Jump to content

Kwaliteit versus smaak

spido
 Share

Recommended Posts

Menno zal er zeker en vast na de vakantie wel op reageren.

Die M3 luidsprekers hebben uiteraard geen 30cm woofer hè.

Die opname bevat niet veel laag. Menno is meer van de ruimtelijkheid.

De suggestie van Menno wat betreft eindbuizen was 6550C die is helaas obsolete.

Er is ondanks het wegvallen van Svetlana St Petersburg nogal wat keuze.

Hoewel er maar een paar fabrieken wereldwijd staan en veel buizen onderdelen met elkaar delen. Deels is het ook een pot nat maar er bestaan verschillen.

Een Golf is immers geen Passat en ook geen Octavia of A3. Of Leon.

De vele typen buizen die je vandaag de dag nieuw kunt kopen, en waarvan er zo wel 40 verschillende op mijn versterker passen, zijn goed voor de commercie en m.i. nodig om de fabrieken bestaansrecht te geven.

Ook vanwege dat bestaansrecht maken ze de buizen tegenwoordig niet meer zo dat ze het net zolang volhouden als vroeger. Ik weet zeker dat ze dat kunnen maar de afzetmarkt is relatief klein in vergelijking met vroeger dus ik ben allang blij dat buizen nog steeds gemaakt worden en daarmee verkrijgbaar zijn. Ze worden wel duurder maar ja dat is deels het high end verhaal. Pricepoint. De onderkant van de markt heeft een stabiele prijs en ook daar zitten prima buizen tussen.

Iets met krenten en pap.

Edited by goodtube

Goodtube, waarom bouw jij niet opnieuw ,draad wire , twee mono, s, dan heb jij toch iets veel beters.

Een nieuw project met nieuwe trafo, s van menno

Mvg wol

Kan.

Ben benieuwd wat je er van vindt

Niet elke verandering is een verbetering. De MEC'S heb ik ingebouwd toen ik een nieuwe print heb geplaatst en die wilde ik netjes houden. Toch ben ik er nog steeds mee aan het uitproberen. Het is voor mij een project ding. Ik leer ervan.

Als ik mijn gehoor mag geloven is de noodzakelijke aanpassing met het plaatsen van die c's een verbetering.

Menno en Guido geven ook aan dat er aan beide zijden van de MEC's een gelijke capaciteit moet zitten. Vreemd genoeg is dat in het voorbeeld van de UL40-S2 niet toegepast.

Het toepassen van de MEC's in de UL40-S2 is niet opvallend gepubliceerd.

Ik had het gedaan toen ze nog maar net op de markt waren maar pas nu ervaar ik daadwerkelijk wat die electronische smoorspoeltjes doen.

Ik durf de 2 c's niet meer te verwijderen; )

Beste Tubejack,

Dat is inderdaad heel laag! Is de vervorming sterk afhankelijk van de spanning van het ingangssignaal?

Dan zou ik nog een paar metingen moeten doen Spido.  Nu staan de piekmeters van de voorversterker keurig op 0dB

Nagemeten, maakt niet uit Spido ik krijg hem met  mijn geluidskaart 1,375volt AC niet overstuurd  op de lijn ingang.

Er komdan dan max 3,66 Volt uit .  Bij 300 mV uiy is de vervorming hetzelfde.

Edited by Tubejack

Dank je. 

Array claimend met zijn A10 een 10x lagere vervorming 

THD+N
0,0006% bij 300 mV uitgangsspanning  :o

Zal die van mij nog een keer nameten bij 300mV uit 

Hoe het klinkt?  Weet ik nog niet.  ga zo de knoppen er weer opzetten en aansluiten in de woonkamer.

Vrouwenstemmen klinken heel natuurlijk, veel kleine details.  Mooi hoor die V-fets  :)  Jammer dat ze niet meer gemaakt worden  :(

Edited by Tubejack

(...) Enig nadeel is zijn grote ingang gevoeligheid, van de lijn ingangen, daar waren in de jaren 60 kennelijk nog geen echte standaarden voor.

