Jump to content

Kwaliteit versus smaak

spido
 Share

Recommended Posts

Dus Guido Tent schrijft onzin.

Mvg wol

Het lijkt me niet netjes om iemand vanwege één  uitspraak af te serveren Wol.  Guido Tent vertelt voor zover ik hem persoonlijk ken geen onzin.  Maar Ik heb dat bewuste stuk niet zelf  gelezen. Dus kan er niet over oordelen.   Verder trek ik me niet zoveel aan wat andere "zeggen"  Ik probeer het gewoon zelf uit.  

Edited by Tubejack

Ik ben zelf ook van de vermogen leverende buis afgestapt.

Er zijn er maar een paar die ook echt vermogen kunnen leveren, Octave is er daar een van bvb.

Het zijn keuzes. Vermogen uit buizen is relatief duur.  Met 2x KT-120 of KT-150  kun je met 2 buizen vermogens tot 200watt halen.

Ik ben momenteel fan van FET' s,  maar sluit niet uit dat ik binnenkort een nóg betere buizen versterker heb.

Een gemoderniseerde Leak stereo 60  heb ik geprobeerd en zou kunnen.  Deze versterker geeft in combinatie met mijn luidsprekers net even een strakker laag dan mijn andere buizen versterkers. Zelfs een Stereo 20 zou nog kunnen.  Vermogen heb ik n.l. niet nodig.

Edited by Tubejack

En nog iets , als je modificeert moet je bij klant doen en niet bij jouw thuis , of hebben en jullie precies de zelfde installatie en de zelfde oren zoiets doe samen in overleg.

Mvg wol

Modificaties? Bedoel je het aanbrengen van afwijkingen in de apparatuur om afwijkingen van de akoestiek te compenseren?

Of bedoel je het aanbrengen van afwijkingen in de apparatuur om tegemoet te komen aan de smaak van de klant? Of aan zijn gehoorafwijking?

Modificaties moeten niet nodig zijn.

En als je wel denkt dat ze nodig zijn, pak dan liever de bron aan: de akoestiek, de gehoorafwijking o.i.d.

Eén van de moderne verworvenheden is DSP. Die zou óók niet nodig moeten zijn.

En waar die kennelijk wèl nodig wordt geacht, draagt hij m.i. nooit bij tot de natuurlijkheid van het geluid.

Edited by spido

Spido,

Jij weet ook wel dat bij apparatuur die op de markt is, zowel de ontwerpers als de commerciëlen van een firma een rol speelden.

Zoals apparatuur op de markt is, had de ontwerper het eigenlijk niet bedoeld. Te duur.

Juist in dit soort gevallen, zijn modificaties achteraf -en door een deskundig persoon- zeker wel nuttig. En vaak een stuk goedkoper

Denk aan betere componenten, een zwaardere voeding e.d.

Heeft dus niet altijd wat met smaak, slechte oren of een slechte akoestiek te maken.

Als je niet wilt modificeren, kun je natuurlijk ook gewoon een beter apparaat kopen en dan vaak de hoofdprijs betalen.

Maar dat kan niet iedereen.

Groet,

Leobus

Edited by leobus

Beste Leobus,

Voor zoverre ik modificaties heb gezien en gehoord, betrof het in verreweg de meeste gevallen gerommel door amateurs en voodoo door verdwaasden, die nooit tot werkelijke verbetering leidden. Integendeel, zelfs.

Overigens ben ik het niet met je eens dat een beter apparaat noodzakelijkerwijs duurder is ("de hoofdprijs betalen"). 

Eén van de moderne verworvenheden is DSP. Die zou óók niet nodig moeten zijn.

En waar die kennelijk wèl nodig wordt geacht, draagt hij m.i. nooit bij tot de natuurlijkheid van het geluid.

Ik ben het grotendeels met je eens, maar er zijn wel DSP's die echt goed klinken. Zoals de Trinnov bijvoorbeeld.

Bedoelt Wol misschien de versterkers die je hier geprobeerd hebben ?

zou kunnen ik weet niet wat wol bedoeld, dat is altijd een beetje lastig bij hem ;)

De versterker die ik bij jou en ook bij het kabelvergelijk heb gebruikt was zeker geen klasse D maar een assisted single ended triode versterke, combinatie van buis en transistor dus. Ben nu overigens met een 300W versie van deze versterker bezig.

Vind mijn magie erg prettig.

Vervormingscijfers worden vaak vastgesteld mbv een toon op een bepaalde vaste frequentie.

Dat is leuk. Maar zegt toch niets over de snelheid van de versterker. Of het gedrag bij lage en hoge frequenties?

Cijfers zeggen niet alles over de klankmatige prestatie. Bijvoorbeeld doordat de belasting bij muziekweergave toch geen vaste R(lc) is. In de keten gaat het vooral om het huwelijk tussen versterker en weergever.

