Jump to content

Resultaten inventarisatie wensen

boymenist
 Share

Recommended Posts

Beste mensen.

In een door het forum gesloten topic vroeg ik jullie onlangs mee te doen aan een marktonderzoek. Vanuit dit en twee andere fora zijn in totaal 66 reacties binnengekomen, waarvoor onze dank! Graag deel ik ze in vogelvlucht met jullie:

Bevindingen marktonderzoek na 66 respondenten

Overgrote meerderheid is man. Veel veertigers en vijftigers.

Waar luistert men naar: van alles, maar Pop, Rock en Jazz iets meer dan de rest.

Hoe vaak: 40% enkele keren per dag, 40% enkele keren per week.

Waar: 60% in de woonkamer, 15% slaapkamer, 15% luisterkamer.

Reden nieuwe apparatuur: 60% betere geluidskwaliteit, 20% oude defect, 10% betere integratie wifi/streaming

Wat mag een versterker kosten: van 500 – 10.000, iets vaker tussen 2000 en 4000

En boxen: idem, bedragen liggen klein beetje hoger

Luisterruimtes zijn veelal 30 – 50 m2

Max afmeting boxen: verdeeldheid, maar redelijk vaak ca 120x40x40

Systeemvoorkeur: 66% passief, 18% actief, 15% passief hoog en actief laag

Waar wil u proefluisteren als u iets nieuws overweegt te kopen: thuis!

Hoe belangrijk zijn professionele recensies bij uw afweging: 7 (schaal 1-10)

En adviezen van kundige vrienden: 7,5

Belangrijk bij een versterker:

-          Klank als geheel: 10

-          Laag: 9

-          Mid: 9

-          Hoog: 9,5

-          Ruimtelijkheid: 10

-          Bedieningsgemak: 7

-          Vermogen: 7

-          Uiterlijk: 8

-          Aantal analoge ingangen: 6

-          Integratie met wifi en streaming: 4

-          Integratie met surround: 3

-          Garantie: 8

-          Belangrijke aspecten: muzikaliteit, levendigheid, diepte, soundstage, detail

Belangrijk bij boxen:

-          Klank als geheel: 10

-          Laag: 9

-          Mid: 9

-          Hoog: 9,5

-          Ruimtelijkheid: 10

-          Vermogen: 6

-          Rendement: 6

-          Uiterlijk: 8

-          Garantie: 7

-          Belangrijke aspecten: muzikaliteit, levendigheid,  soundstage, detail

Nou als je goed kijkt staan er interessante dingen in.

Zo scoren de 1e 5 punten t/m  ruimtelijkheid  eenzelfde  aantal punten bij zowel de versterker als luidspreker.

Zij  de geïnterviewden kennelijk stereo analoog adept.  Want WiFi en 5.1 is nauwelijks interessant 

Maar toch wat aandacht punten.

Lees niets over een eventuele ingebouwde phono  trap   :confused:

Laag rendement luidsprekers  :confused:  Daarmee beperk je het soort versterker (zal m.i. een halfgeleider versterker worden)  :unsure:

En het opmerkelijke is, dat de vormgeving* van luidsprekers  belangrijker is dan van de versterker.

Elke versterker die het aanhoren waard is, heeft zowel een goed laag, een goed midden èn een goed hoog.

Weet Wol wel hoeveel midden en hoog* er in èchte bastonen zit? (Vleugel, orgel, contrabas, bombardon, bastuba e.d.)

* Harmonische boventonen, begeleidend geruis.

Edited by spido

Nou als je goed kijkt staan er interessante dingen in.

Zo scoren de 1e 5 punten t/m  ruimtelijkheid  eenzelfde  aantal punten bij zowel de versterker als luidspreker.

Zij  de geïnterviewden kennelijk stereo analoog adept.  Want WiFi en 5.1 is nauwelijks interessant 

Maar toch wat aandacht punten.

Lees niets over een eventuele ingebouwde phono  trap   :confused:

Laag rendement luidsprekers  :confused:  Daarmee beperk je het soort versterker (zal m.i. een halfgeleider versterker worden)  :unsure:

En het opmerkelijke is, dat de vormgeving* van luidsprekers  belangrijker is dan van de versterker.

Daarom. Een hoop zinloze non-informatie, die bovendien ook op andere fora gespamd is.

• 2 weeks later...

Ik zag die enquete net. Zal wel het zoveelste digitale onding worden.

He Carl  had je al een Dac gekocht?  Zo niet  ik heb onlangs een Audiolab M-DAC gehoord en die gebruikt ook de ESS Sabre32 9018 chip die in veel top dac' s zit.

Lijkt me een mooie Dac om de digitale wereld in te stappen.  M.i. veel waar voor je geld. :)   http://www.whathifi.com/best-buys/best-dacs-2015

Daarna doorsparen, voor een Dac die vergelijkbaar is met je analoge set-up ;)

Ik wil een Auralic mini kopen Jack. Daar zit een ingebouwde DAC in. Misschien is dat wel voldoende voor een doorgewinterde analoog fan. Bedankt voor de tip.

Die fameuze ESS Sabre chip vonden wij in België niet steeds zaligmakend ...

Anders gezegd, een op papier zeer goede chip kan qua klank sterk tegenvallen naargelang het ontwerp van de DAC en dus helemaal je smaak niet zijn

Die fameuze ESS Sabre chip vonden wij in België niet steeds zaligmakend ...