Gelukkig kun je via de tape ingang de complete voorversterker overslaan en toch een DAC of CD speler aansluiten.

Beste Tubejack,

Sommige ingangen (pick-up 2, tuner 1/mic, tuner 2) hebben een omschakelbare gevoeligheid. Levert dat niet de vereiste flexibiliteit?

Kan ik de CD-speler 't best aansluiten op "Replay" met Tape Monitor knop uit (400 mV / 17 kΩ)? Of met die knop in (400 mV / 20 kΩ)?

Ik ga het z.s.m. eens proberen met de Stereo 70. Maar ik denk dat ik eerst even langs de Action moet gaan, voor passende audio-kabeltjes (dropveters). Want voor die dikke kabels met gouden schroef-connectoren is er niet genoeg ruimte. 

Beste Spido,

Met een platenspeler met MD element en bijpassende StereoFetic tuner gaat het prefect.  

Uit een moderne tuner komt 775mV..... 2volt, daar overstuur je m.i. de normale ingangen.

Ik heb indertijd toen ik nog geen StereoFetic tuner had, speciaal een Philips FT-980 gemaakt waar

+/- 300mV uit kwam.

Een "Malle Pietje setje".......  maar spellen!   :o

Je zou zelfs een pre-pre ervoor kunnen zetten om zo met MC te kunnen spelen.

Uit mijn hoofd gebruikte ik de Replay aansluiting en gebruik dan inderdaad de tape monitor schakelaar.  

Ik gebruik  Neutrik NYS 373-2.  Dat kan net.

• 4 weeks later...

Spido vroeg zich af, n.a.v. het topic Buizenissen...

Hebben jullie - naast de versterker(s) waaraan steeds weer nieuwe wijzigingen/verbeteringen worden aangebracht - ook een kwaliteitsversterker voor referentie?

Het enige kwaliteitsaspect waaraan een referentieversterker hoeft te voldoen is dat die altijd het zelfde klinkt en dat bedoel ik niet zo als bij een stilstaande klok die ten minste twee maal per etmaal de exact juiste tijd aangeeft. Het hoeft dus niet goed of mooi te klinken, het is slechts een "ijkpunt".

Beste Wol,

De hoorbare verschillen tussen allerlei luidsprekers zijn betrekkelijk groot, maar die tussen kwaliteitsversterkers zijn klein.

Die hoorbare verschillen worden vooral veroorzaakt door de er op aangesloten luidsprekers en/of door de geluidsbronnen.

Het moet voor jou trouwens geen probleem zijn een goede versterker of versterkercombinatie te vinden.

Je leest toch al die Duitse hifi-bladen?

Nou, zoek dan naar versterkers van de absolute Referenz-Klasse, Super Spitzenklasse *** of hoe ze in die bladen de duurste en beste versterkers bombastisch bewieroken.

Of je koopt gewoon een ouwe Leak Stereo 70 en laat die door Onze Deskundige renoveren...

Nee Spido, een stroom versterker klinkt totaal anders als een spaningversterker.

Mvg wol

Dat hoeft helemaal niet,  die stroomversterker (transistor) zal een betere demping factor hebben, dan die spanningsversterker (buizen)  en daarmee afhankelijk van de luidspreker een strakker laag.

Wat een Leak versterker doet, kun je gewoon meten.  Net als alle andere versterkers.  Daar is niets spannends aan. Het wordt pas magisch als luidspreker en versterker goed bij elkaar passen.

Nee Spido, een stroom versterker klinkt totaal anders als een spaningversterker.

Mvg wol

Beste Wol,

Alle audioversterkers zijn toch vermogensversterkers?

Of je nou buizen gebruikt of transistoren...

W blijft toch V x A ?

En V blijft toch A x R (of Z)?

