Jump to content

Ortofon As 212 arm, gewicht afgebroken

jepe!
 Share

Recommended Posts

Ook hierbij ben ik van mening dat er met (weinig) kunst en vliegwerk een werkende lift met hendeltje op de fabriceren is. Het moet volgens mij mogelijk zijn de standaard lift in deze arm te bouwen. Er is zo te zien geen verschil tussen de basis van de normale AS212 en de Telefunkenuitvoering, dus een gewone lift moet passen.

Het zou van bad engineering getuigen als ze het standaard ontwerp alleen voor een lift compleet zouden omgooien. Dat is kosten genereren die niet noodzakelijk zijn. Dat ze er dennoch de hoofdprijs voor (zouden) vragen is een ander verhaal.

Beste Sodejuu,

De beide uitvoeringen zijn gelijk, afgezien van het ontbreken van de lifthandle op de uitvoering voor Telefunken en ScanDyna.

Zoals ik al eerder probeerde uit te leggen worden die armen vanaf de voorzijde van de draaitafel bediend.

Telefunken%20S600%20Tonarm.jpg

De uitvoering zonder lift handle, hier op een Telefunken S600.

De uitvoering met lift handel, afkomstig van de Ortofon AS 212 mk II flyer.

ortofon_as-212_close_up.jpg

Alleen deze versie was als apart item leverbaar en werd ook door fabrikanten gemonteerd op armboards voor Thorens TD 125 (USA version), TD 126, Acoustical 3100 e.d.

(...) Er is zo te zien geen verschil tussen de basis van de normale AS212 en de Telefunkenuitvoering, dus een gewone lift moet passen. (...)

Beste Sodejuu,

Wat bedoel je hiermee?

Wil je de geïntegreerde en goed werkende lift van TS slopen om er een ander liftje in te bouwen?

Er is alleen maar iets mis met het contragewicht van TS, begrijp ik. Dat is afgebroken.

Als er een nieuw kunststof verbindingsstuk kan worden geplaatst in plaats van het defecte, lijkt me de kous af.

Ik hoop dat de Vietnamees duidelijk uitlegt hoe dat moet. 

Maar waarom ZOU je de lift vervangen? Die doet het toch goed?

Overigens heb ik de indruk dat jij veel te gemakkelijk denkt over de mogelijkheden om het nylon verbindingsstuk van het contragewicht te spalken en/of te lijmen.

Ik zal een email sturen naar Ortofon om advies.

Een lift die alleen werkt op een tafel die er niet meer onderstaat is natuurlijk geen goede lift.

Bij het verwijderen van de tafel is de lift functie ook om zeep geholpen..

Om de lift weer bruikbaar te maken als de arm op een andere tafel staat zou je een simpele wip toe kunnen voegen.

Dat is volgens mij wat Roger bedoeld.

Beste Kappa,

...maar... de lift van TS IS helemaal niet kapot!

En zijn draaitafel ook niet!

Zijn enige probleem is het afgebroken contragewicht.

Waarom verzinnen jullie er allemaal problemen bij?

Dit ene probleem is al moeilijk genoeg!

Zojuist antwoord gekregen van Ortofon:

(...) Sorry to disappoint you, but I’m not familiar with the third party suppliers you are referring to.

This vintage tonearm is no longer backed up by any technical support, there are no components available. (...) 

(Met de "third party suppliers" worden de leveranciers van de bronzen of plastic verbindingsstukjes bedoeld, die op internet werden gevonden.)

Edited by spido

Er werd aangehaald dat de topicstarter de arm (misschien?) wilde verkopen. Toen ontstond het verhaaltje met de lift (daar kwam je zelf mee Spido). Daar zijn een paar mensen op doorgegaan (inclusief ikke). En nu moet het ineens allemaal veel simpeler? Spido, je weet zelf niet wat je wil.

Nogmaals ik bied aan om de arm tegen kostprijs proberen te repareren. Kapot is ie toch al, dus er is alleen maar winst te behalen. De AS212 is goed, maar het is geen rocketscience zoals Spido meent te moeten doen geloven. In die tijd was het allemaal zo eenvoudig mogelijk. Dat is ook mijn insteek met de reparatie.

Nogmaals ik bied aan om de arm tegen kostprijs proberen te repareren. Kapot is ie toch al, dus er is alleen maar winst te behalen. De AS212 is goed, maar het is geen rocketscience zoals Spido meent te moeten doen geloven. In die tijd was het allemaal zo eenvoudig mogelijk. Dat is ook mijn insteek met de reparatie.

