Jump to content

Luisterbezoek Goodtube bij RenéN

goodtube
 Share

Recommended Posts

Ik ben bij René geweest.

Om met de deur in huis te vallen; ik heb de OB's niet gehoord. Wel gezien.

De Zingali's stonden aangesloten.

René heeft een heel andere set en luisterplek dan ik. Wel leuk is dat we dezelfde versterker en DAC hebben en de tegel. Daar houdt de vergelijking op.

René is van de tweaks. Ringen, Tegels, ontkoppeling en een zware plinth onder de draaitafel (Gerrard met tussenwiel)

Tussen de b-DAC en UL40-S2 zit nog een buisvoorversterker van DHTrob. Als ik het goed zag met EL3N buizen.

Toen ik binnenkwam stond het zachtjes te spelen en ik vond het wat dun. Maar niet vermoeiend en een mooi beeld.

Later ging de volumeknop verder open en ineens was het voller. Mooi.

We hebben wat van cd gedraaid. Daarna mijn versterker aangesloten. Eerst in de UL stand, waarmee het heel anders klonk dan René zijn in ST geschakelde versterker.

Al snel de schakelaar overgehaald waarmee de EL34 buizen in triode staan.

Ik vond het moeilijk te beoordelen maar de gezamenlijke mening was dat het met mijn versterker dynamischer en opener klonk.

Hier hebben we en paar uur naar geluisterd. Er is ook vanaf vinyl gedraaid en ik vond het mooi.

Aan het einde (begin van de nacht) mijn versterker uitgeschakeld om af te koelen en nog even terug naar de andere UL40-S2. Rene heeft mooie Black Treasure KT88 buizen erop staan. En gele Tesla E88CC. Samen met de anders geschakelde buizen en wat verschillen in componenten heeft deze versterker een andere weergave en ook die vond ik mooie dingen hebben.

Verder laat ik het aan René over maar ik zou echt kunnen leven met de set en Zingali's.

De aandacht naar een goede afbeelding van de weergave door alle tweaks helpt zeker. De set betrekt je er helemaal bij en er treedt nada noppes luistermoeheid op.

Bedankt voor de ontvangst en gezelligheid!

Edited by goodtube

Hoi Goodtube,

Dank voor je ad hoc geregelde bezoek. Grappig zo. En het was ook bijzonder, door de wisseling van de in de basis dezelfde versterker.

Bij jouw versterker blonk deze met name in de UL stand uit in een forse druk in het laag. Daarna in triode was dat wat minder, maar altijd nog véél meer dan de ST stand die ik "vast" heb. Dat bleek met name toen we teruggingen naar mijn versterker, daar was het laag behoorlijk dun.....

Wat ik mij wel afvraag, is of de aanpassingen die jij gedaan hebt ook van toepassing zouden kunnen zijn voor mijn ST stand. Want hij doet inderdaad veel moois, met die prachtige KT88 buizen erop, dus ik zou al blij worden van de push die er ontstond met jouw versterker in de triode stand.....

Jouw versterker vond ik trouwens érg goed klinken zo. Inderdaad liet deze ook meer ruimtelijkheid horen dan die van mij. Ik zou wél de triode-stand prefereren: genoeg druk én wat verfijnder dan in UL. En dat met zulke relatief goedkope buizen..... Dat zet mij wel aan het nadenken  :huh:  ;)

Dag René

Leuk hè.

Ik heb die KT88 buizen ook liggen hè. Daarbij vond ik de laagweergave ook anders en wellicht minder in kwantiteit. Spelen met de schermroosterweerstanden hielp wel wat. Ze zijn sowieso erg mooi in het hoog.

Ik heb er een wisselend gevoel bij. Helaas is 1 van de 4 niet helemaal in orde dus ik gebruik ze niet.

Een tweetal wijzigingen zouden de winst die ik heb bereikt kunnen verklaren. Eigenlijk 3.

Bij jou zou ik de ST eerst laten zitten. (Het zou best kunnen dat die schakeling bij mij nu ook juist goed uitpakt)

De 2 extra 47 uF die ik heb geplaatst zijn snel te installeren. Ik denk dat die verantwoordelijk zijn voor de verbetering. In elk geval heeft het de boel niet verslechterd ;).

Maar misschien praat ik ongelooflijk onzin en is het de aanpassing van een weerstand.

Wat zeker niet verkeerd is is de 2 MEC50's te plaatsen en de 4 x 47k weerstanden te wisselen naar 4 x 68k of zelfs 82k.

Op die plek kan Allen Bradley wel heel mooi uitpakken.

Zonder de soldeerbout te hanteren kun je el34 buizen plaatsen en kijken of dat al brengt wat je wellicht tekort komt. Daarbij de bias terugschroeven naar ca 60 mA of even de schakelaar op eco zetten dan stroomt er ca. 40 mA en dat is om uit te proberen prima voor een el34.

Als je buizen wisselt kun je het best even markeren welke waar zat.