Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Henk

René N.
 Share

Recommended Posts

Na jaren een wat sluimerend bestaan van de “Op bezoek bij…..”-pagina van mijn audio site, is er nu een “explosie” van bezoeken. Dit alles heeft te maken met de Open Baffle speakers die ik aan het bouwen ben. Nu heeft ook Henk mij uitgenodigd om zijn OB’s, die hij begin dit jaar heeft gebouwd, te beluisteren.

Henk had van te voren een digitale playlist gemaakt. Variërend van het dynamisch opgenomen muziek van Steven Wilson (een artiest die de "Loudness war" heeft overwonnen) tot de heel gecomprimeerde muziek van Tool. Ook liet hij zien hoe op de schermen heel goed te zien was welke muziek gecomprimeerd was en die waar juist veel dynamiek in zit.

Henk%201.jpg

Eerst kwamen de LP’s aan bod. Met een goede Rotel RP3000 platenspeler en een niet uitzonderlijk goed maar wel redelijk element Ortofon VMS-20 werden tóch erg goede resultaten bereikt. Het signaal werd door een DAC eerst van analoog omgezet naar digitaal, zodat het in deze setting relatief makkelijk afspeelbaar werd. Hier werd het voordeel van de hele keten ook direct duidelijk: ook bij de LP kon een teveel aan hoog direct aangepast worden met een gewenst aantal dB’s, of andersom. 

Natuurlijk had ik een LP van Fink meegenomen, de mooie dubbel 180 grams Wheels Turn Beneath My Feet, waarbij ik eerst dacht dat er wat uit fase stond. De stem in het eerste nummer was helemaal uit het midden weggetrokken, links en rechts buiten de speakers. Later draaiden we het nog een keer en toen stond hij wel netjes in het midden. Vreemd. Wat Henk aangaf, is dat heel duidelijk te horen was dat het in verschillende lokaties opgenomen was. Dát had ik me niet zo gerealiseerd bij de vele luisterbeurten, maar het was wel heel goed waarneembaar. Wat tijdens het luisteren ook bleek, is dat de ruimtelijkheid in de muziek blijft zitten, en niet weggedempd wordt door de akoestische platen. Ook hier blijkt weer hoe belangrijk een akoestisch goed ingerichte ruimte is.

Henk%202.jpg

Bij een concert van Fink stond ene Douglas Dare in het voorprogramma. Op elektronische piano en een drummer op een elektronische drumkit. Heel veel laag, dat staat ook op de plaat, maar wat wordt dat hier mooi weergegeven. Bij het concert écht overdone, hier zo mooi in laagjes laag opgebouwd….. Dingen waarvan ik het bestaan niet wist, het kwam eruit.

Dan nog Benjamin Herman met Trouble, waar ik ook weer nieuwe geluiden ontwaarde. Wel mag er van mij bij een uithaal van de sax iets meer “gescheurd” worden, die hardheid mag er voor mij wel uitkomen.

Ik miste wel wat in het middengebied. Wellicht omdat ik de laatste jaren alleen maar naar buizen luister, dat magische, dát was er niet. Henk gaf wel aan, dat ook dat met Pyramix instelbaar is. Dus als je in dat middengebied wat meer wilt horen, kunnen daar een aantal dB’s bijgeplusd worden, toch een niet te onderschatten voordeel van dit systeem. Verder gaf Henk later nog aan, dat een andere indruk van het middengebied bij buizen versterkers aan harmonische vervormingen kan liggen, die buizenversterkers wellicht iets meer hebben dan transistorversterkers. Het middengebied is ook het bereik waar het oor het gevoeligst voor is. Het blijft een punt van discussie en... smaak!

Afgezien van mijn voorkeur voor het middengebied was alles toch uitzonderlijk goed in evenwicht, (tja, als je opnametechnicus bent geweest….) en er was zóveel te horen, dat was wel bijzonder. Met name als je bedenkt wat er in geïnvesteerd was: aan luidspreker units ongeveer voor 500 euro…… Hoewel het natuurlijk erg leuk is om met zo weinig geld zoiets goeds te bouwen, denk ik wel dat Henk er nog véél meer uit kan halen met beter units. Hoeveel beter, hoeveel duurder, dat is dan een kwestie van budget. Of misschien ook wel van willen.

Henk%207.jpg

Tijdens dit bezoek ben ik er wel achter gekomen, dat ik bij de bouw van mijn eigen Open Baffle’s wel met één laagunit per speaker uit moet kunnen komen. Het kan echter wel zijn dat dat ook sterk ruimte-afhankelijk is, dus het wordt toch eerst gewoon uitproberen.

Het doel van Henk is, om met héél weinig middelen (lees euro’s) een heel hoog nivo halen. Dat dát bij hem gelukt is moge uit het bovenstaande duidelijk zijn geworden……

Voor een uitgebreider verslag en meer foto's zie ook mijn audiosite:

http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm en dan naar "Op bezoek bij...."

of direct naar http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/Op%20bezoek%20bij%20Henk.htm