Jump to content

Windows 10 een ramp voor je muziek collectie

kappa7
 Share

Recommended Posts

Afgelopen donderdag Win 10 op de PC gezet.

Werkt wel maar heeft voor muziek wat punten waar je op moet letten.

Zo wordt nu ook FLAC door de audio player ondersteund.

Echter bij de upgrade wordt ook de structuur van je muziekbestanden aangepast!.

Normaal stond de muziek op de D schijf zo dat de ruimte op de SSD voor het OS blijft.

Tijdens de migratie duurde het instellen van win 10 nog al langer dan normaal.

Dat verscheen ook op het scherm. Later bleek dat alles in een andere structuur op de C schijf stond en de D schijf enkel nog de hoes afbeeldingen bevatte. ook de bestandsnamen waren aangepast, zo begin ik altijd met de artiestest-album naam en dan in de map artiest-album-volgnummer-songnaam. dat was dus ook aangepast.

Ga je dus je PC ombouwen naar win 10 pas dan goed op je audio.

verwijder deze voor de upgrade en plaats deze na de upgrade weer terug op de plek waar je zelf wil.

De upgrade gaat redelijk makkelijk maar ben nog niet kapot van de nieuwe look.

daarnaast is alles heel erg Microsoft georiënteerd.

Dus alle diensten zitten ge integreert in win10.

Een beetje meer zo als appele een google ook doen om hun eigen diensten te promoten.

dat is dan gelijk de reden dat ze de upgrade gratis weg geven.

het verdien model is behoorlijk gewijzigd.

Het was overigens de PC van mijn vader die ik heb omgebouwd, denk dat ik het voor mij zelf nog maar even bij Win7 hou.

Zo te lezen gaat e.e.a. vanzelf niet goed Stef ;) Maar fijn dat je het met ons deelt George. Ben wel benieuwd hoe dat verder zit/gaat met allerlei divers, zoals voor je audiokaarten.

Yup, W10 is bedoeld voor verdere integratie met telefoon en tablet (die uiteraard dan ook windhoos moeten draaien). Vooralsnog blijf ik lekker bij W7. Geen behoefte om wat goed werkt te gaan verbouwen.

Zo te lezen gaat e.e.a. vanzelf niet goed Stef ;) Maar fijn dat je het met ons deelt George. Ben wel benieuwd hoe dat verder zit/gaat met allerlei divers, zoals voor je audiokaarten.

Yup, W10 is bedoeld voor verdere integratie met telefoon en tablet (die uiteraard dan ook windhoos moeten draaien). Vooralsnog blijf ik lekker bij W7. Geen behoefte om wat goed werkt te gaan verbouwen.

Alleen de CD ROM drive wordt niet herkent en is ook helemaal niet zichtbaar in de HW monitor.

verder werkte alles gelijk.zelf de netwerk printer die nog niet onder win 7 was ge installeert werd gelijk herkent en werkte prima. Win 10 zou juist makkelijker moeten zijn maar dat heeft als nadeel dat het wat dingen van je overneemt zo als de indeling van je muziek bestanden.

Ben nu mijn eigen PC aan het updaten eens kijken wat die doet met de E-Mu kaart en arta.

De muziek maar vast van de D schijf verwijderd, zet ik zo wel terug van de Daphile server.

Eens zien of dat  :eek:  wordt of  :wacko:  :confused:  :angry:  :(

Ik heb ook een laptop geupgrade van 7 naar Windows 10.   Was eenvoudig. Geen problemen geconstateerd. 

Maar ik gebruik het dan ook zelden. Het heeft nu wel wat weg van Apple.

Hier ook geen problemen gelukkig. Ze hebben aardig wat zaken van apple overgenomen (multi-gestures, actiecentrum, platte layout).

Was ook wel nodig, windows 8 was een draak van een os.

Kijk uit met het aanmaken van een microsoft account, je kunt dat later ook omzetten naar lokaal. Ook de privacy instellingen even nalopen, standaard wordt er van alles naar microsoft gestuurd. Dat kan je gelukkig allemaal uitzetten.

(update is van mijn multimedia video/muziek server, aangesloten op tv)

Edited by Paulebappie

Ben nu mijn eigen PC aan het updaten eens kijken wat die doet met de E-Mu kaart en arta.

De muziek maar vast van de D schijf verwijderd, zet ik zo wel terug van de Daphile server.

Eens zien of dat  :eek:  wordt of  :wacko:  :confused:  :angry:  :(

Valt erg mee.

Upgrade klaar en Arta werkt gewoon en ook de driver van de E-Mu werkt gewoon .

Nu nog even de muziek terug zetten van de Daphile server.

Ook alle software zo als Kicad werkt gewoon prima zo ver ik nu kan zien.

Ik zal nog wel ff met Win7 blijven werken, want de update is er niet voor Win7 Enterprise. Misschien dat ik dit jaar nog een dubbel boot maak. Ik heb nog een ori Win8 Pro liggen. Die mag dan naar Win10 overgaan, naast de Win7. Mijn Win7 Enterprise blijft zoals die is. Goed werkend, geen gelazer en veel minder restricties dan de crApple zooi

Edited by Sodejuu

Ik heb een deel van mijn leven de centen verdiend dankzij enige kennis van Microsoft systemen.

Voor mijn werk ben ik eraan gebonden. Maar ben gewoon gebruiker geworden en werk al een jaar of tien niet meer in de IT.