Edited by goodtube

Ik ben momenteel fan van FET' s, maar sluit niet uit dat ik binnenkort een nóg betere buizen versterker heb.

Ik heb ook steeds een betere versterker.

Alleen het is hetzelfde apparaat. Dat is de fun ervan.

Beste resultaat met EL34. Zeer verrassend

6CA7 volgende week proberen.

Edit de EL34 blijft het muzikaalst! Daarbij krijg ik het meest zin te gaan dansen.

Edited by goodtube

Vervormingscijfers worden vaak vastgesteld mbv een toon op een bepaalde vaste frequentie.

Dat is leuk. Maar zegt toch niets over de snelheid van de versterker. Of het gedrag bij lage en hoge frequenties?

Cijfers zeggen niet alles over de klankmatige prestatie. Bijvoorbeeld doordat de belasting bij muziekweergave toch geen vaste R(lc) is. In de keten gaat het vooral om het huwelijk tussen versterker en weergever.

"Alles" is wel veel.  Maar ook het gedrag bij hele hoge en lage frequenties, slew rate, demping factor kun je prima meten.

Verder kun je het de versterker knap moeilijk maken,  door hem niet alleen een ohmse maar ook capacitieve te "ẗrakteren"

Vroeger waren dergelijke meetplaatjes heel normaal. Je kunt zelfs wat over de klank zeggen.

Van mij mag die tijd terug komen :)

Modificaties? Bedoel je het aanbrengen van afwijkingen in de apparatuur om afwijkingen van de akoestiek te compenseren?

Of bedoel je het aanbrengen van afwijkingen in de apparatuur om tegemoet te komen aan de smaak van de klant? Of aan zijn gehoorafwijking?

Modificaties moeten niet nodig zijn.

En als je wel denkt dat ze nodig zijn, pak dan liever de bron aan: de akoestiek, de gehoorafwijking o.i.d.

...

Jein.

Modificaties kunnen voortkomen uit voorschreidende inzichten. Ook een ontwerper kan updates van de producten publiceren.

Voor mezelf ben ik overtuigd dat de mods die uit gefreubel ontstaan geen afbreuk doen aan het goede ontwerp. Ik denk niet dat dat suggestief is. Subjectief wel :)

Edited by goodtube

Hoi Spido,

Waarom denk je dat onze Leak versterkers zo goed klinken?  :rolleyes:

Ok goed ontwerp, maar ook weer helemaal bij de tijd gebracht met mooie onderdelen uit dit decennium.

In jouw Stereo 60 zitten zelfs zulke goede componenten, die je nooit en te nimmer in een commerciel ontwerp zult zien. (veel te kostbaar)

Natuurlijk alles wat al goed was, zit er nu nog steeds in. ;)

Goed te lezen, Jack. De Leak set wordt vast weer een Jack topper!

Vanmiddag weer aan gewerkt.  De tuner is nu ook klaar en hoeft alleen nog maar afgeregeld worden.

Ga ik morgen doen, waarna de set verhuisd naar de woonkamer.

Ben alleen in dubio over de houten behuizing.

Wordt waarschijnlijk deze.

stereofeticenstereo30.jpg

Posted · Hidden 25 oktober 2015 - No reason given
Hidden 25 oktober 2015 - No reason given

Ik heb een harbeth die bij een test voor een audio blad hadden getest ,ze hadden de zij wanden verstevigd met 18 mm berkenmultiplex dmv lijmtangen, en ze lieten zien dat resonantie van de kast zakte.

Mvg wol

Verkeerd topic ?

Hoi Spido,

Waarom denk je dat onze Leak versterkers zo goed klinken?  :rolleyes:

Ok goed ontwerp, maar ook weer helemaal bij de tijd gebracht met mooie onderdelen uit dit decennium.

In jouw Stereo 60 zitten zelfs zulke goede componenten, die je nooit en te nimmer in een commerciel ontwerp zult zien. (veel te kostbaar)

Natuurlijk alles wat al goed was, zit er nu nog steeds in. ;)

Beste Tubejack,

Zo'n halve eeuw geleden klonk de Leak apparatuur al opvallend goed, in mijn oren.

(Demonstraties op de Firato van importeur Auditrade, met Thorens draaitafels en Ortofon elementen.)

Oude liefde roest niet.

Sinds vanochtend staat deze set in de woonkamer te spelen.

leaksetstaattespelen-1024x369.jpg

1e indruk was.

• Versterker is erg goed.
  • 2 x 15 watt is genoeg.
  • Tuner is extreem gevoeilig qua ontvangst.
  • Tuner klinkt wat scherp.

Nu na een paar uur spelen is de tuner behoorlijk bijgetrokken.  De scherpe randjes zijn er wel vanaf.

Wat opvalt:

• Stemmen zijn duidelijk verstaanbaar.
  • Mooi stereo beeld.
  • Digitaal via de tape ingang klinkt analoog.