Edited by spido

Dat is een ander verhaal.

Maar audioversterkers zijn geen stroomversterkers òf spanningsversterkers, maar vermogensversterkers. Dunkt mij.

Een buizenversterker maakt de spanning hoger. Daar moet dan een trafo achter om nog een beetje stroom te kunnen leveren. Transistorversterkers hebben die trafo's meestal niet nodig omdat deze rechtstreeks veel meer stroom kunnen leveren.

Een buizenversterker maakt de spanning hoger.

En een solid state versterker niet?

Daar moet dan een trafo achter om nog een beetje stroom te kunnen leveren. Transistorversterkers hebben die trafo's meestal niet nodig omdat deze rechtstreeks veel meer stroom kunnen leveren.

Dat komt doordat een buis op een hogere spanning werkt. Bij dergelijke spanningen op de uitgang zou je speaker knetterhard spelen en zou jij net zo hard de kamer uit vluchten. Daarom moet de spanning omlaag. Vandaar die transformator. Bijkomend voordeel is dat die transformator ook meer stroom kan leveren. Immers, Pin = Puit + Pverlies. Het verlies zal relatief laag zijn, dus dan geldt ongeveer Pin = Puit. Aan de uitgang is de spanning lager en derhalve de stroom evenredig veel hoger...

Maar dat heeft allemaal niks met 'stroomversterkers' of 'spanningsversterkers' te maken...

Edited by Henrie

Dat is voor een doorsnee buis nog steeds moeilijk aan te sturen.

Buizen zien graag een impedantie van ergens tussen de 1000 en 6000ohm.(afhankelijk van de gebruikte buis en schakeling)

Het verschil zal de trafo dus moeten aanpassen.

De weerstand van de speaker ziet de buis dus in de verhouding van de trafo.

De spanning die die de speaker in moet zal dus in die zelfde verhouding aangeboden moeten worden.

Vandaar dat de spanningen in buizen versterkers vaak zo hoog Is.

Jack, daar heb je volkomen gelijk in, de combinatie moet goed zijn en niet de merken sekte.

Mvg wol

Beste Wol,

Ja hoor, noem het maar sekte

of noem het maar gekte...

Jarenlang heb ik de duurste, de beste versterkers en versterkercombinaties mogen gebruiken.

Apparaten die ik zelf heb aangeschaft - en nog steeds bezit - maar ook apparaten die ik van anderen te leen kreeg voor een artikel in een hifi-tijdschrift.

Allemaal prima, hoor.

Veel vermogen. Weinig vervorming en ruis. Hoge dempingsfactor.

Niks op aan te merken, eigenlijk.

Maar na vele jaren zijn er opnieuw oude, maar gerenoveerde Leak versterkers in mijn huis en kantoor/werkplaats.

Zowel buizenversterkers (Varislope 2 / Stereo 60) als transistorversterkers (Stereo 70).

En wat me bij al die technisch nauwelijks berispbare versterkers nauwelijks of niet overkwam:

Kippevel!

Rillingen!

Nekharen overeind!

De ervaring van èchtheid!

Spido kwam weer thuis, na vele jaren.

Gekte?

Sekte?

Wellicht.

But I'm not the only one...

http://www.44bx.com/leak/

Edited by spido

Dat is voor een doorsnee buis nog steeds moeilijk aan te sturen.

Buizen zien graag een impedantie van ergens tussen de 1000 en 6000ohm.(afhankelijk van de gebruikte buis en schakeling)

Het verschil zal de trafo dus moeten aanpassen.

De weerstand van de speaker ziet de buis dus in de verhouding van de trafo.

De spanning die die de speaker in moet zal dus in die zelfde verhouding aangeboden moeten worden.

Vandaar dat de spanningen in buizen versterkers vaak zo hoog Is.

Dat moet ook wel, anders blijft er immers geen spanning voor de speakers meer over...

Edited by Henrie