Pjotr Posted 12 augustus 2015 Report Share Posted 12 augustus 2015 (edited) Hier zou een foto van de verongelukte arm toch wel erg helpen Edited 12 augustus 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 Maar goed ook, je moet daar ook hele gaar niet dempen! Dissiperen dat is hier het motto. OK. Gebruik jij dan maar een stukje brons. Beste Tomatot, Op Vinylengine vind je de PDF van de Flyer ortofon_as-212_mkii. Zie de close-up foto van het draaipunt en geef vooral enige aandacht aan item 6: "Resonance-damping suspension to get rid of arm resonances". Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 Hier zou een foto van de verongelukte arm toch wel erg helpen Vermoedelijk ziet de ongelukkige arm er ongeveer zo uit: (Is een gruwelijker aanblik überhaupt mogelijk?!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 Beste Tomatot, Op Vinylengine vind je de PDF van de Flyer ortofon_as-212_mkii. Zie de close-up foto van het draaipunt en geef vooral enige aandacht aan item 6: "Resonance-damping suspension to get rid of arm resonances". Sipdio, citeren kan je als de beste, dat weet men hier nu wel, maar je eigen grijze cellen uit nutten, ja dat is andere koek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 Sipdio, citeren kan je als de beste, dat weet men hier nu wel, maar je eigen grijze cellen uit nutten, ja dat is andere koek. Sipdio? Overigens is het m.i. beter gedegen vaklui te citeren dan je eigen onverstand te gebruiken. Vooral wanneer je slechts dat van een tomaat hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 Nou niet zo doorblaffen hè Spido, dat is niet netjes. Ik haalde aan wat in de openingspost staat. B.t.w. Spido schreef: Of is dat een andere Spido? I.i.g. is hier weer een andere Spido die over alles wat met demping te maken heeft speksteen promoot. Beste Pjotr, De heer Tomatot begon over messing, in plaats van brons. Waarom? Dat moet je hem maar vragen! Waarom begin jij toch steeds over speksteen? Dat is weliswaar verreweg het allerbeste materiaal voor luidsprekerbehuizingen, maar niemand met verstand zou het voor pick-up armen willen gebruiken, dunkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 Vermoedelijk ziet de ongelukkige arm er ongeveer zo uit: (Is een gruwelijker aanblik überhaupt mogelijk?!) Tragisch,voor mijzelf zou ik hem proberen te repareren. Orgineel is hij dan niet meer, Het gebroken deel uit het contragewicht en uit de buis halen,en een kunsstofstaafje er in. Tja,dan heb heb je geen rubberen trillingsdemper meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 (edited) Als dat alles is, is dat prima te repareren hoor. En met demping/ontkoppeling! Dat hoeft echt geen (Ebay) kapitaal te kosten. Edited 13 augustus 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 Topic starter weet ondertussen nog steeds niet wat ie voor dit ding " gebroken " nog kan vangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 Als dat alles is, is dat prima te repareren hoor. En met demping/ontkoppeling! Dat hoeft echt geen (Ebay) kapitaal te kosten.Lijkt me niet heel erg lastig om te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 (edited) Edited 13 augustus 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 Topic starter weet ondertussen nog steeds niet wat ie voor dit ding " gebroken " nog kan vangen. Gewoon weggeven aan een liefhebber, niet alles draait om geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 Heeft zo'n 212 geen anti-skating of is het met een magneet ergens verstopt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 (edited) Heeft zo'n 212 geen anti-skating of is het met een magneet ergens verstopt? Instelbaar. Magnetisch. Wrijvingsloos. http://www.vinylengine.com/library/ortofon/as-212.shtml (item 2) Edited 13 augustus 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 Dank je, Spido. Bizar wat de zwaartekracht kan doen in combinatie met ouder wordend materiaal. Jammer hoor. Pijnlijke foto voor de vinyl fan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 13 augustus 2015 Author Report Share Posted 13 