I.d.d. Roger, het armlagertje staat niet eens onder een gecorrigeerde hoek maar gewoon haaks op de armbuis. Alhoewel Thorens dat in die tijd wel goed deed. Dit is niet moeilijk te repareren voor een ter zake deskundige.

Edited by Pjotr

Er werd aangehaald dat de topicstarter de arm (misschien?) wilde verkopen. Toen ontstond het verhaaltje met de lift (daar kwam je zelf mee Spido). Daar zijn een paar mensen op doorgegaan (inclusief ikke). En nu moet het ineens allemaal veel simpeler? Spido, je weet zelf niet wat je wil.

Beste Sodejuu,

Geen rocket science? (Heb je dáár zo'n hoge pet van op?)

Maar wel de beste arm die ooit werd gemaakt.

(Wie er anders over denkt, kent die arm niet.)

Zoals dikwijls het geval is: ziet er simpel uit, maar dat valt tegen.

Heel gemakkelijk te verknoeien.

Maar vertel eens: welke lijm denk je te gebruiken?

(Heb jij er wellicht meer verstand van dan Bison, bijvoorbeeld?)

Beste Pjotr,

"Gecorrigeerde hoek?" Dan moet die hoek eerst verkeerd geweest zijn.

Bij de goniometrie van de volledig gebalanceerde S-vormige arm past een dergelijke haakse ophanging.

Als de eigen Thorens armen destijds beter zouden zijn geweest, zou die firma voor zijn top-modellen niet de AS 212 hebben gekozen.

Onlangs nog heb ik nog de originele Thorens TP 25 arm van een TD 125 in de kliko geflikkerd.

Zo'n arm volgens EMT-concept.

Wat een kreng! Wat een samenraapsel van geniale onzin!

Alleen al die toonkop, die op allerlei manieren verkeerd kon worden ingesteld.

En dan de dwarskrachtcompensatie met het verborgen gewichtje en het schuifje + schaal die nergens klopten.

Sporen deed het ding ook niet goed, trouwens. Er was altijd extra naalddruk nodig.

En het geluid was week: vooral in de bassen.

Wat een enorme verbetering bracht de AS 212!

De TP 25 doet me terugdenken aan de Lancaster bommenwerper, die ik onlangs in Engeland nog op een vliegshow zag.

Het ding leek schoksgewijs, in onzekere etappes, de lucht in te gaan: deel voor deel.

Er ging een zucht van verlichting door het publiek toen de Lancaster eindelijk, waggelend en schokkend, in de lucht was.

Die Lancaster was vast bedacht door een los team van ontwerpers, waarbij ieder zo zijn eigen taak had.

De één was verantwoordelijk voor de staart, een ander voor de neus, weer een ander voor de vleugels... enzovoorts.

Lang geleden, in een tijd die jullie niet hebben meegemaakt, zagen we geleidelijk steeds minder Britse Lancasters overkomen, en steeds méér Amerikaanse Boeing B 17's "Flying Fortress".

Dat gaf meteen een minder onveilig gevoel, want dat vliegtuig zag er tenminste uit als één weldoordacht en geïntegreerd systeem.

Als ik er aan terugdenk... ja, in dat opzicht had de B 17 wel iets van de AS 212.

Als ik een arm van een Denon DP60 en een Stax UA-7 weer aan de praat krijg (en ook nog beter dan ze voorheen deden), dan ga ik ervan uit dat dit me ook gaat lukken. Zoveel vertrouwen heb ik wel in mezelf.

Lijm? Misschien gebruik ik wel een PU lijm. Dat zie ik dan wel.

2K PU lijm is er i.d.d. erg geschikt voor, wel een aantal dagen door laten harden dan. Zelf gebruik ik Z-Poxy 5-minutes quick setting epoxy van Pacer voor dit soort zaken (modelbouwzaak). Het beste wat je op dit gebied kunt krijgen. Maar laat jepe! eerst maar eens laten weten of hij er nog zin in heeft  ;)

Edited by Pjotr

Beste Spido.

Die door jouw zo verafschuwde tp 25 had je best aan mij mogen geven :D

Louter gedreven door medemenselijkheid heb ik het kreng in de kliko gekieperd.

Ik kon toch niet iemand anders met het onding opzadelen?

(Overigens worden er krankjorum hoge prijzen betaald voor TP 25 armen.

Maar alzo lief heeft Spido de mensheid...)

$_57.JPG

http://www.ebay.nl/itm/Ultra-Rare-Thorens-TP-25-Tonearm-Excellent-Condition-Tested-/271956828412?hash=item3f51e3e0fc met foute ("taartschep") toonkop.

Om het origineel compleet te krijgen, koop je ook nog http://www.ebay.nl/itm/THORENS-TP-50-TP50-HEADSHELL-/321832851874?hash=item4aeebb99a2 .

$_57.JPG

Hoewel... ik vraag me af, of de eigenaar de aansluiting van de toonkop niet heeft vernaggeld. De aansluiting van het originele koppie is immers een treffend voorbeeld van non-compatibiliteit. (Het past alleen maar in de bijbehorende arm.)

Edited by spido

Ik weet dat die arm best populair is.

Misschien geen top maar te goed voor de kliko,ook al ken ik de kwaliteit niet.

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die er van kunnen genieten.

Maar goed het was jouw arm en daar mag je mee doen wat jij wilt :)

Beste Pjotr & Sodejuu,

Heeft één van u (of u beiden) ervaring met Devcon Devweld 531 (methacrylaatlijm)?

Devcon Devweld 531

Devcon Devweld 531 is ontwikkeld voor het verlijmen van moeilijk te verbinden kunststoffen. Bijvoorbeeld nylon, epoxy composieten en gemodificeerde polyesters. Het is voor extreem sterke en duurzame verbindingen, met uitstekende chemische resistentie. Om Devcon Devweld 531 te kunnen verwerken is een dispencer met de daarbij behorende nozzle-mixer vereist.

http://www.lpmw.nl/devcon-methacrylaat-industriele-lijmen.aspx

en/of met Scotch Rite-Lok cyanoacrylaatlijm?

(...) Uitstekende prestaties op PVC, ABS en nylon (...)

http://solutions.3mbelgie.be/3MContentRetrievalAPI/BlobServlet?lmd=1232534459000&locale=nl_BE&assetType=MMM_Image&assetId=1180609067084&blobAttribute=ImageFile

Edited by spido

A. Hoe dat zo Spido? Heb je de TP25 toch maar weer uit de Kliko gevist?

B. B.t.w. Nylon, PE e.d. zijn gewoon niet goed te lijmen. De lijmen die er voor zijn zijn niet erg sterk.

Beste Pjotr,

Ad A. Hoe kom je dáár nu weer bij?

Ad B. Van de door mij gevonden industriële lijmen beweren de fabrikanten dat zij nylon kunnen lijmen.

Als zij dat toch niet blijken te kunnen, zijn schadeclaims niet ver weg.

P.S. Kom zojuist van de zolder van m'n kantoor. Was voornemens de Müllhaufenfund Telefunken S600 naar beneden te brengen, voor een proefreparatie van de AS 212 arm waarvan het afgebroken contragewicht op mijn bureau ligt.

"Een goede, sterke kit op basis van polymeer zou het wellicht kunnen klaarspelen," dacht ik.

"Den Braven "Hybrifix Super 7" of Bison "PolyMax", bijvoorbeeld."

"Groot lijmoppervlak, met de holte(s) gevuld. Blijvend elastisch, dus vermoedelijk aardig dempend."

Maar het bleek dat de overleden draaitafel inclusief arm intussen óók al via de kliko het pand had verlaten. Geen proefreparatie mogelijk, dus, helaas. 

Het afgebroken contragewicht met spindeltje gaat nu ook maar de kliko in: het verscheurt mijn hart, telkens als mijn oog er op valt.

Edited by spido

Jup Spido, wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Zei ook niet dat ze het niet kunnen. Alleen goed kunnen is een ander verhaal.

P.S.: Tegen gebroken/verscheurde harten is geen enkele lijm opgewassen, ook geen Devcon. Denk dat je daarvoor meer baat hebt bij tijd en een grote doos tissues.

Edited by Pjotr

Je kan er natuurlijk alles bijhalen, maar voor 20 dollar is het inderdaad misschien het veiligst dat Vietnamese ding te bestellen. Hoeveel wil je eigenlijk voor de arm hebben Jepe? Bij mij komt er misschien wel een klassieke tafel bij. En als die arm maar half zo goed is als Spido beweert.