Jump to content

Ortofon As 212 arm, gewicht afgebroken

jepe!
 Share

Recommended Posts

Waarschijnlijk hebben jullie dit ook al lang gevonden, Maar hierbij een link naar deze arm op Lenco heaven. Mét mooie plaatjes en oplossingen.

http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=8277.0

Zoals dit plaatje:

ASZerlk.jpg

Edited by Hans van Liempd

• 3 weeks later...

....

Het contragewicht is afgebroken, doordat het nylon verbindingsstuk tussen arm en contragewicht is stuk gegaan.

...

De arm ligt nu hier en ik ben er mee aan de slag gegaan. Helaas is het gebroken deel niet van nylon. Als dat zo zou zijn was reparatie geen probleem. Het gebroken deel is echter van rubber. Rubber is makkelijk te lijmen, maar dit onderdeel is compleet vergaan. Zodra je er al naar kijkt, brokkelt het zaakje af. De methode met een verbindingsstuk in de achterkant en dan verlijmen gaat niet. Het rubber is zo ver vergaan dat je geen houvast hebt. Ik vraag me af of de arm het transport zonder balansgewicht eraan wel overleefd zou hebben. Ik waag het te betwijfelen.

Nu begrijp ik ook waarom er alternatieve lagerhouders in omloop zijn. Ik vraag me alleen af waarom die zo bezopen duur moeten zijn. Ik zal het kapotte onderdeel nu zelf proberen te fabriceren.

(...)  Ik zal het kapotte onderdeel nu zelf proberen te fabriceren.

Beste Sodejuu,

Van rubber?

Ik meende werkelijk dat het onderdeel van nylon was, maar (synthetische) rubber is natuurlijk best mogelijk.

Wat zou de oorzaak ervan zijn dat dit exemplaar zo is vergaan? Zou de platenspeler wellicht jarenlang in direct zonlicht hebben gestaan?

http://www.goldenageaudio.com.au/ortofon-tonearm-repair-and-service.html (en andere sites) laten zien dat de rubber verbindingsstukjes kunnen worden vervangen door verbindingsstukjes van brons.

Maar die zullen ongetwijfeld niet de beoogde trillingsdemping hebben.

Beste Sodejuu,

Van.......................................................................rubber?..................................................................................................................................................................................................................................................................

de " plastic " verbindingsstukjes kunnen worden vervangen door verbindingsstukjes van brons.

Maar die zullen ongetwijfeld niet de beoogde trillingsdemping hebben.

Niks dempen energie afvoeren!  :)

Zie je nu echt niet meer mogelijkheden? :wacko:

Jawel, maar het gaat hier om de reparatie van een afgebroken contragewicht. Overigens is dempen afvoeren (in de vorm van warmte). En waar dat het beste kan, zijn de geleerden het niet over eens. Wel dat het beter klinkt als het contragewicht geïsoleerd is van de arm.

. Wel dat het beter klinkt als het contragewicht geïsoleerd is van de arm.

Ja, daarom is een contragewicht aan de binnenzijde veelal voorzien van een dun kunststof laagje ( buisje )

p.s. meen te hebben begrepen dat het zwarte scharnierpunt ( plastic ) is gebroken.

Plastic blokkeert hier in zekere mate de afvoer van energie.

Zo`n bronzen vervanger kost iets maar doet het armpje echt veel mooi er klinken.

Dit heb ik niet van Wikipedia doch uit eigen ervaring.

Edited by tomatamot

(...) Zo`n bronzen vervanger kost iets maar doet het armpje echt veel mooi er klinken. (...)

Beste Tomatot,

Al dikwijls heb ik meegemaakt dat "méér" werd verward met "beter".

Het rubber verbindingsstukje heeft de taak om armtrillingen te dempen.

Als je het vervangt door brons, zal die demping - naar ik aanneem - er niet meer zijn.

Het gevolg zal dan - naar ik eveneens aanneem - een grotere armresonantie in het rumble-gebied zijn.

Sommige mensen zijn dòl op laagfrequente resonanties.

Ze verwarren dat met goede basweergave.

Het valt mij op, dat de leveranciers / reparateurs van bronzen verbindingsstukjes nooit rumble-grafiekjes c.q. spectrum analyses laten zien van de arm vóór en na de vervanging.