Privé heb ik genoeg aan Ubuntu.

De beste Windows versie vind ik Windows 2000.

Sinds Windows 7 maken ze het systeem toegankelijker voor de digibeten. XP was ook wel die kant op aan het gaan maar daar kon een IT'er nog wel mee uit de voeten.

Windows is niet doordacht onder de motorkap. De interface is echter bruikbaar en bestandsbeheer werkt het fijnst met Windows.

Windows 7 vind ik niet zo denderend. Maar mijn snelle i7 laptop met SSD werkt aardig. Met standaard harddisk vind ik het nog steeds een bagger systeem.

De standaard instellingen zijn niet doordacht. En daar schepen ze de wereld dan mee op.

Het is natuurlijk allemaal een voortborduren op het oude NT4 wat voor zijn tijd best revolutionair was. o.a. multi tasking. Apple tobde toen nog met OS8 (wat niet multi tasking was) en was bijna failliet. En Linux was net in opkomst en alleen behapbaar voor de doorgewinterde nerd. Ach Windows is i.i.g. niet zo dichtgespijkerd en gebarricadeerd als het MacOS. Daar weet je als gebruiker gewoon niet wat voor overbodige rommel er onder de motorkap zwerft. En probeer maar eens oude software die voor een wat eerder OS geschreven is op een huidige Mac te draaien....Een wat ouder OS wil al niet eens meer.

Overigens draait W7 op de laptop van mijn vrouw al jaren echt prima en vlot (behoorlijk vlotter dan XP) met HDD en een I5 er in en met standaard instellingen. Dus als dat bij jou niet wil is er wat loos.

Edited by Pjotr

Onze "hoofd PC" is een i5, maar met een SSD drive voor het W7pro besturingssysteem. Start op in 20 sec. en is verder bijzonder snel.

Mijn laptop is een I7, maar draait langzamer met Windows 7home. Dan hebben we nog een mini notebook met W8home en een Atom. Dat gaat echt niet snel, maar werkt prima. Mijn muziekspelertje is een Asus EEE op W7home. Dat W7 is behoorlijk uitgekleed, bovendien draait er alleen JRiver op, dus werkt deze ook snel genoeg.

De eerste die voor Windows 10 aan de beurt komt is de I7 laptop. Misschien dat W10 e.e.a. wat opruimt. Dat zou me erg uitkomen. Deze laptop is 4 jaar oud en heeft nogal wat drivers, software virusscanners en weet ik al niet meer langs zien komen. Eigenlijk zou ik hem opnieuw moeten installeren, maar dan met al die software ook weer opnieuw geïnstalleerd worden.

Ik zal voorzichtig zijn met m'n muziekbestanden. dat zijn er 34.000, maar 3 keer gebackupt op 3 verschillende harddiscs. De muziek staat bovendien op een server, desnoods zet ik die uit tijdens installatie van W10. Bedankt voor de tip. ITunes heeft zo'n streek ook ooit uitgehaald. Wat wordt het dan een bende.

Ik zal voorzichtig zijn met m'n muziekbestanden. dat zijn er 34.000, maar 3 keer gebackupt op 3 verschillende harddiscs. De muziek staat bovendien op een server, desnoods zet ik die uit tijdens installatie van W10. Bedankt voor de tip. ITunes heeft zo'n streek ook ooit uitgehaald. Wat wordt het dan een bende.

JRiver trouwens ook na een update. Opeens was ik al mijn zorgvuldig georganiseerde (en veel zelf ingescande) cover art kwijt en had JRiver dat vervangen door lo-res meuk en heel andere plaatjes wat JRiver op hun eigen servers had staan. Een vraag daarover op hun forum werd onmiddellijk verwijderd. Zo'n frisse club is dat ook niet. Heeft mij i.i.g. geleerd om bij een update de muziekserver los te koppelen en de instellingen van JRiver goed na te kijken na een update. Die staan soms ineens weer default.

Edited by Pjotr

Er is niets loos Pjotr. Maar bijvoorbeeld het indexeren vind ik irritant. Ook van een cd of netwerkshare. Of de standaard instelling van de startknop waar shutdown staat. Dat wijzig ik direct naar iets minder gevaarlijk zoals logoff. Of de standaard instelling van het sluiten van de deksel bij laptop. Allemaal niet handig. Dus pas ik aan.

En windows is een ramp als dns niet goed is. Sommige dingen kan ik wegens policy niet aanpassen en als je dan via een trage netwerk verbinding werkt en je wilt iets van je d-schijf (partitie) halen is dat zeer vertragend. Daar loop ik tegenaan met company/enterprise systemen.

Met een huis tuin keuken Windows waar je zelf de baas bent loop je niet tegen dit soort ongein aan.

Ik twijfel ook enorm om de stap te wagen van win7 naar win10 omdat ik de ballen ken van OS systems + de laptop wordt door meerdere mensen gebruikt en ik wil niemand in de shit zetten ook mezelf niet

Maar ik denk wel dat het een flinke verbetering zal zijn

Gewoon even afwachten tot het stof neergedaald is Stef en er meer gebruikers ervaring is :D Voor zover ik begrijp is W10 vooral gericht op makkelijker integratie met MS telefoons en tablets en proberen ze het debacle met Win8 goed te maken. Het zal vast wel weer wat gestroomlijnder zijn dan W7 maar of het ook beter is moeten we nog wel een tijdje afwachten.