augustus 2015 Vermoedelijk ziet de ongelukkige arm er ongeveer zo uit: (Is een gruwelijker aanblik überhaupt mogelijk?!) Idd op exact hetzelfde punt is hij bij mij ook afgebroken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 augustus 2015 Report Share Posted 14 augustus 2015 Dat is toch niet zo moeilijk te repareren? Ik denk dat je niet meer nodig hebt dan een M3 x 20 schroef en wat handigheid. Schroef die ca 7mm in het armgedeelte en lock met Loctite nutlock. Zaag het kopje van de schroef en schroef het balansgewicht op het restant wat nog van de schroef uitsteekt. Misschien dat je eerst een beetje lijm op de schroef en plastic kunt doen. Daar zou ik een 2-componentenlijm voor nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 augustus 2015 Report Share Posted 14 augustus 2015 Dank je, Spido. Bizar wat de zwaartekracht kan doen in combinatie met ouder wordend materiaal. Jammer hoor. Pijnlijke foto voor de vinyl fan. Beste Ivan10, Of het ouder worden van het materiaal (nylon) hier een belangrijke rol bij speelde, is de vraag. Ik gebruik momenteel drie AS212 armen op diverse draaitafels, en bij de nylon verbindingsstukjes zie ik geen barstjes of scheurtjes. Het afbreken van contragewichten bij de AS212 is - voor zover ik weet - altijd het gevolg geweest van transport, stoten, vallen e.d. Voor transport moet altijd het contragewicht worden afgenomen. (En de toonkop verwijderd, het draaiplateau afgenomen, en de transportschroeven aangedraaid.) Ik heb ook diverse armen van Thorens (de oorspronkelijke arm van de TD 125 m.n.) en Lenco (L75 en afgeleiden) gehad, waarbij het contragewicht flink doorzakte door veroudering van de elastische ophanging. Dat heb ik bij de AS212 nog nooit gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 augustus 2015 Report Share Posted 14 augustus 2015 (edited) Dat is toch niet zo moeilijk te repareren? Ik denk dat je niet meer nodig hebt dan een M3 x 20 schroef en wat handigheid. Schroef die ca 7mm in het armgedeelte en lock met Loctite nutlock. Zaag het kopje van de schroef en schroef het balansgewicht op het restant wat nog van de schroef uitsteekt. Misschien dat je eerst een beetje lijm op de schroef en plastic kunt doen. Daar zou ik een 2-componentenlijm voor nemen. Beste Sodejuu, De opening in het midden van het kunststof verbindingsstuk, aan de zijde van het contragewicht, is 4 mm. Het middelste deel van het verbindingsstuk dat in de spindel van het contragewicht steekt, is van zachter materiaal gemaakt dan de mantel van het verbindingsstuk. Ik vraag mij af, of de metalen stift die jij wilt gebruiken geen nadelige invloed heeft op de demping. En of de schroef of bout (of, m.i. nòg slimmer: stukje tapeind) niet in de weg komt van de verticale lagering. Het liefst zou ik volstaan met het lijmen of lassen van de kunststof(fen). Daarvoor zou ik in elk geval eerst het contragewicht van zijn spindel halen, anders is de belasting te groot. Bison geeft echter een zeer ontmoedigend advies ten aanzien van het lijmen: "Bestaat er lijm voor de materialen PP, PE, PA of PFTE?" - Nee, deze kunststoffen laten zich niet verlijmen. Zij worden meestal industrieel door hoge verhitting met elkaar versmolten. PP = Polypropyleen PE = Polyethyleen PA = Polyamide - Nylon PTFE = Polytetrafluoretheen http://www.bison.nl/nl-nl/advies/faq/ Edited 14 augustus 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 augustus 2015 Report Share Posted 14 augustus 2015 PFTE ken ik niet, maar PTFE wel. Dat is idd niet te lijmen. PE is ook lasting. Met een vullende lijm kan het wel Je hebt ook maar heel weinig nodig. Ik denk dat die stift/draadeind/schroef, weinig tot geen invloed zal hebben op de demping, zolang die niet het metaal van de arm raakt en alleen binnen de bus blijft. Hij zit immers ingekapseld in de kunststof bus. Het maakt dan weinig uit of de holte hol is, of dat er een stukje draadeind in zit. De bus zou nog voldoende moeten dempen. Die 7mm heb ik ook maar geschat. Het kan zijn dat het iets minder is. Dat is een kwestie van ter plekke bekijken. Je moet het iig