Heb jij dergelijke metingen zelf uitgevoerd?

Edited by spido

Laat Spidiokipedio nu eerst eens dat bronzen onderdeeltje monteren, luisteren en daarna pas hoog van de toren blazen.

In zijn algemeenheid klinkt een geïsoleerd contragewicht rustiger. Maar dat hoeft natuurlijk niet voor elke arm op te gaan en is het bij deze arm juist niet beter. Daar kom je i.d.d. alleen achter door e.e.a. te proberen.

Wat vind jij nou specifiek verbeterd met met dat bronzen stukje? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.

(...) Voorlopig kletst ie maar weer wat in de ruimte.

Beste Tomatot,

Je raakt alweer in resonantie, hè?

Graag zou ik een inhoudelijk antwoord van je krijgen. Is dat te veel gevraagd?

Ik herinner mij dat de ontkoppeling van het contragewicht bij de AS 212 destijds (vóórdat jij uit de luiers was, naar ik aanneem) als een enorme verbetering ten opzichte van de andere armen werd beschouwd.

Bij de antieke Thorens, EMT en Lenco armen, bijvoorbeeld, zag het achterste deel van de armen er na een paar jaren al vaak uit als het achterste deel van een geslagen hond.

Beste Tomatot,

Je raakt alweer in resonantie, hè?

Graag zou ik een inhoudelijk antwoord van je krijgen. Is dat te veel gevraagd?

Ik herinner mij dat de ontkoppeling van het contragewicht bij de AS 212 destijds (vóórdat jij uit de luiers was, naar ik aanneem) als een enorme verbetering ten opzichte van de andere armen werd beschouwd.

Bij de antieke Thorens, EMT en Lenco armen, bijvoorbeeld, zag het achterste deel van de armen er na een paar jaren al vaak uit als het achterste deel van een geslagen hond.

Zeg Baasie Klaassie, laat jij nu eerste je handjes eens wapperen. :D

En kom dan maar eens terug met je eeuwige mitsen en maren, ja begrepen? :D

Beste Tomatot,

Al een paar keer vroeg ik je om een inhoudelijk antwoord.

Ik neem nu aan dat je daartoe niet in staat bent.

(Maar ja... dat kon ik ook wel verwachten, hè?

hey-there-mr-tomato-head-4d9405bce64d3.j

P.S. Pas op! Achter je!)

Edited by spido

Ik wacht het resultaat af van toonarmchirurg Sodejuu! Toch zou ik benieuwd zijn wat beter klinkt een plastic of metalen tussenverbinding. En ja ik hou van ruis, dus ik zou voor de metalen gaan. Anyway niets lijkt voor de eeuwigheid gebouwd. Misschien toch maar naar een Jelco toonarm kijken voor de verdrietige AS 212 bezitters. Balen hoor.

Allebei, het ligt eraan wat je voor een element gebruikt.

Mvg wol

Nee, hoor. De AS 212 in originele staat (dus met origineel verbindingsstukje) is een echte àllesvreter.

(...) Ik vind het leuk om her en der wat elementjes te kopen en vooral in Duitsland is het aanbod groot. Vaak nieuw in doos voor weinig geld. Ik heb een ADC-XLM die niet te sporen was een de te lompe RB300, die ook niet gemaakt is om vlieggewichten te begeleiden, maar de AS212 weet er wel raad mee. Opvallend hoe goed en muzikaal die wat oudere elementen zijn. Een andere die ik nieuw in doos kocht voor 30 euro(!), is een Empire 2000. Je zit dan echt voor bijna niks naar een serieus vinyl geluid te luisteren. Het hoeft allemaal niet zo kostbaar te zijn als je je wat meer verdiept in het oude medium. Koop een oude Thorens TD160, zet er een Ortofon AS212 op, koop er een net element bij, stelt het geheel netjes af, en je zit op een prachtig vinylniveau, voor minder dan 200 euro. Echt, het kan… Nog mooier gaat het met de low output Ortofon’s. Een MC20 supreme, MC30 mk.2 en een MK30 super. Allemaal via Ebay gekocht. Heerlijke elementen. (...)

http://www.triodedick.com/configuratie_van_td.htm

Edited by spido