Anders gezegd, een op papier zeer goede chip kan qua klank sterk tegenvallen naargelang het ontwerp van de DAC en dus helemaal je smaak niet zijn

Alleen een chip zegt ook niet zoveel Stef. ;)  

Weis gebruikt ze ook in hun  DAC202  die kost  10x zo duur als de Auralic mini.   

Je geloofd toch niet,  dat die hetzelfde is en klinkt  http://www.audio.de/testbericht/weiss-dac-202-im-test-1203166.htm

Als Carl zijn digitale setup op eenzelfde niveau wil krijgen als zijn analoge moet hij m.i. daar eerder aan denken.

Neemt niet weg dat m.i. zo' n Auralic mini mij een leuke stap lijkt in de digitale wereld.  :)

Edited by Tubejack

Precies Jack. Moet daar wel bijzeggen dat ik iemand gesproken heb die in Muenchen de Auralic Aroes naast de Mini heeft gehoord. Hij vond het verschil bijster klein.

Precies Jack. Moet daar wel bijzeggen dat ik iemand gesproken heb die in Muenchen de Auralic Aroes naast de Mini heeft gehoord. Hij vond het verschil bijster klein.

Bij al die DAC' s vind ik  zo op het 1e gehoor de verschillen klein.  Met ABX kun je ze echt niet uit elkaar houden.  Maar ga je over een langere periode luisteren in je eigen  set-up dan zijn er verschillen.

Ik heb er hier een stukje over geschreven http://www.tubejack.nl/digitaal-van-1986-tot-nu/     

Maar volgens mij is het in de analoge wereld niet anders.  Koop een Benz Ace laat hem goed monteren in een fatsoenlijke draaitafel. Dan moet je heel wat geld, tijd en moeite investeren om op een hoger niveau te komen is mijn eigen ervaring.  En wat een ander vind, is leuk. leerzaam en soms een aardige leidraad.  Maar met andermans oren luisteren, is jezelf bedriegen.  Koop gewoon een dac die je leuk vind, maar weet ook dat het digitale domein daar niet ophoud. Er zijn net als bij pick-up elementen, betere.     

Edited by Tubejack

Jack we hebben 4 DAC's met de ESS Sabre naast elkaar beluisterd en los van resolutie en ruimtelijkheid, hadden die allemaal een andere klankkleur hoor

Om nu de befaamde M-Dac te nemen, 2 mensen zijn fan van de sound en 2 helemaal niet ...

Mijn Eastern Electric Minimax Plus, met of zonder buis je mag kiezen, klinkt heel anders dan de M-Dac terwijl ze qua prijs in elkaars buurt liggen en beiden de ESS sabre hebben

Ik vind het een beetje kort door de bocht om te te stellen "neem maar DAC X want er zit een Sabre in"

Aan mij verkoop je voorlopig geen top Wadia DAC en al helemaal die nieuwe niet met de apple stereoiden look maar een meitner dan weer wel :)

Ik vind het een beetje kort door de bocht om te te stellen "neem maar DAC X want er zit een Sabre in"

Aan mij verkoop je voorlopig geen top Wadia DAC en al helemaal die nieuwe niet met de apple stereoiden look maar een meitner dan weer wel :)

Ik ook, als je goed leest staat dat er ook niet.  Waar heb ik dat geschreven?  Het zijn overeenkomsten.  Een da-coverter bestaat uit zoveel méér onderdelen.  En daar zit voor een deel, het verschil in klank, resolutie en prijs in.

Verder heb ik ook geen "bling bling"  dac.   Wel een goeie, vind ik.  En daar zitten toevallig.....   dat dan weer wel  :D

Jack ik had die zin los moeten schrijven van het bovenstaande of beter duiden :)

Hier bij ons in België heb je dat vaak dat mn een DAC aanprijst puur door de chip of soms enkel de merknaam en dat vind ik wat kort door de bocht qua advies.

Tis niet dat ze niet goed zijn ofzo maar qua klank kan het soms serieus tegenvallen. Je hoeft er ook geen 10 te beluisteren natuurlijk

Ik had indertijd voor mn DAC max 1000 euro budget genomen. Voor een keer heb ik mij daar aan gehouden :D

Ik heb DAC's gehoord van 1400 en 2000 die ik echt beter en mooier vond maar neen 1000 was de target

Die auralic gaat het absoluut prima doen bij Carl !! Zeker weten

Hier bij ons in België heb je dat vaak dat mn een DAC aanprijst puur door de chip of soms enkel de merknaam en dat vind ik wat kort door de bocht qua advies.

Helemaal mee eens Stef.    Wist je,  dat ik zelf helemaal geen budget had voor een dac en er ook niet naar op zoek was.  Zoiets komt bij ons toevallig op ons pad, dan kijk ik mijn vrouw lief aan.

Die van ons was samen een converter  zelfs iets goedkoper dan 1000€ 

Wollie overal waar ik eens ga luisteren speelt iedereen zijn set echt beter en mooier dan de mijne, op een enkeling na van die kleine bende waar ik kan en mag gaan luisteren

Maar ik ben overtuigd dat mijn set mooier speelt dan al die duizenden waar ik niet ga luisteren, op enkele na dan :)

Leuke doordenker hé

Wol, als ik telkens ik naar muziek luister in mijn achterhoofd moet houden hoe ik het het liefst wil hebben klinken tja dan zou ik 1 totaal niet meer genieten en 2 heeeeeeel ongelukkig zijn ;)