zo maken dat de lijm niet de hoofdbevestiging is. De schroefdraad moet het "grote werk" doen. Weet je zeker dat het verbindingsstuk niet gewoon een PVC pijpje is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 augustus 2015 Report Share Posted 14 augustus 2015 Beste Sodejuu, PFTE ken ik ook niet. Op mijn bureau ligt een afgebroken AS212 contragewicht. (Ooit uit Duitsland een Telefunken S600 draaitafel toegezonden gekregen die kennelijk van een Müllhaufen afkomstig was: ongelooflijk smerig en alles wat kapot kon zijn was kapot. Ook het contragewicht, dus. Ik heb er niet voor betaald. Ze konden den Schrott beliebig omsonst wieder bei mir abholen! Hebben ze echter niet gedaan.) De opening van het zacht plastic busje dat in de spindel van het contragewicht zit, heb ik gemeten met een set metaalboortjes: 4 mm, dus. Misschien kun je 4,5 mm er ook nog wel indraaien. Maar of je zo een goede reparatie kunt uitvoeren, betwijfel ik. Het lijkt me beter om bij de Vietnamees eens geen dunne loempia, maar een plastic verbindingsstukje te kopen. Ervaring heb ik daar echter niet mee. Ik houd me aanbevolen voor de ervaringen van anderen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 augustus 2015 Report Share Posted 15 augustus 2015 Nogmaals ik heb geen ervaring met die arm en ik moet op dit moment alleen afgaan op de foto's die hier geplaatst zijn en ik op het web kan vinden. Ik wil best proberen ie arm te repareren tegen kostprijs (dus materiaal en verzendkosten). Kapot is ie toch al, dus er is weinig te verliezen. Mocht het zijn dat er een nieuw plastic busje in moet, kan dat ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 augustus 2015 Report Share Posted 18 augustus 2015 Topic starter weet ondertussen nog steeds niet wat ie voor dit ding " gebroken " nog kan vangen. Nou, niks vermoedelijk. De arm is in deze toestand onbruikbaar. Of de arm gerepareerd kan worden, en of hij dan weer zo goed als nieuw is (trillingsdemping?), is nog de vraag. Overigens dient men zich er rekenschap van de te geven, dat de arm van topic starter een uitvoering van de Ortofon AS212 betreft die speciaal voor m.n. Telefunken en ScanDyna werd gemaakt. Bij deze uitvoering ontbreekt een lifthandle bij het draaipunt. De lift wordt dan bediend vanaf de voorzijde van de draaitafel, waarbij een palletje aan de onderzijde van lift omhoog wordt bewogen. Deze uitvoering van de arm wordt betrekkelijk vaak los aangeboden, omdat de bijbehorende draaitafel het leven heeft gegeven. Wie zo'n arm koopt, zal desgewenst zelf voor een liftvoorziening moeten zorgen. Bijvoorbeeld met een aluminium wip-wapje dat het palletje onder de lift omhoog kan duwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 augustus 2015 Report Share Posted 19 augustus 2015 Bij googelen kwam ik op een forum een posting tegen van iemand die die het gerepareerd had met een houtenstiftje. Ik denk dat hout ook wel trillingen af kan voeren. Een tuimelaartje is niet duur,je zou ook een losse Jelco-lift kunnen gebruiken maar daar ben je al gauw e50 voor kwijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 augustus 2015 Report Share Posted 19 augustus 2015 (edited) Beste Groovy, Ter voorkoming van misverstand: de AS212 van TS is wel voorzien van een lift, maar die wordt vanaf de onderzijde aangestoten. Een Jelco liftje kan niet worden gebruikt, omdat de aanwezige uitbouw van lift + magnetische dwarskrachtcompensatie + armsteun in de weg zit. http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=9438.0 http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=9038 http://www.ebay.co.uk/itm/141577089588 Op deze foto is goed het palletje aan de onderzijde van de uitbouw te zien, dat door een wip-wapje omhoog kan worden geduwd. (Boven de arm is de kabel van de liftbediening van een Telefunken S600 of S500 te zien, maar ik vraag me af of je die op een andere draaitafel kunt gebruiken.) http://www.ebay.nl/itm/Ortofon-Tonarm-AS212-Tonearm-mit-Lift-von-Telefunken-s500/400933295084 Edited 19 augustus 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts