Jump to content

kip of ei (Streamer vs DAC)

mordante
 Share

Recommended Posts

Beste Mensen,

NU ik mijn analoge bron IMHO op redelijk niveau is gekomen wil ik mijn digitale keten gaan upgraden. Echter ik heb hier wel een probleem mee. Ik moet uiteindelijk twee apparaten vervangen.

1) mijn "streamer" een 10+ jaar oude laptop met XP

2) mijn DAC een 10+ jaar oude Wadia 12

Nu het kip en ei verhaal. De laptop is niet echt een ideale bron, start langzaam op, window XP is niet echt netwerk vriendelijk en soms kan de ventilator horen brommen. De kandidaat welke ik in gedacht heb om de laptop te vervangen is de Auralic Aries al dan niet de LE versie.

Mijn DAC is niet super betrouwbaar. Heeft geen USB ingang kan geen hires aan. Geeft soms een brom op mijn phono ingang. Is door de tijd ingehaald wat SQ, ingangen en gebruiksgemak betreft. Voor DACs opties te over, Pink Faun 4.32, 3.24, Moon Neo 280D DSD, Schiit Gungnir multibit, Chord 2Qute, etc

NU zou ik ook een alles in 1 streamer kunnen kop zoals een Lumin echter deze heeft geen digitale ingangen. Zou mijn loopwerk wel kunnen blijven gebruiken. De Lumin is wel fijn in gebruik en heeft een mooie app.

Wat denken jullie, eerst een kip (streamer) of eerste een ei (DAC)

Of moet ik mijn loopwerk met DAC samen met pension laten gaan en toch een all in one streamer kopen zoals de Lumin D1?

We hadden gisteravond EC design bij de audioclub. De DAC (met passieve volumeregeling) klonk fantastisch. Mooi vloeiend, transparant en open. Deze kun je met een PC-tje (laptopje) aansturen. Je smartphone is de afstandsbediening. Wat ook prima werkt is een Android smartphone of tablet met USB audioplayer pro.

Dat EC designs is overigens een merk wat onbekend, maar daardoor niet minder innovatief is. Dit klonk 10x duurder dan wat de apparatuur werkelijk kostte. Van de vormgeving moet je houden, maar het is wel extreem compact.

Zie ook : http://www.ecdesigns.nl/

Ik ben erg tevreden met een Emotiva XDA-2 (er is inmiddels een XDA-2 Gen2)

Heeft 1x USB, 2x Optical, 2x SPDIF en 1x AES/EBU als ingang en een heel degelijk aanvoelende AB.

Vele lovende reviews. Niet duur $299,-

Twee nadelen: Hoofdtelefoon aansluiting alleen mini, niet de standaard plug.

En je moet 'm zelf importeren uit de VS, wat geen enkel probleem meer is. BTW aan de deur betalen aan UPS.

emotiva_xda2.jpg

Edited by District9

We hadden gisteravond EC design bij de audioclub. De DAC (met passieve volumeregeling) klonk fantastisch. Mooi vloeiend, transparant en open. Deze kun je met een PC-tje (laptopje) aansturen. Je smartphone is de afstandsbediening. Wat ook prima werkt is een Android smartphone of tablet met USB audioplayer pro.

Dat EC designs is overigens een merk wat onbekend, maar daardoor niet minder innovatief is. Dit klonk 10x duurder dan wat de apparatuur werkelijk kostte. Van de vormgeving moet je houden, maar het is wel extreem compact.

Zie ook : http://www.ecdesigns.nl/

Ziet er fraai uit. Echter twee opmerkingen. Ik kon niet vinden wat deze kost en kan op deze DACs geen loopwerk aansluiten.

Ziet er fraai uit. Echter twee opmerkingen. Ik kon niet vinden wat deze kost en kan op deze DACs geen loopwerk aansluiten.

De 16 Bit versie is ca. € 1500,- de 24 bits ca. € 2000,-. Je kunt testapparaten op proef thuis gezonden krijgen (tegen een borg).

Cd's draaien kan eventueel in de laptop. Maar wanneer je die eenmaal geript hebt, is de fysieke CD niet meer nodig (mijn ervaring). De PC wordt de bron, ook voor radio, streamingdiensten enz. Een voorversterker is dan niet meer nodig.

Edited by Hans van Liempd

Hmm laat ik nu afgelopen donderdag van juist het tegenovergestelde gehoord hebben van Guido en Elco Grimm.

Die gaven aan dat er met een analoge volumeregelaar er meer vervorming bij komt tenopzichte van een digitale regeling.

Zelf heb ik daar wat moeite mee om dat ik vind dat je niet aan een digitaal signaal moet gaan sleutelen en het origineel zo veel mogelijk intact moet laten. Dat zij een volledig andere filosofie hebben mag duidelijk zijn maar sommige dingen gingen dan wel erg goed. Er zullen dus ook redenen zijn om wel digitaal dingen aan te passen.

Ja,

Er ging erg veel heel erg goed. Het enige wat ik miste was wat meer gloed, warmte, muzikaliteit........ Ik weet eigenlijk niet hoe ik dat uit moet drukken. Maar het klonk onwijs schoon, strak en gedetailleerd. Wat een rete strak en doortekend laag kwam eruit zeg! Ook plaatsing in breedte en diepte was erg mooi.

Misschien zou dat wat ik mis, opgelost kunnen worden met een andere midunit. Maar dat kan smaak zijn, want ik kick nu eenmaal op de Audio Technology sound. Ik zou wel eens willen horen hoe zo'n AT unit in de LS1 van Grimm klinkt.

En ik heb niks gemist door de digitale volumeregeling. Tenzij dat wat ik wel miste daar nou net door veroorzaakt wordt.

Groet,

Leobus

Herkenbaar Leo.

Dat is nu wat ik ook vond.

Ik miste Een natuurlijke samenhang.

Ik vermoed dat dit niet alleen door de volume regeling kwam maar ook door het dsp systeem.

Het klinkt indrukwekkend goed maar het is echt te Clean. Ik verwacht niet dat de at unit dit zal verbeteren.

Ook die zullen zij geheel vlak trekken en je zult deze niet meer als zodanig herkennen.

Of dat nou aan het "digitale" zou liggen? Het is meer het hele systeem dan. Of iets genietbaar is naar jouw zin hangt m.i. niet van "digitaal" vs "analoog" af. Het is net als met een huis: Een Spick & Span perfect nieuwbouwhuis kan indrukkend wekkend mooi zijn maar niet leefbaar, Een doorgeleefd huis heeft doorgaans meer gebreken maar is meestal wel aangenamer en leefbaarder

Je kan dan dus wel stellen dat het digitale gedeelte de schuldige is.

Nee, degene die het implementeert is schuldig. Voor straf boterhammen met spinnen eten :lol:

Maar goed het ging hier over DAC (het ei) of een complete streamer (de kip). Persoonlijk zou ik altijd eerst voor een DAC gaan, die is gewoon het meest klankbepalend. Is die in orde is de rest ook goed op de rails te krijgen.

Om het ei en kip verhaal maar af te maken: Zieke kippen leggen ook geen goede eieren maar uit een mooi gezond ei kan wel een fraaie kip komen. Maar naar ik uit voorgaande post van mordante opmaak is een Zwitserse haan ook goed  :lol:

Edited by Pjotr

Zo zijn er wel meer mogelijkheden hé Jack waarbij je meer kunt dan enkel muziek streamen ...  :)

Ik kom dan altijd terug bij het eggeven NAS en netwerk ... zet je alle muziek en films op en TV streamertje PC's laptop's enz zet je in het netwerk, goed backup systeem en je hebt overal de laatste versie van al je data beschikbaar  :)

Je kan het ei nog compacter maken door een versterker met all in one te kopen ...

Zeker Stef. :)

Ik stream naast een PC ook muziek via mijn Synology NAS naar draagbare apparaten.  

Maar voor high-end audio vind ik het voordeel van een PC (met direct een DAC eraan vast)  Dat je geen transport meer hebt over het netwerk.

WiFi is hier absoluut onbetrouwbaar.  Natuurlijk  kun je het e.e.a. ook met netwerkkabels aansluiten.

Edited by Tubejack

Wil je simpel, koop een Mac mini sluit hem aan op je TV en een dac met dezelfde kwaliteit als je analoge set-up.   Dan heb je veel meer mogelijkheden dan streamen alleen  ;)

Geen TV in de buurt van mijn audioset. Bovendien heb ik alles in FLAC op mijn NAS staan. Apple en FLAC zijn geen vriendjes.

Zo zijn er wel meer mogelijkheden hé Jack waarbij je meer kunt dan enkel muziek streamen ...  :)

Ik kom dan altijd terug bij het eggeven NAS en netwerk ... zet je alle muziek en films op en TV streamertje PC's laptop's enz zet je in het netwerk, goed backup systeem en je hebt overal de laatste versie van al je data beschikbaar  :)

Je kan het ei nog compacter maken door een versterker met all in one te kopen ...

