thingman Posted 20 september 2015 Report Share Posted 20 september 2015 (edited) Beste Wol, Ja hoor, noem het maar sekte of noem het maar gekte... Jarenlang heb ik de duurste, de beste versterkers en versterkercombinaties mogen gebruiken. Apparaten die ik zelf heb aangeschaft - en nog steeds bezit - maar ook apparaten die ik van anderen te leen kreeg voor een artikel in een hifi-tijdschrift. Allemaal prima, hoor. Veel vermogen. Weinig vervorming en ruis. Hoge dempingsfactor. Niks op aan te merken, eigenlijk. Maar na vele jaren zijn er opnieuw oude, maar gerenoveerde Leak versterkers in mijn huis en kantoor/werkplaats. Zowel buizenversterkers (Varislope 2 / Stereo 60) als transistorversterkers (Stereo 70). En wat me bij al die technisch nauwelijks berispbare versterkers nauwelijks of niet overkwam: Kippevel! Rillingen! Nekharen overeind! De ervaring van èchtheid! Spido kwam weer thuis, na vele jaren. Gekte? Sekte? Wellicht. But I'm not the only one... Wat raar Spido, daar er slechts frequentie, amplitude en meetbaarheid is... Edited 20 september 2015 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 september 2015 Author Report Share Posted 20 september 2015 Wat raar Spido, daar er slechts frequentie en amplitude is... Helemaal niet raar, Thingman. Bij live muziek is dat ook zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 21 september 2015 Report Share Posted 21 september 2015 jee heb recent nog iemand horen zeggen buisjes zijn voor mensen die van vervorming houden. en ik dacht ... die heb ik eerder geheard .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 september 2015 Report Share Posted 22 september 2015 jee heb recent nog iemand horen zeggen buisjes zijn voor mensen die van vervorming houden. en ik dacht ... die heb ik eerder geheard .... Dat is een "kenner" Rob Alsof luisteren naar zand, altijd zo zaligmakend is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 september 2015 Report Share Posted 22 september 2015 (edited) Die eindtrafo is veroorzaker die vervormt, maar daar zullen weer mensen zijn die dat weer tegen spreken door een flink tegen gekoppelde stenentijd versterker. Mvg wol Klopt, stop er maar eens een blokgolf in en de meeste trafoś gaan mank. Maar het hoeft helemaal niet Wol er zijn ook heel goede trafo's. Vervorming is maar een van de vele parameters, zo zegt het mij niks. Hierbij moet ik even wat recht zetten. Ik irriteerde me soms aan mensen die kwamen met de stelling "dat we niet alles kunnen meten wat we horen" En dan in mijn beleving het liefst achterover gingen leunen zonder zelf wat te doen. Nou je kunt best veel meten, maar niet alles en het lastige is dat die parameters zoals "diepte, ruimte en loskomen van de luidspreker" m.i. zo belangrijk zijn hoe we uiteindelijk het geluid ervaren. Het zegt m.i. meer dan alle andere parameters die wel meetbaar zijn. Vandaar dat "vervorming" als los staant iets mij niets zegt. Ik vind het net zo (on)zinnig als Watt. Mvg, Jack P.s. slimme mensen koppelen tegen vóór de uitgangstrafo Edited 22 september 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 september 2015 Report Share Posted 22 september 2015 (edited) Dat is een "kenner" Rob Alsof luisteren naar zand, altijd zo zaligmakend is. ??? Buisjes zijn toch gesmolten zand? B.t.w. meten is gereedschap. Of zouden degenen die daar van gruwen ook zondemeer hun huis laten bouwen door een aannemer die niets van duimstokken en een waterpas wil weten? Edited 22 september 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 september 2015 Report Share Posted 22 september 2015 ??? Buisjes zijn toch gesmolten zand? B.t.w. meten is gereedschap. Of zouden degenen die daar van gruwen ook zondemeer hun huis laten bouwen door een aannemer die niets van duimstokken en een waterpas wil weten? Iets meer Pjotr, Meten blijft nodig, maar zonder vakmanschap wordt m.i. dat huis of die versterker niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 september 2015 Report Share Posted 22 september 2015 Vakmanschap is weer een ander noodzakelijk ingrediënt, maar daar hadden we het niet over. Zonder meten blijft die versterker en dat huis een hutje op de heide Om dan maar weer naar het topiconderwerp te gaan, "Kwaliteit versus smaak", dat kan natuurlijk iemands smaak zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 september 2015 Report Share Posted 22 september 2015 (edited) Vakmanschap is weer een ander noodzakelijk ingrediënt, maar daar hadden we het niet over. Zonder meten blijft die versterker en dat huis een hutje op de heide Om dan maar weer naar het topiconderwerp te gaan, "Kwaliteit versus smaak", dat kan natuurlijk iemands smaak zijn. Meten is slechts één van de ingrediënten. En dan kun je alles wat subjectief is niet eens meten. Nee... Versterkers die goed meten en klinken, dat vind ik kwaliteit Deze vind ik goed Pjotr. Klinkt en meet extreem goed, zal niet ieders smaak zijn. Soms stevig geprijsd. http://www.audioscope.net/yamaha-c1-pre-amplifier-p-1223.html Deze vind ik bijna net zo goed. Idem, vriendenprijsje . http://www.hifiengine.com/manual_library/sharp-optonica/so-9100h.shtml Edited 22 september 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 oktober 2015 Report Share Posted 10 oktober 2015 naarmate je verder komt verdwijnt het verschil tussen 'kwaliteit en smaak'. het gaat gewoon goed klinken, dat is alles. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 10 oktober 2015 Report Share Posted 10 oktober 2015 Plaat was beter bij Alex, klonk erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 oktober 2015 Author Report Share Posted 11 oktober 2015 naarmate je verder komt verdwijnt het verschil tussen 'kwaliteit en smaak'. het gaat gewoon goed klinken, dat is alles. groet Beste Robx, De eersteklas versterkers en versterkercombinaties die ik de laatste tientallen jaren heb gebruikt, klonken allemaal inderdaad "goed". Je zou er niets kwaads over kunnen zeggen. Maar toch lijkt er een verschil te bestaan tussen dat "goed" en de verrassende ervaring van "echt". En die echtheid ervaar ik bij mijn gerenoveerde antieke Leak versterkers. Alsof een goede na-schildering in pasteltinten plaats maakt voor het origineel in olieverf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 oktober 2015 Report Share Posted 11 oktober 2015 (edited) nou dan ben ik gelukkig dat ik hier soms hoor 'het lijkt wel buizenmuziek'. wat ik wel een compliment vind, die personen bedoelen dat ze iets herkennen dat ze goed vonden. mooi dat het naar je smaak is Spido (kleine woordspeling in het licht van dit topic). groet Edited 11 oktober 2015 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 oktober 2015 Author Report Share Posted 13 oktober 2015 (...) mooi dat het naar je smaak is Spido (kleine woordspeling in het licht van dit topic). (...) Beste Robx, Ja, is het werkelijk een kwestie van smaak? Of is er een technische verklaring mogelijk voor deze werkelijkheidsbeleving? Ik ben geneigd te veronderstellen dat smaak een persoonlijke voorkeur inhoudt voor apparatuur die waarneembare imperfecties bezit. Daar is in dit geval geen sprake van, naar ik meen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 oktober 2015 Report Share Posted 13 oktober 2015 die interpretatie van 'smaak' moet ten grondslag hebben gelegen aan dit topic. voor mij is smaak de situatie waar er in plaats van ergernis over scherpte, platte weergave, gebrek aan detail, alleen nog luistervreugde is. 'gewoon' blij met hoe het klinkt. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 oktober 2015 Author Report Share Posted 13 oktober 2015 Heb je moeite je plaatsje te vinden, Wol? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 oktober 2015 Report Share Posted 13 oktober 2015 beetje non-issue Wol. als ze de microfoons voor in de zaal zetten, en ik hoor dat via CD of tuner (!), of ze zetten de microfoons half in de zaal, en ik hoor dat via CD of tuner: jazeker, dan weet ik dat mijn set laat horen dat er een volledig andere direct-indirect balans in de muziek is (en ieder instrument zijn eigen microfoon is niet het mooist). is deze opmerking van me pretentieus? nee dit is wat ik hoor. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 oktober 2015 Report Share Posted 13 oktober 2015 glas zegt me niks, ik heb alleen zand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 oktober 2015 Report Share Posted 13 oktober 2015 dat stond er niet. ik weet wat het betekent als er een Audio Note pre amp kit one in mijn set verschijnt. prachtig geluid, veel microfonie en hier helaas veel ruis. en een volle klasse A hoor ik ook (net als een ruime klasse A - verder B zoals mijn ding). voor nu: hier en nu staan alleen transistoren, dus hier en nu kan ik niks met opmerkingen over een uitgangstrafo. Ik weet wel dat deze transistoren prima laten horen hoe een opname in elkaar zit. