Jump to content

Ortofon As 212 arm, gewicht afgebroken

jepe!
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Ortofon, as 212 arm (met een Scan Dyna as 1400 tafel) en daarvan is de arm afgebroken.

http://ortofon.com/hifi/products/historical-products/ortofon-as-212-212-mkii-tonearms.

http://www.avforums.co.za/index.php?topic=36918.0

Nu blijkt zo'n stukje om gewicht weer te monteren 140 dollar (zie link  http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=18&t=60333) of 99 uit Tsjechie.

(op ebay gevonden)

Beide zijn dan van brons.

er is ook een Vietnamees die ze in plastic verkoopt voor 20 plus verzendkosten.

Nu heb ik al een platenspeler en het wordt me teveel werk.

Maar zijn er misschien hier mensen die er wat in zien en wat zou dat wat ik heb nog waard zijn?

Edited by jepe!

Plaats eens wat foto's van de schade?

(ik weet het ben een ramp toerist) Ben namelijk wel benieuwd wat er nu precies kapot is en of dat niet simpel te repareren is.

Dan hou je er weer een leuk tapedek DT aan over.

Ik zal proberen een foto te plaatsen. maar als je de laatste  (derde) link aan klinkt en dan blz 2 de een naa laatse foto dan zie je de arm. Waar het plastic  'koppel stuk'' aan de '' voet'' is verbonden daar is hij afgebroken. Het schijnt nogal veel voor te komen bij deze arm. Het plastic is waarschijnlijk week geworden. Is ook het enige stuk plastic van de arm en daarom biedt met koeren vervaningsstukjes.

Zulke schade ontstaat (helaas!) dikwijls wanneer het contragewicht niet is afgenomen voor transport.

Is het in dit geval zomaar vanzelf afgebroken?

Het originele verbindingsstuk is van een soort nylon gemaakt om trilling van het contragewicht te voorkomen.

Een bronzen verbindingsstuk zal wel duurzamer of meer schokbestendig zijn, maar vermoedelijk veel minder (of zelfs niet) dempend.

Spido wordt er altijd weer wat treurig van, als zo'n prachtige arm - de beste ooit - zoiets overkomt!

Zulke schade ontstaat (helaas!) dikwijls wanneer het contragewicht niet is afgenomen voor transport.

Is het in dit geval zomaar vanzelf afgebroken?

Het originele verbindingsstuk is van een soort nylon gemaakt om trilling van het contragewicht te voorkomen.

Een bronzen verbindingsstuk zal wel duurzamer of meer schokbestendig zijn, maar vermoedelijk veel minder (of zelfs niet) dempend.

Spido wordt er altijd weer wat treurig van, als zo'n prachtige arm - de beste ooit - zoiets overkomt!

Ik heb de speler van de eerste eigenaar. Die altijd heel zuinig met zijn spullen is. (is oa te zien aan de platen die hij had)

Maar speler stond al jaren op zolder en ik denk idd dat met verhuizing van zolder enz het gewicht er niet is afgehaald.

Is zo'n 'geblesseerde' arm nog wat waard in de verkoop? Er worden immers vervangende delen voor verkocht. En is dus vrij makkelijk te herstellen.

Edited by jepe!

Gewoon duct tape kopen. :D

Maar is het onderdeel te koop van een ander materiaal, dan messing?  Want er moet wel een keuze zijn, anders moet dempen anders worden opgelost.

Zie de openingspost, m.n. de strofe m.b.t. de goedkope Vietnamees en zijn plastic verbindingsstukjes.

Goedkoop zou, (ook) in dit geval, wel 't beste kunnen zijn.

Er is veel waanwijsheid op het gebied van toonarm-modificaties.

Zo worden er ook bronzen V-blocks aangeboden voor de meslagers voor Lenco toonarmen, ter vervanging van de originele nylon of (latere uitvoering) neopreen V-blocks.

Die bronzen V-blocks lijken superieur, maar dat zijn ze niet. Want ze dempen niet, en dat is bij Lenco armen heel hard nodig.

Edited by spido

De SME-armen ("The Best Pick-Up Arm in the World") zijn van fabriekswege uitgerust met metalen meslagers.

Maar als je kijkt naar de uiterst effectieve werking van het vloeistof-dempertje (F.D. 200), kun je je afvragen of ze niet beter meteen al dempende V-blocks hadden kunnen toepassen.

Zie de gestippelde curves op pag. 3: dat is de resonantie van de arm zònder vloeistof-dempertje!

http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/SME/FD200SME/SME%20FD%20200.pdf

sme_fd200.jpg

Edited by spido

Nee, de arm is niet afgebroken, maar het contragewicht. Dat kon je al lezen.

Het contragewicht is afgebroken, doordat het nylon verbindingsstuk tussen arm en contragewicht is stuk gegaan. Kon je óók al lezen.

Er worden bronzen verbindingsstukken aangeboden, maar die dempen vermoedelijk trilling van het contragewicht niet zo goed als het originele nylon verbindingsstuk. En dat kon je óók al lezen.

Over messing heb ik het helemaal niet gehad. Over speksteen ook niet

Nee, de arm is niet afgebroken, maar het contragewicht. Dat kon je al lezen.

Het contragewicht is afgebroken, doordat het nylon verbindingsstuk tussen arm en contragewicht is stuk gegaan. Kon je óók al lezen.

Er worden bronzen verbindingsstukken aangeboden, maar die dempen vermoedelijk trilling van het contragewicht niet zo goed als het originele nylon verbindingsstuk. En dat kon je óók al lezen.

Over messing heb ik het helemaal niet gehad. Over speksteen ook niet

Nou niet zo doorblaffen hè Spido, dat is niet netjes. Ik haalde aan wat in de openingspost staat.

B.t.w. Spido schreef:

Waarom messing Dat dempt toch niet?

Of is dat een andere Spido? I.i.g. is hier weer een andere Spido die over alles wat met demping te maken heeft speksteen promoot.

Maar goed ook, je moet daar ook hele gaar niet dempen! Dissiperen dat is hier het motto.

OK. Gebruik jij dan maar een stukje brons. :D

Wat in dit kader uitermate goed werkt als demping/ontkoppeling is om het contragewicht op de arm te monteren met Teflon afdichtingstape. Net zo dik de armbuis omwikkelen totdat het contragewicht goed klemvast op het armbuisje schuift.

Edited by Pjotr

Ik heb 1x bij een sme arm het contragewicht opnieuw vastgemaakt met een kunsstofbuisje.

Die kun je kopen op Ebay maar ik vond een buisje met de juiste diameter bij een hobby winkel voor een paar Euro.

Ik heb dat op maat gezaagd,en gemonteerd met sterke lijm.

Lijkt mij ook dat een druppel seconde lijm en een eventuele spalk in het center van de as het prima kan oplossen.

Overigens is het kunstof een onderdeel van het lager als ik dat zo zie.

Lijkt mij eerder dat het kunstof moet dempen om trillingen uit het chassis tegen te houden of minder sterk door te geven.