Een compact ei, spreekt mij ook wel een alleen ik ben erg tevreden over mijn versterker.

Zeker Stef. :)

Ik stream naast een PC ook muziek via mijn Synology NAS naar draagbare apparaten.  

Maar voor high-end audio vind ik het voordeel van een PC (met direct een DAC eraan vast)  Dat je geen transport meer hebt over het netwerk.

WiFi is hier absoluut onbetrouwbaar.  Natuurlijk  kun je het e.e.a. ook met netwerkkabels aansluiten.

Mijn netwerk is helemaal bedraad. Ja ik heb wel wifi. Echter muziek streamen via wifi lijkt mij sub/optimaal.

Een goede router is een pre dan ben je zelf de baas.

Streamen middels wifi gaat hier probleemloos. Toch heb ik de netwerkkabel aangesloten.

Een goede dac is de basis van mijn setup geweest. Erg minimalistisch bij mij. Heb dan ook geen analoge bronnen in gebruik.

Als je een dac hebt die een moderne usb ingang heeft dan kun je streamen met een oude laptop. Je streamer kost dan nul euro

Geen TV in de buurt van mijn audioset. Bovendien heb ik alles in FLAC op mijn NAS staan. Apple en FLAC zijn geen vriendjes.

Je bedoelt Itunes?  Er zijn andere  programma's die Flac kunnen afspelen. Zoals VLC 

Ik heb nu MPD onder MacOSX draaien om te proberen.   Werkt wel aardig, maar ik weet het nog niet.  Mijn ideale set-up heb ik nog niet ze hebben allemaal voor-en-nadelen.

Er zijn zelfs high-tech programma's voor Apple zoals https://audirvana.com  Die heb ik zelf nog niet geprobeerd  

Als je een zware Synology NAS hebt kun je via DS audio 24/192 afspelen via de USB poort van de NAS de USB poort de  DAC in.

streaming2epoging-300x225.jpg

Net even een proefversie van  AUDIRVANA geïnstalleerd  op mijn Imac ziet er professioneel uit .  Werkt makkelijk   :) Werkt ook goed met Wav .

Ik kan DSD, DXD ook probleemloos afspelen. Je kan zelfs je Mac zo instellen dat een aantal processen die niet nodig zijn voor muziek uitgeschakeld worden  B)

Er is een uitgebreide TAG editor aan boord en tal van audiofiele snufjes.   Ik ga morgen de Ipad app proberen. :)

Sorry dat ik je topic vervuil  ;)

Update voor de zekerheid een verse versie van MacOSX op mijn Imac gezet.  Dat is eenvoudig want ik heb Yosemite  op een memory stick staan.  Na enig zoeken blijkt het een instelling  probleem te zijn de nieuwe M2tech Hiface Driver  die ook in z.g.n. integer mode kan.

Ik draai nu van alles door elkaar heen  op een hele nare manier afbreken en stopen en starten.  Helaas problemen met 24/96 en 24/192 dat ligt niet aan deze mooie software maar aan de M2tech driver  :(

Edited by Tubejack

Als je een dac hebt die een moderne usb ingang heeft dan kun je streamen met een oude laptop. Je streamer kost dan nul euro

heb je dan ook een remote control?

Blijft die PC dan altijd naast de installatie staan of heb je een lange USB-kabel ?

Int begin, voor ik mijn streamerke en NAS had, zette ik de laptop ook naast de installatie maar ik kreeg er de rietepetiet van om telkens mijn muziek in de laptop te moeten kiezen, dat scherm dat brandt die fan die lawaai maakt etc

Wanneer je bv Jriver gebruikt kun je Gizmo (android) als afstandsbediening op je telefoon of tablet gebruiken. Het scherm kan dan op de slaapstand.

Edited by Hans van Liempd

heb je dan ook een remote control?

Blijft die PC dan altijd naast de installatie staan of heb je een lange USB-kabel ?

Int begin, voor ik mijn streamerke en NAS had, zette ik de laptop ook naast de installatie maar ik kreeg er de rietepetiet van om telkens mijn muziek in de laptop te moeten kiezen, dat scherm dat brandt die fan die lawaai maakt etc

De pc is doorgeefluik bij mij. Zonder tablet of phone of andere pc kan ik niet bedienen.

Bij mij gaat dat in de praktijk met de smartphone. Dat ding draait overuren.

• 1 month later...