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 oktober 2015 Report Share Posted 13 oktober 2015 Beste Robx, Ja, is het werkelijk een kwestie van smaak? Of is er een technische verklaring mogelijk voor deze werkelijkheidsbeleving? Het gebruik van koolstof componenten en oliepapier condensatoren maken het wellicht minder "plastic" en meer "organisch". Tel daarbij op de eenvoud van de signaalweg. Dat is telkens weer mijn ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 oktober 2015 Report Share Posted 13 oktober 2015 Het gebruik van koolstof componenten en oliepapier condensatoren maken het wellicht minder "plastic" en meer "organisch". Tel daarbij op de eenvoud van de signaalweg. Dat is telkens weer mijn ervaring. Mijn ervaring is dat een eenvoudige muziekweg slechts één van de wegen is. DC-koppeling, Ultra lage vervorming, precies genoeg tegenkoppeling/dempingfactor vind ik al een paar maanden het beste. Met mijn buizen bakkies red ik dat niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 14 oktober 2015 Report Share Posted 14 oktober 2015 Jack waar ik benieuwd naar ben is de reden waarom je der nu pas achter komt dat wat je schrijft momenteel het beste is voor jou. Is het (luister)ervaring? meer technische kennis waardoor je zelf meer en beter kunt sleutelen? techniek die op 20j verandert is en je meer mogelijkheden gaat bieden? Etc ... Boeiend om te lezen Jack dat je blijft zoeken naar een mooi geluid voor jezelf vertrekkende van wat er als versterker voor je neus staat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 oktober 2015 Report Share Posted 14 oktober 2015 (edited) Het is niet zo, dat ik er "nu pas achter kom" Ik heb al eerder versterkers gehad met een ultra lage vervorming. Maar die vond ik op den duur toch te klinisch. Er is ergens een optimum in vervorming, soort vervorming en de "grip" die een versterker op de luidspreker heeft. Het lastige is dat sommige luidsprekers veel controle nodig hebben en andere niet. Ik heb geëxperimenteerd met mijn PP en vanaf een DF2 tot 4 gaat het al vrij goed. Tussen 10 en 30 is m.i. voor deze luidsprekers ongeveer een optimum. Dan hoor je met deze luidspreker veel diepte en er is veel ruimte. Over vervorming heb ik het een paar jaar terug gehad op dit forum. Het is gewoon slecht en zorgt voor "versmering" van het geluid. En dan heb je ook nog soorten vervorming. Over het algemeen vinden mensen even harmonischen plezieriger klinken dan oneven. Maar het beste is geen. Hoe minder vervorming des te meer details je hoort. Verder is na mijn opleiding in 2008 bij Menno van der Veen mijn installatie, kennis en meetapparatuur alleen maar beter geworden Ik probeer gewoon een heleboel uit, meet en luister ernaar. Het is verbazend hoe goed sommige versterkers in de jaren 60 al waren. Buizen of transistoren maakt niet zoveel uit. Eind jaren 70 begin jaren 80 waren sommige transistor ontwerpen zo goed, dat het m.i. in 2015 niet of nauwelijks beter kan. Toch zie je nog steeds nieuwe ontwikkelingen. Ik volg een paar keer per jaar een workshop die meestal met buizen te maken heeft. Met behulp van moderne elektronica is het ook mogelijk met buizen een zeer lage vervorming te bereiken. Een demping factor van zeg 20 kan makkelijk gehaald worden. Het is gewoon leuk om dingen te leren Stef . De 1e stap is gewoon: "doen." Edited 14 oktober 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 oktober 2015 Report Share Posted 16 oktober 2015 Mijn ervaring is dat een eenvoudige muziekweg slechts één van de wegen is. DC-koppeling, Ultra lage vervorming, precies genoeg tegenkoppeling/dempingfactor vind ik al een paar maanden het beste. Met mijn buizen bakkies red ik dat niet. we hadden het over leak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 oktober 2015 Report Share Posted 16 oktober 2015 (edited) we hadden het over leak Waar? De kwaliteit van Leak vind ik van een heel andere orde. Ook erg goed, maar dan anders. http://www.tubejack.nl/revisie-leak-stereo-70/ O ja, met die buizenbakkies komt het ook wel goed. Techniek op zich transistoren of buizen, maakt m.i. niet zoveel uit. Hoe je het toepast wel. Irritant zeg, die editor die telkens woorden veranderd Hebben jullie dat ook? Edited 16 oktober 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts