan de rest, dus ja, dat is misschien niet eerlijk t.o.v. iemand die niet zo'n programma heeft.

De rest, ook met inzoomen op de wave-vorm was niet mogelijk om vast te stellen wat wat was.

Dus de andere drie heb ik met luisteren op mijn systeem (zonder 5000 euro kostende tweaks) vast kunnen stellen.

Heeft toch nog iemand oren aan zijn kop :P

Geeft in ieder geval aan dat er wel verschil is.

Wel is het zo dat u een getraind gehoor heeft.

Ik kwam helaas niet verder dan alleen C te onderscheiden.

Was ook al voldoende voor mij om de meerwaarde van High Res bestanden te doen inzien.

Ook hier overigens maar een goedkoop dacje gebruikt van slechts enkele tientjes.

Maakt mij toch wel nieuwsgierig naar die test. Zal eerst mijn geheugen resetten (is niet zo moeilijk :D) en dan de test eens gaan doen. Ik vind het niet spannend er onbevangen voor te gaan zitten. Uiteindelijk zou ik dan toch mezelf voor de gek houden.....

he jammer dat ik dit gemist heb. De bestanden zijn volgens mij inmiddels niet meer te downloaden.

Mogelijk vertoon ik mij weer eens in september in Veldhoven.

Afgelopen woensdag was k bij je in de buurt en dacht nog.. Hoe zou t met Kraus gaan.

Toch vind ik het bijzonder. Ik denk ook een aanzienlijk verschil in kwaliteit te horen. Maar dat zou ook best aan de extra aandacht van de opname liggen. Maar in dit geval zou dat dus niet kunnen.

Dat ik niet met de test heb meegedaan ligt aan een paar dingen: ménière, drukte, trage PC door allerlei updates.

Bij een eventuele volgende test probeer ik wel mee te doen.

D is tweemaal door een sample rate convertor gegaan, van 88/96 of hogere Fs (is niet aangegeven) met 24 bits naar Fs 44.1 kHz met 16 bits.

Daarna is dat stuk van CD kwaliteit terug gesampled naar een hogere Fs met weer een omrekening van 16 bits naar 24.

Theoretisch zou dat juist wel hoorbaar moeten zijn. Maar als de opname zelf niet in Hi-Res is gemaakt, valt en staat daarmee alles en wordt het een gok.

Ik meende bijna geen verschil te horen tussen C en D, maar mijn "gut feeling" zei dat C toch ietsiepietsie gedetaillerder klonk.

Het testen op deze manier is eigenlijk - bij nader inzien - niet geheel eerlijk en zeker niet wetenschappelijk.

Iedereen luistert op verschillende systemen in verschillende ruimtes en/of met verschillende hoofdtelefoons.

Ik was in staat de wave-vorm te bestuderen m.b.v. twee verschillende programma's (niet dat dat iets opleverde, behalve die +1dB versterking)

Een ABX test met alle deelnemers in dezelfde ruimte, luisterend naar de zelfde versterker/luidspreker combinatie zou beter zijn geweest.

Doel is ook niet wetenschappelijk District9. :)

En luisteren op een 'ander' installatie resulteert (zeker als het niet een gewenst uitkomst is) vaak in "ik ben deze installatie niet gewend" of "op een beter installatie had ik het wel gehoord".

Doel is gewoon om te proberen of je op je eigen spul het verschil wel kunt horen.

Zal voor de leuk (houdt forum ook wel interessant toch?) wel een nieuwe (en deze keer proberen wel blind te houden) testje plaatsen.

Edited by Bill

Op zich een goed initiatief, maar met zo weinig deelnemers moet je je afvragen of het zin heeft (ik doe i.i.g. zeker weer mee).

Met zoveel forum leden zou je denken dat men met grote getale zo'n uitdaging aangaat.

Daarom ben ik nogal skeptisch t.o.v. High Enders geworden, zeker die zich bezig houden met totaal nutteloze tweaks en het verschil niet eens kennen tussen een gecomprimeerd stuk muziek en éen zonder compressie (Laat staan enige kennis van opnametechniek). 

Ik ben een aantal van zulke gevallen tegengekomen en dat is op zijn zachtst gezegd teleurstellend.

Rest mij te vragen of je evt. ook een fragment klassiek kunt plaatsen, naast jazz en/of pop (inclusief fade-outs met een pauze van 1 sec.er na).

Ook moet je er 100% zeker van zijn dat het bron materiaal ook echt HiRes HiBit was en niet een signaal dat al door een aantal conversies is gegaan.

Diverse sites bieden HR Audio aan, maar ik heb zo mijn twijfels of al het aangeboden materiaal wel echt HR is of hoeveel er mee is gemanipuleerd.

Echte Hires kun je wel onderkennen door het signaal door een spectrum analyser te halen. Maar ik ben nog geen Hires tegen gekomen die informatie bevatte boven de ca. 30 - 35 kHz (anders dan ruis). Verder zijn er nogal wat verschillen in de verschillende sample rate converters om naar 16b@44.1khz terug te converteren.

Dank Bill voor die fantastische vergelijkings site. Ik heb de programma's die ik heb of heb gehad (Pyramix, ProTools, iZotope, Audicity) eens vergeleken, heeeeeeel interessant!

Het is jammer dat er geen convertors van Apogee in staan, of gaat het alleen om software?

Zelfs Sonic HD wordt nog genoemd, allang wijlen, dacht ik (heb ik in de 90er jaren nog gehad).

.......zeker die zich bezig houden met totaal nutteloze tweaks en het verschil niet eens kennen tussen een gecomprimeerd stuk muziek en éen zonder compressie (Laat staan enige kennis van opnametechniek).

Daar ben ik er één van ga ik van uit  ;). Ik ben wel gevoelig voor tweaks, volgens mij kunnen ze het leven weer nét wat mooier maken. En om het verschil te zien en te ervaren wat wel of niet gecomprimeerde muziek is was best wel een interessant leermomentje  :huh:  :D. Neemt niet weg dat ik ook zónder die kennis heel veel van muziek heb kunnen genieten..... :wub:

Juist René, van muziek genieten, daar gaat het om!

De rest is ruis...

En zoals ik al eerder ergens opmerkte, er zijn wel degelijk tweaks die zin hebben.

Maar soms lees je over iets en dan denk ik hoe halen ze het in hun hoofd?

Je kent ze vast wel, de groene rand om de CD, de kwartjes op de luidspreker plakken en kabels van de grond met een stukje hout..... :D

(voor mij vallen zandzakken en demagnetisatie van CD's nu ook in die categorie)

Er zijn grotere klankverschillen tussen twee microfoons, luidsprekers en woonkamers dan welk buisje of kabeltje dan ook.

Er is ook geen standaard of referentie waar iedereen naar kan vergelijken, het is allemaal veel te subjectief.

Neemt niet weg dat we onze tijd verdrijven (of verspillen) aan een hobby, die weer alleen om de bovenste regel van dit stuk gaat, genieten van muziek.

Edited by District9